Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför Betalar Folk för Business/First?

#25 2014-05-24, 10:45
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, så är det inte alls om du frågar mig. Betalar man för business så är det av en anledning annat än att imponera på någon. I business kan du sova och komma fram utvilad och kan arbeta direkt efter ankomst. Enbart detta gör att det lönar sig för t.ex. konsultbolag att skicka medarbetare i business.

Jag flyger mestadels privat och oftast i business på långdistans. Detta beroende på att jag utnyttjar bonusprogrammet. Jag betalar inte mycket mer än ekonomi men det var inte det du ville diskutera i den här tråden.


Ja jag hoppas att det för de flesta handlar om personlig komfort även om min misstanke säger mig att det åtminstone för vissa (nu talar jag inte om dig) bottnar i något slags behov att känna sig förmer än andra.

Jag har sett dina beräkningar i din andra tråd med liknande ämne och det verkar inte så tokigt, men samtidigt har vi t.ex. folket i tråden jag länkade i TS som verkar betala 40-60k för att flyga till Dubai och hem igen nästa dag enbart för att kunna säga att de flugit första klass med ett visst flygplan. Där handlar det om något annat.
#26 2014-05-24, 13:51
Ursprungligen postat av luckylucaz
Ja jag hoppas att det för de flesta handlar om personlig komfort även om min misstanke säger mig att det åtminstone för vissa (nu talar jag inte om dig) bottnar i något slags behov att känna sig förmer än andra.

Jag har sett dina beräkningar i din andra tråd med liknande ämne och det verkar inte så tokigt, men samtidigt har vi t.ex. folket i tråden jag länkade i TS som verkar betala 40-60k för att flyga till Dubai och hem igen nästa dag enbart för att kunna säga att de flugit första klass med ett visst flygplan. Där handlar det om något annat.

Resan är målet? Inte konstigare, men dyrare, än att folk ibland tar ett hotellrum efter ett teaterbesök och blir lite uppassade en kväll istället för att ta bussen hem till förorten.
#27 2014-05-24, 14:06
golfboll
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu brukar man väl säga J om long haul biz-biljetter inte C? C är kortdistansbusiness. Men det är lite överkurs och rätt flygnördigt även om jag också uttrycker mig så på flygforum



Stockholm - Dubai kan man få för 20446 kr med Qatar. Stockholm - Kapstaden ca 30000 kr. Det är en helt annan reseupplevelse och om det är en tjänsteresa så är det inte så mycket för ett företag. Värre är det för en privatperson som måste betala med skattade pengar. Men 20000 kan de flesta spara ihop till och resan blir en totalt annorlunda upplevelse.


Först & främst så finns det många olika bokningsklasser och den vanligaste för business är utan tvekan C. SAS har t.ex nedanstående bokningsklasser:
Business Class bokningsklasser: C, D, J, Z, (I)
Economy Extra bokningsklasser: Y, S, B, (P)
Economy Class bokningsklasser: M, H, Q, E, W, U, K, L, T, G, O, V, (X)
(Bokningsklassen inom parentes används endast för bonusresor).
#28 2014-05-24, 14:12
golfboll
Ursprungligen postat av luckylucaz

Kan jag fråga hur mycket ni lägger totalt på en semester som den till Dubai, och/eller hur stor del av era totala semesterkostnader som utgörs av flygbiljetter?


Hotell 2 v i Dubai på stranden för vår familj ligger normalt runt 3500-4000 Skr/natt/rum. Vi behöver 2 rum då barnen är över 12 år. Men jag brukar delbetala ca 1/2 hotell kostnaden med intjänade poäng på i mitt fall SPG.
#29 2014-05-24, 17:34
dr.Van-Imo
Ursprungligen postat av luckylucaz
På sätt och vis ja. Samtidigt är 60k ändå 60 tusen kronor, som skulle kunna läggas på annat än att man ska sitta bekvämt några timmar. Tänk läkare utan gränser o dyl. Hur många liv kunde du ha räddat om du hade flugit ekonomi istället?


Och exakt hur mycket 60k är varierar ju från person till person. Är man t ex multimiljonär är det fortfarande en skitsumma. För en vanlig knegare är det skitmycket deg. Men visst, att skänka pengarna till t ex läkare utan gränser är ju mer beundransvärt. Har dock aldrig själv betalat när jag rest first/business och skulle aldrig göra det sett till min nuvarande ekonomiska situation. Hade jag däremot varit dyngladdad med cash så är det ett lätt val när det kommer till långa flygresor. Hade inte flygplansstolarna anpassats för halvdvärgar och jag är väldigt lång så hade jag tänkt annorlunda. Fruktansvärt klaustrofobiskt och obekvämt att sitta inträngd utan möjlighet att röra på sig.
#30 2014-05-26, 05:51
mickes418
Det är helt enkelt så också att när man reser långt och ska förhandla om ett inköp på 50 miljoner så blir man mottagen på flygplatsen och möter viktiga representanter direkt. Då vill man inte se ut som att man suttit i en torktumlare i 8 timmar och då blir den biljetten billig helt plötsligt.
#31 2014-05-26, 08:26
Kurt-Beritz
Ursprungligen postat av luckylucaz
Ja, det är en förklaring, om man är stenrik. Samtidigt verkar många av de som postar här på FB samt folk man ser i first/business på flyget inte direkt vara direktörer, utan övre medelklass kanske. De är mest det folket jag inte kan förstå mig på, alltså de som lägger en betydande del av sin inkomst/förmögenhet på (onödigt) dyra flygbiljetter.



Jag kan inte svara på varför man gjorde det förr, men sen facebook och twitter osv blev så populärt, så kan jag ge mig fan på att folk är villiga att lägga 20-60K för en flygbiljett.
Man måste ju göra en selfie osv.
#32 2014-05-26, 09:42
Kaspersky
Efter att ha rest i First/Business Class så vill jag aldrig sitta i en trång ekonomi stol igen. Servicen och upplevelsen i First/Business Class är ju underbar. På tanke på min ekonomi så kommer jag absolut ha råd att åka First Class.

Och många tänker att en t/r-biljett kostar 60.000 kr, men det bror ju på. Vilken rutt reser man och med vilket flygbolag? Och när jag flyger med Emirates så utnyttjar man ju deras bonusprogram också, så nästa rutt blir ju betydligt billigare.

Så i längden tycker jag det inte blir 60.000 kr. Och visst, man kan ju skänka pengarna till välgörenhet istället, men ibland så måste man få uppleva lite lyx!
#33 2014-05-26, 10:05
Rawbiz
Kanske inte helt relevant men jag flyger varje eller varannan månad ett par dagar Budapest-Madrid-Budapest. Flyger Wizzair och betalar extra för prio seat och prio boarding. Antar att det är samma princip som vid first/business class. Pallar inte stå i kö eller trängas när man går på eller av. Eftersom jag bara flyger med hand baggage så är det bara att resa sig och hoppa av i Madrid och man är i en taxi på ca. 5 minuter.

Jag har planer att åka till Sydney nästa år med familjen och då blir det business class också, antagligen via BA eller Emirates. Samma sak här, orkar inte sitta med olika folk i 24+ timmar....
#34 2014-05-26, 12:31
Ursprungligen postat av mickes418
Det är helt enkelt så också att när man reser långt och ska förhandla om ett inköp på 50 miljoner så blir man mottagen på flygplatsen och möter viktiga representanter direkt. Då vill man inte se ut som att man suttit i en torktumlare i 8 timmar och då blir den biljetten billig helt plötsligt.

Vem gör privata inköp på 50 miljoner? Hur man färdas i tjänsten hör inte till ämnet.
#35 2014-05-26, 19:32
RagGAnoF
visst är det ruggit trevligt att åka första klass, men håller med om det är inte värt det.
Är några få timmar, då bor jag heldre i lyxa hotell.
#36 2014-06-01, 19:49
Autozione
Nästa gång när jag åker till Vegas tänker jag lätt åka business. Trodde att det skulle vara svindyrt men det skilde inte så mycket, 5000 per väg ungefär. Det är ändå ganska mycket som ingår i jämförelse med Economy vad det gäller stol, underhållning, mat och bekvämlighet på flygplatsen. Ogillar dessutom Economy, åker nästan hellre bil vad det gäller bekvämlighet om det gäller resor inom Europa. Och ja, jag kommer att betala själv.