Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Haha då skulle du flyga lite inrikes i Asien. Där ställer sig folk upp i stort sett när planet har bromsat klart efter landning och de små söta flygvärdinnorna höjer inte ens på de välmanikurerade ögonbrynen.
Som lydig svensk sitter jag oftast kvar men huvudsakligen för att, precis som du säger, så tjänar man ju ingen tid på att ställa sig upp i förtid.
Däremot kan jag lossa på bältet så snart planet har bromsat in, ser ingen vits med att sitta fastspänd medan planet taxar.
Ptja, jag har flugit inrikes i Asien och kan inte påstå att det var större problem där än på t.ex. flygningar inom Europa. De ställde sig förvisso upp relativt snabbt, men de hade och andra sidan inte femtioelva väskor som skulle gås igenom och flyttas hit och dit.
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag antar att du inte varit ombord eller sett ett flyglpan tvärnita under taxning?
Jag har erfarenhet av båda, även med bälte fast och i låg hastighet var det rätt obehaglight eftersom det skedde väldigt oväntat. Jag hade inte velat pröva det i högre fart.
Jag har också sett en inbromsning i något högre fart där hela flygplanet synligt gungade kraftigt eftersom man stannade så plötsligt. Återigen hade jag inte velat sitta i kabinen utan att vara fastspänd i det läget.
Du vinner ju ändå inget på att knäppa loss bältet, och inte heller är det särskilt obekvämt att ha på, så jag förstår inte varför man inte skulle ha det fastspänt tills flygplanet stannar?
Precis. Jag har också varit med om att planet fått bromsa in rejält på flygplatsen under taxning.
Man kan sitta med bältet på under flera timmar i flyget, men under de 5-10 minuter planet är nere på marken är det omöjligt?
Det finns givetvis en orsak till att bälteslampan är på och att man säger åt passagererna att ha bältet knäppt tills flygplanet stannat.