Hitta diskussioner med liknande innehåll

Japan - Samlingstråden

#6445 2018-09-13, 10:46
Domyoji
Precis, mannen med kostym e de som jobbar.
Det e dress code o de jobbae 24/7 sa ja... de har alltid de pa sig typ.

Klubbarna suger men de e mkt folk ute i tokyo, inte spec overraskande nar 30 millar bor i the tokyo bay area, dock sa, trots de siffror e seriost det ganska dott en veckodag efter sista taget...

Japan e bomben... hade varit kul o ses... antar att du inte ska till en noob-stad som nyaaaagoya.

Ursprungligen postat av Nihenna
Halvvägs in i våran resa, och här är mina tankar;

1) Jag visste att deras engelska skulle vara tvivelaktig, men att den skulle vara så genomusel trodde jag sldrig. Vi hsr stött på vissa som kan helt okej, men gemene japan kan verkligen inte mycket alls, vilket kom som en chock eftersom det är ett så modernt och industraliserat land. De som kunde engelska sade också att de studerar engelska i skolan, vilket gör det hela ännu mer märkligt.
Se det inte som att jag hatar på dem, jag är bara förvånad att nivån faktiskt är så låg. Speciellt också när de engelska filmer jag sett på tv har textats och inte dubbats.

Med det sagt har språkförbistringen inte hindrat oss från att få eller görs det vi vill, alls. Det här alltid gått vägen med de få fraser man pluggat in.

2) Mest vänliga folkslaget jag träffat hittills. Även om de inte förstår så vill de hjälpa och vara till lags. Inte ens Amerika har så här bra servicekänsla.

3) Satan vilket nattliv i Shibuya och Shinjuku

4) Maten . Blivit helt kär i japansk curry som inte finns i Sverige. Även yakiniku, sushi och allt annat smakar himmelskt.

Jag älskar landet so far. Spanien är nog fortfarande mitt favoritland då jag har så stor koppling dit, men Japan kommer definitivt på tredje plats. Hit kommer jag definitivt komma tillbaka.

Edit: just ja, vad är grejen med vit skjorta och mörkblåa byxor egentligen? Ses det som finare här gentemot en vanlig kostym?
#6446 2018-09-13, 10:50
Ursprungligen postat av Domyoji
Precis, mannen med kostym e de som jobbar.
Det e dress code o de jobbae 24/7 sa ja... de har alltid de pa sig typ.

Klubbarna suger men de e mkt folk ute i tokyo, inte spec overraskande nar 30 millar bor i the tokyo bay area, dock sa, trots de siffror e seriost det ganska dott en veckodag efter sista taget...

Japan e bomben... hade varit kul o ses... antar att du inte ska till en noob-stad som nyaaaagoya.


Tyvärr blir det bara Tokyo denna gången, men satsar på att komma tillbaka inom 3 år, och då ska jag försöka få till en lite mer nationell resa.
#6447 2018-09-15, 03:51
Om man ska flyga från Narita kl 11 på onsdag, visst fasen borde det räcka att åka från Shibuya med Narita express runt halv åtta? Tar runt en och en halv timme enligt Google Maps.

Also, ser att resan går på runt 3000 yen, lite mer. Går suica-kirtet att använda på resan, eller är det någon specialbiljett man måste köpa? Bara så man inte står där som ett fån och undrar varför man inte kommer på tåget.
#6448 2018-09-15, 07:42
Ursprungligen postat av Nihenna
Om man ska flyga från Narita kl 11 på onsdag, visst fasen borde det räcka att åka från Shibuya med Narita express runt halv åtta? Tar runt en och en halv timme enligt Google Maps.

Also, ser att resan går på runt 3000 yen, lite mer. Går suica-kirtet att använda på resan, eller är det någon specialbiljett man måste köpa? Bara så man inte står där som ett fån och undrar varför man inte kommer på tåget.


Jag använde mitt Pasmo-kort och det var inga problem. Pasmo är ju lika bra som Suica.
#6449 2018-09-15, 15:54
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag använde mitt Pasmo-kort och det var inga problem. Pasmo är ju lika bra som Suica.


Ok, perfekt!
Så nojjig som man är när man ska resa kommer det väl sluta med att man tar 06-tåget dit för att hinna >_<

Känns lite trist att resan börjar närma sig sitt slut. Imorgon blir det en tur ner till Yokohama, sen på måndag ska vi försökte oss till något av utkikstornen (lutar åt stadshuset eftersom det är gratis), och på tisdag blir det en sista dag i Akiba.
#6450 2018-09-26, 03:15
Kongruensbojd
Är ni haj på flygpriser och hur de höjs och sänks?

Ska hem nästa sommar, kanske upp emot två månader, men alla priser jag får upp på Finnair, KLM och Lufthansa är galet höga. Det kanske beror på att det är långt tills dess och att priserna hinner gå ner ju närmare sommaren vi kommer, tänker jag.

Men kollar jag nu i höst eller i mars så verkar det göra ingen skillnad: en t/r KIX - Landvetter går oftast på över 170 000 yen, hur eller när eller med vilket bolag man än söker, tycks det.

Jag är van med att flyga för mellan 70 000 och 120 000, utom i augusti då jag betalat över 200 000 en gång.

Är det nya tider och nya priser? Hur ligger det till egentligen?
#6451 2018-09-26, 18:31
bjornebarn
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Är ni haj på flygpriser och hur de höjs och sänks?

Ska hem nästa sommar, kanske upp emot två månader, men alla priser jag får upp på Finnair, KLM och Lufthansa är galet höga. Det kanske beror på att det är långt tills dess och att priserna hinner gå ner ju närmare sommaren vi kommer, tänker jag.

Men kollar jag nu i höst eller i mars så verkar det göra ingen skillnad: en t/r KIX - Landvetter går oftast på över 170 000 yen, hur eller när eller med vilket bolag man än söker, tycks det.

Jag är van med att flyga för mellan 70 000 och 120 000, utom i augusti då jag betalat över 200 000 en gång.

Är det nya tider och nya priser? Hur ligger det till egentligen?


Flygpriser beror på väldigt många saker. Själv flyger jag till Japan ungefär sex gånger per år och mina tumregler är följande:

* För lågsäsonger, boka ett par veckor i förväg

* För högsäsonger, boka ett par månader i förväg (är man för tidigt ute är det alltid dyrare)

* Boka på en söndag eller måndag, ty då brukar nya, lägre, priser ha kommit ut

* Flyg på onsdag/torsdag, alternativt från Japan på en söndag kväll

* Stanna i mer än tre dagar, men mindre än en månad. Vilka prisklasser som är giltiga beror på hur länge man stannar, och de billigare prisklasserna har ganska snäva perioder de är giltiga inom.

* Tag förbindelser med många byten (något som även är bra för att levla upp sitt frequent flyer-kort). Själv gillar jag när det är ~10 timmars bytestid, eftersom man kan lämna flygplatsen och besöka det landet under tiden. Det värsta är typ 4 timmar, då brukar man inte kunna göra mycket annat än hänga på flygplatsen (loungen hjälper dock där).

* Kolla upp olika flygplatser, priserna kan variera något enormt även om den andra flygplatsen bara är några timmars bilresa. Själv flög jag senast från Frankfurt, vilket var en fem timmars bilresa från där jag bor, men min lokala flygplats kostade tre gånger så mycket. Jag bokade mitt under sommaren, för en högsäsongsbiljett, endast tre veckor i förväg. Kostade 450 CHF, så borträknat bensinkostnad och parkeringsavgift så sparade jag ungefär 600 CHF. Körningen gjorde jag på natten och jag sov i bilen.

Generellt brukar jag betala mellan 600 och 1000 CHF och jag brukar boka någon vecka i förväg. Jag flyger alltid med Skyteam, vanligtvis KLM, Air France och Korean Air. Yenen har sjunkit en del i värde på sistone, men 170 000 yen låter fortfarande väldigt högt. Jag har dock märkt att det ofta kostar mer att boka en tur och retur-resa från Japan till Europa, än det motsatta. Det mesta jag själv har betalat var 1500 CHF, men då flög jag den 25:e December och kom hem 7:e Januari, och jag bokade flygresan fyra dagar i förväg.

Oftast söker jag på Skycanner för att få en överblick över priserna, sedan kollar jag även på de invidiuella flygbolagens sidor. Oftast är det dyrare på flygbolagens sidor, men inte alltid, och ofta är priset bara lite högre och då är det klart värt att boka direkt hos dem än en suspekt tredjepart med ofta undermålig kundservice. Bokar du hos tredje part, tänk dock på att du oftast kan hantera det mesta rörande din flygresa direkt på flygbolagets hemsida, du behöver alltså inte gå igenom tredjepartens betaltelefon. Det enda som kan vara svårt är byten av flyg, där de brukar kräva att man ringer tredjeparten.

Kiwi är ett intressant alternativ som räddade mig när jag skulle till Japan över Påsk. Då bokade jag flyget fem dagar i förväg och jag behövde åka precis de dagar som alla hade ledigt, dvs, då priserna var som värst. Normala förbindelser kostade över 60 000 kronor, men jag lyckades få en förbindelse för ca 700 CHF. Det Kiwi gör är att den gör två separata bokningar, och sedan ger en egen garanti om att man skall hinna med till sin nästa bokning. Alla flyg som ingår i samma bokning ansvarar flygbolagen för om man inte hinner, men är flygbolagen från separata bokningar har man vanligtvis allt ansvar själv. Jag fick då flyga GVA-SVO-PEK (bokning 1) och PEK-PVG-FUK (bokning 2), sedan samma tillbaka. Enda problemet var egentligen att jag behövde skaffa ett kinesiskt visum, eftersom jag behövde byta till inrikesflyg i Kina, men det gick att ordna expressvisum för typ 40 CHF på en dag.
#6452 2018-09-27, 02:15
Kongruensbojd
Ursprungligen postat av bjornebarn
Flygpriser beror på väldigt många saker. Själv flyger jag till Japan ungefär sex gånger per år och mina tumregler är följande:

* För lågsäsonger, boka ett par veckor i förväg

* För högsäsonger, boka ett par månader i förväg (är man för tidigt ute är det alltid dyrare)

* Boka på en söndag eller måndag, ty då brukar nya, lägre, priser ha kommit ut

* Flyg på onsdag/torsdag, alternativt från Japan på en söndag kväll

* Stanna i mer än tre dagar, men mindre än en månad. Vilka prisklasser som är giltiga beror på hur länge man stannar, och de billigare prisklasserna har ganska snäva perioder de är giltiga inom.

* Tag förbindelser med många byten (något som även är bra för att levla upp sitt frequent flyer-kort). Själv gillar jag när det är ~10 timmars bytestid, eftersom man kan lämna flygplatsen och besöka det landet under tiden. Det värsta är typ 4 timmar, då brukar man inte kunna göra mycket annat än hänga på flygplatsen (loungen hjälper dock där).

* Kolla upp olika flygplatser, priserna kan variera något enormt även om den andra flygplatsen bara är några timmars bilresa. Själv flög jag senast från Frankfurt, vilket var en fem timmars bilresa från där jag bor, men min lokala flygplats kostade tre gånger så mycket. Jag bokade mitt under sommaren, för en högsäsongsbiljett, endast tre veckor i förväg. Kostade 450 CHF, så borträknat bensinkostnad och parkeringsavgift så sparade jag ungefär 600 CHF. Körningen gjorde jag på natten och jag sov i bilen.

Generellt brukar jag betala mellan 600 och 1000 CHF och jag brukar boka någon vecka i förväg. Jag flyger alltid med Skyteam, vanligtvis KLM, Air France och Korean Air. Yenen har sjunkit en del i värde på sistone, men 170 000 yen låter fortfarande väldigt högt. Jag har dock märkt att det ofta kostar mer att boka en tur och retur-resa från Japan till Europa, än det motsatta. Det mesta jag själv har betalat var 1500 CHF, men då flög jag den 25:e December och kom hem 7:e Januari, och jag bokade flygresan fyra dagar i förväg.

Oftast söker jag på Skycanner för att få en överblick över priserna, sedan kollar jag även på de invidiuella flygbolagens sidor. Oftast är det dyrare på flygbolagens sidor, men inte alltid, och ofta är priset bara lite högre och då är det klart värt att boka direkt hos dem än en suspekt tredjepart med ofta undermålig kundservice. Bokar du hos tredje part, tänk dock på att du oftast kan hantera det mesta rörande din flygresa direkt på flygbolagets hemsida, du behöver alltså inte gå igenom tredjepartens betaltelefon. Det enda som kan vara svårt är byten av flyg, där de brukar kräva att man ringer tredjeparten.

Kiwi är ett intressant alternativ som räddade mig när jag skulle till Japan över Påsk. Då bokade jag flyget fem dagar i förväg och jag behövde åka precis de dagar som alla hade ledigt, dvs, då priserna var som värst. Normala förbindelser kostade över 60 000 kronor, men jag lyckades få en förbindelse för ca 700 CHF. Det Kiwi gör är att den gör två separata bokningar, och sedan ger en egen garanti om att man skall hinna med till sin nästa bokning. Alla flyg som ingår i samma bokning ansvarar flygbolagen för om man inte hinner, men är flygbolagen från separata bokningar har man vanligtvis allt ansvar själv. Jag fick då flyga GVA-SVO-PEK (bokning 1) och PEK-PVG-FUK (bokning 2), sedan samma tillbaka. Enda problemet var egentligen att jag behövde skaffa ett kinesiskt visum, eftersom jag behövde byta till inrikesflyg i Kina, men det gick att ordna expressvisum för typ 40 CHF på en dag.


Tack, det var några punkter du tog upp som jag inte reflekterat över och som säkert stämmer. Jag reser med barn så vissa alternativ med omständliga resvägar och mellanlandning i hemska Kina etc går bort.

Får suga på karamellen. I värsta fall blir det inget. Lyckliga ni i Europa som nästan alltid kan få en biljett för 5500 till Nagoya.
#6453 2018-09-27, 12:20
Något jag kom att tänka på nu när jag hemma.

Innan man kom till Japan så läste man om alla dessa automater som inte bara var dricka. Just drickautomater var det enda som vi såg :|

Vi gick runt en massa både i Shibuya, Shinjuku, Ginza och så, utan att se något som inte var dricka.

Var gömde de andra sig?
#6454 2018-09-27, 12:54
bjornebarn
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack, det var några punkter du tog upp som jag inte reflekterat över och som säkert stämmer. Jag reser med barn så vissa alternativ med omständliga resvägar och mellanlandning i hemska Kina etc går bort.

Får suga på karamellen. I värsta fall blir det inget. Lyckliga ni i Europa som nästan alltid kan få en biljett för 5500 till Nagoya.


Okej, det försvårar så klart. Själv reste jag med familjen via Qatar en gång (tog emot lite eftersom jag inte vill stödja terrorism, men hade inget val, prismässigt är Qatar airways bland de bästa, och kvalitetsmässigt skulle jag nog säga att de är de bästa). Vi hade tio timmars byte över natten i Doha, så vi tog helt enkelt in på ett billigt hotell inne i sta'n, det var inte speciellt omständligt trots barn.

Annars, vad gäller resande med barn, så varierar det väldigt mycket från bolag till bolag hur de prissätter deras biljetter. Är barnet upp till och med två år kan de resa gratis, men utan egen biljett, hos de flesta. Är det äldre måste det ha egen sittplats och då varierar priset, jag har sett allt från 15 % av vuxenpris till 90 %. Det kan alltså vara så att, trots 200 000 yen för en vuxen, så kanske barnen åker väldigt billigt. KLM har jag för mig ligger på 75 %.

Förresten, jag testade att söka NRT-ARN nästa sommar lite snabbt, två vuxna och två barn över två år gamla, och hade inga problem alls att hitta flyg för 7000 kronor i snitt per person... Ditt största problem är nog att du söker till Landvetter, testa Köpenhamn eller Arlanda. Sparar ni 400 000 yen på det, så kan ni kosta på er ett hotellrum och en tågresa/hyrbil...
#6455 2018-09-27, 13:55
Kongruensbojd
Ursprungligen postat av bjornebarn
Okej, det försvårar så klart. Själv reste jag med familjen via Qatar en gång (tog emot lite eftersom jag inte vill stödja terrorism, men hade inget val, prismässigt är Qatar airways bland de bästa, och kvalitetsmässigt skulle jag nog säga att de är de bästa). Vi hade tio timmars byte över natten i Doha, så vi tog helt enkelt in på ett billigt hotell inne i sta'n, det var inte speciellt omständligt trots barn.

Annars, vad gäller resande med barn, så varierar det väldigt mycket från bolag till bolag hur de prissätter deras biljetter. Är barnet upp till och med två år kan de resa gratis, men utan egen biljett, hos de flesta. Är det äldre måste det ha egen sittplats och då varierar priset, jag har sett allt från 15 % av vuxenpris till 90 %. Det kan alltså vara så att, trots 200 000 yen för en vuxen, så kanske barnen åker väldigt billigt. KLM har jag för mig ligger på 75 %.

Förresten, jag testade att söka NRT-ARN nästa sommar lite snabbt, två vuxna och två barn över två år gamla, och hade inga problem alls att hitta flyg för 7000 kronor i snitt per person... Ditt största problem är nog att du söker till Landvetter, testa Köpenhamn eller Arlanda. Sparar ni 400 000 yen på det, så kan ni kosta på er ett hotellrum och en tågresa/hyrbil...


Tack, all den info du letat fram borde nästan nålas här på forumet.

Jag tror att barnbiljetterna vanligtvis är 80% (3-12 år) av en vanlig.

Av ren nyfikenhet: hur bra är SAS? Jämfört med Finnair och de övriga kända bolagen som trafikerar Japan.
#6456 2018-09-27, 19:40
bjornebarn
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack, all den info du letat fram borde nästan nålas här på forumet.

Jag tror att barnbiljetterna vanligtvis är 80% (3-12 år) av en vanlig.

Av ren nyfikenhet: hur bra är SAS? Jämfört med Finnair och de övriga kända bolagen som trafikerar Japan.


Det är alldeles för länge sedan jag använde SAS för att flyga interkontinentellt för att kunna göra en rättvis bedömning, så jag har ingen aning.

Finnair flög till Japan med en gång och det var typ som vilket standard-bolag som helst. Gamla slitna plan, personal som inte så jättetrevlig, men iaf inte otrevlig, normalt utbud av filmer/serier... KLM är liknande, men något trevligare personal.

Air France ligger även de på liknande nivå, men de har fräschat upp de flesta av sina flygplan för långflygningar, vilket är ett stort plus (bättre komfort, mer benutrymme...). Man får även gratis champagne oavsett klass, om nu det är något man vill prioritera.

Aeroflot har rätt otrevlig personal, men i övrigt rätt bra. Det jobbigaste är dock att man måste byta flyg i Moskva, och inte ens loungen där är något vidare. De censurerar även Internet rätt ordentligt i Ryssland. Jag måste dock tillägga att jag nog hade upplevt Aeroflot bättre om det inte vore för alla kineser på planet (var från SVO till PEK). De lade sig och sov mitt i gångarna, sprang runt och blockerade alla gångar, var högljudda, slängde upp svettiga fötter på storssäten och väggar framför, osv... Personalen gjorde sitt bästa för att säga till dem, men man förstår att personalen får svårt att hålla uppe humöret. Planet i sig var modent och fräscht, i stil med Air France, tv-skärmarna var stora och utbudet normalt. Kan nog vara ok att flyga med, men undvik då förbindelser inom Kina.

China Eastern har väldigt trevlig personal, samt av någon anledning verkar de kinesiska passagerarna uppföra sig bättre på dessa flygningar än på Aeroflots... Maten är dock inget vidare.

Qatar Airways har nya fräscha flygplan, komfortabla, bra personal, bra underhållningstutbud, stora skärmar, och god mat. Men, de stödjer med allra största sannolikhet terrorism...

Korean Airways är snäppet under Qatar Airways och är en av mina favoriter att flyga med. De är dock oftast dyrare än KLM och Air France, som de samarbetar med. För mig blir det alltså oftast att jag bara flyger sista rutten (ICN-FUK) med dem. Matmässigt är de nog bland min favorit. Tex får man ibland Bibinba, med äkta kochuchan (eller hur fan det nu stavas... :S ), och man får extra om man vill. De är även väldigt "accomodating" (vad heter det på svenska?) om man har någon special-request. Tex en gång, fick vi varsin onigiri med fisk i i flyget från FUK till ICN, så jag frågade om de har någon utan fisk istället. De nekade, och frågade om jag ville ha lite frukt istället. Ett par minuter senare dyker de upp med en fulldukad bricka med äkta porslin, en stor tallrik full med diverse färsk frukt (jag fick tvinga i mig en del för det var för mycket) och yoghurt (det här är en flygning som endast tar en timma)...

Cathay Pacific var liknande Korean Airways, men det är många år sedan jag flög med dem nu.

Emirates minns jag inte riktigt, har bara flugit med en gång.

Har även flugit med JAL till Hawai'i, men minns inte riktigt hur det var. Antagligen bra, generellt sett tycker jag att japanska flyg är bra, men på senare år har jag bara använt dem inrikes. Tex Skymark mellan FUK och HND är helt underbart, det finns ingen business class, utan alla får istället varsin fåtölj typ...

Förresten, jag har sett att många flygbolag har börjat erbjuda betald tillgång till loungen. Det är ofta väldigt värt (men beror på flygplats), speciellt när man flyger med en familj.