Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#1237 2012-11-10, 13:17
The-Wise-Gentleman
Ursprungligen postat av Zabine
Det handlar om att personalen blir utsatta för hot och våld av främst kulturberikare. Lyckas de ändå slänga av några så gråter kulturberikarna ut i media som påstådda barn trots att de egentligen är över 18 år. Ingen trevlig miljö att arbeta i.


Jag skulle nog säga att det handlar om ergonomi för de som jobbar på tåget.
Tänk att man frågar om legg och betalningskort varje gång. Hur drygt som helst. Enklare är om folk hade biljett eller tågkort. Då är det bara att pricka av folk.

Sen så tjänar SJ mer pengar om ALLA skulle betala sin resa. Det skulle leda till att fler vagnar och lok går.

/ Winston D Thackeray
#1238 2012-11-10, 13:20
birgerburger
SJ AB vad blir det baklänges??

Man har alltså inte ens haft vett nog att införa möjlighet att köpa biljetter i sin egen mobil-app (som f.ö. är helt värdelös 1 av 5 i betyg) innan man totalstoppar biljettköpen ombord.

Är det fortfarande gamla avdankade och odugliga politiker man trycker in i SJs ledning?
#1239 2012-11-10, 13:21
Booking
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Jag skulle nog säga att det handlar om ergonomi för de som jobbar på tåget.
Tänk att man frågar om legg och betalningskort varje gång. Hur drygt som helst. Enklare är om folk hade biljett eller tågkort. Då är det bara att pricka av folk.

Sen så tjänar SJ mer pengar om ALLA skulle betala sin resa. Det skulle leda till att fler vagnar och lok går.

/ Winston D Thackeray


Ur ergonomisk synpunkt förstår jag dig delvis. Personalen får ju arbeta lite lägre tid i en obekväm ställning.
Dock borde man ju kunna sälja biljetter via exempelvis sin försäljningsvagn eller liknande.

SJ motiverade ju säljstoppet med att personalen skulle kunna lägga mer tid på service.
Att sälja biljett är väl en form av service?
#1240 2012-11-10, 13:21
Fri
Hahaha!
Bara ett statligt företag kan FÖRSVÅRA köpandet av deras produkter!

I södra Sverige har regionala tågbolag försökt sig på det där redan. Våld och hot mot personalen, av fattiga som utpressas på flera tusen i "kontrollavgift" därför att de inte kunnat köpa någon biljett, har blivit så omfattande att de nu går tillbaka till att sälja biljetter ombord. Förseningar och sjukskrivningar har kostat många gånger mer än vad straffavgifterna mot kunder som inte har kunnat köpa någon biljett har inbringat.

SJ kommer bara att bli mycket sämre hela tiden. Det finns inget annat håll på deras spår. Det är helt omöjligt för dem att göra någonting som är bra.
#1241 2012-11-10, 13:24
Booking
Jag hoppas i alla fall att SJ kan gå ut och ge en garanti för att man ska kunna åka gratis eller mot leg faktureras när deras biljettmaskiner dör.

Det sker lite då och då och på mindre stationer kan det hålla i sig länge.
När jag åkte från Uddevalla i somras var det problem och ett 10-tal resande löste biljett på tåget.

Med säljstoppet, vad hade då hänt?
Några hade säkert löst det mobilt, men inte alla.
#1242 2012-11-10, 13:31
Booking
[QUOTE=Fri]Hahaha!
Bara ett statligt företag kan FÖRSVÅRA köpandet av deras produkter!

I södra Sverige har regionala tågbolag försökt sig på det där redan. Våld och hot mot personalen, av fattiga som utpressas på flera tusen i
#1243 2012-11-10, 13:31
The-Wise-Gentleman
Ursprungligen postat av Booking
Ur ergonomisk synpunkt förstår jag dig delvis. Personalen får ju arbeta lite lägre tid i en obekväm ställning.
Dock borde man ju kunna sälja biljetter via exempelvis sin försäljningsvagn eller liknande.

SJ motiverade ju säljstoppet med att personalen skulle kunna lägga mer tid på service.
Att sälja biljett är väl en form av service?



Det kommer bi trångt - mycket trångt.

Att sälja biljetter är som en service men mycket kan lovas.

/ Winston D Thackeray
#1244 2012-11-10, 13:31
leprasjukling
Ursprungligen postat av Fri
Hahaha!
Bara ett statligt företag kan FÖRSVÅRA köpandet av deras produkter!

Så man kan köpa biljetter direkt på fordonet hos privata alternativ som Swebus, GoByBus och Ryanair menar du?
Det har inget med statligt eller privat, utan det handlar om rationaliseringar där teknik ersätter människor för att spara pengar, pss sätt som matvarubutiker, resebyråer och skatteverket inför tekniklösningar som gör att kunderna själva kan hantera sina ärenden.

Förutom att det såklart leder till högre arbetslöshet får personer som inte har möjlighet att hänga med i teknikutvecklingen får svårt att klara sin vardag.
#1245 2012-11-10, 13:31
William Haines
Otroligt dåligt.

Jag har flera gånger varit med om att biljettautomaterna har strulat så det känns väldigt ogenomtänkt av dom att lägga ned försäljningen.
#1246 2012-11-10, 13:33
Booking
Mobil-appen verkar fucka ur när jag quotar.
I alla fall: har någon länk på tågen som återgår till ombordförsäljning på grund av personalens arbetssituation?
#1247 2012-11-10, 13:36
Booking
Ursprungligen postat av William Haines
Otroligt dåligt.

Jag har flera gånger varit med om att biljettautomaterna har strulat så det känns väldigt ogenomtänkt av dom att lägga ned försäljningen.


Samma här. Bland annat i Uddevalla när ett gäng 50-plus-personer höll på att gå i atomer trots att det då gick att köpa ombord.
Jag uppfattade det som att dom blev lite rädda.

Frågan är hur man löser sånt nu?
#1248 2012-11-10, 13:36
The-Wise-Gentleman
Jag skulle rekommendera att införa SMS biljett

/ Winston D Thackeray