Hitta diskussioner med liknande innehåll

Japan - Samlingstråden

#2281 2010-08-20, 22:45
PrincessSparkle
haha vad skönt att höra att jag förmodligen inte ska bli värmestoppad och oj vad skojjigt det där air china lät, jag som älskar tåg tejp och djur
#2282 2010-08-21, 01:48
RonJeremyClarks
Ursprungligen postat av Svennebapanen
Folk som dömer människor efter utseendet på könsorgan (som i sig är baserat på fördomar) är nog de som själva har de största problemen här i livet. Skrämmande hur vilsna vissa stackare därute verkar vara. Håller mig mer än gärna för att beblanda mig med sådana.

Min tjej, som är från Japan, påstår att omkretsen på kondomerna i Japan är 1 cm mindre än i Sverige.

Edit: Hur ringer man i Japan? Det finns inga kontantkort att köpa va? Finns det telefonautomater och hur fungerar dom?
#2283 2010-08-21, 11:25
RunningFree
man kan tydligen hyra en mobil på flygplatsen för typ 300 yen/dag. Men den går inte att smsa med, bara ringa
#2284 2010-08-21, 13:36
Tjaeng
Ursprungligen postat av Svennebapanen

SAS flyger jag med, air china och turkish känns väl sådär...

jag ska åka med air china...är lite skraj nu när jag har läst en dels erfarenheter om getter och diverse saker på flygen och inställda avgångar etc..men det är väl bara att hålla tummarna


I Boskapsklass är det i princip strunt samma vilket flygbolag man flyger med. Att Air China skulle vara ruffigt och lantisbetonat på interkontinentala flygningar är bara blajsnack. Däremot flyger man med en rätt så gammal B777-200 från Stockholm, vilket gör att deras Business Class är snäppet sämre än SAS. Sedan så flyger SAS direkt till NRT från CPH, vilket är ett plus.

Från Berlin, Frankfurt och London flyger Air China däremot ofta A340-300 eller B747-400, vilka är utrustade med business sleepers och förstaklasstolar som SAS-resenärer bara kan drömma om. Servicen på Air China är lite hit/miss, men det är samma på SAS (55-åriga flygtanter som dumpar all sin ilska ang. nedskärningarna inom bolaget på passagerarna har väl alla varit med om).

Turkish Airlines har jag inte åkt själv, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara superdåliga med tanke på att de släpptes in i Star Alliance utan knussel.

Om man vill undvika jetlag på långflyg österut brukar det vara bra att försöka boka med längsta möjliga longhaul och en kort feederflygning (Beijing-Tokyo är t.ex längre än säg, Stockholm-Frankfurt), för att på så sätt få så mycket sammanhängande sömn som möjligt.

ANA flyger till Narita från London Heathrow, Paris CDG, München och Frankfurt, kan vara värt att kolla upp om man vill flyga med japanskt flygbolag. Är *A-medlem vilket gör att man kan boka kombinerad resa med SAS/Air China/Lufthansa.
#2285 2010-08-22, 00:42
Big-smile
Jag flög med Lufthansa.

Från Göteborg ner till Frankfurt, sedan vidare till Narita (Business class). (med airbus a380 :evilgrin39

Hemresan var med samma flygbolag, från narita till Frankfurt (economy class) och sedan från Frankfurt till Göteborg.

Totalt allt som allt gick hela flygresan på 8500:- för mig. Jag flög dit i mitten av Juni och hem i mitten av Juli.
#2286 2010-08-22, 02:58
OrangeAvenue
Nästa år ska jag förhoppningsvis till Japan med en nära vän till mig. Har sedan jag varit liten älskat dess kultur och pinsamt nog manga samt anime. Det är dock inte sistnämnda jag ska åka dit för, utan mest för att träffa intressant folk, festa som fan och utforska dess kultur. Vi tänker nog bara vara där i max en vecka och vill att det ska bli så billigt som möjligt. Har skummat igenom tråden nu men finner inte några raka svar på en del frågor. Kom gärna med länkar osv. Vore väldigt uppskattat!

1. Med vilket flygbolag är det billigast att åka till Tokyo?

2. Billigaste boende i närheten av Tokyo?

3. Hur är nattlivet där? Nästa år är vi båda bara 19 år gamla och vad jag har läst så är det 20 års gräns på alkohol där. Kommer man in på klubbarna ändå? Är det lätt att köpa öl/sprit i baren? Om dom skulle fråga om ålder hur ska man då gå tillväga?

4. Bästa shoppingstället? Även sådana utanför Tokyo.

5. Museum/arkadhallar/sevärdigheter?

6. Av vad jag har läst ska det vara lätt för oss västerlänningar att få ragg. Stämmer det? Hur beter sig japanska tösar i sängen? Stämmer det verkligen att dom är väldigt tajta?

7. Hur är folk rent allmänt?

Kom gärna med övriga tips! Tack på förhand!
#2287 2010-08-22, 05:54
foreveri
Big-smile: Hur lyckades du få business class en väg till det priset? Economy båda vägarna ligger ju på runt 8k från göteborg och trodde business en väg drog upp det till det dubbla om inte mer?

OA: Har själv inte varit i Tokyo (än, men ska dit i höst) men kan hjälpa dig angående flygfrågan iaf. Ett tips jag har är att gå in på engelska wikipedia och kolla narita airport där du lätt kan se alla bolag som flyger dit. Sedan kollar du upp som har conecctions till din hemflygplats och går in på deras hemsida och söker. Finns åtmistone fem bolag från Göteborg och 2-3 till från Stockholm. Aeroflot och Turkish ligger generellt oftast lägst tror jag, men beror på datum så kolla upp. Sen sökare som flygresor.se och liknande är givetvis bra då du kan få upp alternativ med olika bolag hem och dit vilket kan bli billigare.
#2288 2010-08-22, 09:43
Tjaeng
Ursprungligen postat av foreveri
Big-smile: Hur lyckades du få business class en väg till det priset? Economy båda vägarna ligger ju på runt 8k från göteborg och trodde business en väg drog upp det till det dubbla om inte mer?



Op-up eller reward upgrade. Eftersom hans återresa gick i Ekonomiklass så antar jag att det handlade om att han blev uppgraderad, inte att han betalade för Business när han köpte biljetten.

Billigaste Business Class-fare (J, Z för LH?) brukar ligga på ca 10.000 enkel riktning. Förmodligen något mer för A380 eftersom Lufthansas superjumbos är splitternya (Första flygningen med deras A380 gjordes 6/6).

Ursprungligen postat av foreveri
Big-smile:
OA: Har själv inte varit i Tokyo (än, men ska dit i höst) men kan hjälpa dig angående flygfrågan iaf. Ett tips jag har är att gå in på engelska wikipedia och kolla narita airport där du lätt kan se alla bolag som flyger dit. Sedan kollar du upp som har conecctions till din hemflygplats och går in på deras hemsida och söker. Finns åtmistone fem bolag från Göteborg och 2-3 till från Stockholm. Aeroflot och Turkish ligger generellt oftast lägst tror jag, men beror på datum så kolla upp. Sen sökare som flygresor.se och liknande är givetvis bra då du kan få upp alternativ med olika bolag hem och dit vilket kan bli billigare.


En enda T/R-flygning till Japan till fullpris (INTE discounted economy) ger tillräckligt med bonuspoäng hos valfritt FF-program för att flyga inom norden T/R en gång gratis. Alltså kan det vara värt att kolla upp de olika flygallianserna. Vad gäller Europa-Japan ligger Star Alliance bäst till eftersom man har SAS och Lufthansa (= hubbar nära dig), Turkish Airlines och Air China (lågpris), Thai ( ), samt ANA (ett av de två stora flygbolagen i Japan).

Notera även att man faktiskt kan flyga till Haneda istället för Narita. Gäller om man gör sin transfer i Seoul, Beijing, Hong Kong, Shanghai, Bangkok, Taipei eller Singapore.
#2289 2010-08-22, 09:53
PrincessSparkle
jag måste få fråga, varför är det billigare att köpa tur och retur än enkel resa? (kollade just priser med sas en enkel till osaka var typ 16-18 000.- och tur och retur låg på ca 8400:- tilsammans)
#2290 2010-08-22, 10:02
Tjaeng
Ursprungligen postat av PrincessSparkle
jag måste få fråga, varför är det billigare att köpa tur och retur än enkel resa? (kollade just priser med sas en enkel till osaka var typ 16-18 000.- och tur och retur låg på ca 8400:- tilsammans)


1. För att efterfrågan på enkelbiljetter är låg, och främst i form av affärsresenärer som behöver flex.

2. De tjänar mer pengar på att spara enkelresesäten åt folk med jordenrunt-biljetter än att sälja dem till vanliga ekonomipax.

3. Flygbiljetter säljs i olika prisklasser (fare classes) inom varje kabinklass, och de billigaste varianterna (T.ex K, L, W hos SAS) finns bara i bokningssystemet när man vill boka tur/retur. Enkelbiljetter är nästan alltid full fare (M hos SAS) i ekonomiklass, och därmed ombokningsbara o.dyl.
#2291 2010-08-22, 10:06
PrincessSparkle
Ursprungligen postat av Tjaeng
1. För att efterfrågan på enkelbiljetter är låg, och främst i form av affärsresenärer som behöver flex.

2. De tjänar mer pengar på att spara enkelresesäten åt folk med jordenrunt-biljetter än att sälja dem till vanliga ekonomipax.

3. Flygbiljetter säljs i olika prisklasser (fare classes) inom varje kabinklass, och de billigaste varianterna (T.ex K, L, W hos SAS) finns bara i bokningssystemet när man vill boka tur/retur. Enkelbiljetter är nästan alltid full fare (M hos SAS) i ekonomiklass, och därmed ombokningsbara o.dyl.


Okej ! Tack för att du förklarade. Vet du om man kan boka med en returbiljett utan datum? Jag ska ju dit i 1-2 år så nångång ska jag ju tillbaka till sverige iaf ^^
#2292 2010-08-22, 10:11
Tjaeng
Ursprungligen postat av PrincessSparkle
Okej ! Tack för att du förklarade. Vet du om man kan boka med en returbiljett utan datum? Jag ska ju dit i 1-2 år så nångång ska jag ju tillbaka till sverige iaf ^^


Inte utan datum. Men återresedatumet bör kunna sättas rätt långt fram i tiden. Ring flygbolaget och boka på det viset istället för att boka online, om det inte går att boka 1+ år i förväg på nätet. Notera att en ombokningsbar biljett (=möjlighet att boka om hemresedatumet) kostar mycket mer än inflexibla billigbiljetter.

Man kan INTE köpa T/R-biljett och strunta i återresan. Anledningen heter att man därmed har brutit mot "conditions of travel", vilket ger bolaget 1. rätt att cancellera alla andra bokningar du har hos dem, oavsett när och var. Samt 2. rätt att kräva dig på mellanskillnaden mellan den produkt du fick (enkelresa) och den produkt du betalade för (billig t/r-resa).


Om det inte går att boka så är det väl läge att fundera på om du vill ta en sväng hem till Sverige under din Japanvistelse (t.ex vid juletid?), alt köpa business class enkelriktat istället eftersom priset skiljer bra mycket mindre än skillnaden mellan ekonomi och business på T/R.