Ursprungligen postat av Big-smile
Jag snackade med några Svenskar som mellanlandade i Peking i Juni i år, och de tyckte inte alls om det. Själva terminalen i sig var imponerande, ett skrytbygge inför OS helt enkelt, men när de passerade där hade det varit helt öde, och personalen hade varit mycket otrevliga. De hade dessutom kastat runt väskorna trots att de blivit varnade för att det låg bärbara datorer i dem. Personalen hade också visat stort intresse för deras 5:åriga son, stått och viskat och pekat mm. Helt enkelt en otrevlig upplevelse allt som allt.
Fair enough. Nu när jag tänkt efter så har jag aldrig åkt ekonomiklass från Peking sedan man öppnade den nya terminalen. Trängsel/logistik blir ju mindre av ett problem om man går via fasttrack/priority boarding.
Det var väl förmodligen mest lounge-området som jag blev imponerad av (Till skillnad från det kallt-bröd-med-3-olika-pålägg-och-vin-ur-en-kran som SAS erbjuder i sina lounges i ARN/CPH/OSL). Baggagehanteringen ska ju vara världens effektivaste på PEK, eftersom de är först ut med något slags helautomatiserat supersnabbt rullbandssystem. Senast var det en rätt så skön touch att min väska stod och väntade på mig på rullbandet trots att jag hade varit först av planet och inte stått en enda sekund i kö varken i immigration eller health check.
F.ö så ska man inte lägga laptops i checkat baggage...
Ursprungligen postat av Big-smile
Angående hur jag åkte Business så billigt så vet jag inte hur det gick till. Jag bokade resan via Resia och när vi väl klev ombord på planet hade vi sprungit genom hela terminalen på Frankfurt pga att planet från Göteborg var försenat, vi var 2 minuter från att missa planet till Narita, så vi var så stressade och trötta så vi orkade inte reflektera över att vi åkte Business. Planet var dock långt ifrån fullbokat, och vi åkte som sagt på en de absolut första flygningarna, då vi reste dit den 15:e Juni.
Förmodligen en op-up gjord för att en viss fare-klass blivit överbokad i ekonomi.