Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#925 2011-08-04, 21:04
senkomdu
Ursprungligen postat av Cherrykill
Fast hur kan du acceptera att betala för en ny biljett för att deras kortautomat strular? Jag menar ingenting illa, men man kan ju liksom inte finna sig i vad som helst för att det är bestämt så, och för att "rätt ska vara rätt". Det är ju fel! Ett system som inte fungerar. Det är det som stör mig och det är där det måste ske en ändring.

Det här är baksidan med SJ's monopol på spårvägarna, man har liksom inget val. Man blir så illa tvungen att dansa efter deras pipa och riskera att bli avkastad trots att felet ligger hos dem.

Det var antingen betala på tåget, åka buss eller inte åka alls. Jag betalar för mig.

Sen om det är rätt ur servicesynpunkt att SJ inte hade fungerande kortläsare just då. Det är en helt annan diskussion. I den diskussionen håller jag helt med dig. Det är fel ur servicesynpunkt.
#926 2011-08-04, 21:41
Adoniram
Ursprungligen postat av Cherrykill
Fast hur kan du acceptera att betala för en ny biljett för att deras kortautomat strular? Jag menar ingenting illa, men man kan ju liksom inte finna sig i vad som helst för att det är bestämt så, och för att "rätt ska vara rätt". Det är ju fel! Ett system som inte fungerar. Det är det som stör mig och det är där det måste ske en ändring.

Det här är baksidan med SJ's monopol på spårvägarna, man har liksom inget val. Man blir så illa tvungen att dansa efter deras pipa och riskera att bli avkastad trots att felet ligger hos dem.


Men i detta fallet är det ju uppenbart en fuskare som inte har biljett. Inget tyder på att det är "apparatens" fel. Och var det så erbjöds hon ju att köpa biljett först till bara normalpris. Avkastningen kom ju först sedan hon strulade och fifflade.

Jag tycker det är dumt att slänga av henne. Det självklara är ju egentligen köpa biljett + kontrollavgift på 800 spänn.
#927 2011-08-04, 21:51
pponmm
Klart man blir avslängd om man inte ens kan förstå Svenska.. Men dock sjukt att han slängde av henne om andra ingrep vilket jag förstår det som att folk gjorde.
#928 2011-08-04, 22:10
Cherrykill
Ursprungligen postat av Adoniram
Men i detta fallet är det ju uppenbart en fuskare som inte har biljett. Inget tyder på att det är "apparatens" fel. Och var det så erbjöds hon ju att köpa biljett först till bara normalpris. Avkastningen kom ju först sedan hon strulade och fifflade.

Jag tycker det är dumt att slänga av henne. Det självklara är ju egentligen köpa biljett + kontrollavgift på 800 spänn.


Varför är det så uppenbart? Visa mig gärna något som tyder på att hon fuskat. Citerat från AB:
Kvinnan, som sa att hon måste till sitt jobb i Enköping, var gråtfärdig och lade sig för konduktörens krav, enligt Bodil Malmgren.
– "Okej, jag betalar. Jag betalar en ny resa", sa hon. Men då hade konduktören bestämt sig. "Nu packar du ihop dig och går av mitt tåg".


Det är detta jag reagerar på. Varför inte bara låta henne betala? Hon måste ha gjort den här konduktören mycket upprörd om han trots detta kastade av henne på en perrong där SJ-tåg inte ens stannar istället för att bara ta emot pengarna för en ny biljett. Det är attityden som är problemet och jag tror inte att denna kvinna studsade upp sig vidare mycket för då skulle hon inte haft hela kupén på sin sida.

Ursprungligen postat av pponmm
Klart man blir avslängd om man inte ens kan förstå Svenska.. Men dock sjukt att han slängde av henne om andra ingrep vilket jag förstår det som att folk gjorde.


Var står att hon inte kan svenska?
#929 2011-08-04, 22:45
svenbrynolf
Ursprungligen postat av crapi
Naturligtvis ska tåget stannas så fort som möjligt om någon vägrar att betala. Dock hade kvinnan gått med på betalning och således anser jag att det var fel. Hur detta tog sig i uttryck vet vi endast genom Bodil och skvallerblaskorna således finns det skäl att tro att betalningsanhållan är konstruerad i efterhand.


Nej, ur ett beteendevetenskapligt perspektiv är det klockrent.

Konduktören har så fort kvinnan börjat argumentera om att få stiga av och registrera biljett bestämt sig för att inte gå med på det och meddelar då att passageraren skall avhysas varpå passageraren till slut blir desperat inför hot om avvisning och går med på att köpa full biljett.

I det fallet kan inte den auktoritära parten kliva tillbaka utan det handlar nu om ren prestige och auktoritet, ett beslut är taget och skall respekteras, skulle hon låta passageraren lösa full biljett skulle hon förlora prestige (ansiktet).
#930 2011-08-04, 22:47
Crim2
SJ köttar pendeln i stockholm om jag inte har fel?

I så fall kan jag säga att deras största nuvarande tabbe är att det stänger av pendeln emellan Nynäshamn-VH ifrån 22 aug - December. Smart att stänga av när alla jobbar och skolstarter börjar igen... Vanligtvis har de stängt på sommaren pga ombyggnad men inte i år... Hurr
#931 2011-08-04, 23:29
Bubba_med_k
Ursprungligen postat av Crim2
SJ köttar pendeln i stockholm om jag inte har fel?

I så fall kan jag säga att deras största nuvarande tabbe är att det stänger av pendeln emellan Nynäshamn-VH ifrån 22 aug - December. Smart att stänga av när alla jobbar och skolstarter börjar igen... Vanligtvis har de stängt på sommaren pga ombyggnad men inte i år... Hurr



Köttar?

SL sköter pendeln... tror det finns större orsaker att ta hänsyn till än när skolstarten är när det gäller vissa projekt.
#932 2011-08-04, 23:40
plainvanilla
Att dom skall envisas med att slänga av passagerare. Varför inte skriva ut tilläggsavgifter som man gör i den lokala kollektivtrafiken.
#933 2011-08-05, 00:15
RBKonduktor
Måste ha varit en fruktansvärd upplevelse det där.
Behöva ha en hel vagn emot sig för att någon saknar biljett
#934 2011-08-05, 00:39
Jaha där ser man. Aldrig mer SvinBolaget SJ efter det här. FyFan säger jag bara. Speciellt om den första incidenten med den 11 åriga flickan. Den konduktören kan ju inte vara frisk i huvudet. Önskar att jag visste vad hon hette så att jag kunde ringa o säga henne några väl valda ord.

Hoppas personligen att hon ALDRIG mer får jobba som konduktör.
#935 2011-08-05, 01:36
Nick14
SJ och västtrafik borde bytas ut helt och hållet! Tveksamt att de ha några nöjda kunder...
#936 2011-08-05, 05:43
UncleUrban
Jävligt oprofessionellt gjort. Dock måste det vara jävligt drygt att handskas med alla snåla jävlar som faktiskt inte har biljett och käftar emot.