Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1213 2012-09-05, 10:25
ubersanta
trådar sammanfogade. Låter denna diskussionen vara utanför den stora tråden om SJ-biljetter då frågan är så pass viktig och aktuell att den förtjänar en egen diskussion

/mod
#1214 2012-09-05, 10:38
Nehtilea.
Själv brukar jag köpa biljett från "A" till "B" men gå av vid "C". Vad tror ni händer om de kommer på mig?
#1215 2012-09-05, 18:14
Fear2be
Ursprungligen postat av McIlroy

De som gnäller mest på att SJ inte tillåter biljettköp ombord på tågen är de som brukar planka. För oss andra så är det en enkel sak att beställa biljetterna i förväg.

Men för oss som bara åker tåg 5-6 gånger per år blir det en omställning, speciellt då det var billigare att köpa biljetten på tåget jämfört med i kassa, på min sträcka.
#1216 2012-09-05, 18:43
Ursprungligen postat av Nehtilea.
Själv brukar jag köpa biljett från "A" till "B" men gå av vid "C". Vad tror ni händer om de kommer på mig?


Där C inte ligger mellan A och B? Har hänt mig för många år sedan på X2000. Konduktören vart vansinnig, skällde på oss i 10 minuter, krävde därpå att vi betalade biljett till nästa station, och fick tåget att stanna vid en pytteliten station där X2000 vanligtvis inte stannar där vi blev utkastade! Sann historia. Den resan blev både lång och dyr.
#1217 2012-09-05, 18:45
gurgelmaz
Ursprungligen postat av luckylucaz
Där C inte ligger mellan A och B? Har hänt mig för många år sedan på X2000. Konduktören vart vansinnig, skällde på oss i 10 minuter, krävde därpå att vi betalade biljett till nästa station, och fick tåget att stanna vid en pytteliten station där X2000 vanligtvis inte stannar där vi blev utkastade! Sann historia. Den resan blev både lång och dyr.


Så det ska gå till.
#1218 2012-09-06, 08:04
ubersanta
mängder med OT raderat.

Denna tråden handlar inte om komforten på tåg, tysta avdelningar, barn m.m.

läs rubriken och håll er till ämnet

/mod
#1219 2012-09-27, 16:23
BallaRune
Ursprungligen postat av Spyrran
Men ska det vara så svårt att veta när månadskortet går ut och slutar gälla? Det är sådant som man ofta kan kolla upp i förväg. Jag har då i alla fall alltid tvingats ha ett kvitto som visar kortets giltighetstid. Då ser man direkt om kortet gäller och om man kan resa med det. Om det inte går, så köper man ett nytt månadskort eller en enkel biljett.

Och om de flesta i dagsläget redan köper sina biljetter i förväg, är det då så fel att kräva att alla gör det? Speciellt om det handlar om arbetsmiljö och säkerhet.


Du kan ju inte kolla när det går ut eller registrera eller registrera ett nytt månadskort hemma iaf.
Likadant med SJ:s kort med reskassa. Det märker man ju först framme vis stationen om det inte finns tillräckligt saldo på kontot.


Personligen tyckte jag redan att 50kr extra för att lösa biljett på tåget var fullt tillräckligt.
Det där med 1200kr har SJ enbart hittat på för att kunna tjäna pengar på stressade resenärer.
#1220 2012-09-27, 16:44
Ursprungligen postat av BallaRune
Du kan ju inte kolla när det går ut eller registrera eller registrera ett nytt månadskort hemma iaf.
Likadant med SJ:s kort med reskassa. Det märker man ju först framme vis stationen om det inte finns tillräckligt saldo på kontot.


Personligen tyckte jag redan att 50kr extra för att lösa biljett på tåget var fullt tillräckligt.
Det där med 1200kr har SJ enbart hittat på för att kunna tjäna pengar på stressade resenärer.


Va? Om man har ett månadskort som gäller på tåg så ska man oftast registrera det i förväg, och då får man ett kvitto som visar giltighetstiden. Sedan finns det månadskort som gäller på både buss och tåg. Om man då aktiverar det på en buss så får man se till att man får ett sådant kvitto av busschaffören. Då vet man ju när kortet går ut.

Så det känns som en dålig ursäkt om man varken kan registera det eller ens vet när kortet går ut. Giltighetstiden kan man även kolla hemma eftersom man ska spara kvittot (tågkonduktören kan vilja se det).

Jag vet dock inte hur det fungerar med reskassa.

Jag tror inte att de vill jävlas med stressade resenärer. Tjäna pengar kan man göra ändå, även om jag själv tycker att 1200 kr kan vara lite väl saftigt för att man ska kunna betala ombord på tåget. Men jag tycker mest synd om utländska turister som kanske inte har fått den informationen.

De flesta köper ändå sin tågbiljett i god tid. Ska man köpa biljett samma dag som man reser så kan man ändå göra det före avgång. Är man så stressad att man bara ger sig av till tågstationen direkt och är där 1 minut innan tågets avgångstid, då har man planerat dåligt. Speciellt med tanke på att de flesta ändå vet när de ska resa. De kanske inte vet exakt tid och datum. Men ofta vet man vilken dag och ungefär när man ska resa. Så man kan planera i förväg och därmed köpa biljett.

Det är ändå en liten minoritet som köper biljett ombord på bussen.
#1221 2012-09-27, 20:42
BallaRune
Ursprungligen postat av Spyrran
Va? Om man har ett månadskort som gäller på tåg så ska man oftast registrera det i förväg, och då får man ett kvitto som visar giltighetstiden. Sedan finns det månadskort som gäller på både buss och tåg. Om man då aktiverar det på en buss så får man se till att man får ett sådant kvitto av busschaffören. Då vet man ju när kortet går ut.

Så det känns som en dålig ursäkt om man varken kan registera det eller ens vet när kortet går ut. Giltighetstiden kan man även kolla hemma eftersom man ska spara kvittot (tågkonduktören kan vilja se det).

Jag vet dock inte hur det fungerar med reskassa.

Jag tror inte att de vill jävlas med stressade resenärer. Tjäna pengar kan man göra ändå, även om jag själv tycker att 1200 kr kan vara lite väl saftigt för att man ska kunna betala ombord på tåget. Men jag tycker mest synd om utländska turister som kanske inte har fått den informationen.

De flesta köper ändå sin tågbiljett i god tid. Ska man köpa biljett samma dag som man reser så kan man ändå göra det före avgång. Är man så stressad att man bara ger sig av till tågstationen direkt och är där 1 minut innan tågets avgångstid, då har man planerat dåligt. Speciellt med tanke på att de flesta ändå vet när de ska resa. De kanske inte vet exakt tid och datum. Men ofta vet man vilken dag och ungefär när man ska resa. Så man kan planera i förväg och därmed köpa biljett.

Det är ändå en liten minoritet som köper biljett ombord på bussen.


Reskassa är SJ:s vanliga betalkort med skillnaden att man bara kan kolla saldot i deras egna automater. Det är alltså väldigt lätt hänt att åka upp till stationen med för lite saldo på kortet.
Redan när man betalar månadskortet så väljer man startdatum och det datumet som står på kvittot är tyvärr helt värdelöst om man råkat missa att registrera kortet.

Det märks att du inte har åkt särskilt många turer där det har varit byten mellan olika buss och tågbolag. Är det tre byten och första anslutningen är försenad så förstår du själv att det inte handlar om egen planering längre. Åker du från Uppsala regelbundet till tex stockholm, eskilstuna, enköping, södertälje så har du helt plötsligt 5-6 olika bolag att försöka hålla reda på, SJ, västmanlands läns trafik, Upptåget, SL, Upplands läns trafik, Sörmlands läns trafik.

Det mest klockrena är kanske att åka från Gottsund till Eskilstuna över Södertälje. Då åker du först med Upplands läns trafik till Uppsala centrum, byter där till Upptåget till Upplands Väsby och byter till Pendeltåget med SL till Södertälje centrum och därifrån byter till buss mot Södertälje syd och sedan sista biten med SJ till Eskilstuna. Troligtvis blir du tvungen att köpa biljett vid 4 eller 5 av de anslutningarna

De utländska turisterna vet jag inte om det är så synd om, såvida de inte är dumma nog och drar fram kortet och faktiskt betalar. De som jag tror kommer att råka illa ut är folk som inte har kort eller har koll på kort och koder och stressade resenärer som inte hört ändringen.
#1222 2012-09-27, 20:52
Ursprungligen postat av BallaRune
Redan när man betalar månadskortet så väljer man startdatum och det datumet som står på kvittot är tyvärr helt värdelöst om man råkat missa att registrera kortet.


Här behöver man bara registrera ett kort för att man ska kunna få ett nytt om man förlorar sitt kort. Då får man ett nytt kort med samma giltighetstid som det förlorade kortet.

Här gäller det startdatum som kortet blev aktiverat (dvs antingen direkt vid köp där man bestämmer startdatum eller om man kan resa aktivera det på bus och sedan få kvitto av busschafför. Sådana kort kan i vissa fall gälla på tåg, beroende på vilket månadskort det är). Man behöver inte registrera kortet för att det ska finnas kvitto på giltighetstid. Det datumet som står på kvittot gäller.


Ursprungligen postat av BallaRune

Det märks att du inte har åkt särskilt många turer där det har varit byten mellan olika buss och tågbolag. Är det tre byten och första anslutningen är försenad så förstår du själv att det inte handlar om egen planering längre. Åker du från Uppsala regelbundet till tex stockholm, eskilstuna, enköping, södertälje så har du helt plötsligt 5-6 olika bolag att försöka hålla reda på, SJ, västmanlands läns trafik, Upptåget, SL, Upplands läns trafik, Sörmlands läns trafik.


Du har fel. Det började redan i gymnasiet då jag fick veckopendla. Då var det flertal byten, med både buss och tåg som gällde. Sedan har jag pendlat dagligen och behövt kombinera tåg och buss. Det har handlat om 2-3 byten.

Där har man sällan varit försenad, och när det ändå har inträffat så har det sällan varit längre än 5-10 minuter. Vilket har gjort att jag ändå har kunnat genomföra bytet. Om det ändå var försenat längre än 10 minuter, så har buss och tåg kunnat vänta. Det har dock inte handlat om kraftiga förseningar. Utom vid ett tillfälle, där jag och resten fick kliva av tågstationen och fick åka gratis taxi till den närliggande staden som var vår slutdestination. Bara för att vi missade anslutningen.

Jag har kanske haft bättre tur än dig när jag har pendlat på det viset med flera byten?
#1223 2012-09-27, 20:58
BallaRune
Ursprungligen postat av Spyrran
Här behöver man bara registrera ett kort för att man ska kunna få ett nytt om man förlorar sitt kort. Då får man ett nytt kort med samma giltighetstid som det förlorade kortet.

Här gäller det startdatum som kortet blev aktiverat (dvs antingen direkt vid köp där man bestämmer startdatum eller om man kan resa aktivera det på bus och sedan få kvitto av busschafför. Sådana kort kan i vissa fall gälla på tåg, beroende på vilket månadskort det är). Man behöver inte registrera kortet för att det ska finnas kvitto på giltighetstid. Det datumet som står på kvittot gäller.


Nej, det räcker inte med bara kvitto på startdatum längre. Du måste ha aktiverat det innan du kliver på tåget annars åker man på att betala 1200 spänn. SJ har blivit mycket hårdare mot resenärerna den senaste tiden.
#1224 2012-09-27, 21:20
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, det räcker inte med bara kvitto på startdatum längre. Du måste ha aktiverat det innan du kliver på tåget annars åker man på att betala 1200 spänn. SJ har blivit mycket hårdare mot resenärerna den senaste tiden.


Men det är skillnad på att aktivera och registrera? Här reggar man bara kortet om man vill kunna få ett nytt kort om man förlorar det gamla/nuvarande. Sedan finns det 2 sätt att aktivera kortet på. Vid köp av kort, eller om man kan aktivera det på buss innan så gör man det och så får man kvitto av busschaffören. I sådana fall räcker det med att ha ett kvitto när man kliver på bussen.

Det var i alla fall så tidigare. De senaste månaderna har jag endast pendlat via buss.