Hitta diskussioner med liknande innehåll

Preclearance införs på Arlanda

#61 2015-05-30, 14:11
Swedavia räknar med att byggprocessen tar 1-1,5 år, det är F-piren som är aktuell.

Om jag minns rätt så är det inte omöjligt att organisera väskinlämningen på anslutande flygplatser så att man inte behöver plocka ut den på ARN och lämna in den igen. Om det stämmer så antar jag att Swedavia finner det attraktivt att anpassa väskinlämningen på sina övriga flygplatser.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/press-och-nyheter/nyheter/stockholm-a...
#62 2015-05-31, 17:10
Ursprungligen postat av mr.demon
Undrar om detta kan påverka för dom som är straffade att komma in? Ska bli intressant o få veta om dom kommer köra en sökning på Lexbase innan folk släpps ombord, eller ringer Polisen om dom är osäkra?

Att kontrollera med Lexbase kan dom väl göra redan nu om dom skulle vilja så detta är nog ingen skillnad om kontrollen sker på Arlanda eller Newark.
#63 2016-05-20, 22:43
Blondins
Beväpnad amerikansk polis kommer inom ett år att få tillstånd att arbeta på Arlanda flygplats.
Det statliga bolaget Swedavia har sagt ja till att införa så kallad US preclearance – vilket innebär att passagerare mellan Sverige och USA slipper passkontroller och långa köer när de landat.
– Arlanda blir den andra flygplatsen i Europa som inför detta, säger näringsminister Mikael Damberg.

Swedavia ska nu bygga om den så kallade F-piren i terminal 5 på Arlanda flygplats, ett arbete som väntas ta mellan 12 och 18 månader.

http://www.expressen.se/nyheter/amerikansk-polis-far-ha-vapen-pa-arlanda/
#64 2016-07-14, 23:44
Kinuski
Det rapades på TV-nyheterna idag; kan/ska införas 2018 på ARN. Amerikanska tjänstemän blir åtalsimmuna på flygplatsen och beväpnade med batong, pepparsprej och skjutvapen. Som små vandrande ambassader.

Kommer att tänka på den åtalsimmunitet det sagts NATO-representanter sagts få i och med det nyligen tecknade värdlandsavtalet med Sverige.

Har svårt att se vad som blir så bra med detta på ARN, däremot kostnader, både med ombyggnaden för en halv miljard kr och naturligtvis driften. Sen då? Detta är en portal för militära syften med civil täckmantel.
#65 2016-07-15, 09:54
Det blir naturligtvis betydligt färre som vill mellanlanda i någon europeisk stad på väg till USA, utan det kommer bli fler direktflyg till USA från Arlanda när detta system är igång.

Jag ser också att jag som turist får någon timme mer av USA den första dagen jag anländer. Så jädra kul att stå i kö på amerikanska flygplatser är det ju inte. Med lite otur har man några fulla 747:or från exotiska länder före sig i kön, och då brukar det ta en hiskelig tid.

I övrigt så kommer resenärerna inte att uppleva någon skillnad. Nu tror jag väl inte att det kommer en massa företag rusande heller för att etablera sig i Sverige tack vare detta, men jag ser ingen nackdel med det.
#66 2016-07-15, 21:08
Ursprungligen postat av Gurkskiva
Det blir naturligtvis betydligt färre som vill mellanlanda i någon europeisk stad på väg till USA, utan det kommer bli fler direktflyg till USA från Arlanda när detta system är igång.

Jag ser också att jag som turist får någon timme mer av USA den första dagen jag anländer. Så jädra kul att stå i kö på amerikanska flygplatser är det ju inte. Med lite otur har man några fulla 747:or från exotiska länder före sig i kön, och då brukar det ta en hiskelig tid.

I övrigt så kommer resenärerna inte att uppleva någon skillnad. Nu tror jag väl inte att det kommer en massa företag rusande heller för att etablera sig i Sverige tack vare detta, men jag ser ingen nackdel med det.

Känns dock olustigt om vi skall tillåta främmande makt operera på svensk mark och som inte kan åtalas. Nu är dom ju knappast immuna mot att åtalas när dom återvänder till USA. Man kan fråga sig om passkontrollanterna verkligen har behov av skjutvapen. Alla som kommer till Pre Clearens området har väl passerat den svenska säkerhetskontrollen först så beväpnade passagerare tar sig ju knappast fram till Pre Clearence området. Batong och pepparspray borde räcka gott och väl. Speciellt om beväpnad svensk polis finns närvarande.
#67 2016-07-15, 23:39
Det är väl inte aktuellt att låta USAs tjänstemän gå runt beväpnade fritt på flygplatsen?

För övrigt är det inte bara ARN i Europa som ska amerikaniseras, flera verkar vara på gång.
#68 2016-07-15, 23:45
Ursprungligen postat av Jonas1968

Känns dock olustigt om vi skall tillåta främmande makt operera på svensk mark och som inte kan åtalas. Nu är dom ju knappast immuna mot att åtalas när dom återvänder till USA. Man kan fråga sig om passkontrollanterna verkligen har behov av skjutvapen. Alla som kommer till Pre Clearens området har väl passerat den svenska säkerhetskontrollen först så beväpnade passagerare tar sig ju knappast fram till Pre Clearence området. Batong och pepparspray borde räcka gott och väl. Speciellt om beväpnad svensk polis finns närvarande.


Jag vet inte varför de propsar på att få ha vapen. De kommer knappast att börja skjuta utan att vara utsatt för direkt livhotande fara, det skulle bli ett oerhört högt politiskt pris de fick betala för det. Jag är inte det minsta orolig för att personal på Arlanda skall börja skjuta, precis som jag inte är orolig för att poliser i New York skall skjuta mig.

Å andra sidan lär personal från israeliska flygbolaget El Al bära vapen (utan formellt tillstånd), och när Obama var på statsbesök tror jag ingen bad de amerikanska secret service-agenterna att lämna in sina vapen. Sverige samarbetar rätt nära USA:s underrättelsetjänst i kampen mot terrorism, och jag har en känsla av att man inte ser det här som något särskilt uppseendeväckande inom stora delar av ledningen inom svensk politik, säkerhetspolisen och den militära underrättelsetjänsten.
#69 2016-11-04, 14:34
Clay Allison
Nu har Ygeman och den amerikanske ambassadören skrivit på avtalet. Nu kör vi.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23852170.ab
#70 2016-11-04, 14:35
http://www.gp.se/nyheter/sverige/avtal-om-svensk-usa-gräddfil-i-ham...
https://www.swedavia.se/om-swedavia/press-och-nyheter/nyheter/overenskom...

Länderna har enats, nu ska svenska lagar anpassas och sedan ska flygplatsen anpassas. Svensk utredning om lagändring planeras vara klar till sommaren.

Amerikanarna kommer att ha samma befogenheter som övrig flygplatspersonal. De kommer att vara obeväpnade, men ha tillgång till inlåsta vapen.

Tillägg: Givetvis skulle någon annan hinna före...
#71 2016-11-08, 16:12
Irländarna, som nu är ensamma om att erbjuda preclearance i Europa, verkar lite nervösa över att fler europeiska flygplatser är på väg in i systemet. Bortsett från Arlanda så var två engelska flygplatser med i samma "upphandlingsrunda" (Heathrow och Manchester) samt Gardemoen och Bryssel, plus några andra som inte ligger i vårt hörn av Europa. Nu snackas det också om att Edinburgh och Reykjavik därpå gång.
http://www.irishtimes.com/business/transport-and-tourism/irish-airports-...
För de flesta svenskar borde ett byte i Oslo vara vettigare än ett i Stockholm, sett till geografin. Jag tvivlar på att preclearance är en nackdel för Stockholm, men de kommer knappast att locka folk från hela Europa.
#72 2016-11-09, 02:00
En aspekt som ingen verkar ha tagit upp än är matartrafiken från övriga flygplatser i Sverige. Nu gynnar en preclearance på Arlanda främst personer i Stockholmsregionen med omnejd. Men för övriga passagerare som t.ex. startar sin resa från Luleå så kommer transfertiderna att öka och kan där med innebära att det blir nödvändigt med en övernattning på Arlanda.