Svaren på dina funderingar finns tidigare i tråden, men:
USA menar att säkerheten förbättras genom att preclearance hindrar ovälkomna passagerare från att ens borda flyget.
Sist jag kollade flög SAS, Norwegian, Delta och United från Arlanda till USA.
Arlanda flygplats är väl något större än Dublins dito (i termer av passagerare).
Andra flygplatser i Europa uppmanas inrätta liknande system, så det är inte så att lilla Sverige får åka någon gräddfil.
Dublin är på väg i rätt riktning medan Stockholm är åt helt fel håll för de flesta.
Sökte nyligen då jag ska iväg till USA och då var det bara SAS. Norwegian går ner i Köpenhamn fast jag vet inte om man behöver byta flyg dock. United samverkar väl med BA och där byter man i Heathrow. Delta har jag ingen koll på alls men de borde ha kommit upp när jag sökte tycker jag.
Det tråkiga för turisterna med preclearence är väl att det kan bli betydligt svårare för vanliga turister att få inträde till USA. De har ju redan nu nästan löjliga regler istället för att sikta in sig på de som kan utgöra fara för det amerikanska samhället. T ex saudier har ju inga problem att komma in i USA då det är en av amerikanarnas närmaste allierade trots att Saudi är upphovet till både Al-Qaida och ISIS.
Verkar redan vara infört ? Åkte in i USA för 2 veckor sedan. flög från Arlanda till Newark Enda kontrollen var fingeravtryck och pass , tog 15 min sen är du inne i landet. Ingen säkerhetskontroll alls.
Blev själv chockad att de litar på att Arlanda är så noggranna.
Säkerhetskontrollen går man väl i allmänhet igenom innan man kliver på planet, inte efter?
Om du lyckas hamna i en immigration-kö på DFW direkt från Arlanda gör du det bra...
Jag är också rätt positiv till det här. Min grundinställning är att nationsgränser är skit, men nu när vi har dem köar jag också hellre på Arlanda än på Newark. Detta gör också att man kan våga ta mycket tightare byten på EWR för vidare färd inom USA. Efter omständigheterna tycker jag alltså det är bra.
Haha! Ja då gør man det bra
DFW (fløg från London) ær bara taget som ett skræckexempel, då jag har fått vænta i 3,5h dær en gång nær deras AC var nere. Inte værldens roligaste upplevelse.
Ser gärna att detta går igenom. Hellre på flygplatsen 30-60 minuter tidigare (eller hur lång tid det tar) än att landa i Chicago som jag oftast gör samtidigt som 10 andra plan för att sedan stå i kö i två timmar för att sedan bli klar perfekt till rusningstrafiken.
Du menar att man ska kunna flyga direkt till diverse amerikanska inrikesflyplatser? Om man skulle skapa fler direktlinjer från Arlanda, är det inte mer troligt att man i så fall siktar in sig på större städer? Dessa har ju oftast internationella flygplatser med tull - och i sådana fall spelar det ingen roll. Går det ens några flyg från Irland till amerikanska inrikesflygplatser? Jag tycker exempelvis att BAs flight från LCY till JFK (som gör pre-clearance i Shannon) borde få landa på LaGuardia eftersom de siktar in sig på jäktade affärsresenärer. Men det verkar inte vara aktuellt.
Andra europeiska länder har varit skeptiska till att införa pre-clearance pga integritetsproblem. Det handlar tydligen om att de därmed tvingas dela med sig av vissa uppgifter rörande resenärerna till USA.
Hur som helst är jag dock relativt positiv, om Arlanda anser att de kommer att tjäna på investeringen. Dock tror jag inte att det blir av. Jag tvivlar på att nuvarande svenska regering skulle vara mer intresserad av att samarbeta med jänkarna än andra länder i Europa.
La Guardia har tydligen någon gräns gällande avstånd till trafikerande flygplatser. "Â… A perimeter rule prohibits nonstop flights to or from points beyond 1,500 statute miles (2,400 km). Â…" http://en.wikipedia.org/wiki/LaGuardia_Airport
Att en flygplats får möjlighet till pre clearence innebär väl inte att alla flyg måste gå den vägen? Det kommer väl fortfarande vara möjligt att lasta som vanligt och landa som utrikesflyg, vilket kan vara vettigt om man har många täta anslutningar i Sverige och de flesta inte ska byta på destinationsflygplatsen.
Ett problem som behöver lösas är tydligen att utländska myndigheter ska tillåtas verka i Sverige, vilket kan kräva lite funderande. Ska utlänningar få gripa dig på Arlanda (och eventuellt transportera dig till domstol i USA mot din vilja), eller ska det skötas av svensk polis? Vad gäller för våldsutövande? Beväpning? Finns diverse lagar i Sverige gällande speciella samarbeten med olika länder, så det bör inte varanågra svårigheter.
Personligen tycker jag det verkar vettigt, om man löser de problem som kan uppstå. Däremot tvivlar jag på att det höjer säkerheten så mycket för USA, man måste ju redan ha tillstånd för att få gå ombord på ett flygplan dit och jag antar att bolagen riskerar en hel del skit om de tar med vem som helst till USA.
Sedan hoppas jag att Arlanda, och CPH, lyckas integrera kontrollen snyggt i passagerarflödet.
För övrigt har jag för mig att jag läste, för kanske 10 år sedan, något om att USAs tull på något sätt skulle arbeta i Göteborgs hamn, vilket skulle förenkla containertrafiken till USA. Det här om flyg låter som ungefär samma sak, fast med människor istället för gods.
Tillägg: http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/naringsliv,graddfil_ti...
Vet inte om det blev verklighet eller om det fortfarande är aktuellt.
La Guardia har tydligen någon gräns gällande avstånd till trafikerande flygplatser. "Â… A perimeter rule prohibits nonstop flights to or from points beyond 1,500 statute miles (2,400 km). Â…" http://en.wikipedia.org/wiki/LaGuardia_Airport
Att en flygplats får möjlighet till pre clearence innebär väl inte att alla flyg måste gå den vägen? Det kommer väl fortfarande vara möjligt att lasta som vanligt och landa som utrikesflyg, vilket kan vara vettigt om man har många täta anslutningar i Sverige och de flesta inte ska byta på destinationsflygplatsen.
Ett problem som behöver lösas är tydligen att utländska myndigheter ska tillåtas verka i Sverige, vilket kan kräva lite funderande. Ska utlänningar få gripa dig på Arlanda (och eventuellt transportera dig till domstol i USA mot din vilja), eller ska det skötas av svensk polis? Vad gäller för våldsutövande? Beväpning? Finns diverse lagar i Sverige gällande speciella samarbeten med olika länder, så det bör inte varanågra svårigheter.
Personligen tycker jag det verkar vettigt, om man löser de problem som kan uppstå. Däremot tvivlar jag på att det höjer säkerheten så mycket för USA, man måste ju redan ha tillstånd för att få gå ombord på ett flygplan dit och jag antar att bolagen riskerar en hel del skit om de tar med vem som helst till USA.
Sedan hoppas jag att Arlanda, och CPH, lyckas integrera kontrollen snyggt i passagerarflödet.
Kan inte tänka mig att svenska myndigheter skulle tillåta att amerikanska myndigheter griper personer på Arlanda och transporterar dom till USA hur som helst utan då får dom nog finna sig i att överlämna dem till svenska myndigheter och sedan begära dom utlämnade.
Kan inte tänka mig att svenska myndigheter skulle tillåta att amerikanska myndigheter griper personer på Arlanda och transporterar dom till USA hur som helst utan då får dom nog finna sig i att överlämna dem till svenska myndigheter och sedan begära dom utlämnade.
Hoppas du har rätt.
Hittade en pdf om utvidgningen av preclearance-systemet. http://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/Final%20Preclearance%20...
Jag antar att Arlanda anmälde intresse senast i november förra året, då borde det kunna vara klart om 2-3 år.
Det verkar finnas gott om valfrihet i hur man löser det på olika flygplatser, men personalen behöver ha immunitet liknande den som gäller för diplomatisk personal samt rätt till myndighetsutövande inom preclearance-området.
Regeringen undersöker möjligheten att få amerikansk 'preclearance', dvs amerikansk gränskontroll redan vid avresa mot USA. Detta skulle innebära att man ses som inrikesresenär när man landar i USA vilket enligt Swedavia innebär smidigare resande, men också - och kanske främst - att man ska kunna flyga till fler destinationer i USA direkt från Arlanda.
Två flygplatser i Irland har redan detta.
Jag är försiktigt positiv till detta, men vad innebär det rent praktiskt? Amerikansk personal stationerad i Sverige och finansierad av Swedavia, eller utbildad svensk personal som för ytterligare befogenheter?
Vid avresan från Arlanda skulle man få samma behandling som man får när man landar i USA då antar jag. I den händelse det blir svensk personal som utför kontrollen, kommer de då ha lättare tillgång till svenska register?
Flög senast från Schipohl (Amsterdam) till Mineapolis med Detla. Det suger för det blev inte smidigare när man kom fram. Det som hände var att man blev som vanligt intervjuad ang. bagaget precis som vanligt till USA. Sen har dom full säkerhetskontroll med nakenskanner och skoavtag ute vid gaten. För alla, även de som nyss kommit från en säkerhetskontroll. Detta innebar också att boardingen börjar 90 minuter innan planet går för att man ska hinna med allt.
Observera att vi var på Airside hela tiden och säkerhetskontroll inte krävdes för någon annan destination än USA. Väl framme i USA är det naturligtvis passkontroll med deras som alltid muntra border patrol och sen exakt samma kontroll man gjorde innan man klev på planet.
Enda fördelen med det är naturligtvis direktflyg i större utsträckning. Om det, som du säger, är ett krav för detta. Personalen var lokal personal från delta. Utbildad av flygbolaget enligt Amerikanska regler och lagar.
Flög senast från Schipohl (Amsterdam) till Mineapolis med Detla. Det suger för det blev inte smidigare när man kom fram. Det som hände var att man blev som vanligt intervjuad ang. bagaget precis som vanligt till USA. Sen har dom full säkerhetskontroll med nakenskanner och skoavtag ute vid gaten. För alla, även de som nyss kommit från en säkerhetskontroll. Detta innebar också att boardingen börjar 90 minuter innan planet går för att man ska hinna med allt.
Observera att vi var på Airside hela tiden och säkerhetskontroll inte krävdes för någon annan destination än USA. Väl framme i USA är det naturligtvis passkontroll med deras som alltid muntra border patrol och sen exakt samma kontroll man gjorde innan man klev på planet.
Enda fördelen med det är naturligtvis direktflyg i större utsträckning. Om det, som du säger, är ett krav för detta. Personalen var lokal personal från delta. Utbildad av flygbolaget enligt Amerikanska regler och lagar.
Förstod det som att det i Europa endast är två flygplatser i Irland som har detta system. Ingen i Holland.
Vet inte hur trovärdig The Telegraph är, men enligt en artikel från 11/9 förra året så hade USA frågat 5 europeiska länder om preclearance, UK, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Sverige nämns. UK verkar, enligt artikeln, mest positiva. Om nu även danskarna är intresserade så kan man ju fundera över om Arlanda kommer få någon större fördel av preclearance, om "alla andra" erbjuder samma tjänst så finns ju ingen anledning att flyga via Stockholm.
Sedan är ju frågan hur man gör på en så stor flygplats som LHR, där flygbolagen grupperas i olika terminaler efter allianstillhörighet. Ska man köra en preclearanceavdelning i varje terminal eller bygga en gemensam USA-terminal? http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/transport/11090846/US-se...