Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför Betalar Folk för Business/First?

#13 2014-05-23, 16:07
mpee
"Varför Betalar Folk för Business/First?"
För att de har råd.
#14 2014-05-23, 16:10
Pershagen76
Ursprungligen postat av luckylucaz
Denna tråd är inspirerad av en tråd jag läste häromdagen där folk diskuterade att köpa flygbiljetter i business eller first class till priser runt 60 000 kr. Här tänkte jag att vi kunde diskutera vad det är som får folk att lägga så pass mycket pengar på en flygresa.

Det är en sak förstås om man har dålig hälsa och behöver mer komfort på flyget. Sedan är det en annan sak om man reser ofta och får gratis uppgraderingar eller om man är finurlig med frequent flyer miles och fixar billiga biljetter. Detta diskuterar vi inte här, utan istället fokuserar vi på de som mest för nöjes skull lägger tiotusentals kronor extra på sin biljett för att få flyga i en annan klass.

Varför?


I mitt nuvarande arbete så flyget jag alltid business class och det är jäkligt skönt, jag skulle dock aldrig betala för det med egna pengar.
#15 2014-05-23, 16:36
Ursprungligen postat av dr.Van-Imo
Utifrån mina nuvarande ekonomiska förutsättningar så är det inte värt. Hade jag varit mångamiljonär hade det kanske varit värt. Hur mycket pengar 60 000:- är får ju ses som högst individuellt och satt i relation till ens ekonomiska situation. För en vanlig knegare är det knappast värt men för vissa är 60k en piss i havet och varför ska man då inte unna sig en trevlig och behaglig resa`? Förstaklass är nice.


På sätt och vis ja. Samtidigt är 60k ändå 60 tusen kronor, som skulle kunna läggas på annat än att man ska sitta bekvämt några timmar. Tänk läkare utan gränser o dyl. Hur många liv kunde du ha räddat om du hade flugit ekonomi istället?
#16 2014-05-23, 16:38
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Det beror sig väl på hur långt du ska resa, hur din livsstil ser ut i övrigt.

Direktör Amöba låser dörren till sitt 400 m2 hus i Djursholm, för att sedan hoppa in i sin (för året) nya bil, Mercedes S65 AMG, naturligtvis sitter han i baksätet då han har en chaufför.
Dom åker ut till Arlanda och checkar in i väntan på ett flyg som ska ta herr direktör till New York för en liten get together med några vänner. Direktörn sätter sig i business class/first class och får serverat ett väl avkylt glas champagne, och startar sin Ipad.

Det är inte pengar det handlar om för dessa herrar, det blir bara mer naturligt, dom är vana med klass och stil. 60K eller 200K, spelar mindre roll.


Ja, det är en förklaring, om man är stenrik. Samtidigt verkar många av de som postar här på FB samt folk man ser i first/business på flyget inte direkt vara direktörer, utan övre medelklass kanske. De är mest det folket jag inte kan förstå mig på, alltså de som lägger en betydande del av sin inkomst/förmögenhet på (onödigt) dyra flygbiljetter.
#17 2014-05-23, 18:04
golfboll
Med tanke på vad som skrivs om Business class eller First i denna tråd så är det mest troligt ingen som flugit så. För det första så kostar det inte 60000:-/pers att flyga C(Generellt), men F kan däremot kosta så mycket. När vi reser så flyger jag endast C, men endast på longhaul inte korta Europa flighter. Inom Europa är det inte lönt med C då utrymmet är i stort sätt lika som bakom gardinen. Vi är 2 vuxna & 2 Barn (14,17) så barnen betalar fullpris precis som vi. Bokar man vid kampanjer & liknande samt är en smart resenär(Samlar poäng i rätt allians etc) så blir det inte så fasligt dyrt.(Allt är relativt) Men för att ta ett exempel så har jag bokat Qatar airways i C när de hade sin kampanj förra hösten och då fick vi betala totalt 37000:- totalt för alla 4 ToR ARN-DXB, då är benet mellan DOH-DXB i F vilket gav tillgång till First delen i deras premium terminal. Klart prisvärt kan jag tycka. Semestern startar redan när man checkar in utan köer & stress. Dessutom blir man verkligen bra behandlad i t.ex. mellanöstern, helst då med ett F på boardingkortet. Innan ni som inte provat resa med stil uttalar er så kan jag verkligen rekommendera att flyga bättre. Man anländer avslappnad och på gott humör! Sen finns det såklart många som inte tycker det är värt det men det är ju upp till var och en. Och nej, jag bor inte i en Djursholms villa på +400m2 utan vi är en helt vanlig familj som gillar att sätta lite guldkant på tillvaron! Trevlig Helg!
#18 2014-05-23, 19:12
Nu brukar man väl säga J om long haul biz-biljetter inte C? C är kortdistansbusiness. Men det är lite överkurs och rätt flygnördigt även om jag också uttrycker mig så på flygforum

Nej, en långdistans business kostar sällan 60000 kr. Mellan 20 och 30 är vanligast. Det är samma sak som med ekonomibiljetter, det finns "billiga" biljetter i premiumkabinerna om man bokar i tid. Nackdelen är förstås samma som med andra billiga biljetter, restriktioner vid t.ex. ombokningar.

Stockholm - Dubai kan man få för 20446 kr med Qatar. Stockholm - Kapstaden ca 30000 kr. Det är en helt annan reseupplevelse och om det är en tjänsteresa så är det inte så mycket för ett företag. Värre är det för en privatperson som måste betala med skattade pengar. Men 20000 kan de flesta spara ihop till och resan blir en totalt annorlunda upplevelse.
#19 2014-05-23, 19:22
HumbertHumbert
Men vad tror du?

Varför köper folk porsche när det finns volvo?, varför köper folk armani när det finns dressman?
#20 2014-05-23, 22:32
LilleVarg
Det är sjuka priser i Bussines och Första klass.
Det kostar kanske 300 000 att installera stolen och alla extra finesser.
Och om det kostar 30 000 för en enkel resa så tjänar de väldigt mycket på business och första klass.
Det är bättre om man skaffar alla de där finesserna hemma
Jag tror först och främst det är företag som köper de dyra resorna till sina anställda
#21 2014-05-24, 00:34
Finns nog miljoner svar på frågan. För mig var det för att testa på konceptet, har bara gjort en resa i första klass och då med Emirates. Fruktansvärt kul vilken service, hårdvara och allt runt omkring. Exempelvis bli upphämtad från hotellet i en finare bil osv..

Resan kostade 32,000 kr och givetvis är det mycket pengar, men samtidigt det är en upplevelse i sig som man inte glömmer bort och jag tyckte det var värt varenda krona. Business har jag rest med Finnair, British Airways och SAS och det kostade inte så mycket mer än vad en ekonomibiljett hade gjort, komma fram riktigt utvilad är för mig värt pengarna.

Sen är det många som reser i F/C som gör det med poäng och betalar några kronor i flygskatter.
#22 2014-05-24, 02:39
Har aldrig flugit annat än boskapsklass, men min nästa resas huvudmål är en av resans etapper. Så jag kommer helt enkelt resa för resans skull, fast i ekonomiklass.
En annan resa som finns på önskelistan kallas Speedbird 1 (absolut inte 2,3 eller 4), när eller om den blir av vet jag inte, men om den blir av så blir det businessclass.
#23 2014-05-24, 02:58
Ursprungligen postat av golfboll
När vi reser så flyger jag endast C, men endast på longhaul inte korta Europa flighter. Inom Europa är det inte lönt med C då utrymmet är i stort sätt lika som bakom gardinen. Vi är 2 vuxna & 2 Barn (14,17) så barnen betalar fullpris precis som vi. Bokar man vid kampanjer & liknande samt är en smart resenär(Samlar poäng i rätt allians etc) så blir det inte så fasligt dyrt.(Allt är relativt) Men för att ta ett exempel så har jag bokat Qatar airways i C när de hade sin kampanj förra hösten och då fick vi betala totalt 37000:- totalt för alla 4 ToR ARN-DXB, då är benet mellan DOH-DXB i F vilket gav tillgång till First delen i deras premium terminal. Klart prisvärt kan jag tycka.

Och nej, jag bor inte i en Djursholms villa på +400m2 utan vi är en helt vanlig familj som gillar att sätta lite guldkant på tillvaron! Trevlig Helg!


Tack för ditt inlägg. Det är väl lite det här jag menar. Du verkar ändå vara ganska insatt och lyckats komma billigt undan, men faktum är trots allt att du kan flyga denna rutt för under 10000 kr för fyra personer i ekonomi, och det med direktflyg på runt 6 timmars flygtid. Då har du 27000 kr över, som för en helt vanlig familj, i min värld, kan användas till vettigare saker än extra service under en flygresa.

Jag finner det särskilt intressant att du säger "klart prisvärt". Är inte det baserat på att du bokade till rabatt och jämför med originalpriset? Eller att du fallit för flygbolagens marknadsföring? 27000 kr för extra komfort, service och mat under en flygresa kan i alla fall jag inte under några omständigheter anse prisvärt. De pengarna skulle räcka till en vecka i godtyckligt land i Sydostasien med klart bättre service såsom uppassning, massage, jacuzzi, och frossande i vilken mat och dryck ni än känner för.

Kan jag fråga hur mycket ni lägger totalt på en semester som den till Dubai, och/eller hur stor del av era totala semesterkostnader som utgörs av flygbiljetter?

Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Men vad tror du? Varför köper folk porsche när det finns volvo?, varför köper folk armani när det finns dressman?


Exakt! Det är just detta som är min tes. Att det för vissa handlar om någon slags statussymbol. En skrytresa. Det jag tyckt mig se efter att ha rest en del runt jorden är att svenskar (och i synnerhet norrmän) som flyger business beter sig annorlunda än många andra nationaliteter. Amerikaner t.ex. har som regel attityden "jag reser så oerhört mycket i jobbet så det är skönt att åtminstone sitta bekvämt". Svenskar å andra sidan har oftare attityden "här sitter jag eftersom jag är lite viktigare och lite bättre än alla andra".

Missförstå mig inte nu, jag säger inte att alla som betalar för business är på det här sättet, och ej heller att jag tycker illa om dessa människor. (Tvärtom tycker jag bra om dem eftersom deras dyra biljetter bidrar till billigare flyg för oss andra.) Bara att jag inte förstår mig på dem.
#24 2014-05-24, 07:17
Ursprungligen postat av luckylucaz

Exakt! Det är just detta som är min tes. Att det för vissa handlar om någon slags statussymbol. En skrytresa. Det jag tyckt mig se efter att ha rest en del runt jorden är att svenskar (och i synnerhet norrmän) som flyger business beter sig annorlunda än många andra nationaliteter. Amerikaner t.ex. har som regel attityden "jag reser så oerhört mycket i jobbet så det är skönt att åtminstone sitta bekvämt". Svenskar å andra sidan har oftare attityden "här sitter jag eftersom jag är lite viktigare och lite bättre än alla andra".


Nja, så är det inte alls om du frågar mig. Betalar man för business så är det av en anledning annat än att imponera på någon. I business kan du sova och komma fram utvilad och kan arbeta direkt efter ankomst. Enbart detta gör att det lönar sig för t.ex. konsultbolag att skicka medarbetare i business.

Jag flyger mestadels privat och oftast i business på långdistans. Detta beroende på att jag utnyttjar bonusprogrammet. Jag betalar inte mycket mer än ekonomi men det var inte det du ville diskutera i den här tråden.

Företag betalar business för att det inte är sådan stor kostnad med oskattade pengar. Privat är det mer ovanligt men absolut inte konstigt. 20000 i stället för 10000? varför äter en del på operakällaren i stället för på McDonalds? Det är samma antal kalorier. Varför åker en del buss för 20 kr i stället för att ta en taxi som kostar 200 kr? Varför bo i en lägenhet som kostar 7000 kr/mån när man kan bo i ett tält i skogen för en bråkdel?