Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygbolaget Aerosvit

#25 2005-05-29, 21:53
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Boddie
Ja ja gubbar, det jag undrade var ju helt enkelt hur det var att flyga med dom, passar dom tiderna och funkar allmänt inte hur många kubik jetmotorerna är på osv


Hahaha, ja det har du helt rätt i. Ursäkta denna lilla utsvävning...
#26 2005-05-29, 21:57
Boddie
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Hahaha, ja det har du helt rätt i. Ursäkta denna lilla utsvävning...


Ha ha det är helt Ok för min del tyckte bara det var lite kul
#27 2005-05-29, 22:22
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Fel, OY-KGT kom 10 okt 85 som SAS första MD-80 är fortfarande i flottan. KGZ kom den 19 oktober. Jävligt petigt men ska det vara rätt... B717 (f d MD-95) var tänkt som en ersättare till MD-87 och sålde uruselt tills Boeing valde att döpa om den och satsa lite mer på den. Dock är väl tillverkningen nu nedlagd om jag inte minns fel.



sorry har sniffat för mycket JET A1 idag
#28 2005-05-30, 03:36
ksv
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Dummaste kommentaren jag hört på länge. Nu för tiden ska det i princip inte skilja någonting i säkerhet mellan olika nationers flygbolag. Så länge man inte flyger inrikes i Afrika, Ryssland eller Sydamerika så är det lugnt.
Mjo, rent generellt skiljer det nog en del. :|
Dels har man ofta en annan inställning till samarbetet i cockpit och säkerhet i allmänhet i många u-länder och dels så är ofta genomlysningen och uppföljningen av incidenter sämre där.

Därmed inte sagt att Aerosvit inte är bra. Och visst - det är säkert farligare att åka bil till Arlanda än att flyga med ett öststatsbolag.

Ursprungligen postat av Boddie
Man har ju hört om Aeroflots diverse bravader där resenärerna får ligga och sova på flygplatsgolvet i ett dygn bara för att dom överbokat planen osv.
Har egen erfarenhet av detta vid resa med Aeroflot genom Moskva. Fast det var innan muren föll, så servicevänligheten kanske har blivit bättre idag.

Ursprungligen postat av Stålfarfar
SAS flotta består till största delen av flygplan levererade efter 1998.
Det var inte så värst länge sedan man gjorde sig av med Linjeflygs 25 år gamla Fokker 28or.

Ursprungligen postat av Stålfarfar
Ska man snacka äldst flotta så kan man titta på de stora amerikanska drakarna
Visst. Men det bör kanske nämnas i sammanhanget att det egentligen inte är några större problem med att flyga med gamla flygplan så länge underhållet sköts. De flesta detaljer måste bytas efter en viss gångtid och med vissa intervall plockas i stort sett hela flygplanet isär (D-check).
Däremot är det vanligt att företag i u-länder köper flygplan för en billig peng som har en D-check nära förestående och sedan fejkar dokumenten utan att göra genomgången. Sådana flygplan är obra att flyga med. :thumbsdow
#29 2005-05-30, 07:37
Stålfarfar
Ursprungligen postat av ksv
Det var inte så värst länge sedan man gjorde sig av med Linjeflygs 25 år gamla Fokker 28or.


Nja, 1999...
#30 2006-12-09, 13:57
Ettkall
Hejsan.

Hittade billiga flygbiljetter till bangkok med Aerosvit. Dock har jag aldrig hört talas om dessa.

Läste på lite mer om dem på nätet. Att det var ett ukrainskt flygbolag.

Man blir lite nervös av att flyga med "öststat-bolag".

Någon som flygit med dessa?
#31 2006-12-09, 22:53
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Ettkall
Hejsan.

Hittade billiga flygbiljetter till bangkok med Aerosvit. Dock har jag aldrig hört talas om dessa.

Läste på lite mer om dem på nätet. Att det var ett ukrainskt flygbolag.

Man blir lite nervös av att flyga med "öststat-bolag".

Någon som flygit med dessa?


Har inte flugit med dem men deras flygplanflotta består bl a av f d SAS-flygplan. Deras piloter och kabinpersonal utbildas för övrigt i Stockholm. Teknisk standard på flygplan vet jag inget om men de måste uppfylla vissa grundkrav för att få flyga inom EU t ex.
#32 2006-12-09, 23:01
Chris Jack
Aerosvit är som sagt ett ukrainskt flygbolag. Startades 1994, flyger reguljärt till ca 35 destinationer. De opererar bara med (amerikanska) Boeing-plan, de flesta av något äldre modell. Inget man rynkar näsan åt dock, hundratals bolag opererar med dessa typer. Flottan ser ut som följer:
1 Boeing 737-200
2 Boeing 737-300
6 Boeing 737-400
2 Boeing 737-500
2 Boeing 767-300ER

767:an använder de sig av till Bangkok.
http://www.airliners.net/open.file/1020369/L/

1997 så kraschade en Yak-42 i Grekland (Thessaloniki), flög in i ett berg efter en missed approach. Samtliga omkom, 70 st. Det är det enda haveriet som jag känner till.

Jag skulle inte ha några problem överhuvudtaget att resa med Aerosvit. Har dock aldrig gjort det, så service osv vet jag ingenting om.
Här finns en del att läsa:
http://www.airlinequality.com/Forum/aerosvit.htm
#33 2006-12-27, 04:35
bodik
Reser Aerosvit rätt ofta.
Inga problem alls.

Inga flygbolag kan ju vara 100 % säkra, men denna är dock inget att oroa sig spec. mycket för.

Att du säger "öststatsbolat" är lite korkat. Aerosvit använder ju sig, som tidigare nämnts, av Boeing. Om du kollar på de övriga, bl.a. Ryska Aeroflot, så ser du att de har en hel del TU (Tupolev).. vilket kanske inte är något att hänga i julgranen =)

Flyg på bara....
#34 2007-01-04, 02:06
ksv
Ursprungligen postat av bodik
Att du säger "öststatsbolat" är lite korkat. Aerosvit använder ju sig, som tidigare nämnts, av Boeing.
Flygplanstypen är kanske mindre viktig än själva företagskulturen i flygbolaget.
#35 2007-01-04, 08:29
bodik
Ursprungligen postat av ksv
Flygplanstypen är kanske mindre viktig än själva företagskulturen i flygbolaget.


I grund och botten är nog flygplatstypen en av de viktigaste faktorerna. Det finns ju grunläggande fakta ang. Tupolev, och att det skett fler olyckor med dessa. ( För övrigt så tror jag inte att Aeroflot använder sig av Tupolev vid utrikesflyg, men ändå märkvärt).

Och eftersom "Ettkall" var nervös av att flyga ett "östatsbolag" så antar jag att han/hon syftade på själva säkerheten.


"Aerosvit har funnits sen 1994 och har inte råkat ut för en enda incident sen dess. De kör med västliga flygplanstyper (B737, B767 osv). Aerosvit, har jobbat mycket med sitt säkerhetstänkade och säkerhetsrykte. Aerosvit är bl.a. med i organisationer för felrapportering "
--> http://www.flygtorget.se/flygfakta/faq/fragelista.asp?Sortering=&Sid...

Utifrån mina egna erfarenheter kan det också tilläggas att Aerosvit har för mig fungerat precis som alla övriga europeiska bolag. Aldrig uppstått någon problematik med det. Flyg på bara.
#36 2007-01-04, 11:00
Stålfarfar
Ursprungligen postat av bodik
I grund och botten är nog flygplatstypen en av de viktigaste faktorerna. Det finns ju grunläggande fakta ang. Tupolev, och att det skett fler olyckor med dessa. ( För övrigt så tror jag inte att Aeroflot använder sig av Tupolev vid utrikesflyg, men ändå märkvärt).


Anledningen till att det skett fler olyckor med Tupolev är först och främst att miljön man flyger dessa flygplan i är helt annorlunda än vad vi har i väst. I Ryssland och Iran, där det brukar ramla ner såna här, så är vädret ofta extremt, navigationshjälpmedel funkar inte och det är berg och andra hinder i vägen. Det har tillverkats en sjuhelvetes massa TU-134 och TU-154 och de är mycket vanliga i fd Sovjet, därav är det ofta såna som havererar. Det är sällan fel på piloter eller flygplan, det är omgivningen som ställer till bekymmer.

Aeroflot har TU-154 och flög tills nyligen till bl a Oslo och Hamburg med dem, men vad jag vet har de nu ersatts med Airbus A319 och förpassats till inrikes/regionalrutter.