Hitta diskussioner med liknande innehåll

Preclearance införs på Arlanda

#73 2016-11-09, 04:25
Ursprungligen postat av WLHS
En aspekt som ingen verkar ha tagit upp än är matartrafiken från övriga flygplatser i Sverige. Nu gynnar en preclearance på Arlanda främst personer i Stockholmsregionen med omnejd. Men för övriga passagerare som t.ex. startar sin resa från Luleå så kommer transfertiderna att öka och kan där med innebära att det blir nödvändigt med en övernattning på Arlanda.

SAS har tagit upp det. Jag gissar att för USA-avgångar efter ca klockan 11 är det inget större problem, man får helt enkelt sälja anslutande flighter så att man har en timme mer på Arlanda jämfört med idag. Norwegian verkar tycka allt är skitbra.
SAS kan ju låta fler bytesresenärer flyga via Köpenhamn om de vill och huvudsakligen använda Arlanda för Mälardalens USA-flyg. Oslo kommer väl få några oljelinjer.
Sedan måste ju inte bolagen använda preclearance för alla flighter.
#74 2016-11-09, 15:33
Ursprungligen postat av Neksnor
SAS har tagit upp det. Jag gissar att för USA-avgångar efter ca klockan 11 är det inget större problem, man får helt enkelt sälja anslutande flighter så att man har en timme mer på Arlanda jämfört med idag. Norwegian verkar tycka allt är skitbra.
SAS kan ju låta fler bytesresenärer flyga via Köpenhamn om de vill och huvudsakligen använda Arlanda för Mälardalens USA-flyg. Oslo kommer väl få några oljelinjer.
Sedan måste ju inte bolagen använda preclearance för alla flighter.
Kommer det att vara tillåtet att flyga "Non Pre-Clearence" från en flygplats som har detta? Hur ser avtalen ut där?
Annars får man väl SAS försöka lägga USA-flighterna så att anslutningarna håller. Alternativt tidigarelägga några anslutningsflyg.
#75 2016-11-09, 15:40
Ursprungligen postat av Neksnor
SAS har tagit upp det. Jag gissar att för USA-avgångar efter ca klockan 11 är det inget större problem, man får helt enkelt sälja anslutande flighter så att man har en timme mer på Arlanda jämfört med idag. Norwegian verkar tycka allt är skitbra.
SAS kan ju låta fler bytesresenärer flyga via Köpenhamn om de vill och huvudsakligen använda Arlanda för Mälardalens USA-flyg. Oslo kommer väl få några oljelinjer.
Sedan måste ju inte bolagen använda preclearance för alla flighter.


Nej så sant, det finns som vanligt många poänger i det du skriver. Desutom så kan det även hända att SAS kommer att ändra sina slottar på de tidigare flighterna till USA också. Just för att brygga ut transfertiden men inte påverka avgångstiderna för matarpax. Vad det gäller Oslo så är det inte omöjligt att det kommer fler oljelinjer.

Nu spekulerar jag bara. Men frågan är ju om det inte kommer komma restriktioner om att samtliga flygbolag från Arlanda måste använda preclearance. Just för att USA på det sättet minskar den eventuella risken för att behöva avhysa folk i sitt eget land.
#76 2016-11-09, 20:54
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kommer det att vara tillåtet att flyga "Non Pre-Clearence" från en flygplats som har detta? Hur ser avtalen ut där?
Annars får man väl SAS försöka lägga USA-flighterna så att anslutningarna håller. Alternativt tidigarelägga några anslutningsflyg.


Ursprungligen postat av WLHS
Nej så sant, det finns som vanligt många poänger i det du skriver. Desutom så kan det även hända att SAS kommer att ändra sina slottar på de tidigare flighterna till USA också. Just för att brygga ut transfertiden men inte påverka avgångstiderna för matarpax. Vad det gäller Oslo så är det inte omöjligt att det kommer fler oljelinjer.

Nu spekulerar jag bara. Men frågan är ju om det inte kommer komma restriktioner om att samtliga flygbolag från Arlanda måste använda preclearance. Just för att USA på det sättet minskar den eventuella risken för att behöva avhysa folk i sitt eget land.

https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/Final%20Preclearance%2...
Sida 3:
Spoiler:
Aviation security screening, as part of the preclearance process, must be maintained at a level comparable with Transportation Security Administration (TSA) standards. This ensures security on U.S.-bound flights and allows passengers and their baggage to transfer to connecting flights in the United States without undergoing re- screening. Some foreign airports may already provide security screening at or near this level, but a signed Memorandum of Cooperation between TSA and the local General Civil Aviation Authority is required for preclearance operations.

Vilket jag tolkar som att Swedavia på sikt skulle kunna TSA-anpassa alla sina flygplatser och sedan låta passagerare slippa extra säkerhetskontroll på Arlanda. Se även sida 10.
Sida 8:
Spoiler:
Not all eligible flights departing from a preclearance airport must be precleared. As long as U.S. air carriers operating at the airport are provided equal access to preclearance service, airports may work with CBP to change the number and scheduling of precleared flights.

Alla flighter måste inte preclearas. Anläggningen behöver inte heller vara ingång hela dygnet,
Sida 9:
Spoiler:
 Inflight Passport Control: Eligible passengers may complete administrative tasks that would otherwise be completed during the inspection process through the inflight seat-back entertainment system before their plane lands at the preclearance airport. This allows passengers to save time as they connect to a U.S.-bound flight.
 Examination of connecting baggage at the point of origin: Using BIWIS, baggage images and data, including x-ray images, could be collected and transmitted to CBP from a passengerÂ’s first point of departure. This could reduce the number of bags that must be imaged and screened at the preclearance airport and allow CBP to identify suspicious baggage earlier.

Man kan dumpa väskan redan på ursprungsflygplatsen om bagagehanteringen anpassas.
#77 2016-11-10, 13:49
Ursprungligen postat av WLHS
Nej så sant, det finns som vanligt många poänger i det du skriver. Desutom så kan det även hända att SAS kommer att ändra sina slottar på de tidigare flighterna till USA också. Just för att brygga ut transfertiden men inte påverka avgångstiderna för matarpax. Vad det gäller Oslo så är det inte omöjligt att det kommer fler oljelinjer.

Nu spekulerar jag bara. Men frågan är ju om det inte kommer komma restriktioner om att samtliga flygbolag från Arlanda måste använda preclearance. Just för att USA på det sättet minskar den eventuella risken för att behöva avhysa folk i sitt eget land.
Hade detta varit huvudsyftet med Pre Clearence så skulle man nog satsat på att bygga Pre Clearence på flygplatser i Mexico och Sydamerika snarare än i Kanada och Europa. Dom flesta som försöker ta sig in i USA olagligt kommer ju söderifrån och inte från Kanada och Europa.
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/Final%20Preclearance%20Guidance_092014.pdf
Sida 3:
Vilket jag tolkar som att Swedavia på sikt skulle kunna TSA-anpassa alla sina flygplatser och sedan låta passagerare slippa extra säkerhetskontroll på Arlanda. Se även sida 10.
Förutsätter väl dock att alla flygplatser vars passagerare släpps in direkt i gateområdet på Arlanda TSA-anpassas alltså i princip hela Schengenområdet. Går säkert att ordna men detta måste ju i så fall ske på EU-nivå. Skall passagerare som skall byta svensk inrikes-USA få nytta av det så måste man ju dessutom kunna ta sig från T4 till innanför säkerhetskontrollen på T5 utan att passera ut på landside.
#78 2016-11-10, 16:07
Ursprungligen postat av Jonas1968
...
Förutsätter väl dock att alla flygplatser vars passagerare släpps in direkt i gateområdet på Arlanda TSA-anpassas alltså i princip hela Schengenområdet. Går säkert att ordna men detta måste ju i så fall ske på EU-nivå. Skall passagerare som skall byta svensk inrikes-USA få nytta av det så måste man ju dessutom kunna ta sig från T4 till innanför säkerhetskontrollen på T5 utan att passera ut på landside.

De stora problemen är antagligen att man får ännu en passagerarkategori att hålla reda på samt att många flygplatser blandar ankommande (från alla möjliga flygplatser) med avresande (som kan vara vettigt kontrollerade). På exempelvis Landvetter, i sammanhanget en ursprungsflygplats, skulle man nog ganska enkelt kunna anpassa kontrollen vid gamla inrikes och sedan skärma av några av de intilliggande gaterna så att de vissa tider kan användas för TSA-godkända avresande inom Schengen, vilket i första hand skulle innebära Norwegians och SAS flyg till Arlanda. På Arlanda får man väl göra motsvarande avskärmning på T4 och därifrån gräva en gångtunnel till F-piren. Eller köra buss. Eller den göteborgska universallösningen, linbana över Sky city.
#79 2017-08-19, 23:15
SOU 2017:58 tänkte lite i juni: http://www.regeringen.se/49e3a2/contentassets/cff913eb020c45c099dbf0b4ec...

Bland annat kan man läsa Förslag till lag (201x:xx) om amerikansk inresekontroll vid utresa från Sverige (med början på sida 59). En inresekontrollant ska, enligt förslagets andra kapitel "... så snart som möjligt rapportera till en svensk polisman eller tulltjänsteman, om det finns anledning att anta
1. att utförsel av varor inte sker i enlighet med svenska utförsel- bestämmelser, eller
2. att innehavet av varorna är förbjudet enligt svenska bestäm- melser.
Polismannen eller tulltjänstemannen ska skyndsamt besluta vilka åtgärder som ska vidtas med varorna och innehavaren av varorna." (9§, sida 63)
Vilket innebär att USA hjälper till med en del av den svenska tullens uppgifter.
USA får även "...efter genomförd amerikansk inrese- kontroll, besluta om att vägra resenärer inresa till Förenta staterna eller införsel av egendom i Förenta staterna." (12§, sida 64)
Det hade varit komiskt om de inte fick vägra någon inresa i USA enligt svensk lag.
Observera att det bara är ett förslag till lagtext.

Sida 242 handlar bland annat om att man måste anmäla nya flighter i tid, så att det finns kontrollresurser.

Se även http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/20...
#80 2017-10-07, 01:58
Svensk polis tycker att kontrollerna, så som de planeras, verkar rättsosäkra och funderar på om de är lagliga. SAS tycker att det verkar dyrt.
https://www.svd.se/amerikansk-granskontroll-redan-pa-arlanda-sagas
Men frågan är kontroversiell. För USA vill att Sverige ska stå för alla kostnader. Dessutom vill amerikanerna ha skjutvapen i låsta skåp på flygplatsen, långtgående polisiära befogenheter och åtalsimmunitet för sin personal.

Personalen ska bland annat få rätt att göra ingående kroppsundersökningar som i Sverige bara utförs på brottsmisstänkta personer.

Därför är frågan ytterst knepig ur ett rättsligt perspektiv. Polisen pekar i sitt remissvar på flera allvarliga brister i regeringens utredning.

Myndighetens jurister skriver bland annat att om den amerikanska kontrollen på Arlanda blir verklighet så skulle den innebära ”bland de mest långtgående inskränkningar man kan göra i en stats suveränitet”.

SAS skriver i sitt remissvar att de amerikanska kontrollerna tillsammans med regeringens planer på höjd flygskatt innebär ”en helt omöjlig ekvation”.

Men Norwegian är positiva.
#81 2017-10-07, 16:03
Clay Allison
Svedavia ändrar sin prognos och flyttar fram tiden när pre clearance kan införas från 2019 till 2021. Flera remissinstanser har varit negativa och det var nåt om kostnaderna.

Hörde detta på SR P1.
#82 2017-10-07, 21:01
Braves
Typiskt Sverige, det ska fanimej gnällas på precis allt. Preclearance finns redan på flera färje-buss-bil-flygterminaler i flera andra länder och funkar skitbra, men Sverige måste ju såklart klaga.
#83 2017-10-07, 22:36
sportitvsoffan
Jag måste tyvärr säga nej tack till skjutglada amerikanska myndighetspersoner på svenskt territorium.
#84 2017-10-07, 22:52
Braves
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Jag måste tyvärr säga nej tack till skjutglada amerikanska myndighetspersoner på svenskt territorium.

Personligen känner jag mig tusen ggr tryggare med "skjutglada" amerikanska myndighetspersoner i närheten, hade jag varit svensk i Sverige hade jag välkomnat dem.