Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Dummaste kommentaren jag hört på länge. Nu för tiden ska det i princip inte skilja någonting i säkerhet mellan olika nationers flygbolag. Så länge man inte flyger inrikes i Afrika, Ryssland eller Sydamerika så är det lugnt.
Mjo, rent generellt skiljer det nog en del. :|
Dels har man ofta en annan inställning till samarbetet i cockpit och säkerhet i allmänhet i många u-länder och dels så är ofta genomlysningen och uppföljningen av incidenter sämre där.
Därmed inte sagt att Aerosvit inte är bra. Och visst - det är säkert farligare att åka bil till Arlanda än att flyga med ett öststatsbolag.
Ursprungligen postat av Boddie
Man har ju hört om Aeroflots diverse bravader där resenärerna får ligga och sova på flygplatsgolvet i ett dygn bara för att dom överbokat planen osv.
Har egen erfarenhet av detta vid resa med Aeroflot genom Moskva.
Fast det var innan muren föll, så servicevänligheten kanske har blivit bättre idag.
Ursprungligen postat av Stålfarfar
SAS flotta består till största delen av flygplan levererade efter 1998.
Det var inte så värst länge sedan man gjorde sig av med Linjeflygs 25 år gamla Fokker 28or.
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Ska man snacka äldst flotta så kan man titta på de stora amerikanska drakarna
Visst. Men det bör kanske nämnas i sammanhanget att det egentligen inte är några större problem med att flyga med gamla flygplan så länge underhållet sköts. De flesta detaljer måste bytas efter en viss gångtid och med vissa intervall plockas i stort sett hela flygplanet isär (D-check).
Däremot är det vanligt att företag i u-länder köper flygplan för en billig peng som har en D-check nära förestående och sedan fejkar dokumenten utan att göra genomgången. Sådana flygplan är obra att flyga med. :thumbsdow