Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför Betalar Folk för Business/First?

#37 2014-06-07, 22:55
Rigor Mortis
Jag reser rätt mycket i jobbet och brukar flyga in ett Eurobonus guldkort varje år genom att i princip bara åka apklass. Vi lever i nuläget i ett bistert kommersiellt klimat på jobbet och då åker man bara business om det inte finns nåt alternativ. Om jag ska till ett specifikt ställe med kort varsel, typ en halv dag, då kan det vara svårt att boka en apklassbiljett då det helt enkelt är fullt. I det läget är det OK med business. Vi får åka economy plus om det finns och det är över nio timmar flygtid men det är inte alla flygbolag som har det.
#38 2014-06-07, 23:08
carlpetersen73
Beror på bolag man flyger med. SAS E+ är ungefär som BA BC, lite bättre stolar och inte så tätt, du slipper sitta och nudda grannen, lite bättre utrymme. Har rest förstaklass vid några få tillfällen, och det har varit magiskt bra, men om det hade varit egna plånboken hade jag stått över. Bäst över sundet har BA varit, i princip egen kupé där man slaggar bort större delen av resan.
#39 2014-06-08, 20:18
Min sambos bror flög lyxigt en gång till Thailand.
Egen kupé (bås?) på flyget, säng och allt det därtill.
Men så är han också chef för en världsdel på företaget han jobbar på och 6 milj. i året. 34 år..
Där ligger man i lä.
#40 2014-06-14, 10:17
Sqeptisk
Ekonomiklass: Resenären har oftast själv betalt biljetten med egna pengar.
Affärsklass: Någon annan har med stor sannolikhet betalat biljetten.
Första klass: I den mån något flygbolag har kvar en klass över affärsklassen så har ofta resenären återigen (direkt eller genom eget företag) betalt resan med egna pengar.

Mervärdet i de högre klasserna kan diskuteras, eftersom slutprodukten är den samma. Transport från A till B alltså.
#41 2014-11-08, 22:10
Vi er en familie - 2 voksne og 1 barn (3 år). Vi har selv betalt for business class på lange flyvninger flere gange.

Senest har jeg booket ferie til Bali retur med Qatar - prisen var cirka 52.000 sek retur på business class for os 3 på den kampagne Qatar havde i slutningen af Oktober. Det er stadig dyrere end economy med oplevelsen og rejsen er også en helt anden. På business class starter ferien det sekund man træder ind i lufthavnen og slutter først når man er hjemme igen. Servicen, oplevelsen, pladsen, alting er bare noget helt andet.

Klart det er ikke gratis - men stadig pengene værd syntes jeg, specielt om man er opmærksom på at anvende de kampagner flyselskaberne har så er der reelt mange penge at spare.
#42 2014-11-09, 13:14
Giffare
Man har mycket pengar, eller att det är någon annan som betalar (företag) är de anledningar jag kommer på varför man betalar för första klass. Första klass är absolut inte värd sitt pris. T.ex om man väljer Emirates första klass kostar det 20 000 - 40 000 svenska kronor, för de pengarna kan man renovera en bit av sitt hus till första klass.

När jag reser (ekonomi klass uteslutande) så ser jag alltid affärsmän i business klass på SAS A340:or och A330:or. Det finns ingen person (förutom någon korkad) som har en lön på 25 000 - 35 000 som sparar för en biljett i business klass eller första klass. Ekonomi klass är till för "vanligt" folk och Bussines/första klass är till för de som är rika eller reser på företagets bekostnad.
#43 2014-11-09, 14:37
Personligen så flyger jag alltid business på long-haul och jag betalar biljetterna själv. Dock så är jag Star Alliance Gold och tjänar mils på det mesta så jag köper billiga premium-ekonomibiljetter och uppdaterar mig för poäng. Dock så flyger jag ganska mycket också. Jag har som exempel 24 ben att flyga den här månaden.

När det kommer till företagsresor så är det två saker ni ska komma ihåg. Företag som fortfarande låter sina anställda resa i BC har kraftiga rabatter. Och många företag låter inte sina anställda resa i BC längre. Och därför har SAS infört SAS Plus och skrotat BC inom Europa.
#44 2014-11-09, 15:33
Ursprungligen postat av Giffare
Det finns ingen person (förutom någon korkad) som har en lön på 25 000 - 35 000 som sparar för en biljett i business klass eller första klass. Ekonomi klass är till för "vanligt" folk och Bussines/första klass är till för de som är rika eller reser på företagets bekostnad.


Men så är det ju inte. Det handlar om vad man prioriterar. Du lägger hellre pengarna på annat, varför ska inte andra få göra annorlunda utan att du ska kalla dem korkade?

Om jag nu inte vill bo dyrt och ha en fin bil och dyra prylar, varför är det då fel att lägga dessa pengar på resor? Jag ser allt fler privatpersoner som av egna pengar betalar för business. Det är inte en jättesumma och skillnaden mellan ekonomi och business kan vara så lite som 10000 kr.

Ja 10000 är en slant men rökare lägger 18000 kr/år på cigaretter. Allt handlar om vad man prioriterar.
#45 2014-11-28, 23:32
adddict
Jag reser mycket till Asien, och då väljer jag ofta Business eller Premium Economy. Jag får panik av att sitta som en packad sardin i ett stenhårt säte i över 10 timmar. För mig är det värt pengarna.
#46 2014-11-29, 01:52
Ursprungligen postat av adddict
Jag reser mycket till Asien, och då väljer jag ofta Business eller Premium Economy. Jag får panik av att sitta som en packad sardin i ett stenhårt säte i över 10 timmar. För mig är det värt pengarna.


Jag är av samma åsikt. Jag röker inte och har inga dyra vanor, jag använder hellre pengarna till bekväma resor. Det är en jäkla skillnad mellan ekonomiklass, premium economy och business när det gäller långdistans. Varför är det fel att inte röka och spara 18000 kr och sedan spendera 10000 extra för en biljett i business?

Det är någon mental blockering hos många att betala mer för en resa än man absolut måste. Det är samma resonemang som att säga att en middag kostar 60 kr på McDonalds. Bara de rika spenderar det tredubbla för en traditionell restaurang. Så är det ju inte.