Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1261 2012-11-10, 16:59
birgerburger
Ursprungligen postat av Ron-Ronald
Jag föreslår att samtliga tåg- och bussbolag återgår till de system och regler för biljetter som gällde 1952!
Jag vet inte exakt hur det såg ut då, men jag är bombsäker på att det oftast var enklare för Svensson.


Vad kan det ha varit? En biljettbutik vid varje station va? Och tågen gick fram till kl. 18 på kvällarna....
#1262 2012-11-10, 17:56
oboyglas
Ursprungligen postat av leabsurd
Så har vi haft det här nere i Skåne längre än jag kan minnas nu. Det funkar bra, särskilt då man kan köpa tågbiljetter på bussarna. Jag tycker visserligen att tågen är för dyra och försenade allt för ofta, men biljettsystemet funkar utmärkt. Deal w/ it.

Det har varit så i Skåne sedan årskiftet 11/12, inte så överdrivet länge dvs.

De första veckorna när Skånetrafiken stoppade försäljning av biljetter ombord blev ombordpersonal hotade och misshandlade, det var en riktig följetong i HD. Det slutade med att arbetsverket förbjöd biljettkontroll i ett par dagar eftersom det ansågs otryggt för konduktörerna. Till slut löste man det genom att ha säkerhetsvakter ombord. Idag är det alltså vakter på alla påga- och öresundståg.

Jag åker sträckan Helsingborg-Göteborg några gånger i månaden och det är mer vanligt än ovanligt att det blir bråk på tågen.

Men vem vet, SJ kanske har trevligare resenärer. Eller så blir det ett ekonomiskt bakslag för dem när de måste anställa vakter till alla tåg istället.
#1263 2012-11-10, 18:20
Ursprungligen postat av Zabine
Det handlar om att personalen blir utsatta för hot och våld av främst kulturberikare. Lyckas de ändå slänga av några så gråter kulturberikarna ut i media som påstådda barn trots att de egentligen är över 18 år. Ingen trevlig miljö att arbeta i.


Verkligen?
Det handlar alltså inte om besparingskrav som den största ägaren Staten ställt?
Eller att G4s har höjt sin avgift mot SJ för just kontanthantering?
Det handlar inte om att man måste vara uppkopplad mot ett dyrt nät för att lösa biljetter manuellt ombord på tågen?
Det handlar inte om att SJ vill uppnå sina resultatmål och därför tvingas till detta?

Nej jag tror jag går på din linje och skyller allt på invandrare. Den verkar mycket klokare än min
#1264 2012-11-10, 18:35
kneedrag
Ursprungligen postat av swedishtripper
Verkligen?
Det handlar alltså inte om besparingskrav som den största ägaren Staten ställt?
Eller att G4s har höjt sin avgift mot SJ för just kontanthantering?
Det handlar inte om att man måste vara uppkopplad mot ett dyrt nät för att lösa biljetter manuellt ombord på tågen?
Det handlar inte om att SJ vill uppnå sina resultatmål och därför tvingas till detta?

Nej jag tror jag går på din linje och skyller allt på invandrare. Den verkar mycket klokare än min


Hur många år har de sålt biljetter ombord?

Tycker det verkar konstigt att de plötslit slutar med det.

Tror också det beror på kulturberikare. De stackarna ska ju få åka var de vill , De har det ju så svårt .....
#1265 2012-11-10, 18:47
Verbeek
Ursprungligen postat av Fri



Ja, det är ett riktigt casino!
Jag har verkligen en gång bokat en förstaklassbiljett till LÄGRE pris än en andraklassbiljett på samma avgång på samma webbsida! Deras prissättningsalgoritm är helt galen. Om du tänkte dig att du själv var entreprenör, så skulle den där detaljen med "prissättning" förmodligen vara ganska viktig för dig. Men inte för SJ.


Klart den är viktig det är därför den ser ut som den gör. Du har samma fenomen inom flyget. Köper du tidigt får du billigt och sen de som inte är lika priskänsliga och köper sent för betala mer. Prissättning är en hel vetenskap och SJ försöker hela tiden maximera vinsten.
#1266 2012-11-10, 19:04
birgerburger
Ursprungligen postat av Verbeek
Klart den är viktig det är därför den ser ut som den gör. Du har samma fenomen inom flyget. Köper du tidigt får du billigt och sen de som inte är lika priskänsliga och köper sent för betala mer. Prissättning är en hel vetenskap och SJ försöker hela tiden maximera vinsten.


Nej det är precis tvärtom inom flyget. Väntar du riktigt länge så dumpas flygpriserna genom "sista-minuten-priser" för att fylla upp platserna.
#1267 2012-11-10, 19:14
Mach3
Idioti att ta bort biljettförsäljningen på tågen. De kan väl åtminstone tillåta kortköp av biljett, vad finns det egentligen för vettig anledning till att inte tillåta köp av biljett med betalkort på tåget?
#1268 2012-11-10, 19:17
leprasjukling
Ursprungligen postat av Fri
Ja, jag har köpt biljett av föraren när jag någon gång åkt långdistansbuss. Flygplatser är ju statligt reglerade och i praktiken krigszoner där varenda milliliter vätska ska inspekteras av nån psykopatisk statligt upphandlad vaktbolag. Det försenar och förduyrar flygtrafiken mycket. Om Ryanair fått bestämma så skulle det vara precis som att åka bus, och piloten skulle som konduktör ha gått genom planet och sålt biljetter till besättningen före start. Precis som på 1920-talet.

Det var uppenbarligen ett antal år sedan du åkte långfärdsbuss, mycket har hänt de senaste fem åren när det gäller att använda ny teknik och rationalisera. Både Swebus och GoBybus använder modern teknik och man kan inte köpa biljetter ombord. Det är denna bandvagn som SJ försöker haka på.Att SJ är statligt är oväsentligt i detta sammanhang då mekanismerna i att använda modern teknik för att skära i personalkostnader och maximera intäkterna är desamma.

Ja säkerheten är inte Ryanairs ansvar, däremot är det inga statliga regler som hindrar Ryanair från att ha försäljningskontor på varandra destination med fullt av personal som säljer biljetter och svarar på alla frågor. Att SJ stänger sina försäljningskontor och ombordförsäljningen är av samma anledning som att Ryanair sköter sin biljettförsäljning som de gör, intäktsmaximering och kostnadsminimering.


Ursprungligen postat av Fri
Men att försvåra kundernas köpande av biljetter leder ju till enorma förluster! Den planekonomiska visionen funkar inte. Det har all erfarenhet bevisat mycket övertydligt nu. Att SJ hoppar på denna nya källa till förluster, förvånar i och för sig inte, eftersom ingen vid SJ har någon anledning att bry sig om att göra vinst, om att göra nånting som är bra för någon annan. De har ju monopol så de kan ju bara höja priset om det behövs.
Ja, det är ett riktigt casino!
Jag har verkligen en gång bokat en förstaklassbiljett till LÄGRE pris än en andraklassbiljett på samma avgång på samma webbsida! Deras prissättningsalgoritm är helt galen. Om du tänkte dig att du själv var entreprenör, så skulle den där detaljen med "prissättning" förmodligen vara ganska viktig för dig. Men inte för SJ.



Förstår du inte att SJ:s prissättning är tvärtom resultatet av en marknadsanpassning. Samma system med ständigt skiftande priser beroende på tillgång och efterfrågan sker exvis när det gäller hotellrum eller för den delen gurkorna du köper på ICA.
Vill du ha ett förutsägbart och fast pris, så skall du låta Riksdagen sätta priserna varje år så du vet vad som gäller.
Ja jag kan också bli irriterad på marknadsanpassningen av prissättning, men jag är förvånad att du är lika irriterad.

Det är inget svårt för de flesta att få tag i tågbiljetter, tvärtom är det mycket enklare nu än för 50 år sedan. Problemet är att SJ drivs enligt vinstmaximeringsprinciper medan jag anser att tågtrafiken är en viktig samhällsfunktion och andra hänsyn borde tas än bara ekonomiska, i detta fallet möjligheter för de utan internet, mobil och VISA-kort att åka tåg.
#1269 2012-11-10, 19:59
Fri
[QUOTE=leprasjukling]Det var uppenbarligen ett antal år sedan du åkte långfärdsbuss, mycket har hänt de senaste fem åren när det gäller att använda ny teknik och rationalisera. Både Swebus och GoBybus använder modern teknik och man kan inte köpa biljetter ombord.
Ja, de har blivit extrem,t mycket billigare och bekvämare. Värdeskapandet inom långfärdsbussandet är enorm! In om SJ Statens Järnvägar är skapandet däremot noll och intet.

Att SJ är statligt är oväsentligt i detta sammanhang då mekanismerna i att använda modern teknik för att skära i personalkostnader och maximera intäkterna är desamma.

Nej, det är statligheten som är det som definierar SJ:s existens! Staten dikterar nämligen med våldm mot dig och mig som vill lösa uppgiften på bättre och billigare sätt, att allt bara tillåts göras på det sätt som staten via sitt monopolorgan SJ dikterar. Vad som är bra eller dåligt är irrelevant, för staten är staten är staten och varenda jävel som inte lyder varenda order till punkt och pricka kommer att med våld överfallas och FRitzl-låsas in i en källare på livstid!!!

Eller vad trodde du att statlighet var?

Ja säkerheten är inte Ryanairs ansvar

Ryanair är vad jag förstår det säkraste av alla flygbolag. Till skillnad från statliga SAS så brukar de inte nödlanda på åkrar i Uppland. Men du kanske tycker att det är lönt att säga upp tiotusen sjuksköterskor och lärare om året för att staten ska fortsätta driva det eviga konkursande SASEller är du kanske socialist som istället förnekar logiken och matematiken och ekonomin och menar att förstörelse skapar???

, däremot är det inga statliga regler som hindrar Ryanair från att ha försäljningskontor på varandra destination med fullt av personal som säljer biljetter och svarar på alla frågor. Att SJ stänger sina försäljningskontor och ombordförsäljningen är av samma anledning som att Ryanair sköter sin biljettförsäljning som de gör, intäktsmaximering och kostnadsminimering.




Förstår du inte att SJ:s prissättning är tvärtom resultatet av en marknadsanpassning. Samma system med ständigt skiftande priser beroende på tillgång och efterfrågan sker exvis när det gäller hotellrum eller för den delen gurkorna du köper på ICA.
Vill du ha ett förutsägbart och fast pris, så skall du låta Riksdagen sätta priserna varje år så du vet vad som gäller.
Ja jag kan också bli irriterad på marknadsanpassningen av prissättning, men jag är förvånad att du är lika irriterad.

Det är inget svårt för de flesta att få tag i tågbiljetter, tvärtom är det mycket enklare nu än för 50 år sedan.

Jo, det är väldigt mycket svårare nu. Eftersom tågens personal inte säljer dem längre.
Känner du till något icke-statligt reglerat företag som försvårar försäljningen av sina produkter?
#1270 2012-11-10, 20:04
meganegerdase
Ursprungligen postat av leprasjukling
Tilläggas kan att SJ på flera orter lagt ner sin manuella biljettförsäljning. Många äldre utan vare sig internet eller mobil får problem. Detta gäller ju främst 80+:are ifrån arbetarklassen, ingen stark grupp, vilket gör att SJ kan strunta i dem.


Inte sant! Alla ställen där man lagt ner dessa butiker finns det en pressbyrå/annat ombud där man istället kan köpa sin biljett. Funkar alldeles utmärkt.
#1271 2012-11-10, 20:13
Verbeek
Ursprungligen postat av birgerburger
Nej det är precis tvärtom inom flyget. Väntar du riktigt länge så dumpas flygpriserna genom "sista-minuten-priser" för att fylla upp platserna.


Inte generellt. Flygbiljetter är mycket billigare om du köper dom tidigt. Sen har SJ också sistaminuten.
#1272 2012-11-10, 20:23
leprasjukling
Ursprungligen postat av Fri


Nej, det är statligheten som är det som definierar SJ:s existens! Staten dikterar nämligen med våldm mot dig och mig som vill lösa uppgiften på bättre och billigare sätt, att allt bara tillåts göras på det sätt som staten via sitt monopolorgan SJ dikterar. Vad som är bra eller dåligt är irrelevant, för staten är staten är staten och varenda jävel som inte lyder varenda order till punkt och pricka kommer att med våld överfallas och FRitzl-låsas in i en källare på livstid!!!

Eller vad trodde du att statlighet var?

Att du anser att allt statligt är av ondo är bekant, men du har inte på något vis förklarat hur det statliga ägandet påverkat denna fråga. Återigen, SJ prissättning är inte reglerat av byråkrater eller fastställda av riksdagen, utan av en marknadsanpassning där varje biljett sjunker och stiger varje dag beroende på tillgång och efterfrågan, störande måhända men samma sker på en mängd produkter och tjänster på marknaden. Att du blir irriterad av att priserna varierar är lite komiskt, att du tror att det beror på att det är statligt är närmast tragiskt.


Ursprungligen postat av Fri

Ryanair är vad jag förstår det säkraste av alla flygbolag. Till skillnad från statliga SAS så brukar de inte nödlanda på åkrar i Uppland. Men du kanske tycker att det är lönt att säga upp tiotusen sjuksköterskor och lärare om året för att staten ska fortsätta driva det eviga konkursande SASEller är du kanske socialist som istället förnekar logiken och matematiken och ekonomin och menar att förstörelse skapar???


En total off-topics rantande. Jag diskuterade inte flygsäkerheten, inte heller huruvida SAS är ett välskött bolag. Jag dikuterar bokning- och biljettförsäljningssystem.
Återigen Ryanair driver en verksamhet där man försöker maximera vinsten, där ingår att inte ha en massa personal som säljer biljetter, samma princip vägleds SJ av.




Ursprungligen postat av Fri

Jo, det är väldigt mycket svårare nu. Eftersom tågens personal inte säljer dem längre.
Känner du till något icke-statligt reglerat företag som försvårar försäljningen av sina produkter?

Nej, jag kan köpa en tågbiljett här och nu inom 5 minuter.
Det har jag ju redan givit dig. Swebus säljer inte biljetter på bussen, enligt din terminologi ett försvårande av biljettförsäljning. De kunder de händelsevis missar när folk kommer och vill köpa biljetter av föraren anser de uppenbarligen uppvägs av kostnadsminskningen i att slopa hanteringen av försäljning av biljetter på bussen. Du har fortfarande inte förklarat hur privata och statligt ägda förstag skiljer sig åt, mer än din känsla av hat mot de sistnämnda. men försök var lite rationell och ge mig rationella förklaringar till vad som skiljer SJ från Swebus när det gäller biljettförsäljning.


Ursprungligen postat av meganegerdase
Inte sant! Alla ställen där man lagt ner dessa butiker finns det en pressbyrå/annat ombud där man istället kan köpa sin biljett. Funkar alldeles utmärkt.

I stand corrected. Själv köper jag alltid biljett över nätet, jag skall tipsa mina icke internetkunniga äldre släktingar om Pressbyrån.