Ursprungligen postat av sven33
Då har du haft tur eller bara rest på fördelaktiga tider/flygplatser, standard på de flesta flygplatser är 1-2 timmar men visst har jag också vart med om att det går på 5 minuter någon gång.
Självklart kan jag ha haft tur, men jag tycker själv att jag rest in tillräckligt många gånger för att ha kunna se en positiv trend både i kötid och i kontrollanternas attityd. Men jag har absolut inte rest in på alla flygplatser i USA. Såg att det finns statistik över passkontrollernas kötid på nätet (
http://awt.cbp.gov/) och noterade att jag har rätt i att 1-2 timmar inte är "standard" på de flygplatser jag brukar flyga till. Orkade dock inte kolla igenom alla flygplatser som är listade.
Ursprungligen postat av sven33
Norwegian har öppnat 4 linjer till USA från Arlanda på bara något år, jag kan intyga att uppemot hälften av resenärerna på de flygen är transferpassagerare från övriga europa/norden. Bevisligen lockar Arlanda till sig hundratals sådana passagerare varje dag och PC gör uppenbarligen flygplatsen mer attraktiv för dessa. Sedan menar jag inte att Arlanda kommer få 15 nya linjer till USA men bara 2 eller 3 till skulle vara en stor vinst. Både SAS och Norwegian kommer utöka sin flotta med långdistansplan rejält de kommande åren och Arlanda står nog högt i kurs för att få in några nya linjer efter det här.
Jag tänkte att Norwegians kunder är sådana som prioriterar pris högre än tid och att de gärna skulle flyga via Murmansk så länge det är billigare. Men de blir nog inte ledsna över preclearance så det blir nog bra. Själv flyger jag mest via Tyskland eftersom jag gillar Lufthansas lounger och den servicen jag får.
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det framställs på sina ställen i tråden som att det är USA som driver detta, och även att USA skulle bära en del av kostnaden, jag är tveksam till detta.
USA som nation har sannolikt inget jätteintresse av att lägga skattepengar utomlands, även om det är amerikansk personal som anställs. Man har te.x. i Europa (såvitt jag vet) bara pre-clearance på två ställen; Dublin och Irland. Det finns stora Europeiska hubbar (Heathrow, Paris, Amsterdam, Frankfurt etc) som inte har detta. Jag ser inte riktigt varför USA skulle ha sånt intresse av att just Stockholm har pre-clearance.
Lägg sedan på detta att det antagligen är ganska många byråkratiska steg att ta sig igenom. Jag har bla läst någonstans att en pre-clearance kräver att ett område av flygplatsen helt avlyses för dessa passagerare, det är i sig inte så jättesvårt (det görs ju idag med folk som ska ha passen kollade) men det är ändå något som ska göras.
Sen kan man också tillägga att jag hört samma rykten om Köpenhamn, köpenhamn är ju redan en större hub än Arlanda, och ligger geografiskt bättre än Arlanda, varför inte lägga det där istället för Arlanda, om man nu ska ha det alls?
Det vore säkert positivt för Arlanda om det sker, men jag tror att kostnaden den kommer swedavia (dvs Sveriges skattebetalare) få betala, att USA ska hjälpa till är nog väl naivt tror jag.
Så du menar att man har detta både i Dublin och på Irland?
Antar att du menar Shannon.
Enligt
amerikanerna själva tjänar de på detta (åtminstone säkerhetsmässigt):
"To use a football metaphor, I'd much rather defend our end zone from the 50-yard-line than from our 1-yard-line," Johnson told the Council on Foreign Relations in New York.
Jag har inte hört något om Köpenhamn tidigare. Tror du inte att Sverige utgör en större säkerhetsrisk?