Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tråden om Portugal - dela med dig eller fråga

#25 2013-04-14, 14:06
Weppi
Halloj där, jätteshysst initiativ till att starta en sånhär tråd! Alltid skönt att få tips från någon som har varit där.

Jag hade tänkt resa till Lissabon nu under kristihimmelsfärd alltså kring 8/9 till 12 maj. Blir en 4 eller 5 dagars resa. Jag hade tänkt resa själv så jag tänkte höra om du har några tips om vad man kan hitta på! Om det pågår nåt evenemang eller nåt. Hade tänkt ta dagarna lite som det kommer. Jag gör det jag känner för men det kan ändå vara bra att ha några ställen man kan titta så om du vet några platser man måste bara se eller upptäcka så kan du lista några!

Är det i överlag en bra tid att resa till lissabon? Hade haft mina funderingar att kanske dra till någon annan storstad i Europa men det var nåt med lissabon som bara lockade mig. Kan inte säga vad, men kände att man måste upptäcka staden!

Sen är jag 20 år också så om du vet några bra hängställen där det är lätt att träffa yngre folk och några shyssta nattklubbar! Ska bo på ett vandrarhem så det brukas oftast lösas där, men det skadar inte att fråga dig!
#26 2013-04-14, 15:16
PalCabral
Man behöver givetvis inte välja en favoritstad i Portugal, det finns ju i regel nått för var och en av oss i alla städer, men som jag nämnde tidigare så kommer allt i Portugal i två val och då ställs i regel Porto och Lisboa mot varandra. Lisboa är visserligen odebatterad huvudstad men när man kommer till den indelningen av Portugal i norr och söder, vars gräns går vid floden Mondego, är Porto norra Portugals huvudstad och Lisboa dess södra dito. Man brukar även tala om Centro (centrala Portugal) men för den här diskussionen passar denna del inte in eftersom någon tydlig "huvudstad" för centrala Portugal inte finns.

Bor man i norra Portugal är det till Porto man åker till "stan". Och det är ofta hit man söker sig för jobb om man inte hittar något där man bor. Lisboa har samma funktion i södra Portugal. Lisboaområdet har cirka 2,6 miljoner invånare, Portoområdet har 1,7 miljoner. Mao bor närmare 40% av landets befolkning i eller runt en av de två "huvudstäderna". Tittar man på övriga städer i Portugal finner man att bara Braga, Funchal (Madeira) och Coimbra har befolkningsmängder på över 100.000 invånare. Men vad är då kännetecknande för Lisboa respektive Porto?

Lisboa är staden med ljuset. Klimatet i Lisboa är i regel klarblå himmel och ett ljus som får fotografer och filmare att tappa fattningen. Staden i sig är dramatisk, men kullar, branta backar, slingrande kullerstensbeklädda gator, små gröna oaser mitt i myllret, långa boulevarder prydda med palmer, och överallt små kaféer, barer och restauranger. Det sägs att det finns 7 kullar men jag tror de är betydligt fler, och det ger en stadsbild med flera distinkta stadsdelar. Här finns nedgångna områden, ett fallfärdigt ruckel bredvid ett nybyggt hus i stål och glas, t.o.m. kåkstäder, och fantastiska byggnader med klassiska azulejos (vackra handmålade kakelplattor) och palats i romantisk stil. Utkanterna, framförallt åt norr, öster och söder (på andra sidan Tejo) är mindre vackra. Här bor massorna, i fula höghus och det är här många av jobben finns, med fula fabriker och kontorsghetton. Samtidigt är det värt att betona att Lisboa inte är en industristad. Åt väster bor de rika och vackra, och längs marginalen (vägen längs Tejo mot Cascais) ser man hur det fina folket lever. Är man en person som är född i Lisboa är man en alfacinha, ett salladshuvud.

Porto är en arbetarstad med lidande, svett och tårar i sin historia. Positionen vid floden Douros mynning har gjort staden till en naturlig handelsplats för alla produkter som produceras i norra Portugal och hamnen i Leixões är enorm, och enormt viktig för staden och regionen. Klimatet i Porto är inte lika generöst som i Lisboa, regn och molnighet dominerar under stora delar av året och det ger staden ett något deppigt intryck. Staden har traditionellt också varit betydligt mer nedkörd än Lisboa, och även det ger staden en grå och något tråkig färg. Människorna gör däremot allt för att förta det tråkiga intrycket. Kända för att vara högljudda, uppsluppna och frejdiga tvekar de inte att svära så att det osar samtidigt som de skrattar så det ekar. Men Porto är inte en ful stad. Bristen på ansiktslyftningar betyder att staden har en viss gammeldags charm med en relativt låg bebyggelse, på 2-4 våningar. Staden ligger på en åsrygg längs norra sidan av floden Douro och precis som i Lisboa får man vänja sig med att det går upp och ner. På andra sidan Douro ligger Vila Nova de Gaia med portvinshusen och ett populärt nöjescenter med barer och restauranger. Inför 2001's utnämnelse till Europas kulturhuvudstad gjorde mycket för att snygga upp staden. Det mesta blev klart ett par år efteråt. Är man född i Porto är man en tripeiro, en historisk anknytning till då portoborna endast fick behålla inälvorna av alla djur som beslagtogs av flottan och armén inför ett anfall mot Marrocko.

Jag kommer beskriva de två städerna lite mer ingående i egna inlägg. Jag föreslår dock att resenären utforskar båda städerna och skaffar sig en egen uppfattning.
#27 2013-04-14, 19:25
PalCabral
Ursprungligen postat av Weppi
Jag hade tänkt resa till Lissabon nu under kristihimmelsfärd alltså kring 8/9 till 12 maj. Blir en 4 eller 5 dagars resa. Jag hade tänkt resa själv så jag tänkte höra om du har några tips om vad man kan hitta på! Om det pågår nåt evenemang eller nåt. Hade tänkt ta dagarna lite som det kommer. Jag gör det jag känner för men det kan ändå vara bra att ha några ställen man kan titta så om du vet några platser man måste bara se eller upptäcka så kan du lista några!

Är det i överlag en bra tid att resa till lissabon? Hade haft mina funderingar att kanske dra till någon annan storstad i Europa men det var nåt med lissabon som bara lockade mig. Kan inte säga vad, men kände att man måste upptäcka staden!


Hej Weppi. Början av Maj är en perfekt tid. Värme runt 20 grader och sol sol sol. Ta i trä, förstås, men maj-månad är försommar och brukar vara kalas. Här kommer 10 korta förslag på saker att göra i Lisboa. Jag antar att du inte har bil så din rörelseförmåga är begränsad till vad som är möjligt att nå med publika transportmedel.

1. Vandra i Alfama och runt Castelo São Jorge - fantastiska miljöer och vyer
2. Vandra i Baixa, Chiado och Barrio Alto - shopping och fantastiska miljöer
3. Åk bergbana och hiss i centrala Lisboa - elevador da Gloria, Elevador da Bica, Elevador da Laura och Elevador da Santa Justa
4. Se staden från de berömda utsiktspunkterna - Santa Catarina, Jardim de São Pedro de Alcantara, Graca, Santa Luzia, Senhora do Monte, Campo Santa Clara, Parque Eduardo VII och Necessidades.
6. Upptäck staden genom att åka på spårvagn nr 28 från ändhållplats till ändhållplats
7. Besök Oceanario i Parque das Nacões - världens bästa havsakvarium, enormt!
8. Besök casinot i Estoril och Cascais - ta pendeltåget mot Cascais från stationen i Cais do Sodré
9. Åk till Sintra och se en av världens vackraste platser - pendeltåg från Rossio-stationen
10. Besök Belém, se klostret, museumet, tornet och ät de berömda bakelserna Pasteis de Belém på kondis.

Ursprungligen postat av Weppi
Sen är jag 20 år också så om du vet några bra hängställen där det är lätt att träffa yngre folk och några shyssta nattklubbar! Ska bo på ett vandrarhem så det brukas oftast lösas där, men det skadar inte att fråga dig!

Tyvärr är det några år sedan jag själv var "i svängen" och barer och klubbar kommer och går, men Lisboa har ett nattliv som heter duga, fast det är fredag och lördag som är de bästa dagarna. Portugiser har inte råd att festa varje dag så det är på helgerna som det verkligen sätter fart.

Generellt går det till så här. Eftermiddagen softar man lite på nått café på Praca Rossio eller i Chiado, på klassiska Brasileira t.ex., eller vid någon av utsiktspunkterna. Vid tidig kväll tar man in middagen, exempelvis på klassiska Cervejaria Trindade i Bairro Alto, ett s.k. öl- och skaldjursställe. I Portugal kallas öl cerveja (serveicha) och ett cervejeria är sålunda ett ölställe. Det lustiga är att cervejerior betyder skaldjursrestaurang på portugisiska, där man festar på öl, räkor, musslor, kräftor, krabba och hummer, för att avsluta det hela med en bacalhau (torsk) eller en bife da casa (husets steak som badar i en delikat smörsås). Man smörjer kråset, bygger på toleransen och fyller på energin så att man håller hela natten.

Vid 9-10 bläcket är man så redo att börja, och festkvällen inleds alltid i Bairro Alto. I Bairro Altos trånga gränder finns bar efter bar efter bar efter klubb efter klubb etc. Själv frekventerade jag ofta Tequila bar på Travessa Queimada inte långt från Trindade. Men hela Bairro Alto är fullt av små krypin, allt för varsinn smak. Skippa dock Fado-ställena, oftast rena turistfällor och bara för de riktiga fansen av Fado. Bairro Alto håller igång till cirka kl 1 på natten, sen lugnar det ner sig.

Därefter drar man till Docas, ner mot hamnen. På 90-talet renoverades hamnen och blev till ett nöjesområde, Docas. Om Bairro Alto är de små smutsiga gamla krypinnen, så är Docas de stora moderna klubbarna och restaurangerna. Här hittar man dörrvakter som kollar av en. Vissa ställen kommer man inte in på om man inte har med sig dam, osv. Dyrare är det också. Men det är här du hittar de kända diskoteken. Docas ligger längs vattnet, ett bit väster ut från Cais do Sodré mot Alcantara och bron över Tejo. Här startar det på kvällen vid 21-22, cirka, och håller på till 3-4 på morgonen. Här byter ställena ofta namn och jag kan inte ge dig någon specifik information.

Vissa skippar Docas och drar till Cais do Sodré i stället. Det här området är mer sleezy, och när jag bodde i Lisboa var det svårt att avgöra om ställena var sexklubbar eller diskotek. Jag vet att utelivet i Cais do Sodré ändrats sedan dess och det kan mycket väl vara ett säkert och kul ställe att gå ut på, men det var det inte för 10 år sedan. Klubbarna hette Copenhagen, Oslo, Stockholm, Hamburg och Viking - jag tror jag vet varför!

Efter Docas tunnar ut vid 4-bläcket drar de festsugna vidare till närliggande Alcantará, under Tejobron, 25-Aprilbron. I de gamla hamnmagasinen startar vid 3-4 tiden på natten de riktiga house/rave-klubbarna. I enorma hangarer pumpar det ut techno och annan dansmusik ända till 8-9 på morgonen. Vissa gårt direkt till dessa ställen och är i oförskämd fin form när dom anländer, andra är efter en helkväll i mindre bra skick

Hela Lisboa är givetvis fullt av barer och restauranger, men generellt stänger det mesta runt midnatt på vardagar och en eller två timmar senare på helgerna. Därefter blir det svårare att hitta ställena, om man inte söker sig till Docas. Estoril och Cascais har fler barer och klubbar som håller öppet längre även på vardagarna, men bor man i Lisboa får man då tänka på att ta en taxi tillbaka eftersom pendeltåget slutat gå.

Värt att tänka på är att ju flådigare ställe man går på, desto dyrare blir drickat. En öl på en enkel bar kostar inte mer än en Euro. På ett classy ställe får du punga ut med 4 Euro, eller mer.

Hoppas att min information blir till nytta och att du får en riktigt kul vistelse i min favoritstad!
#28 2013-04-14, 19:58
Tack för dina otroligt bra svar.
Hoppas att du skriver på reseguiden.se också för alla som är sugna på Portugal.
#29 2013-04-14, 20:23
PalCabral
Tack Sodis. Jag har aldrig varit på reseguiden.se - ska kolla det, tack!

Jag blev bara så trött på den usla portugisiska turistdepartementet som i Portugals värsta kris på mannaminne gör absolut ingenting för att främja turismen i ett av Europas vackraste och finaste länder. Exponeringen i norra Europa är näst intill noll och det enda de flesta nord-europeer känner till är Algarve. Det är skandal. Så jag tänkte att jag och alla andra som har positive (eller negativa) erfarenheter av Portugal kunde sprida ordet!

Hoppas att er resa blir bra och kom gärna tillbaka och rapportera av hur det var. Vi hörs!

Pal
#30 2013-04-16, 23:17
Framtidsatlet
Är i Tavira och min kompis (eller hur tänker ni) är väldigt tjatig om var man kan få tag i betalkvinnor. Jag misstänker att man måste till nån större stad, typ Faro. Eller finns dom i Tavira också? Isf var osv? Min polare tror att dom finns i varenda liten by, jag är mer skeptisk till detta.
#31 2013-04-17, 07:34
PalCabral
Prostitution är givetvis inget man skryter och skyltar med, det är lika tabubelagt som i Sverige. I små städer, och Tavira är en sådan, är det extra känsligt och man kan väldigt lätt bli utpekad både som prositituerad såväl som kund så det sker i regel ingenting i öppet ljus. Därför sker prostitutionen bakom stängda dörrar och kunderna hittar sitt urval i annonser i de lokala tidningarna. Leta efter ordet Convivio så hittar du diverse annonser med bilder som inte lämnar mycket till fantasin. De flesta annonsörer är brasilianska damer och då kan du räkna med att dom inte kan många ord på engelska, så spetsa dina portugisiskakunskaper eller leta efter någon som "speak english". Annars är väl taxichaufförer en hyffsad källa till denna typen av information?

Sedan brukar det stå (och sitta) rätt många falna damer längs landsvägen N125, som går från VN Santo Antonio till Lagos, genom Tavira. Då krävs det givetvis bil. Självklart står de på platser där det inte finns bebyggelse, så det blir att kanske att köra några kilometer i ena eller andra riktningen. Dessa damer är i regel östeuropeiska kvinnor och en del av den trafficking av kvinnor som tyvärr Europa är full av.
#32 2013-04-17, 17:08
Framtidsatlet
Ursprungligen postat av PalCabral
Prostitution är givetvis inget man skryter och skyltar med, det är lika tabubelagt som i Sverige. I små städer, och Tavira är en sådan, är det extra känsligt och man kan väldigt lätt bli utpekad både som prositituerad såväl som kund så det sker i regel ingenting i öppet ljus. Därför sker prostitutionen bakom stängda dörrar och kunderna hittar sitt urval i annonser i de lokala tidningarna. Leta efter ordet Convivio så hittar du diverse annonser med bilder som inte lämnar mycket till fantasin. De flesta annonsörer är brasilianska damer och då kan du räkna med att dom inte kan många ord på engelska, så spetsa dina portugisiskakunskaper eller leta efter någon som "speak english". Annars är väl taxichaufförer en hyffsad källa till denna typen av information?

Sedan brukar det stå (och sitta) rätt många falna damer längs landsvägen N125, som går från VN Santo Antonio till Lagos, genom Tavira. Då krävs det givetvis bil. Självklart står de på platser där det inte finns bebyggelse, så det blir att kanske att köra några kilometer i ena eller andra riktningen. Dessa damer är i regel östeuropeiska kvinnor och en del av den trafficking av kvinnor som tyvärr Europa är full av.


Mycket bra info PalCabral! Vi har cyklat en hel del längs med n125an, dock utan att se några sådana kvinnor (eller så har vi bara missat dom ) , men vi får väl isåfall köpa en tidning. Verkar ju dock som att det är ganska avancerat ändå, vilket är rätt bra för då minskar risken dramatiskt att detta kommer att genomföras. :-) men tack återigen för infon.
#33 2013-04-17, 21:54
Weppi
Ursprungligen postat av PalCabral
Hej Weppi. Början av Maj är en perfekt tid. Värme runt 20 grader och sol sol sol. Ta i trä, förstås, men maj-månad är försommar och brukar vara kalas. Här kommer 10 korta förslag på saker att göra i Lisboa. Jag antar att du inte har bil så din rörelseförmåga är begränsad till vad som är möjligt att nå med publika transportmedel.

1. Vandra i Alfama och runt Castelo São Jorge - fantastiska miljöer och vyer
2. Vandra i Baixa, Chiado och Barrio Alto - shopping och fantastiska miljöer
3. Åk bergbana och hiss i centrala Lisboa - elevador da Gloria, Elevador da Bica, Elevador da Laura och Elevador da Santa Justa
4. Se staden från de berömda utsiktspunkterna - Santa Catarina, Jardim de São Pedro de Alcantara, Graca, Santa Luzia, Senhora do Monte, Campo Santa Clara, Parque Eduardo VII och Necessidades.
6. Upptäck staden genom att åka på spårvagn nr 28 från ändhållplats till ändhållplats
7. Besök Oceanario i Parque das Nacões - världens bästa havsakvarium, enormt!
8. Besök casinot i Estoril och Cascais - ta pendeltåget mot Cascais från stationen i Cais do Sodré
9. Åk till Sintra och se en av världens vackraste platser - pendeltåg från Rossio-stationen
10. Besök Belém, se klostret, museumet, tornet och ät de berömda bakelserna Pasteis de Belém på kondis.


Tyvärr är det några år sedan jag själv var "i svängen" och barer och klubbar kommer och går, men Lisboa har ett nattliv som heter duga, fast det är fredag och lördag som är de bästa dagarna. Portugiser har inte råd att festa varje dag så det är på helgerna som det verkligen sätter fart.

Generellt går det till så här. Eftermiddagen softar man lite på nått café på Praca Rossio eller i Chiado, på klassiska Brasileira t.ex., eller vid någon av utsiktspunkterna. Vid tidig kväll tar man in middagen, exempelvis på klassiska Cervejaria Trindade i Bairro Alto, ett s.k. öl- och skaldjursställe. I Portugal kallas öl cerveja (serveicha) och ett cervejeria är sålunda ett ölställe. Det lustiga är att cervejerior betyder skaldjursrestaurang på portugisiska, där man festar på öl, räkor, musslor, kräftor, krabba och hummer, för att avsluta det hela med en bacalhau (torsk) eller en bife da casa (husets steak som badar i en delikat smörsås). Man smörjer kråset, bygger på toleransen och fyller på energin så att man håller hela natten.

Vid 9-10 bläcket är man så redo att börja, och festkvällen inleds alltid i Bairro Alto. I Bairro Altos trånga gränder finns bar efter bar efter bar efter klubb efter klubb etc. Själv frekventerade jag ofta Tequila bar på Travessa Queimada inte långt från Trindade. Men hela Bairro Alto är fullt av små krypin, allt för varsinn smak. Skippa dock Fado-ställena, oftast rena turistfällor och bara för de riktiga fansen av Fado. Bairro Alto håller igång till cirka kl 1 på natten, sen lugnar det ner sig.

Därefter drar man till Docas, ner mot hamnen. På 90-talet renoverades hamnen och blev till ett nöjesområde, Docas. Om Bairro Alto är de små smutsiga gamla krypinnen, så är Docas de stora moderna klubbarna och restaurangerna. Här hittar man dörrvakter som kollar av en. Vissa ställen kommer man inte in på om man inte har med sig dam, osv. Dyrare är det också. Men det är här du hittar de kända diskoteken. Docas ligger längs vattnet, ett bit väster ut från Cais do Sodré mot Alcantara och bron över Tejo. Här startar det på kvällen vid 21-22, cirka, och håller på till 3-4 på morgonen. Här byter ställena ofta namn och jag kan inte ge dig någon specifik information.

Vissa skippar Docas och drar till Cais do Sodré i stället. Det här området är mer sleezy, och när jag bodde i Lisboa var det svårt att avgöra om ställena var sexklubbar eller diskotek. Jag vet att utelivet i Cais do Sodré ändrats sedan dess och det kan mycket väl vara ett säkert och kul ställe att gå ut på, men det var det inte för 10 år sedan. Klubbarna hette Copenhagen, Oslo, Stockholm, Hamburg och Viking - jag tror jag vet varför!

Efter Docas tunnar ut vid 4-bläcket drar de festsugna vidare till närliggande Alcantará, under Tejobron, 25-Aprilbron. I de gamla hamnmagasinen startar vid 3-4 tiden på natten de riktiga house/rave-klubbarna. I enorma hangarer pumpar det ut techno och annan dansmusik ända till 8-9 på morgonen. Vissa gårt direkt till dessa ställen och är i oförskämd fin form när dom anländer, andra är efter en helkväll i mindre bra skick

Hela Lisboa är givetvis fullt av barer och restauranger, men generellt stänger det mesta runt midnatt på vardagar och en eller två timmar senare på helgerna. Därefter blir det svårare att hitta ställena, om man inte söker sig till Docas. Estoril och Cascais har fler barer och klubbar som håller öppet längre även på vardagarna, men bor man i Lisboa får man då tänka på att ta en taxi tillbaka eftersom pendeltåget slutat gå.

Värt att tänka på är att ju flådigare ställe man går på, desto dyrare blir drickat. En öl på en enkel bar kostar inte mer än en Euro. På ett classy ställe får du punga ut med 4 Euro, eller mer.

Hoppas att min information blir till nytta och att du får en riktigt kul vistelse i min favoritstad!



Tackar för svaret, du är kingen! Mycket bra svar och alla platser du har rekommenderat ser fantastiska ut. Hinner man allt på 4-5 dagar?

Hur är det att se fotboll? Skulle eventuellt tänka mig kunna se en match!
#34 2013-04-18, 08:06
PalCabral
Hej Weppi. Jag tror att du skulle kunna klara av att hinna med punkterna 1-3 och delar av 4 på en dag om du verkligen vill. Bara att sätta på marschkängorna

Det handlar väl lite vad du vill sätta fokus på, du vill väl relaxa lite också. Att ta en dag till att vandra runt i centrala Lisboa är helt klart värt det och ett turistiskt måste och jag kan tipsa dig om en rundresa du kan göra till fots och med spårvagn som får dig att täcka centrala Lisboa på en dag - hinner inte göra det förrän i kväll (jobbet väntar...). De övriga punkterna är lite av dagsutflykter och beror väl lite på vad du själv är intresserad av. Oceanariot är värt en halvdag minst, likaså ett besök i Belém. Sintra och Cascais/Estoril är dagsutflykter, speciellt om du inkluderar ett stopp längs en strand (Tamariz utanför casinot i Estoril är ett bra hängställe, kanske lite dyrt men). Spola Sintra kanske om du inte är väldigt intresserad av gröna platser och vackra palats. Sintra är i varje fall en otrolig kontrast mot Lisbo på det sättet.

Är du intresserad av fotboll måste jag rekommendera Sporting, eftersom jag grön och vit. Sporting är inne i en djup kris men vi är vana och kommer att överleva. Sporting spelar hemma den 12/5 kl 17 mot Olhanense, men jag gissar att matchen kommer att flyttas till senare på kvällen så det kan bli problem med ditt flyg hem om det är hemresa den tolfte. Värt att kolla upp innan du köper biljett. Hemmaarenan Alvalade hittar du vid enkelt vid tunnelbanestationen Campo Grande.

Matchen innan i ligan är den 5:te och då är det Benfica som har hemmamatch mot Estoril kl 16.00 på Estadio da Luz. Misstänker dock att omgången kommer att flyttas runt lite och då Benfica spelar mot Fenerbahce i Europa League på torsdagen innan kanske matchen kommer att flyttas till måndag/tisdag, men det är antagligen innan du kommer. Till sist är det Belém stolthet, Belenenses som ligger i andra divisionen. Dom spelar sannolikt den 8/5 hemma på vackra Estadio Restelo men tiden är osäker. Biljetter kan du i regel köpa vid arenan en timme innan matchstart. Matcher kommer dock att flyttas runt lite innan omgången startas, all planering görs sent i Portigal , så det inte värt att försöka köpa biljetter i förväg utan bara hålla koll om nått blir lämpligt.

Skriver lite vandringstips till dig i kväll. Vi hörs!
#35 2013-04-18, 21:05
40W
Hej!
Tack för de fina beskrivningarna. Vi ska till Cascais nu under sommaren, även stanna några dagar i Lissabon.

Tänkte fråga lite om prisläget, hur dyrt är det att äta ute om man jämför med Sverige? Dyrt/Billigt?

Är det dyrt att handla supermarkets? Ex lunch att ta med till stranden?

Tack för svar.
#36 2013-04-18, 21:33
PalCabral
Hej Weppi, lovde ju att skriva ett vandringsförslag i Lisboa till dig. Här kommer det. Den här rutten tar dig genom centrala Lisboa, från Baixa över Alfama, Graca, Mouraria, Baixa, Chiado, Bairro Alto, Santa Justa, Avenida Liberdade, Marques Pombal och Parque Eduardo VII.

Vi börjar på Praca do Comércio, vid floden Tejo. Praca Comércio är Lisboas utgångspunkt. Med ryggen mot Tejo går du genom den stora portalen från Praca Comérios andra sida, in i stadsdelen Baixa och in på gågatan Rua Augusta, Lisboas motsvarighet till Drottninggatan. När du kommer till spårvagnsspåren på korsande Rua Conceicão, tar du till höger, österut och följer gatan och spårvagnsspåren tills du kommer till Lisboas katedral, Sé de Lisboa. Bakom katedralen ligger Alfama. Ta gatan på katedralens högra sida och följ den in i "labyrinterna". Kryp in på något litet kafé och ta en "bica", en espresso eller kanske en liten öl, en "imperial". Vid något tillfälle ska du uppför, så det är bara att välja de trappor som leder upp i backen igen. Har du karta så sikta på det lilla torget Largo das Portas do Sol, med sin fantastiska utsikt över Alfama och Tejos inhav. Här kan man också släcka törsten förstås.

Nu fortsätter vi längs Rua São Tomé och passerar "O Tasca do Manel", ett perfekt ställe för en snack. På sommaren kan man beställa in en tallrik Caracois, småsniglar, och njuta av. Fortsätt fram och uppåt till höger, längs Calcada Graca, hela vägen upp till Largo Graca med sin underbara utsiktsplats över hela stan och Tejo. Självklart kan man även här ta en paus med något att äta och att dricka. Nu letar vi oss några steg tillbaka. Precis innan utskiksplatsen finns trappor ner mot stadsdelen Mouraria, som badar i solen nedanför Graca. Mouraria är en av centrala Lisboas fattigaste områden och husen här är både gamla och nedgångna. Trappan heter Caracol da Graca och slingrar sig likt en snigel nerför kullen till Rua dos Lagares. Precis som i Alfama är gatorna slingrande, men det går an att köra här och spårvagnen tar sig upp till Rua São Tomé från Martim Moniz, så gränderna är inte riktigt lika trånga här. Väl nere står du sannolikt på torget Martim Moniz, ett torg som inte allt för länge sedan var sjukt nedgånget men som nu putsats upp och moderniserats, tyvärr inte på något särskilt stiligt sätt. Vi går ner till vänster i riktning mot Baixa och Tejo till Praca Figueira, ett av Lisboas mer kända torg. Även om också Praca Figueira snyggats upp är det fattigt och på kvällarna fullt av överåriga falna damer. Precis bredvid ligger dess tvillingtorg, Rossio, Lisboas mittpunkt och dess vackraste torg. Här är det elegant och upscale, snacka om skillnad mot Praca Figueira. På Rossio ligger eleganta Pastelaria Suissa där uppklädda kypare serverar kaffe och bakelser. Dags för en eftermiddagssnack?

Valfritt om du nu vill utforska Baixa i mer detalj eller fortsätta klättringen till nästa stadsdel, Chiado? Du kan välja om du vill gå ner Rua Aurea ett kvarter och sedan ta hissen upp, Elevador Santa Justa, eller gå uppför den berömda shoppinggatan Rua do Carmo. Hur du än gör måste du röra dig till Rua Garrett som går rakt västerut där Rua do Carmos når sitt krön. Även Rua Garrett är en butiksgata men här har caféerna makten och inget annat café mer så än det berömda klassiska "A Brasiliera", förevigad genom sin stamgäst, Portugals nationalskald Fernando Pessoa. En titt in på A Brasiliera är ett turist-måste i Lisboa - man kunde verkligen göra snygga fik en gång i tiden, eller hur? Passa på att ta en avstickare upp till Rua Trindade nr 30 och ta ett foto på ett av de mest fotade husen i Lisboa, azulejushuset. Rua Garrett mynnar ut i Largo de Camões där Bairro Alto börjar, med Rua de Loreto som södra gräns och Rua Misericordia/Rua São Pedro Alcantara som östra gräns. Små trånga raka gränder med café, bar, restaurang och klubb vägg i vägg som vaknar till liv på kvällen då Bairro Alto blir centrum för Lisboas nattliv. Om barhoppning är för tidigt på dagen föreslår jag i stället ett besök på portvinsinstitutet för att prova några glas av denna berömda dryck. Rakt över gatan från portvinsinstitutet går bergbanan Elevador da Gloria som tar med dig ner till Praca Restauradores vid foten av Lisboas största och viktigaste boulevard, Avenida da Liberdade. Men innan du åker ner med bergbanan, tar du en titt på utsikten mot Castelo och Graca från utsiktspunkten på Jardim São Pedro Alcantara.

Väl nere på Restauradores är du nu inne på sista etappen. Du ska traska upp Avenida Liberdade hela vägen till den stora rondellen Marques de Pombal och sedan fortsätta uppför Parque Eduardo VII till dess topp. Slappna av! Härifrån har du en fantastisk utsikt ner över centrala Lisboa. Och du har faktiskt sett alltihop. Dags att fukta strupen med en stor öl? Uma caneca, faz favor!