Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS på 52:a plats efter Aeroflot på lista över bästa flygbolag

#13 2015-04-08, 19:54
Danne90
Någon som vet hur SAS är long haul? Ska flyga mellan Köpenhamn och Peking i slutet av april. Economy undrar jag mest över.
#14 2015-04-09, 12:27
Sun Ruler
Ursprungligen postat av Danne90
Någon som vet hur SAS är long haul? Ska flyga mellan Köpenhamn och Peking i slutet av april. Economy undrar jag mest över.
Vet ej hur det är i Economy men flög mellan Arlanda och Chicago för ett par år sedan i business. Det var ett stort skämt, sätena var slitna, skärmarna minimala. Hela avdelningen kändes som en gammal färja med destination Riga.

Ett amerikanskt par som satt till vänster om mig påtalade detta för kabinpersonalen och sade att detta borde inte få kallas för business.

Förhoppningsvis så har det blivit bättre även om jag tvivlar på det.
#15 2015-04-09, 12:44
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vet ej hur det är i Economy men flög mellan Arlanda och Chicago för ett par år sedan i business. Det var ett stort skämt, sätena var slitna, skärmarna minimala. Hela avdelningen kändes som en gammal färja med destination Riga.

Ett amerikanskt par som satt till vänster om mig påtalade detta för kabinpersonalen och sade att detta borde inte få kallas för business.

Förhoppningsvis så har det blivit bättre även om jag tvivlar på det.

De håller på att byta ut business. Minst 1 maskin (A330) är klar.
#16 2015-04-09, 12:48
Det beror på vilket plan du flyger med, SAS håller ju på och uppgraderar kabinen på
både sina A330s och några A340s.

Se denna länk för att se hur den nya kabinen i A330 ser ut:
http://www.flysas.com/en/travel-info/onboard/intercontinental-flights/ne...

SAS har dessutom beställt fyra A330-300 enhanced som kommer att börja levereras i år.

https://www.flysas.com/en/sas-global/12-new-planes/
#17 2015-04-10, 02:01
Ursprungligen postat av BleAivano
Det beror på vilket plan du flyger med, SAS håller ju på och uppgraderar kabinen på
både sina A330s och några A340s.

Se denna länk för att se hur den nya kabinen i A330 ser ut:
http://www.flysas.com/en/travel-info/onboard/intercontinental-flights/ne...

SAS har dessutom beställt fyra A330-300 enhanced som kommer att börja levereras i år.

https://www.flysas.com/en/sas-global/12-new-planes/

En grej verkar konstig. SAS kör med 1+2+1-placering av stolar i business (A330), många verkar ha fler stolar i bredd i samma klass. Ett undantag som jag hittat är Qatars nya A350 som också har 1+2+1. Deras A330 har fler stolar i bredd.
Kryper business generellt i riktning mot (dagens) första klass, vad gäller stolar? Jag är medveten om att en serviceklass är mer än en mer eller mindre bäddbar stol.
Samtidigt verkar första klass antingen försvinna eller ombildas till någon sorts privat hytt.
#18 2015-04-10, 12:45
Sun Ruler
Ursprungligen postat av Neksnor
De håller på att byta ut business. Minst 1 maskin (A330) är klar.
Oki, det var på tiden för jag är helt övertygad om att en bidragande orsak till varför SAS tappat marknadsandelar bland affärsresenärer är just den usla standarden.
#19 2015-04-10, 15:23
Phantom042
Ursprungligen postat av Neksnor
En grej verkar konstig. SAS kör med 1+2+1-placering av stolar i business (A330), många verkar ha fler stolar i bredd i samma klass. Ett undantag som jag hittat är Qatars nya A350 som också har 1+2+1. Deras A330 har fler stolar i bredd.
Kryper business generellt i riktning mot (dagens) första klass, vad gäller stolar? Jag är medveten om att en serviceklass är mer än en mer eller mindre bäddbar stol.
Samtidigt verkar första klass antingen försvinna eller ombildas till någon sorts privat hytt.



Bara att SAS valt att uppdatera hela sin produkt. Strategin just nu handlar om att gå mot ett lyxigare bolag som erbjuder en bättre produkt. Även utbudet ombord såsom porslin istället för plast och jordnötter i påse är utbytt för att höja kvalitén. Nya Kabinen för Long Haul placerar verkligen SAS i toppklass bland världens bolag. Kolla in denna:

http://www.sas.se/cabinstreetview
#20 2015-04-28, 13:42
http://www.sasgroup.net/en/sas-transfers-an-additional-landing-and-take-...
Ingen ny nyhet, men från kommande höst så blir det bara 19 dagliga avgångar till Heathrow.
De sålde tidigare en morgonslot till en hemlig köpare (American Airlines, tror jag) för $60 miljoner.
Nu en eftermiddagslot till Turkish Airlines för $22 miljoner.
Någon som vet vilka SAS-rutter som tappar avgångar? Köpenhamn, Oslo, Stockholm, Göteborg, Stavanger?
#21 2015-07-07, 21:08
GundeS
Ursprungligen postat av Phantom042
Bara att SAS valt att uppdatera hela sin produkt. Strategin just nu handlar om att gå mot ett lyxigare bolag som erbjuder en bättre produkt. Även utbudet ombord såsom porslin istället för plast och jordnötter i påse är utbytt för att höja kvalitén. Nya Kabinen för Long Haul placerar verkligen SAS i toppklass bland världens bolag. Kolla in denna:

http://www.sas.se/cabinstreetview


Ärligt talat ser det ut som någon monterat Recaro-stolar i en Volvo 240. Det är fortfarande en Volvo 240.
#22 2015-07-07, 21:42
vonDunajewskan
Ursprungligen postat av KalleXL
Ryska flygbolag är ju kända för att köra omkring med risiga Tupolev Tu-154 från 1980 talet som störtar stup i kvarten. Det var väl ett sådant plan som dödade ett helt ryskt ishockeylag med svenske målvakten Stefan Liv 2011.
Att SAS placeras efter Aeroflot och Turkish Airline måste kännas som en förnedring och kan inte stämma.


Äsch, säger som tidigare i tråden: Aeroflot är gött. Airbus, ju. Plus käk och fika ingår, visserligen sämre mat än tidigare, men i alla fall. SAS är ganska trist i jämförelse.
#23 2015-07-08, 04:50
Ezetrol
bäst är väl thai o turkish eller?

emirates o qatar kanske oxå hamnar högt??
#24 2015-07-08, 06:16
Arkhamist
Intressant att Easyjet, som ju är ett rejält lågprisbolag, ligger så pass långt före SAS när det gäller nöjda kunder. Svenskar brukar ju normalt anse att SAS är premiumalternativet framför bolag som Easyjet och Ryanair, likväl är listans verklighet helt annorlunda. Även Norwegian som är ett bolag i lågprisklassen befinner sig mil framför SAS. Frågan är då vad detta beror på? För det kan väl aldrig vara så att SAS, ur ett internationellt perspektiv, snarast är att betrakta som ett lågprisbolag som inte riktigt fattat att man är ett lågprisbolag utan fortsätter att ta ut hutlösa priser för sina resor i 90-talsmaskiner, samtidigt som Easyjet och Norwegian (och även Ryanair) flyger i moderna kärror för småpengar?