Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#457 2009-07-22, 03:58
joker
Ursprungligen postat av Apan-N1
Tjeena

Nu är det så här att jag ska göra en lite tripp ut i vårat avlånga land och ska åka med SJ intercity tåget.

Efter att ha letat och letat tog jag och åkte in till SJ kundkänst och prata med dom.

*Det jag ville veta var om det fanns el-urtag på tåget*

och av den snälla personen bakom disken får man svar att det finns, men inte vid alla platser.

Jag kommer hem och kollar på deras hemsida och inser att det inte heller finns internet på det tåget, men skadar inte mig då jag har eget, men man blir lite orolig kring vägurtag.
Laptopen skulle säkert klara av resan ner men vill ju inte komma ner till okänd plats och inte kunna kolla karta, mm p.g.a att batteriet är slut.

Men eftersom att han sa att det finns ur tag så funderar jag på om jag hamnar vid ett eller inte.

Och om jag inte sitter vid ett går det att ha med sig förlägningskabel och dra mellan närmaste urtag och min plats?
eller kommer konduktörn att halshugga mig för jag gör det?

sedan reser jag itne själv utan med kompisar kommer man kunna sitta och prata? hört att dom kan vara hårda på ljudlivån och lästa att det finns så kallad tyst avdelning där man ska undvika minsta lilla ljud (vad jag fatta av att läsa)


Hoppas någon här inne kan hjälpa, ligger tråden fel är det bara att säga till någon mod att låsa, eller om det redan finns tråd om detta.


//Glada och goa piller hälsninger från apan


De tåg som alltid har eluttag vid alla platser är X2000 och dubbeldäckarna (tror de heter X40). Regina(X50-X54) har eluttag uppe vid hatthyllan, ett vid vartannat säte. Skulle gissa att samma gäller för öresundstågen.

De tåg som vanligtvis inte har eluttag är loktåg (undantag finns) och X14. Bara att kolla med SJ vilket littera tåget som du ska åka med har.
#458 2009-07-22, 15:19
bayern
Den s k tysta avdelningen finns endast på X2000, och det framgår i bokningsdialogen om du har biljett i tyst avdelning. Normalt ska inte någon utan aktivt val bli placerad i tyst avdelning, men det förekommer ibland, om de enda biljetter som finns är de i nämnda avdelning. Men det framgår av bokningsdialogen innan du accepterar köpet.
#459 2009-07-22, 20:00
Axell
På nattågen till Norrland har de elutag eller det tåget jag åkte med hade det iallafall. Sedan tåget mellan Luleå och Kiruna hade också det. Minns inte vad det var för tåg men iallafall.
#460 2009-07-23, 06:15
Apan-N1
okej, tack för svaren, fortfarande massa frågetecken men nu är man på väg till tåget så man får väl hoppas på det bästa annat gör det bästa av sitvationen.
#461 2009-07-30, 12:18
MsAnamariah
Jag beställde en resa med SJ den 6 juni från Örebro till Stockholm, med ett byte. Det första tåget var försenat ca en halvtimme vilket gjorde att jag totalt kom fram till sthlm 1.5 timmar senare än beräknat. Jag skrev till SJ och berättade hur det låg till, men har fortfarande inte fått något svar om eventuell ersättning eller nånting över huvudtaget. Nån som vet ungefär hur lång tid sånt här brukar ta? Har snart gått två månader utan ett ord frå SJ..
#462 2009-07-30, 12:23
alex1987
Så länge du använde denna sida:

http://www.sj.se/support/contactrtg.form?l=sv&d=8754&a=112285

Så är det väll bara att vänta....
#463 2009-07-30, 12:23
Plutus
Enligt nuvarande restidsgaranti får du ersättning:

Du kan få ersättning om ditt tåg är försenat med minst:

* 20 minuter och tågresan skulle ha tagit upp till 1 timme.
* 40 minuter och tågresan skulle ha tagit mellan 1 och 2 timmar.
* 1 timme och tågresan skulle ha tagit mer än 2 men högst 5 timmar.
* 2 timmar och tågresan skulle ha tagit mer än 5 timmar men högst 10timmar.
* 3 timmar och tågresan skulle ha tagit mer än 10 timmar.

sj.se
#464 2009-07-30, 12:27
MsAnamariah
Ursprungligen postat av alex1987
Så länge du använde denna sida:

http://www.sj.se/support/contactrtg.form?l=sv&d=8754&a=112285

Så är det väll bara att vänta....

Ja, men det gjorde jag... :/
#465 2009-07-30, 17:17
bayern
Var SJ operatör hela vägen? Eller åkte du t ex första sträckan med Tågkompaniet?

Annars undrar jag hur du tänker? Du tror inte det går snabbare att få svar genom att kontakta SJ själv?
#466 2009-08-02, 13:53
Avonlea
Ursprungligen postat av MsAnamariah
Ja, men det gjorde jag... :/



Skicka in det på nytt samt kolla din skräppost eller vad du har för blockering i mailboxen.
#467 2009-08-02, 17:11
Handläggningstiden kan ibland vara flera månader.

Visserligen gammal artikel, men jag tror inte att det ändrats så mycket sedan dess: http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_2073209.svd
#468 2009-08-03, 13:06
Mr.Mxyzptlk
Ursprungligen postat av Big Boss
När jag åkte Örebro-Göteborg var det inte en jävel som kollade min biljett. Ändå gick de förbi flera gånger men de kollade inte nya resande...

Kanske för att det åligger resenären att påpeka att han/hon är ny ombord!
Lite svår att ha kolla på alla som kliver av och på under en resa, när det kan röra sig om ca 100-150pers
Läs resevillkoren

Eller går du förbi kassan på ICA om inte kassörskan säger till dig att betala?