Kinesiska muren är Kinas traditionella gräns mot norr. Muren byggdes för att skydda Kina från invaderande utlänska folk, exempelvis mongolerna och andra icke-kinesiska folk norr om muren, som ständigt gick över gränsen och invaderade Kina. Den kinesiska kejsaren hade ingen kontroll över dessa folk eller landområden, det vill säga de var inte del av Kina, utan utgjorde istället ett ständigt och dödligt hot mot både kejsaren, hela hans administration och styrelseskick och mot alla bofasta kineser i området.
Därför byggdes Kinesiska muren. Det är tveksamt om kejsaren eller hans administration vare sig kände till en brydde sig särskilt mycket om påverkan på klimat eller miljö.
Den Kinesiska muren byggdes av politiska och militära skäl, för att dra upp en tydlig gräns mellan Kina och andra länder, inte för att förbättra klimat eller förbättra de klimatologiska förutsättningarna för jordbruk.
Intressant att notera: på samma sätt som de tidigare kejsarna genomförde enorma infrastrukturprojekt för politiska mål, planerar Kommunistkinas ledare idag enorma infrastrukturprojekt för pollitiska mål. I Kommunistkinas officiella nationella infrastrukturplan (som bland annat innehåller planer för expansion av det kinesiska motorvägs- och tågnätet) ingår planen för att bygga en motorvägs- och tågbro till Taiwan (!!!), en ö som aldrig kontrollerats av Kommunistkina.
Det är väldigt tveksamt om det någonsin kommer att gå att bygga en bro till ön Taiwan. Det är också väldigt tveksamt om en sådan bro, ifall den byggdes, skulle ha några positiva konsekvenser för miljön.