Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#481 2009-08-20, 16:24
Mvk
pratade nyss med sj:s kundtjänst. Dom har haft strul med internetbanken-betalningarna.
Dom gick med på att betala tillbaka 675kr som jag tvingats betala för samma biljett.

Fan va skönt SJ.
företag som tar ansvar.
Härligt.
#482 2009-08-27, 23:21
Vikingaflikkan
Jag har bara lite frågor det va så att jag skulle med x2000 den 24 Augusti klockan 7:35 men pga av kraftig försening avgick inte tåget förens klockan 10:10 alltså lite mer än två timmar sent!

Min resa skulle ta 2 och en halv timma från Norrköping till Hässelholm och jag har då kollat och jag har rätt till rese ersättning!

Jag skickade in en resegaranti i måndags när jag väl kom hem och jag vill veta hur lång tid brukar det ta innan man får sin ersättning ? Vet att man får det som en kupong eller kort!

Nån som har en aning om hur lång behandlingtiden är??
#483 2009-08-27, 23:39
miloudot
Ursprungligen postat av Vikingaflikkan
Jag har bara lite frågor det va så att jag skulle med x2000 den 24 Augusti klockan 7:35 men pga av kraftig försening avgick inte tåget förens klockan 10:10 alltså lite mer än två timmar sent!

Min resa skulle ta 2 och en halv timma från Norrköping till Hässelholm och jag har då kollat och jag har rätt till rese ersättning!

Jag skickade in en resegaranti i måndags när jag väl kom hem och jag vill veta hur lång tid brukar det ta innan man får sin ersättning ? Vet att man får det som en kupong eller kort!

Nån som har en aning om hur lång behandlingtiden är??


Tjena!

Jag har reklamerat en resa en gång på exakt samma sträcka, det tog ett jäkla tag innan jag fick själva ersättningen som kom i form av resecheckar, det tog nästan ett halvår.

Så, det är bara att vänta!
#484 2009-08-28, 12:13
Vikingaflikkan
Tack för att du har kontaktat oss.

När du reser med oss har du rätt till ersättning för försening enligt vår restidsgaranti. Dock gäller det om omständigheterna är sådana att SJ rimligen haft möjlighet att förhindra störningen.

Under förmiddagen den 24 augusti 2009 uppstod ett elfel vid Södertälje Syd vilket innebar stora störningar i all tågtrafik förbi Södertälje Syd. Banverket arbetade intensivt med de tekniska problemen och efter cirka 2 œ timmar gav Banverket tillåtelse att återuppta trafiken i normal omfattning.

Då SJ inte kunde påverka eller förhindra denna händelse kommer ingen ersättning enligt vår Restidsgaranti utgå för denna resa.



Vi är mycket ledsna över det som inträffat och hoppas att vi får se dig ombord på SJs tåg i framtiden.






Jag missade ju även två tåg efter det=(
#485 2009-08-28, 12:47
Lulzan
lite OT men om man åker med fritidskort på en tid som inte är innan 4 på en vardag och de kommer på en och säger att man inte får det, tror ni att man kan komma undan utan böter om man spelar förvirrad och säger att man inte hade någon aning om det och att man åkt innan 4 på vardagarna innan (sommarlovet)?
#486 2009-08-28, 13:01
Ursprungligen postat av Buonaparte
Har en liten idé som inte är särskilt utvecklad än. Men SJ sedan en tid tillbaka börjat med SMS-biljetter. Det enda man behöver göra är att ta reda på hur biljetten är utformad, döpa nån kompis mobilnamn i telefonboken till "SJ biljett" och låta honom/henne skicka ett sms som är utformat på samma sätt som tågbiljetten. Då visar man konduktören bara smset som kommer se ut precis som en riktig biljett. När jag sist beställde biljetten var det mest massa siffror, men på ett ungefär såg den ut såhär:


SJ BILJETT
(847 Inter City) kl. 13.00 Göteborg C-
kl. 17.00 Stockholm C.
-------------------------------
583409534725 -321 -4324
543768734- 453-53457

Tror det skulle fungera, ser inte varför det inte skulle göra det. Ska ta reda på hur biljetten är utformad exakt. Vad tror ni?


Underbart att du kom på idén att en kompis ska skicka dig smset Du kan inte bara spara ditt eget nummer som SJ Biljett, och sen skicka smset till dig själv?
#487 2009-08-28, 13:59
miloudot
Ursprungligen postat av Vikingaflikkan
Tack för att du har kontaktat oss.

När du reser med oss har du rätt till ersättning för försening enligt vår restidsgaranti. Dock gäller det om omständigheterna är sådana att SJ rimligen haft möjlighet att förhindra störningen.

Under förmiddagen den 24 augusti 2009 uppstod ett elfel vid Södertälje Syd vilket innebar stora störningar i all tågtrafik förbi Södertälje Syd. Banverket arbetade intensivt med de tekniska problemen och efter cirka 2 œ timmar gav Banverket tillåtelse att återuppta trafiken i normal omfattning.

Då SJ inte kunde påverka eller förhindra denna händelse kommer ingen ersättning enligt vår Restidsgaranti utgå för denna resa.



Vi är mycket ledsna över det som inträffat och hoppas att vi får se dig ombord på SJs tåg i framtiden.






Jag missade ju även två tåg efter det=(


För min del så känns det ganska klart att SJ inte ska behöva stå för någon ersättning eftersom felet inte legat hos dom. Det faller väl under Force majeure?
#488 2009-08-28, 17:26
Ursprungligen postat av miloudot
För min del så känns det ganska klart att SJ inte ska behöva stå för någon ersättning eftersom felet inte legat hos dom. Det faller väl under Force majeure?


Klart dom skall betala ersätning. Är det banverkets fel så får sj i sin tur kräva ersättning av dom.
#489 2009-08-28, 19:15
miloudot
Ursprungligen postat av Rbkniklas
Klart dom skall betala ersätning. Är det banverkets fel så får sj i sin tur kräva ersättning av dom.


Kan man tycka, men enligt det här exemplet så tillämpas Force Majeure, helt enligt avtalet som man godkänner då man köper en biljett hos SJ:

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=288&a=79672&l=sv&l=sv

Skulle tippa på att det blir detsamma med i detta fall.

Men gå vidare och överklaga, det är ingen som hindrar dig, du kanske får rätt till slut!
#490 2009-09-04, 18:25
Fyrtornet
Att gå direkt till resturangvagnen och sen vara där hela tiden är det så enkelt som det låter? Kollar konduktörerna folk där?
#491 2009-09-08, 23:19
Hakapelita
Ursprungligen postat av Fyrtornet
Att gå direkt till resturangvagnen och sen vara där hela tiden är det så enkelt som det låter? Kollar konduktörerna folk där?


Vid de första stationerna kollar de alla.
En idé är te.x. att köpa biljett Sthlm-Norrköping som inte borde vara så dyrt och sen sitta i bistron till Malmö.
#492 2009-09-08, 23:29
Till alla som ska åka till Göteborg från Stockholm kan jag tipsa om att SAS har en avgång varje vardag som kostar 490kr enkelt. Om man bokar en några dagar innan finns det oftast kvar och det blir billigare än att åka tåg.