[QUOTE=leprasjukling]Det var uppenbarligen ett antal år sedan du åkte långfärdsbuss, mycket har hänt de senaste fem åren när det gäller att använda ny teknik och rationalisera. Både Swebus och GoBybus använder modern teknik och man kan inte köpa biljetter ombord.
Ja, de har blivit extrem,t mycket billigare och bekvämare. Värdeskapandet inom långfärdsbussandet är enorm! In om SJ Statens Järnvägar är skapandet däremot noll och intet.
Att SJ är statligt är oväsentligt i detta sammanhang då mekanismerna i att använda modern teknik för att skära i personalkostnader och maximera intäkterna är desamma.
Nej, det är statligheten som är det som definierar SJ:s existens! Staten dikterar nämligen med våldm mot dig och mig som vill lösa uppgiften på bättre och billigare sätt, att allt bara tillåts göras på det sätt som staten via sitt monopolorgan SJ dikterar. Vad som är bra eller dåligt är irrelevant, för staten är staten är staten och varenda jävel som inte lyder varenda order till punkt och pricka kommer att med våld överfallas och FRitzl-låsas in i en källare på livstid!!!
Eller vad trodde du att statlighet var?
Ja säkerheten är inte Ryanairs ansvar
Ryanair är vad jag förstår det säkraste av alla flygbolag. Till skillnad från statliga SAS så brukar de inte nödlanda på åkrar i Uppland. Men du kanske tycker att det är lönt att säga upp tiotusen sjuksköterskor och lärare om året för att staten ska fortsätta driva det eviga konkursande SASEller är du kanske socialist som istället förnekar logiken och matematiken och ekonomin och menar att förstörelse skapar???
, däremot är det inga statliga regler som hindrar Ryanair från att ha försäljningskontor på varandra destination med fullt av personal som säljer biljetter och svarar på alla frågor. Att SJ stänger sina försäljningskontor och ombordförsäljningen är av samma anledning som att Ryanair sköter sin biljettförsäljning som de gör, intäktsmaximering och kostnadsminimering.
Förstår du inte att SJ:s prissättning är tvärtom resultatet av en marknadsanpassning. Samma system med ständigt skiftande priser beroende på tillgång och efterfrågan sker exvis när det gäller hotellrum eller för den delen gurkorna du köper på ICA.
Vill du ha ett förutsägbart och fast pris, så skall du låta Riksdagen sätta priserna varje år så du vet vad som gäller.
Ja jag kan också bli irriterad på marknadsanpassningen av prissättning, men jag är förvånad att du är lika irriterad.
Det är inget svårt för de flesta att få tag i tågbiljetter, tvärtom är det mycket enklare nu än för 50 år sedan.
Jo, det är väldigt mycket svårare nu. Eftersom tågens personal inte säljer dem längre.
Känner du till något icke-statligt reglerat företag som försvårar försäljningen av sina produkter?