Ursprungligen postat av Spyrran
Va? Om man har ett månadskort som gäller på tåg så ska man oftast registrera det i förväg, och då får man ett kvitto som visar giltighetstiden. Sedan finns det månadskort som gäller på både buss och tåg. Om man då aktiverar det på en buss så får man se till att man får ett sådant kvitto av busschaffören. Då vet man ju när kortet går ut.
Så det känns som en dålig ursäkt om man varken kan registera det eller ens vet när kortet går ut. Giltighetstiden kan man även kolla hemma eftersom man ska spara kvittot (tågkonduktören kan vilja se det).
Jag vet dock inte hur det fungerar med reskassa.
Jag tror inte att de vill jävlas med stressade resenärer. Tjäna pengar kan man göra ändå, även om jag själv tycker att 1200 kr kan vara lite väl saftigt för att man ska kunna betala ombord på tåget. Men jag tycker mest synd om utländska turister som kanske inte har fått den informationen.
De flesta köper ändå sin tågbiljett i god tid. Ska man köpa biljett samma dag som man reser så kan man ändå göra det före avgång. Är man så stressad att man bara ger sig av till tågstationen direkt och är där 1 minut innan tågets avgångstid, då har man planerat dåligt. Speciellt med tanke på att de flesta ändå vet när de ska resa. De kanske inte vet exakt tid och datum. Men ofta vet man vilken dag och ungefär när man ska resa. Så man kan planera i förväg och därmed köpa biljett.
Det är ändå en liten minoritet som köper biljett ombord på bussen.
Reskassa är SJ:s vanliga betalkort med skillnaden att man bara kan kolla saldot i deras egna automater. Det är alltså väldigt lätt hänt att åka upp till stationen med för lite saldo på kortet.
Redan när man betalar månadskortet så väljer man startdatum och det datumet som står på kvittot är tyvärr helt värdelöst om man råkat missa att registrera kortet.
Det märks att du inte har åkt särskilt många turer där det har varit byten mellan olika buss och tågbolag. Är det tre byten och första anslutningen är försenad så förstår du själv att det inte handlar om egen planering längre. Åker du från Uppsala regelbundet till tex stockholm, eskilstuna, enköping, södertälje så har du helt plötsligt 5-6 olika bolag att försöka hålla reda på, SJ, västmanlands läns trafik, Upptåget, SL, Upplands läns trafik, Sörmlands läns trafik.
Det mest klockrena är kanske att åka från Gottsund till Eskilstuna över Södertälje. Då åker du först med Upplands läns trafik till Uppsala centrum, byter där till Upptåget till Upplands Väsby och byter till Pendeltåget med SL till Södertälje centrum och därifrån byter till buss mot Södertälje syd och sedan sista biten med SJ till Eskilstuna. Troligtvis blir du tvungen att köpa biljett vid 4 eller 5 av de anslutningarna
De utländska turisterna vet jag inte om det är så synd om, såvida de inte är dumma nog och drar fram kortet och faktiskt betalar. De som jag tror kommer att råka illa ut är folk som inte har kort eller har koll på kort och koder och stressade resenärer som inte hört ändringen.