Störande beteenden när folk flyger

#25 2015-10-02, 01:10
Ursprungligen postat av Tajger66
Vi är några tusen svenskar på Filippinerna och det finns inte direktflyg dit från vårt land så resorna blir ofta långa med antingen många eller och tajta byten, detta gäller så klart fler länder i asien och oceanien.

Någon som har förslag på hur man ska fixa sig en dusch på flygplatserna? Det ska ju finnas och det räcker ju med en natts flygning för att man ska känna sig ganska ofräsch. I mitt fall när jag flög hem sist hade jag några byten och iaf på Bkk flygplats hade jag haft tid med dusch om jag hittat någon och nej jag åker inte business class. Fick bli en raggardush för min del och nästa gång jag åker har jag bara ca 20 timmar till Filippinerna med byte i Istanbul 3 tim så det kan bli tight.

Visst, men de där svenskarna ska jämföras med, bland annat, de 20 miljoner resenärer som använder Sveriges största flygplats Arlanda.

Det största problemet är väl de som har två långa (8+ timmar) flyg med kort byte, antar jag. Gissar att det mest drabbar ställen som Dubai.

IST har tvättrum utan dusch om du tar rulltrappan upp mot moskén, en trappa upp från affärsnivån alltså. Det finns skyltar som hänvisar fottvätt till moskéns tvätteri, men raggardusch funkar. Rökrum (som hade utsikt) och café/bar finns alldeles till vänster om rulltrappan/tvättrummet.

Jag hade gärna lagt kanske 2-4 euro för tillgång till ett vanligt gymomklädningsrum med låsbart skåp, dusch och gärna bastu.
#26 2015-10-02, 11:04
Ursprungligen postat av Lobengula
Mina tio budord som jag önskade alla kunde följa:

1. Du ska inte ha på dig en ryggsäck i flygplanet.
4. Du ska inte ta med dig överdrivet med handbagage.
5. Du ska inte stinka svett och vara ohygienisk.


Haha, jag bryter regelbundet mot dessa tre. Jag checkar nästan aldrig bagage utan reser med en 35 eller 60 liters ryggsäck. Dock brukar jag vara en av de första att boarda så förhoppningsvis ställer jag inte till med alltför mycket problem.

Är också ganska tidsoptimistisk vilket ofta slutar med att jag får stressa iväg till flygplatsen efter en lång dags sightseeing i ett varmt land... eller så tar jag flyget kl 5 på morgonen och övernattar på flygplatsen.. bägge fallen brukar leda till att jag inte direkt luktar rosor på flyget. Lyckligtvis har jag status med star alliance, och de flesta lounges erbjuder dusch, så det brukar lösa sig efter en mellanlandning. (Angående gratis dusch är det ont om dem, men "raggardusch" + ny t-shirt hjälper oerhört.)

Jag tycker faktiskt att det är varje passagerares rättighet att fälla tillbaka sätet (så länge det inte serveras mat), och stör mig väldigt på resenärer som försöker säga till mig att jag inte kan luta sätet. Många bolag erbjuder sina passagerare att välja säten med mer benutrymme för en ganska låg kostnad (ett par hundralappar). Vet man med sig att man har problem med trånga utrymmen tycker jag att man kan planera lite i förväg och betala för det.
#27 2015-10-02, 11:11
postkodmiljonar
Ursprungligen postat av tobes
Det jag personligen kan tycka är mest störande är dom som direkt planet landat knäpper upp bältet och börjar ställa sig och fippla med sina väskor, trots att lampan för säkerhetsbältet är tänd. Önskar att flygvärdinnorna skulle säga till oftare att låta bli.

Har aldrig förstått, och kommer aldrig att förstå. Tidsinbesparingen måste vara minimal, och i de fallen de möjligen sparat in några sekunder så ser man dom senare stå vid bagagebandet och vänta på sina väskor, som de mer än gärna försöker tränga sig till också.


Haha då skulle du flyga lite inrikes i Asien. Där ställer sig folk upp i stort sett när planet har bromsat klart efter landning och de små söta flygvärdinnorna höjer inte ens på de välmanikurerade ögonbrynen.

Som lydig svensk sitter jag oftast kvar men huvudsakligen för att, precis som du säger, så tjänar man ju ingen tid på att ställa sig upp i förtid.

Däremot kan jag lossa på bältet så snart planet har bromsat in, ser ingen vits med att sitta fastspänd medan planet taxar.
#28 2015-10-02, 12:36
Ursprungligen postat av Neksnor

Jag hade gärna lagt kanske 2-4 euro för tillgång till ett vanligt gymomklädningsrum med låsbart skåp, dusch och gärna bastu.

Det är just detta jag är ute efter, skulle gärna betala en slant för vip-loungen eller liknande men är ganska ovan resenär fortfarande. Har flugit inom europa en hel del innan men det går inte att jämföra. jag lär mig väl att hitta på de olika flygplatserna efter hand. Sorry för lite OffT men detta med att veta att man inte luktar gott när man sitter på en 6-10 timmars flygning känns ju sådär
#29 2015-10-02, 15:03
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Haha då skulle du flyga lite inrikes i Asien. Där ställer sig folk upp i stort sett när planet har bromsat klart efter landning och de små söta flygvärdinnorna höjer inte ens på de välmanikurerade ögonbrynen.

Som lydig svensk sitter jag oftast kvar men huvudsakligen för att, precis som du säger, så tjänar man ju ingen tid på att ställa sig upp i förtid.

Däremot kan jag lossa på bältet så snart planet har bromsat in, ser ingen vits med att sitta fastspänd medan planet taxar.


Jag antar att du inte varit ombord eller sett ett flyglpan tvärnita under taxning?

Jag har erfarenhet av båda, även med bälte fast och i låg hastighet var det rätt obehaglight eftersom det skedde väldigt oväntat. Jag hade inte velat pröva det i högre fart.

Jag har också sett en inbromsning i något högre fart där hela flygplanet synligt gungade kraftigt eftersom man stannade så plötsligt. Återigen hade jag inte velat sitta i kabinen utan att vara fastspänd i det läget.

Du vinner ju ändå inget på att knäppa loss bältet, och inte heller är det särskilt obekvämt att ha på, så jag förstår inte varför man inte skulle ha det fastspänt tills flygplanet stannar?
#30 2015-10-02, 16:45
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men de där svenskarna ska jämföras med, bland annat, de 20 miljoner resenärer som använder Sveriges största flygplats Arlanda.

Det största problemet är väl de som har två långa (8+ timmar) flyg med kort byte, antar jag. Gissar att det mest drabbar ställen som Dubai.

IST har tvättrum utan dusch om du tar rulltrappan upp mot moskén, en trappa upp från affärsnivån alltså. Det finns skyltar som hänvisar fottvätt till moskéns tvätteri, men raggardusch funkar. Rökrum (som hade utsikt) och café/bar finns alldeles till vänster om rulltrappan/tvättrummet.

Jag hade gärna lagt kanske 2-4 euro för tillgång till ett vanligt gymomklädningsrum med låsbart skåp, dusch och gärna bastu.


De flesta flygplatser har betallounger som kostar några hundralappar. IST har bl.a. denna: http://www.primeclass.com.tr/en/Services/Pages/Istanbul-Ataturk-Airport-...

Ok närmare EURO40 är ju en del pengar men förutom dusch så kan man ju också äta och dricka.
#31 2015-10-05, 11:36
tobes
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Haha då skulle du flyga lite inrikes i Asien. Där ställer sig folk upp i stort sett när planet har bromsat klart efter landning och de små söta flygvärdinnorna höjer inte ens på de välmanikurerade ögonbrynen.

Som lydig svensk sitter jag oftast kvar men huvudsakligen för att, precis som du säger, så tjänar man ju ingen tid på att ställa sig upp i förtid.

Däremot kan jag lossa på bältet så snart planet har bromsat in, ser ingen vits med att sitta fastspänd medan planet taxar.


Ptja, jag har flugit inrikes i Asien och kan inte påstå att det var större problem där än på t.ex. flygningar inom Europa. De ställde sig förvisso upp relativt snabbt, men de hade och andra sidan inte femtioelva väskor som skulle gås igenom och flyttas hit och dit.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag antar att du inte varit ombord eller sett ett flyglpan tvärnita under taxning?

Jag har erfarenhet av båda, även med bälte fast och i låg hastighet var det rätt obehaglight eftersom det skedde väldigt oväntat. Jag hade inte velat pröva det i högre fart.

Jag har också sett en inbromsning i något högre fart där hela flygplanet synligt gungade kraftigt eftersom man stannade så plötsligt. Återigen hade jag inte velat sitta i kabinen utan att vara fastspänd i det läget.

Du vinner ju ändå inget på att knäppa loss bältet, och inte heller är det särskilt obekvämt att ha på, så jag förstår inte varför man inte skulle ha det fastspänt tills flygplanet stannar?


Precis. Jag har också varit med om att planet fått bromsa in rejält på flygplatsen under taxning.

Man kan sitta med bältet på under flera timmar i flyget, men under de 5-10 minuter planet är nere på marken är det omöjligt?

Det finns givetvis en orsak till att bälteslampan är på och att man säger åt passagererna att ha bältet knäppt tills flygplanet stannat.
#32 2015-10-05, 11:47
KomHitSkaDuFau
Ursprungligen postat av Painted-Bird
Det som stör mig mest är när man har landat och vi som sitter i mittgången har rest oss upp och tagit våra väskor. Hela mittgången är full av människor som tagit sitt bagage och bara väntar på att dörren ska öppnas så vi kan få gå ut. När dörren väl öppnats så ska varenda jävel med fönsterplats tränga sig ut och fiffla med sitt bagage, istället för att först låta oss som redan är klara få gå ut. Så jag får givetvis stå och vänta i minst 15 minuter innan jag kan lämna planet.


Fast sitter folk i stolar framför dig står de ju före dig i "kön" ut så de har väl företräde enl. köhyfs.. Du får väl se till att boka plats längre fram i planet om det stör dig.
#33 2015-10-05, 14:36
postkodmiljonar
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag antar att du inte varit ombord eller sett ett flyglpan tvärnita under taxning?

Jag har erfarenhet av båda, även med bälte fast och i låg hastighet var det rätt obehaglight eftersom det skedde väldigt oväntat. Jag hade inte velat pröva det i högre fart.

Jag har också sett en inbromsning i något högre fart där hela flygplanet synligt gungade kraftigt eftersom man stannade så plötsligt. Återigen hade jag inte velat sitta i kabinen utan att vara fastspänd i det läget.

Du vinner ju ändå inget på att knäppa loss bältet, och inte heller är det särskilt obekvämt att ha på, så jag förstår inte varför man inte skulle ha det fastspänt tills flygplanet stannar?


Ursprungligen postat av tobes
Ptja, jag har flugit inrikes i Asien och kan inte påstå att det var större problem där än på t.ex. flygningar inom Europa. De ställde sig förvisso upp relativt snabbt, men de hade och andra sidan inte femtioelva väskor som skulle gås igenom och flyttas hit och dit.



Precis. Jag har också varit med om att planet fått bromsa in rejält på flygplatsen under taxning.

Man kan sitta med bältet på under flera timmar i flyget, men under de 5-10 minuter planet är nere på marken är det omöjligt?

Det finns givetvis en orsak till att bälteslampan är på och att man säger åt passagererna att ha bältet knäppt tills flygplanet stannat.


Hål i huvudet på mig....fattar inte vad jag snackade om....klart man sitter fastspänd så länge planet rör sig...när jag rannsakar minnet så är det ju när man bromsat in vid gaten och, antar jag, piloterna gör någon sorts "final check" utan att släcka bälteslampan...DÅ knäpper jag upp bältet.
#34 2015-10-05, 20:50
Alla är vi någon gång nybörjare med allt. Men det som stör mig med flyg är främst osäkra resenärer som inte har samma rutiner som man får efter 200+ flighter. Och då tänker jag på småsaker som att vid bordningen kliva ombord och sen tvärnita i gången för att kolla vilket säte man har att minnas t.ex. 34H är väl inte så svårt? En annan sak som stör mig är personer som ska försöka smita före vid premium bordningen. Har man inte status eller flyger i de högre kabinklasserna så ska man inte stoppa upp för alla som har den förmånen att få kliva på först. För man kommer ändå inte ombord!

Till sist så stör jag mig på SAS Go pax som envisas med att springa till den främre toaletten trots att dem inte reser i Plus som den främre toaletten är avsedd för. Nu låter jag nog som en snobb, men att försöka jobba när det ska springa 10 pax förbi på 1h flighter är irriterande

Ursprungligen postat av Painted-Bird
Det som stör mig mest är när man har landat och vi som sitter i mittgången har rest oss upp och tagit våra väskor. Hela mittgången är full av människor som tagit sitt bagage och bara väntar på att dörren ska öppnas så vi kan få gå ut. När dörren väl öppnats så ska varenda jävel med fönsterplats tränga sig ut och fiffla med sitt bagage, istället för att först låta oss som redan är klara få gå ut. Så jag får givetvis stå och vänta i minst 15 minuter innan jag kan lämna planet.


Nu kan jag bara utgå ifrån mig själv men jag vill ha din synpunkt. Jag reser mycket med SAS och då i premiumklassen Plus. Det gör att jag sitter i regel sitter på raden 1 - 10 och jag föredrar att sitta på rad F alltså fönster på höger sida. Hur ska jag förhålla mig till övrigt pax om jag nu sitter på plats 10F? Ska jag vänta på att alla i ekonomi har hunnit av planet som inte har fönsterplatser eller ska jag ha rätt att tränga mig ut bland de andra när vi har landat?
#35 2015-10-05, 21:10
Ursprungligen postat av WLHS
Nu kan jag bara utgå ifrån mig själv men jag vill ha din synpunkt. Jag reser mycket med SAS och då i premiumklassen Plus. Det gör att jag sitter i regel sitter på raden 1 - 10 och jag föredrar att sitta på rad F alltså fönster på höger sida. Hur ska jag förhålla mig till övrigt pax om jag nu sitter på plats 10F? Ska jag vänta på att alla i ekonomi har hunnit av planet som inte har fönsterplatser eller ska jag ha rätt att tränga mig ut bland de andra när vi har landat?


Naturligtvis inte. Jag har aldrig varit med om något annat än att ett flygplan töms efter rader. Däremot så kan man kanske begära att fönsterplats är rappa på att följa efter när det är den radens tur att gå av.
#36 2015-10-05, 21:23
BF_Sweden
Det som irriterar mig är de som applåderar när vi just landat. Det är inte applåderna i sig som jag stör mig på. De får gärna applådera men vänta då tills planet står stilla. Många olyckor sker precis efter att planet landat. Planet vinglar till, en vinge stöter i marken och så exploderar alltihop. Lite pinsamt att sitta och klappa händer då? Nej, vänta tills planet står still eller ännu hellre - tills man är ute i den friska luften.

Sa jag förresten att jag är flygrädd