Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1249 2012-11-10, 13:38
Booking
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Jag skulle rekommendera att införa SMS biljett

/ Winston D Thackeray


Det hade varit bra. Men med tanke på SJ:s priser är jag osäker på om det går.
Kan man sms-köpa för 1299:-?

För det är vad en biljett kan kosta ibland, hur sjukt det än låter...
#1250 2012-11-10, 13:40
birgerburger
Hörde någon representant på SJ i radio som först talade om att 99% köper sina biljetter i förväg och att förändringen ändå inte skulle drabba så många. Och sedan att man måste lägga ner ombordförsäljningen eftersom "den tar för mycket tid".

Hur kan dessa båda påståenden vara sanna samtidigt?

Och hur kan 100kr i extraavgift för att köpa biljett ombord (vilket tar ca 1 min) inte vara en väldigt lönsam verksamhet?
#1251 2012-11-10, 13:41
leabsurd
Så har vi haft det här nere i Skåne längre än jag kan minnas nu. Det funkar bra, särskilt då man kan köpa tågbiljetter på bussarna. Jag tycker visserligen att tågen är för dyra och försenade allt för ofta, men biljettsystemet funkar utmärkt. Deal w/ it.
#1252 2012-11-10, 13:42
Fri
Ursprungligen postat av leprasjukling
Så man kan köpa biljetter direkt av föraren hos privata alternativ som Swebus, GoByBus och Ryanair menar du?

Ja, jag har köpt biljett av föraren när jag någon gång åkt långdistansbuss. Flygplatser är ju statligt reglerade och i praktiken krigszoner där varenda milliliter vätska ska inspekteras av nån psykopatisk statligt upphandlad vaktbolag. Det försenar och förduyrar flygtrafiken mycket. Om Ryanair fått bestämma så skulle det vara precis som att åka bus, och piloten skulle som konduktör ha gått genom planet och sålt biljetter till besättningen före start. Precis som på 1920-talet.

Det har inget med statligt eller privat, utan det handlar om rationaliseringar där teknik ersätter människor för att spara pengar

Men att försvåra kundernas köpande av biljetter leder ju till enorma förluster! Den planekonomiska visionen funkar inte. Det har all erfarenhet bevisat mycket övertydligt nu. Att SJ hoppar på denna nya källa till förluster, förvånar i och för sig inte, eftersom ingen vid SJ har någon anledning att bry sig om att göra vinst, om att göra nånting som är bra för någon annan. De har ju monopol så de kan ju bara höja priset om det behövs.
#1253 2012-11-10, 13:43
Taurus-
Jag pendlar till Stockholm på vardagarna, och använder mig av SJ's månadskort (plus SL-tillägg) som man fyller på med pengar varje månad.
Dessa kort måste sedan registreras i automaten innan varje resa, men det är ingen reskassa man förbrukar utan jag kan åka hur många gånger jag vill.
För säkerhets skull har jag även med kvittot, där står perioden för vilken kortet gäller. Brukar visa upp kvittot om jag glömt stämpla (händer ibland, när jag har bråttom att komma med tåget).

Nu i veckan frågade jag en konduktör om det gick att visa kvittot när man glömt att stämpla kortet, även efter 15 november. Jag blev förvånad när han sa att det inte godkändes, utan att jag i sådant fall skulle få böter.

Hur är det möjligt? Jag har ju ett bevis på att jag betalt för resor inom en tidsperiod? Eller har jag missförstått något?
#1254 2012-11-10, 13:45
Booking
[QUOTE=birgerburger]Hörde någon representant på SJ i radio som först talade om att 99% köper sina biljetter i förväg och att förändringen ändå inte skulle drabba så många. Och sedan att man måste lägga ner ombordförsäljningen eftersom
#1255 2012-11-10, 14:12
birgerburger
Ursprungligen postat av leabsurd
Så har vi haft det här nere i Skåne längre än jag kan minnas nu. Det funkar bra, särskilt då man kan köpa tågbiljetter på bussarna. Jag tycker visserligen att tågen är för dyra och försenade allt för ofta, men biljettsystemet funkar utmärkt. Deal w/ it.


Jodå, Skånetrafiken fungerar utmärkt tack vare att det finns jojo-kort att betala med samt att de har placerat ut biljettautomater även på de allra minsta stationerna

Något som absolut inte går att säga om SJ.

SJ har väl dessutom i det närmaste lämnat Skåne helt och hållet vilket gör att det endast finns ett system att hålla reda på som resenär.

I ex. Göteborg med omnejd så körs tågen av SJ, Västtrafik, Öresundstågen, Veolia m.fl. och alla har såklart helt olika betalningssystem.

För inte tala om SJs helt värdelösa prissättningar. Det existerar inte ens två avgångar som har SAMMA pris vilket gör det helt omöjligt att som resenär ha framförhållning och vetskap om vad resan kommer att kosta.

Tänk dig själv att du reser med pågatåget till teckomatorp och det kostar 28kr. Sedan när du ska hem så visar det sig att den resan kostar 104kr. Sådan är verkligheten för alla som reser med SJ.
#1256 2012-11-10, 14:28
lugna ner dig
Precis som med Ö-tågen kommer det vara lite krångligt i början men efter ett litet tag flyter det på fint.
#1257 2012-11-10, 14:56
Fri
Ursprungligen postat av birgerburger
Jodå, Skånetrafiken fungerar utmärkt tack vare att det finns jojo-kort att betala med samt att de har placerat ut biljettautomater även på de allra minsta stationerna

Som ofta inte fungerar! Eller som det är så lång kö till att man missar tåget. Helt idiotiskt att försvåra köpandet av transporttjänsten på detta sätt. Det skulle aldrig ske på en fri marknad där människor är fria att lösa uppgiften på bästa sätt.

För inte tala om SJs helt värdelösa prissättningar. Det existerar inte ens två avgångar som har SAMMA pris vilket gör det helt omöjligt att som resenär ha framförhållning och vetskap om vad resan kommer att kosta.

Ja, det är ett riktigt casino!
Jag har verkligen en gång bokat en förstaklassbiljett till LÄGRE pris än en andraklassbiljett på samma avgång på samma webbsida! Deras prissättningsalgoritm är helt galen. Om du tänkte dig att du själv var entreprenör, så skulle den där detaljen med "prissättning" förmodligen vara ganska viktig för dig. Men inte för SJ.
#1258 2012-11-10, 15:40
wonderland
Dom måste först fixa biljettautomaterna, ska passagerna hamna i ett slags limbo när varken biljettautomaten fungerar och inte heller får lösa biljett ombord? Ska man då gå till bemanningen så kommer ju köer göra så att alla missar tåget. Kollat in hemsidan men hittar inget svar på vad som sker.


Varför inte införa öppen avgång? Då är det ju mycket lättare att köpa biljett i förväg, då behöver man inte oroa sig för att passa tider, om inga tider är klara osv.
#1259 2012-11-10, 16:14
Ron-Ronald
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Jag skulle rekommendera att införa SMS biljett

/ Winston D Thackeray

Fortfarande en dålig lösning för oss som inte äger någon mobil.
#1260 2012-11-10, 16:20
Ron-Ronald
Jag föreslår att samtliga tåg- och bussbolag återgår till de system och regler för biljetter som gällde 1952!
Jag vet inte exakt hur det såg ut då, men jag är bombsäker på att det oftast var enklare för Svensson.