Hitta diskussioner med liknande innehåll

Preclearance införs på Arlanda

#25 2015-02-03, 19:57
Ursprungligen postat av sven33
Då har du haft tur eller bara rest på fördelaktiga tider/flygplatser, standard på de flesta flygplatser är 1-2 timmar men visst har jag också vart med om att det går på 5 minuter någon gång.


Självklart kan jag ha haft tur, men jag tycker själv att jag rest in tillräckligt många gånger för att ha kunna se en positiv trend både i kötid och i kontrollanternas attityd. Men jag har absolut inte rest in på alla flygplatser i USA. Såg att det finns statistik över passkontrollernas kötid på nätet (http://awt.cbp.gov/) och noterade att jag har rätt i att 1-2 timmar inte är "standard" på de flygplatser jag brukar flyga till. Orkade dock inte kolla igenom alla flygplatser som är listade.

Ursprungligen postat av sven33
Norwegian har öppnat 4 linjer till USA från Arlanda på bara något år, jag kan intyga att uppemot hälften av resenärerna på de flygen är transferpassagerare från övriga europa/norden. Bevisligen lockar Arlanda till sig hundratals sådana passagerare varje dag och PC gör uppenbarligen flygplatsen mer attraktiv för dessa. Sedan menar jag inte att Arlanda kommer få 15 nya linjer till USA men bara 2 eller 3 till skulle vara en stor vinst. Både SAS och Norwegian kommer utöka sin flotta med långdistansplan rejält de kommande åren och Arlanda står nog högt i kurs för att få in några nya linjer efter det här.



Jag tänkte att Norwegians kunder är sådana som prioriterar pris högre än tid och att de gärna skulle flyga via Murmansk så länge det är billigare. Men de blir nog inte ledsna över preclearance så det blir nog bra. Själv flyger jag mest via Tyskland eftersom jag gillar Lufthansas lounger och den servicen jag får.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Det framställs på sina ställen i tråden som att det är USA som driver detta, och även att USA skulle bära en del av kostnaden, jag är tveksam till detta.

USA som nation har sannolikt inget jätteintresse av att lägga skattepengar utomlands, även om det är amerikansk personal som anställs. Man har te.x. i Europa (såvitt jag vet) bara pre-clearance på två ställen; Dublin och Irland. Det finns stora Europeiska hubbar (Heathrow, Paris, Amsterdam, Frankfurt etc) som inte har detta. Jag ser inte riktigt varför USA skulle ha sånt intresse av att just Stockholm har pre-clearance.

Lägg sedan på detta att det antagligen är ganska många byråkratiska steg att ta sig igenom. Jag har bla läst någonstans att en pre-clearance kräver att ett område av flygplatsen helt avlyses för dessa passagerare, det är i sig inte så jättesvårt (det görs ju idag med folk som ska ha passen kollade) men det är ändå något som ska göras.

Sen kan man också tillägga att jag hört samma rykten om Köpenhamn, köpenhamn är ju redan en större hub än Arlanda, och ligger geografiskt bättre än Arlanda, varför inte lägga det där istället för Arlanda, om man nu ska ha det alls?

Det vore säkert positivt för Arlanda om det sker, men jag tror att kostnaden den kommer swedavia (dvs Sveriges skattebetalare) få betala, att USA ska hjälpa till är nog väl naivt tror jag.


Så du menar att man har detta både i Dublin och på Irland? Antar att du menar Shannon.

Enligt amerikanerna själva tjänar de på detta (åtminstone säkerhetsmässigt):
"To use a football metaphor, I'd much rather defend our end zone from the 50-yard-line than from our 1-yard-line," Johnson told the Council on Foreign Relations in New York.


Jag har inte hört något om Köpenhamn tidigare. Tror du inte att Sverige utgör en större säkerhetsrisk?
#26 2015-02-03, 20:10
sven33
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast Abu Dhabi, Dubai och Qatar är internationella hubbar. En snabb räkning på wikipedia visar att Emriates flyger till 9 destintioner i USA, Eithad 7 och Qatar 9.

Det där är enbart dom största bolagen på respektive flygplats, det inkluderar inte t.ex. Amerikanska bolag som flyger dit.

Arlanda har jag räknat ihop 9 rutter totalt till USA, då har jag dubbelräknat destinationer som har mer än ett bolag.

Nu har jag säkert räknat fel någonstans, så siffrorna kan vara lite fel, men sannolikt stämmer dom hyfsat. Lägg sen på det att Emirates såvitt jag kan läsa ut har 3 A380 om dagen(!) Dubai-JFK, sannolikt har dom även flygningar med andra typer.


Det känns med andra ord som det finns mycket att vinna för USA och flygplatserna på att erbjuda servicen. Jag vet inte hur många pax Arlanda har per vecka till USA, men jag vet återigen inte om siffrorna gör att det verkligen är värt det.

Jag betalar inte skatt i Sverige längre så jag förlorar väl inget på det personligen, men om jag gjorde det hade jag nog varit tveksam på om detta verkligen är ett vettigt projekt för Swedavia, borde finnas annat som har större prioritet (typ att ordna så man kan byta airside på Arlanda från utrikes till inrikes så man slipper en extra säkerhetskontroll).


Arlanda och Abu Dhabi är fullt jämförbara när det kommer till USA-trafik och där har de som sagt redan byggt en (Shannon och ett par kanadensiska flygplatser har mycket mindre trafik än Stockholm). Sedan har jag ingen aning om vad det kostar men det behöver i teorin inte vara en enorm investering. Det är redan beslutat att det byggas en ny pir på Arlandas terminal 5, kanske går det att göra plats där åt faciliteterna som krävs. Behöver inte kosta särkilt mycket om USA tar en del. Får man in några nya linjer kan det kanske tom vara lönsamt.

Jag förmodar också att USA redan uttryckt sitt intresse för detta och att samtal har förts innan dagens utspel.

Sedan tas inte heller pengarna från dina skattepengar utan från Swedavias pengar. Ett statligt företag som går med miljardvinst och endast delar ut en liten del av vinsten tillbaka till statskassan. Påverkan på statskassan och därmed dina skattepengar kan mycket väl vara noll av denna investering även om den inte är lönsam.
#27 2015-02-03, 20:22
sven33
Ursprungligen postat av mounz
Självklart kan jag ha haft tur, men jag tycker själv att jag rest in tillräckligt många gånger för att ha kunna se en positiv trend både i kötid och i kontrollanternas attityd. Men jag har absolut inte rest in på alla flygplatser i USA. Såg att det finns statistik över passkontrollernas kötid på nätet (http://awt.cbp.gov/) och noterade att jag har rätt i att 1-2 timmar inte är "standard" på de flygplatser jag brukar flyga till. Orkade dock inte kolla igenom alla flygplatser som är listade.






Länken du postar är till den amerikanska tullens kötider. Imigration är en annan myndighet och det är deras kötider som brukar vara långa snarare än tullens. Visst har jag också märkt att de blivit trevligare och kanske tom att det rullar på lite snabbare på senare år men kötider på två timmar eller längre är tyvärr långt ifrån ovanliga.

En stor fördel som inte riktigt nämnts i tråden än är också för de som flyger vidare på connections. Där bör man nu ha löjligt stora marginaler till anslutningsflyget eftersom man inte vet om köerna är 0 eller tre timmar. Blir antingen alldeles för mycket dötid eller ordentligt med stress som det ser ut idag.
#28 2015-02-03, 20:48
Ursprungligen postat av mounz
Självklart kan jag ha haft tur, men jag tycker själv att jag rest in tillräckligt många gånger för att ha kunna se en positiv trend både i kötid och i kontrollanternas attityd. Men jag har absolut inte rest in på alla flygplatser i USA. Såg att det finns statistik över passkontrollernas kötid på nätet (http://awt.cbp.gov/) och noterade att jag har rätt i att 1-2 timmar inte är "standard" på de flygplatser jag brukar flyga till. Orkade dock inte kolla igenom alla flygplatser som är listade.




Jag tänkte att Norwegians kunder är sådana som prioriterar pris högre än tid och att de gärna skulle flyga via Murmansk så länge det är billigare. Men de blir nog inte ledsna över preclearance så det blir nog bra. Själv flyger jag mest via Tyskland eftersom jag gillar Lufthansas lounger och den servicen jag får.



Så du menar att man har detta både i Dublin och på Irland? Antar att du menar Shannon.

Enligt amerikanerna själva tjänar de på detta (åtminstone säkerhetsmässigt):


Jag har inte hört något om Köpenhamn tidigare. Tror du inte att Sverige utgör en större säkerhetsrisk?


Haha, snygg spot! Har du inte hört talas om staden Irland i landet, Dublin?



Angående Kastrup,
http://www.check-in.dk/amerikansk-indrejsekontrol-paa-tegnebraettet-i-cp...


Ursprungligen postat av sven33
Arlanda och Abu Dhabi är fullt jämförbara när det kommer till USA-trafik och där har de som sagt redan byggt en (Shannon och ett par kanadensiska flygplatser har mycket mindre trafik än Stockholm). Sedan har jag ingen aning om vad det kostar men det behöver i teorin inte vara en enorm investering. Det är redan beslutat att det byggas en ny pir på Arlandas terminal 5, kanske går det att göra plats där åt faciliteterna som krävs. Behöver inte kosta särkilt mycket om USA tar en del. Får man in några nya linjer kan det kanske tom vara lönsamt.

Jag förmodar också att USA redan uttryckt sitt intresse för detta och att samtal har förts innan dagens utspel.

Sedan tas inte heller pengarna från dina skattepengar utan från Swedavias pengar. Ett statligt företag som går med miljardvinst och endast delar ut en liten del av vinsten tillbaka till statskassan. Påverkan på statskassan och därmed dina skattepengar kan mycket väl vara noll av denna investering även om den inte är lönsam.


Jag betalar inte skatt i Sverige så mig gör det inte så mycket, men jag är fortfarande inte övertygad om att det här är det man i första hand borde lägga pengar på.

Har du någon statistik på antalet pax abu dhabi-USA? Jag hittar inget med lite googlande så jag har svårt att göra någon jämförelse på annat än antalet avgångar etc
#29 2015-02-03, 21:02
Ursprungligen postat av sven33
Länken du postar är till den amerikanska tullens kötider. Imigration är en annan myndighet och det är deras kötider som brukar vara långa snarare än tullens. Visst har jag också märkt att de blivit trevligare och kanske tom att det rullar på lite snabbare på senare år men kötider på två timmar eller längre är tyvärr långt ifrån ovanliga.


Är du ett troll? Det står överst på sidan att: "The data provided in this report will show the number of passengers processed on flights arriving in each hour based on how long it took for those passengers to clear Passport Control".

Det engelska ordet Passport control betyder passkontroll. När internationella resenärer kommer till amerikanska flygplatser går de igenom två kontroller. Först passkontrollen och sedan tullen.

Tullen är den andra av dessa två. Det är den kontroll som resenären går igenom efter att ha hämtat väskan på bandet. Tullen brukar i de flesta fall alls inte titta i passet. De brukar ta ett litet gråblått formulär som resenären överräcker, vilket har stämplats i passkontrollen.

Du har säkert rätt i att det finns en massa andra myndigheter som jobbar med immigration. Med snubbarna som sitter och stämplar pass på flygplatser är anställda av CBP. Googla "USA Passport Control Officer" eller liknande och spana in vad det står på deras uniformer.
#30 2015-02-03, 21:12
martinator
Som jag skrev i en annan tråd. Iden är briljant och grundar sig i att framförallt Sverige men även övriga Europa har så jävla pissig kontroll gentemot MENA att man i USA blivit livrädda för den massexport av terrorister som sker härifrån. Det kostar enorma summor att hantera varje terrorist som landar i ett land följt av häktning, pappersarbete, bevakning, returbiljetter, chartring av plan, väktare mm, och kan man hindra dem från att ens komma upp i luften så är det en enorm besparing. Gissar att USA gladeligen betalar en hel armé av folk runt om i världen och motar Olle i grind.

Det här kommer inte påverka vanliga turister på något sätt. Tvärt om kommer det snabba upp för gemene USA-turist. Grejen är att ge Europa en knäpp på näsan för att vi inte sköter oss.
/
#31 2015-02-03, 21:50
Der.Schizoid
Jag är helt emot en sådan idé. Först och främst är det endast ett flygbolag som idag skulle dra nytta av detta genom att de flyger direkt, vilket ju krävs för att det ska vara någon mening med detta. Och att SAS får någon slags ensamrätt känns fel.

Sen så tycker jag att USA ska införa hårdare regler för svenska medborgare att komma in i USA. Vi kan ju inte blunda för att Sverige knappt är svenskt längre och att många terrorister kan gömma sig bakom svenska pass. Det bästa vore i så fall att t ex all trafik som innefattar svenska medborgare har en mellanlandning i t ex Frankfurt, Amsterdam, London eller Dublin och där gå igenom amerikansk gränskontroll för att sedan kunna gå smidigare in i USA.

Helst hade jag sett att hudfärgen och namnet avgör säkerhetsklassningen men det lär ju aldrig svenska sjuklövern gå med på. Hellre låter de terrorister gå ombord än att gå med på min önskan.
#32 2015-02-03, 22:09
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Jag är helt emot en sådan idé. Först och främst är det endast ett flygbolag som idag skulle dra nytta av detta genom att de flyger direkt, vilket ju krävs för att det ska vara någon mening med detta. Och att SAS får någon slags ensamrätt känns fel.

Sen så tycker jag att USA ska införa hårdare regler för svenska medborgare att komma in i USA. Vi kan ju inte blunda för att Sverige knappt är svenskt längre och att många terrorister kan gömma sig bakom svenska pass. Det bästa vore i så fall att t ex all trafik som innefattar svenska medborgare har en mellanlandning i t ex Frankfurt, Amsterdam, London eller Dublin och där gå igenom amerikansk gränskontroll för att sedan kunna gå smidigare in i USA.

Helst hade jag sett att hudfärgen och namnet avgör säkerhetsklassningen men det lär ju aldrig svenska sjuklövern gå med på. Hellre låter de terrorister gå ombord än att gå med på min önskan.


Det måste väl ändå vara minst fyra bolag som flyger direkt från Arlanda till USA? Sedan - som jag skrev ovan - vill ju USA inrätta denna kontroll i Sverige just för att de anser att det ökar säkerheten. På vilket sätt skulle mellanlandningar i andra europeiska länder innebära ökad säkerhet?
#33 2015-02-03, 22:16
Der.Schizoid
Ursprungligen postat av mounz
Det måste väl ändå vara minst fyra bolag som flyger direkt från Arlanda till USA? Sedan - som jag skrev ovan - vill ju USA inrätta denna kontroll i Sverige just för att de anser att det ökar säkerheten. På vilket sätt skulle mellanlandningar i andra europeiska länder innebära ökad säkerhet?

Vilka är de andra menar du? Sverige är ett ganska obetydligt land i Europa så jag skulle hellre se detta på någon av de större flygplatserna.

Ökad säkerhet blir det väl inte om kontrollen görs på Arlanda istället. Det är ju bara att flytta kontrollen och svensk kontroll är ju inte urusel direkt vilket gör att det finns dubbla kontroller till USA vilket gynnar dom och det är bra.

Om vi tar ett flyg från Arlanda med vanlig säkerhetskontroll som går till Dublin, där byter du flyg till USA och går igenom amerikansk säkerhetskontroll och sen på plats i USA slipper man resten. Då sparar hela Europa tid och inte bara den lilla nationen Sverige med de myckna invandrarna.
#34 2015-02-03, 22:33
1876random
Ursprungligen postat av GodIsMyFella
Vore trist om dessa tjänstemän sen fick tillgång till Svenska brottsregister. Räcker med att du har ett ringa så blir du nekad inträde och måste gå via ambassad för att ansöka om visum osv.

Hellre åker man dit och spelar oskyldig

Jag trodde det var helt omöjligt att åka till USA redan idag som straffad? Hänger det på att göra ett bra intryck, d.v.s. inte väcka misstankar, hos TSA?

Låter som en bra idé det här, jobbigt att åka hela vägen till USA för att sedan bli nekad. Kan även tänka mig att personal på plats här i Sverige inte är lika sviniga som på plats i USA. Har ett par bekanta som brukar åka till Mexiko, dom mellanlandar inte längre i USA p.g.a. hur dom blev behandlade vid en mellanlandning...
#35 2015-02-03, 22:44
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Vilka är de andra menar du? Sverige är ett ganska obetydligt land i Europa så jag skulle hellre se detta på någon av de större flygplatserna.

Ökad säkerhet blir det väl inte om kontrollen görs på Arlanda istället. Det är ju bara att flytta kontrollen och svensk kontroll är ju inte urusel direkt vilket gör att det finns dubbla kontroller till USA vilket gynnar dom och det är bra.

Om vi tar ett flyg från Arlanda med vanlig säkerhetskontroll som går till Dublin, där byter du flyg till USA och går igenom amerikansk säkerhetskontroll och sen på plats i USA slipper man resten. Då sparar hela Europa tid och inte bara den lilla nationen Sverige med de myckna invandrarna.


Svaren på dina funderingar finns tidigare i tråden, men:

USA menar att säkerheten förbättras genom att preclearance hindrar ovälkomna passagerare från att ens borda flyget.
Sist jag kollade flög SAS, Norwegian, Delta och United från Arlanda till USA.
Arlanda flygplats är väl något större än Dublins dito (i termer av passagerare).
Andra flygplatser i Europa uppmanas inrätta liknande system, så det är inte så att lilla Sverige får åka någon gräddfil.
#36 2015-02-03, 22:51
Jag som bor i Dublin och flyger mycket till USA är jätte-super-mega-glad att vi har pre-clearance. Om någon flygplats tackar nej till det så vetetusan vad de tänker med. Livet som passagerare är mycket smidigare.

Någon skrev tidigare i tråden "Verkar som det redan har införts? Jag fick bara visa pass och ta fingeravtryck" - nej då har du inte gått igenom pre-clearance. När du landar efter pre-clearance så är du på inrikes-sidan, ingen passkontroll - ingenting. Bara gå och hämta ditt baggage.

*Otroligt* smidigt, särskillt om du reser från länder där du inte har så mycket folk som ofta hamnar i "slumpvis utvalda kontroller".