Hitta diskussioner med liknande innehåll

Om SJs biljetter - Allmänna frågor, Tips och tricks (Sammanfogad tråd/mod)

#937 2011-08-05, 08:31
Wheelgunner
Ursprungligen postat av black-swan
Ditt system kanske fungerar på Botniabanan där det går 4st tåg per dygn. I den övriga världen är det tidspress.

För övrigt är det något mycket konstigt med de "11-åriga" flickan. Det luktar bedrägeri lång väg.

Givet att hon kunde görs sig förstådd så är historien med mycket stor sannolikhet riggad.


Man kan inte heller åka tunnelbana någonstans i världen utan att erlägga avgift i förhand så vida man inte hoppar över spärrarna. Hur många skulle tjuvåka om det var samma omoderna system som på tåget att man betalar i efterhand?

Varför skulle inte samma fungera med tåg? Det är bara det att stationerna inte är byggda på ett sådant sätt, vilket är enkelt att lösa.

Sedan är historien som sagt var med all säkerhet förvanskad! Det var en tjuvåkning och chansning som gick fel, men slaskpressen älskar att gotta sig i sådana gnällhistorier..

.
#938 2011-08-05, 10:51
Redor
En uppmaning är ju att sitta kvar på sin plats, trots att konduktören begär att du ska lämna tåget.
Har du biljett så behöver du inte oroa dig. Visst, konduktörer lyder under järnvägslagen och har rätt bra befogenheter när det kommer till att avhysa folk. Men som med alla andra lagar så ska situationen kräva det.
Han/hon har ingen rätt att röra dig om du ärligt har en biljett, och påstår kond. att den skulle vara falsk t.ex mobilbiljetten, så ska polis tillkallas eftersom det är brottsligt. Men konduktören är fan ingen domare och kan anta att den är falsk. I annan fall är det bara att invänta polis för att anmäla konduktören.
#939 2011-08-05, 11:02
Garre74
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Nej, ur ett beteendevetenskapligt perspektiv är det klockrent.

Konduktören har så fort kvinnan börjat argumentera om att få stiga av och registrera biljett bestämt sig för att inte gå med på det och meddelar då att passageraren skall avhysas varpå passageraren till slut blir desperat inför hot om avvisning och går med på att köpa full biljett.

I det fallet kan inte den auktoritära parten kliva tillbaka utan det handlar nu om ren prestige och auktoritet, ett beslut är taget och skall respekteras, skulle hon låta passageraren lösa full biljett skulle hon förlora prestige (ansiktet).


Tror det här är j-ligt sant!
#940 2011-08-05, 11:29
5137
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Man kan inte heller åka tunnelbana någonstans i världen utan att erlägga avgift i förhand så vida man inte hoppar över spärrarna. Hur många skulle tjuvåka om det var samma omoderna system som på tåget att man betalar i efterhand?


Vad har du för fakta på det här? I Berlin fanns det då inga spärrar, och knappt några kontrollanter heller.
#941 2011-08-05, 11:44
nissetheking
Ursprungligen postat av -Mr.K
Du vet att det inte är SJ som äger allt som har med järnvägen att göra?

Det är olika bolag som äger tåg, olika bolag som äger stationerna, olika bolag som äger växlar osv?
Att folk skyller på SJ tyder på idioti.

Banverket(Nu Trafikverket)/Infra Nord: ansvarar för att det svenska järnvägsnätet fungerar och underhåller spår, kontaktledningar, växlar och signaler.
Järnvägsinspektionen: har ett övergripande säkerhetsansvar och beviljar t.ex. trafiktillstånd och utreder vad som skett vid tillbud eller olyckor.
Banverket Trafik: är den enhet inom Banverket som gör tidtabellerna med hänsyn till spårens kapacitet, styr trafiken, sköter skyltar och monitorer samt utropen på stationerna.
Jernhusen: äger och driver stationerna.
T.ex. Kommunalt bolag som beställer trafiken: det vill säga bestämmer taxan, beställer trafiken och informerar om den, bland annat i tidtabeller.

Det är de som sköter det offentliga, sen är det massa entrepenörer:
SJ AB: är entreprenör till det kommunala bolaget. SJ underhåller och bemannar tågen med lokförare och är också säkerhetsansvarig gentemot Järnvägsinspektionen och Banverket.
TraffiCare AB: är underentreprenör åt SJ. Städar och tvättar tågen och kör dem på bangården.
TrainMaint AB: är underentreprenör åt SJ. Underhåller och reparerar tågen.
Oändliga antal enterpenörer och mekaniker: som lagar växlar, spärrar osv.

Och jag hoppas jag inte behöver peka på vad som är problemet med dagens tågtrafik förutom att den belastas för mycket. Banverket som t.ex. har ansvaret för att fixa låsta växlar anställer ju också entrepenörer och mekaniker som i sin tur fixar problemet.

http://svt.se/2.155297/1.2400152/sj_infranord_trafikverket_vem_gor_vad

Jag vet mycket väl att SJ inte ansvarar för hela järnvägen och dess underhåll. Dock står de för hur väl tågen fungerar, bemanning samt är ytterst ansvariga för hanteringen av situationer typ den som vi hade julas. Det jag pekar på bland annat är att det är väldigt enkelt för SJ att skylla på järnvägarna när det inte helt sällan uppstår problem därför att SJ saknar personal. Anmärkningsvärt är också att SJ sällan bemannar sina telefonväxlar tillräckligt mycket under perioder då man dras med enorma förseningar, vilket leder till att folk får sitta i kö hur länge som helst för att få veta vad man nu ska ta sig till när ens tåg är inställt och man sålunda har en ogiltig biljett. Bristen på konkurrens för SJ gör att företaget kan bete sig svindåligt mot sina kunder samtidigt som de är stenhårda och inte alls service-inriktade när någon har begått ett misstag eller inte lyckas kommunicera med personalen på ett bra sätt.

Edit: Underentreprenörer byter man ut om de inte sköter sin uppgift på ett vettigt sätt, sålunda är SJ ansvariga för de ansvarsområden man delegerar ut till andra företag.
#942 2011-08-05, 11:45
mythpimp
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Nej, ur ett beteendevetenskapligt perspektiv är det klockrent.

Konduktören har så fort kvinnan börjat argumentera om att få stiga av och registrera biljett bestämt sig för att inte gå med på det och meddelar då att passageraren skall avhysas varpå passageraren till slut blir desperat inför hot om avvisning och går med på att köpa full biljett.

I det fallet kan inte den auktoritära parten kliva tillbaka utan det handlar nu om ren prestige och auktoritet, ett beslut är taget och skall respekteras, skulle hon låta passageraren lösa full biljett skulle hon förlora prestige (ansiktet).


Håller med... Men det tåget har redan gått. Hon jobbar ju som en f-cking konduktör. Och inte en bra sådan med.
#943 2011-08-05, 12:03
Wheelgunner
Ursprungligen postat av 5137
Vad har du för fakta på det här? I Berlin fanns det då inga spärrar, och knappt några kontrollanter heller.


Du såg inga kontrollanter..

Man har man ett system som bygger på att man köper biljett som ska stämplas i en automat innan och det finns civilklädda kontrollanter ute som har rätt att utfärda böter som dom kan kräva in direkt om man inte kan legitimera sig.

40EURO kostar det, men tredje gången man fastnar med att tjuvåka så blir det hårdare bud och rättegång..

Det avhåller de flesta från att tjyvåka..

.
#944 2011-08-05, 12:11
5137
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Du såg inga kontrollanter..

Man har man ett system som bygger på att man köper biljett som ska stämplas i en automat innan och det finns civilklädda kontrollanter ute som har rätt att utfärda böter som dom kan kräva in direkt om man inte kan legitimera sig.

40EURO kostar det, men tredje gången man fastnar med att tjuvåka så blir det hårdare bud och rättegång..

Det avhåller de flesta från att tjyvåka..

.

Ja, fast nu var det inte det jag frågade om. Du sa att det inte fanns något ställe i hela världen där man kunde åka tunnelbana utan biljett om man inte hoppade över spärrarna.
#945 2011-08-05, 13:07
-Mr.K
Ursprungligen postat av nissetheking
Jag vet mycket väl att SJ inte ansvarar för hela järnvägen och dess underhåll. Dock står de för hur väl tågen fungerar, bemanning samt är ytterst ansvariga för hanteringen av situationer typ den som vi hade julas. Det jag pekar på bland annat är att det är väldigt enkelt för SJ att skylla på järnvägarna när det inte helt sällan uppstår problem därför att SJ saknar personal. Anmärkningsvärt är också att SJ sällan bemannar sina telefonväxlar tillräckligt mycket under perioder då man dras med enorma förseningar, vilket leder till att folk får sitta i kö hur länge som helst för att få veta vad man nu ska ta sig till när ens tåg är inställt och man sålunda har en ogiltig biljett. Bristen på konkurrens för SJ gör att företaget kan bete sig svindåligt mot sina kunder samtidigt som de är stenhårda och inte alls service-inriktade när någon har begått ett misstag eller inte lyckas kommunicera med personalen på ett bra sätt.

Edit: Underentreprenörer byter man ut om de inte sköter sin uppgift på ett vettigt sätt, sålunda är SJ ansvariga för de ansvarsområden man delegerar ut till andra företag.

Nu kan jag inte se någonstans att tågkaoset i vintras skulle på något sätt skulle ha med dålig bemanning på tågen att göra, vill säga brist på konduktörer och tågchaufförer. Du får gärna länka till något sådant.

Förseningarna orsakades främst utav tåghaverier och trasiga växlar som var tvungna att repareras av underentreprenör. Eftersom det var ganska mycket saker som gick sönder samtidigt så var det inte helt lätt att reparera allt i tid trots att många entreprenörer tog in extra personal och många mekaniker till och med hade jour (hade en vän som inte fick dricka för att han kunde bli inringd att reparera tåg i vintras). Det var bland detta man hade ordnat med denna vinter, att det skulle vara fler mekaniker, men det räckte inte.

Ett exempel kan göras i vintras då många personer också klagade på att deras vägar inte blev plogade tillräckligt snabbt. Det var inte precis så att kommunen sket i vägarna, de betalade väl varenda snöplog som fanns i kommunen men det var inte nog på grund av att det snöade så mycket, fanns inte särskilt mycket kommunerna kunde göra åt det?

Eller en annan liknelse; man kan inte anpassa antalet vägfiler på motorvägen efter julafton, det förstår du väl själv inte går runt?
#946 2011-08-05, 14:56
svenbrynolf
Ursprungligen postat av mythpimp
[/B]

Håller med... Men det tåget har redan gått. Hon jobbar ju som en f-cking konduktör. Och inte en bra sådan med.


Just det. Det här visar klart och tydligt att SJ torde ha ett slags personlighetstest när dom bestämmer vem som är lämplig att jobba som konduktör och inte.
Vissa människor klarar inte att jobba med serviceyrken och jag tror det är ganska tydligt att dom senaste dagarna har vi sett prov på två sådana personer.
#947 2011-08-05, 15:19
Wheelgunner
Ursprungligen postat av 5137
Ja, fast nu var det inte det jag frågade om. Du sa att det inte fanns något ställe i hela världen där man kunde åka tunnelbana utan biljett om man inte hoppade över spärrarna.



Seså! Sträck upp sig nu, bananryggen och sluta yra!

Det handlar inte om tunnelbanor utan om SJ:s uråldriga biljettsystem..

.
#948 2011-08-05, 16:17
xaxonz
Ursprungligen postat av Redor
En uppmaning är ju att sitta kvar på sin plats, trots att konduktören begär att du ska lämna tåget.
Har du biljett så behöver du inte oroa dig. Visst, konduktörer lyder under järnvägslagen och har rätt bra befogenheter när det kommer till att avhysa folk. Men som med alla andra lagar så ska situationen kräva det.
Han/hon har ingen rätt att röra dig om du ärligt har en biljett, och påstår kond. att den skulle vara falsk t.ex mobilbiljetten, så ska polis tillkallas eftersom det är brottsligt. Men konduktören är fan ingen domare och kan anta att den är falsk. I annan fall är det bara att invänta polis för att anmäla konduktören.

Men din jävla inkompetenta idiot! Hon hade ju inte biljett därför blev hon avvisad från tåget. Och som jag skrev förut historien är vinklad.