Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygbolaget Aerosvit

#13 2005-05-28, 18:37
Kri
Jag åkte med Aerosvit till Bkk i Mars 2004. Helt vanliga plan. Personalen talar dock ej Engelska, men va fan bara man kommer fram.

Helt klart prisvärt.
#14 2005-05-28, 19:19
Stålfarfar
Har man funderingar kring flygplanens standard osv kan det vara bra att veta att Aerosvit har några f d SAS Boeing 767 i sin flotta och flygplan som varit i SAS' ägo har generellt mycket gott anseende på begagnatmarknaden.
#15 2005-05-29, 07:38
dot_
Reste ofta med Aeroflot till Bangkok for nagra arsedan. Forst ett litet 'Tupolev' till Moskva och darefeter ett jattestort 'Ilyssin 96' till bangkok via ett kortare tankstopp Dehli eller Teheran.

Servicen var verkligen precis sa bedrovlig som det sags. Men faktum ar att dessa ryska gamla vrak till flygmaskiner inte ramlar ner oftare an nagra toppmoderna Airbus eller Boeing, atminstonde pa internationella flighter.

SAS maste val forovrigt vara det flygbolag med aldst flotta i varlden? Jag tror aldrig jag suttit i ett SAS plan som tagits i trafik efter att jag foddes! Dvs varit yngre an ca 20 ar.
#16 2005-05-29, 08:37
Stålfarfar
Ursprungligen postat av dot_
SAS maste val forovrigt vara det flygbolag med aldst flotta i varlden? Jag tror aldrig jag suttit i ett SAS plan som tagits i trafik efter att jag foddes! Dvs varit yngre an ca 20 ar.


SAS flotta består till största delen av flygplan levererade efter 1998. De som drar ner statistiken är MD-80 som levererades 1985-1992, men de är givetvis i utmärkt skick även dessa. Detsamma gäller de stora bolagen i öst, flygplan som ser gamla ut kan mycket väl vara byggda på 90-talet. Ska man snacka äldst flotta så kan man titta på de stora amerikanska drakarna, Northwest är ett lysande exempel med DC-9:or från 1968 fortfarande i trafik. Av de europeiska bolagen så är det väldigt få som har flygplan äldre än 15 år i flottan idag.
#17 2005-05-29, 09:04
dot_
Ursprungligen postat av Stålfarfar
SAS flotta består till största delen av flygplan levererade efter 1998. De som drar ner statistiken är MD-80 som levererades 1985-1992, men de är givetvis i utmärkt skick även dessa. Detsamma gäller de stora bolagen i öst, flygplan som ser gamla ut kan mycket väl vara byggda på 90-talet. Ska man snacka äldst flotta så kan man titta på de stora amerikanska drakarna, Northwest är ett lysande exempel med DC-9:or från 1968 fortfarande i trafik. Av de europeiska bolagen så är det väldigt få som har flygplan äldre än 15 år i flottan idag.


Men SAS MD80 ar val egentligen en vanlig 30+ ar gammal DC9 som fatt lite ny malarfarg och en ny modelbeteckning?

Angande NWA har du ratt enbart gamla veterankarror, DC-9 och DC-10.

(ps aven DC-10 finns val i renoverad variant da under beteckningen MD11?)
#18 2005-05-29, 10:27
Ursprungligen postat av dot_
Men SAS MD80 ar val egentligen en vanlig 30+ ar gammal DC9 som fatt lite ny malarfarg och en ny modelbeteckning?

Angande NWA har du ratt enbart gamla veterankarror, DC-9 och DC-10.

(ps aven DC-10 finns val i renoverad variant da under beteckningen MD11?)


nej, verkligen inte.
DC-9:an är några meter kortare och har bara 2 lastrum i stället för 3 som MD8X har. SAS har inga DC9or kvar i sin flotta, saknar denna underbara maskin :'(

Samma med DC10 och MD11 så är det två helt skillda flygplan.

specs DC10:
längd: 55m
spännvidd: 47 - 50m
pax: 380

specs MD11
längd: 61m
spännvidd: 52m
pax: 405


vad gäller ålderna på sas flotta så är den ganska så ung, kommer nya 737 droppandes fortfarande.
#19 2005-05-29, 10:36
Stålfarfar
Ursprungligen postat av dot_
Men SAS MD80 ar val egentligen en vanlig 30+ ar gammal DC9 som fatt lite ny malarfarg och en ny modelbeteckning?

Angande NWA har du ratt enbart gamla veterankarror, DC-9 och DC-10.

(ps aven DC-10 finns val i renoverad variant da under beteckningen MD11?)


Nja, alltså utseendet härstammar från 1966 då DC-9:an konstruerades men MD-80 som typ kom 1979 och de plan som SAS har är byggda 1985-1992. Givetvis har de många gemensamma system och komponenter men det är absolut inga gamla plan som målats om och döpts om.

Detsamma gäller MD-11 som bara har utseendet gemensamt med DC-10, MD-11 har även glascockpit med skärmar i stället för gamla instrument och flygs av två piloter till skillnad mot DC-10 som även har färdmekaniker.

MD-11 slutade man tillverka för några år sedan då den inte blev den succé som McDonnell Douglas hoppats på. Det medförde bl a att man blev uppköpta av Boeing. Den sista MD-80:n byggdes för två-tre år sedan.

Det kommer inga fler 737:or på ett bra tag, den senaste kom dock för bara ett halvår sen eller så.
#20 2005-05-29, 13:20
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Den sista MD-80:n byggdes för två-tre år sedan.


Kanske för att modellen vart B717 i stället

http://www.boeing.com/commercial/717/background.html


sas äldsta flygplan är från 85 OY-KGZ "hagbard" (md80)
men 12 av 14 MD8X är från 90-talet

http://www.sasflightops.com/
#21 2005-05-29, 19:27
Stålfarfar
Ursprungligen postat av spoon
Kanske för att modellen vart B717 i stället

http://www.boeing.com/commercial/717/background.html


sas äldsta flygplan är från 85 OY-KGZ "hagbard" (md80)
men 12 av 14 MD8X är från 90-talet

http://www.sasflightops.com/


Fel, OY-KGT kom 10 okt 85 som SAS första MD-80 är fortfarande i flottan. KGZ kom den 19 oktober. Jävligt petigt men ska det vara rätt... B717 (f d MD-95) var tänkt som en ersättare till MD-87 och sålde uruselt tills Boeing valde att döpa om den och satsa lite mer på den. Dock är väl tillverkningen nu nedlagd om jag inte minns fel.
#22 2005-05-29, 20:27
Boddie
Ja ja gubbar, det jag undrade var ju helt enkelt hur det var att flyga med dom, passar dom tiderna och funkar allmänt inte hur många kubik jetmotorerna är på osv
#23 2005-05-29, 21:15
joker
Kolla detta http://www.airlinequality.com/Airlines/VV.htm

Min välplacerade kontakt på en östeuropeisk luftfartsmyndghet säger att det är det bästa ukrainska boalget

Min kontakt säger även att efterom de får flyga till USA så KAN de inte vara dåliga!
#24 2005-05-29, 21:36
Boddie
Ursprungligen postat av joker
Kolla detta http://www.airlinequality.com/Airlines/VV.htm

Min välplacerade kontakt på en östeuropeisk luftfartsmyndghet säger att det är det bästa ukrainska boalget

Min kontakt säger även att efterom de får flyga till USA så KAN de inte vara dåliga!


Som han säger, får dom flyga till Usa så ska dom inte vara dåliga!!!!!