Hitta diskussioner med liknande innehåll

Turkish Airlines Bra eller dåligt

#25 2015-02-26, 15:12
HurrHurr
Har nu rest färdigt och svarar nu på min egna fråga för framtida undrande.

Turkish Airlines var helt okej och allt jag läste om att de inte kunde engelska ombord var inte sant, i alla fall ej i mitt fall. Personalen var varken supertrevlig eller superotrevlig.
Maten var ganska bra.

Min flygplatsupplevelse (Ataturk AirporT) var helt okej, men jag kan se vart folk får deras negativa känslor ifrån. Jag hade tur och var där under en tid med "lite folk" dvs 04.00 till 08.00. Även 04.00 var det relativt mycket folk och jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara mitt på dagen. Att landa där mitt i natten var helt okej dock och var inte så mycket köande för mig iaf, och de köer som fanns gick ganska snabbt.

Så allt som allt, för mig gick det bra. Om bytet är mitt i natten i Ataturk skulle jag nog säga att det går sig an, men mitt på dagen så skulle jag nog föredra ett annat ställe.
#26 2015-03-04, 12:25
Ådärkomdenja
Inte bra när man hamnar i förseningar, och byte vid förseningar. Då kommer problemen, man kan förvänta sig den asiatiska modellen, tjafs, alla skyller på nån annan, osv.

Idag hände detta: "Turkish Airlines plane skids off runway in Kathmandu, Nepal"

Planet missade landningsbanan, krashlandade i gräset vid sidan av, noshjulet kollapsade, bilder i inslaget:

http://article.wn.com/view/2015/03/04/Turkish_Airlines_plane_skids_off_r...
#27 2015-03-05, 01:40
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Inte bra när man hamnar i förseningar, och byte vid förseningar. Då kommer problemen, man kan förvänta sig den asiatiska modellen, tjafs, alla skyller på nån annan, osv.

Idag hände detta: "Turkish Airlines plane skids off runway in Kathmandu, Nepal"

Planet missade landningsbanan, krashlandade i gräset vid sidan av, noshjulet kollapsade, bilder i inslaget:

http://article.wn.com/view/2015/03/04/Turkish_Airlines_plane_skids_off_r...

Mer info: http://avherald.com/h?article=482a5e9e&opt=0
#28 2015-03-05, 01:46
noggerlen
Har åkt med Turkish airlines många gånger. Servicen är bra men ärligt talat, det har skett alldeles för många crasher över tio år om man jämför med lufthansa eller SAS. En pilot från turkish airlines sa själva att han aldrig hade satt sin fru och sina barn i det bolagets flygplaner.
#29 2015-03-05, 12:23
Ådärkomdenja
Ursprungligen postat av HurrHurr
När jag läser på andra hemsidor om recensioner och betyg till Turkish Airlines or Ataturk Airport blir jag vettskrämd. Det står om hur otrevliga personalen på flygplatsen är, om hur "borttappat" bagage inte ges någon ersättning. Om hur dåligt skyltat det är på flygplatsen. Om hur smutsigt det är på toaletterna där. Om hur folk rent av fått värdefulla saker från sitt bagage stulna m.m.

Jag blev otroligt nervös när jag läste kommentarerna. Skulle lätt betalat 1000 spänn extra för att slippa noja mig över resan men nu är den ju redan betald så...

Här är några sidor med recensioner... Samtliga ger en väldigt negativ bild av bolaget och dess flygplats.

http://www.airlinequality.com/Airports/Airport_forum/ist.htm
https://www.google.se/#q=ataturk+airport+review&lrd=0x14caa30b3442ca...
http://www.yelp.com/biz/istanbul-atat%C3%BCrk-havaliman%C4%B1-istanbul-4


Flygplatsen är oerhört 'over-crowded', bristfällig skyltning, och man måste trängas och knö sig fram om man vill fråga nån official. Vi en resa tidigare, december 2014, från Ataturk airport, blev vårat bagage försenat till slutdestinationen Antalya. Och kom med biltransport till bostaden två dagar senare. Den dyraste, och polleterade väskan, var omsvept av plast, med texten "checked". När vi packade upp alla väskor, var den plastinvirade väskan sönder/waste. Någon hade försökt skära sig in i den, en två decimeter lång reva visade ett försök som misslyckats, väskan var av det hårda säkerhetsslaget. Plus att draghandtaget var förstört, man hade antagligen försökt vränga sig in i väskan den vägen också. Det fanns i detta läge ingen att klaga till, biltransporten var inhyrd och klagoexpeditionen belägen på flygplatsen, där man måste claima direkt, inte senare. En dyrköpt erfarenhet.

Jag har också sett hur dom hanterar bagage, mellan transportfordonen på plattan till flygplanet. Man inser att detta är en internationell "yrkessjukdom", Arlandas ökända "stenkrossen" gäller i stort sett vid alla större internationella flygplatser. Det är sorgligt att stå i ett terminalfönster, och studera hur anställda mark-skitstövlar kastar väskor flera meter i luften från en släpvagn, som landar hejdlöst, mottagaren står nån meter vid sidan och ser hur bagaget studsar och far, innan man packar effektivt. Utbildas dessa djävla baggage-terrorister för att förstöra gods? Verkar så iaf.

Efter Qatar Airways, om möjligt sämre, hamnar Turkish Airlines sedan på min bottenlista. Av europeiska ligger KLM i botten. Även turkiska AtlasJet skall man undvika, dom är huvudsakligen ett matar-bolag som TA anlitar, men flyger dessutom själva till bl a London. Ytterst kundovänliga, vägrar att lösa problem, dom vill ha kunden att tröttna, min erfarenhet.

Det blir i längden kanske inte billigare, men framförallt bättre och säkrare, att anlita dom stora, pålitliga Europa-bolagen. Att inte kunna lita på flygbolag är inte värt priset av ett på papperet lägre pris, man får ta sk*ten på köpet, och känna osäkerhet vid varje flygning.
#30 2015-03-11, 19:52
Ådärkomdenja
Ursprungligen postat av noggerlen
Har åkt med Turkish airlines många gånger. Servicen är bra men ärligt talat, det har skett alldeles för många crasher över tio år om man jämför med lufthansa eller SAS. En pilot från turkish airlines sa själva att han aldrig hade satt sin fru och sina barn i det bolagets flygplaner.


Senaste kraschen, avkasningen ut i gräset/gyttjan bredvis runway i Kashmandu, var ingen direkt PR-landning för TA. Jag bor i Turkiet, starkt statsstyrt land, och där var olyckan nästintill obefintlig att finna i media. Kanske Erdogan hade betraktat publicering som ett åtalbart brott mot staten...
#31 2015-03-14, 13:12
Har personligen flugit med TA ett tiotal gånger. Har aldrig haft en enda dålig upplevelse. Alltid god mat, personalen är jättetrevliga, aldrig en försening osv.
Jag flyger dock inte längre med detta bolag då jag inte längre flyger den sträckan jag tidigare flög. Inte heller så känns det helt säkert, med tanke på ökade problematik med säkerheten.

Sen att sitta och ge TA dålig skit för hur den turkiska hemflygplatsen beter sig känns ju helt löjligt, som om de styr och ställer över ground crew?
#32 2015-03-14, 19:42
Ursprungligen postat av FatCharlie
Â…
Sen att sitta och ge TA dålig skit för hur den turkiska hemflygplatsen beter sig känns ju helt löjligt, som om de styr och ställer över ground crew?

Fast vem ska man ge skit för det? Resenärerna köper resa av TA inte av flygplatsen. Om din leverantör (TA i det här fallet) anlitar underleverantörer (marktjänst och flygplats i det här fallet) som gör att du som kund blir missnöjd, vem klagar du på?

Som jag uppfattat det så har TA växt för snabbt i förhållande till kapaciteten på IST, vilket tydligen gör att de inte längre kan leverera en lika bra upplevelse. De kunde valt att växa långsammare, så att deras underleverantörer hinner hålla samma tempo.
#33 2015-03-16, 20:04
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast vem ska man ge skit för det? Resenärerna köper resa av TA inte av flygplatsen. Om din leverantör (TA i det här fallet) anlitar underleverantörer (marktjänst och flygplats i det här fallet) som gör att du som kund blir missnöjd, vem klagar du på?

Som jag uppfattat det så har TA växt för snabbt i förhållande till kapaciteten på IST, vilket tydligen gör att de inte längre kan leverera en lika bra upplevelse. De kunde valt att växa långsammare, så att deras underleverantörer hinner hålla samma tempo.

Du får det att låta som om det finns alternativ att välja mellan av ground crew? Det är omöjligen TA's problem, utan det är flygplatsens problem. Om du inte vill flyga till en flygplatsen, då ska du inte heller flyga med ett bolag som har sin bas där.
#34 2015-03-17, 00:19
Ursprungligen postat av FatCharlie
Du får det att låta som om det finns alternativ att välja mellan av ground crew? Det är omöjligen TA's problem, utan det är flygplatsens problem. Om du inte vill flyga till en flygplatsen, då ska du inte heller flyga med ett bolag som har sin bas där.

Vet inte vad som gäller i Turkiet, men i Sverige/EU är marktjänsten konkurrensutsatt på större flygplatser, alltså är det upp till flygbolagen att välja en bra leverantör. Om inte flygplanet har städats så är det givetvis flygbolaget som drabbas av min irritation och vrede, inte deras underleverantör. Men även jag fattar att ett flygbolag inte bara kan byta flygplats för att de inte gillar det lokala utbudet av marktjänst. De kan däremot, i teorin, sköta marktjänsten själva. Det är ungefär så diverse arabbolag fungerar, samma familj äger landet, flygbolaget, dess personal och flygplatsen.

Sedan tycker jag att Ådärkomdenja verkar nästan lite fartblind i sin kritik mot TA, men ingen är väl perfekt.
#35 2015-03-17, 00:22
Ursprungligen postat av noggerlen
Har åkt med Turkish airlines många gånger. Servicen är bra men ärligt talat, det har skett alldeles för många crasher över tio år om man jämför med lufthansa eller SAS. En pilot från turkish airlines sa själva att han aldrig hade satt sin fru och sina barn i det bolagets flygplaner.


Källa?

Bästa jag själv flugit med.
#36 2015-03-18, 15:17
Tar tredje resan på ett år med dem snart. Som kund är det utmärkt med høg kvalitet på service, dricka och mat - allt funkar fint hittills - och till ett mycket konkurrenskraftigt pris (betalade halva priset jmf m Thai och Norwegian (som var ännu dyrare)) till BKK i december.

Dessutom är de medlemmar i Star Alliance och det ger lite extra trygghet i tider av støkande och strejker.

Sedan kanske man kan ha synpunkter på hur själva føretaget drivs, men det är inget som påverkar hur jag har det i kabinen.