Störande beteenden när folk flyger

#37 2015-10-06, 00:25
On the top of my head...

1. Barn, rent generellt. De som låter, de som sparkar, de som snorar, de som springer omkring.
2. Gamla människor som sover igenom dagsflighter men envisas med att alltid ha gångplats.
3. Feta människor som bokar in sig på ekonomi fastän de uppenbarligen tar upp minst 1,5 plats (som ofta även utsöndrar lagom trevliga odörer).
4. Folk som ställer sig upp fast planet fortfarande håller på att taxa och stressar.
5. Folk som stressar in i planet (what, kommer det lyfta utan dig eller?), speciellt tillsammans med status/förbetalda/familjer med små barn etc.
6. Barn igen. Speciellt de jävla små glinen som springer omkring och skriker i väntat på bagaget, samt hoppar omkring på bandet utan att föräldrarna reagerar.
7. Föräldrarna till alla ovanstående barn. (Speciellt de där jävlarna som regerar efter att man sagt till "du uppfostrar inte mina barn, jag säger till dom om det är något". Men säg till då pucko. Ta ungarna till Legoland eller nått om du inte orkar ha koll på dom.)
8. Snubbar som tycker att en 12h flight där jag är fast i sätet bredvid är det perfekta stället att flörta på.
#38 2015-10-06, 01:43
Ursprungligen postat av WLHS
...
Till sist så stör jag mig på SAS Go pax som envisas med att springa till den främre toaletten trots att dem inte reser i Plus som den främre toaletten är avsedd för. Nu låter jag nog som en snobb, men att försöka jobba när det ska springa 10 pax förbi på 1h flighter är irriterande
...

Håller inte med. Så länge skynket/gardinen saknas så ser jag kabinen och dess dass som gemensamt utrymme. Jag har dessutom inte sett något anslag om tillträdesförbud.

Plus innebär väl, ombord på flyget, inte mer än att du får sitta långt fram och får en macka?

Det där om folk som blockerar gången med sina väskor. Vid avstigning, ta ner väskan, lägg den på din tomma stolsrad och ställ dig framför stolarna om du måste gräva innan du går ut. Gör motsvarande vid ombordstigning.
#39 2015-10-06, 09:43
Ursprungligen postat av Lobengula
Naturligtvis inte. Jag har aldrig varit med om något annat än att ett flygplan töms efter rader. Däremot så kan man kanske begära att fönsterplats är rappa på att följa efter när det är den radens tur att gå av.


På Europaflygningar med t.ex. Boeing 737or så är det tjurrusning varje gång så fort bälteslampan slocknar. Men det skiljer sig lite från bolag till bolag också men på SAS-flighter så är det i regel herre på täppan och alla ska av först oavsett om du sitter på rad 1 eller rad 30.

Ursprungligen postat av Neksnor
Håller inte med. Så länge skynket/gardinen saknas så ser jag kabinen och dess dass som gemensamt utrymme. Jag har dessutom inte sett något anslag om tillträdesförbud.

Plus innebär väl, ombord på flyget, inte mer än att du får sitta långt fram och får en macka?

Det där om folk som blockerar gången med sina väskor. Vid avstigning, ta ner väskan, lägg den på din tomma stolsrad och ställ dig framför stolarna om du måste gräva innan du går ut. Gör motsvarande vid ombordstigning.


Nej gardinen försvann ju i samband med att SAS skrotade business inom Europa och införde Plus istället. När det gäller anslag om tillträdesförbud så nämns i regel det i utropet att den främre delen är avsedd för passagerare i SAS Plus. Det markeras ju av den lilla meningslösa skylten som sitter på sista raden i Plus.

Plus innebär som du säger plats på de främre raderna i kabinen, men även prio-bordning (som sällan efterlevs hos korrekt SAS). Desutom så är den främre kabinens toalett som jag nämnde avsett för passagerare i Plus. Utöver macken så innebär Plus även att du får fri tillgång till allt ifrån menyn.

Som jag skrev tidigare så kan jag låta som en bitterfitta i mina inlägg i den här tråden. Men för mig så är det ofta en arbetsplats. Och naturligtvis så är jag införstådd med att det inte är ett kontor. Men det finns fortfarande vissa restriktioner för passagerare som flyger i Go som aldrig efterlevs.
#40 2015-10-06, 11:33
Ursprungligen postat av WLHS
På Europaflygningar med t.ex. Boeing 737or så är det tjurrusning varje gång så fort bälteslampan slocknar. Men det skiljer sig lite från bolag till bolag också men på SAS-flighter så är det i regel herre på täppan och alla ska av först oavsett om du sitter på rad 1 eller rad 30.



Nej gardinen försvann ju i samband med att SAS skrotade business inom Europa och införde Plus istället. När det gäller anslag om tillträdesförbud så nämns i regel det i utropet att den främre delen är avsedd för passagerare i SAS Plus. Det markeras ju av den lilla meningslösa skylten som sitter på sista raden i Plus.

Plus innebär som du säger plats på de främre raderna i kabinen, men även prio-bordning (som sällan efterlevs hos korrekt SAS). Desutom så är den främre kabinens toalett som jag nämnde avsett för passagerare i Plus. Utöver macken så innebär Plus även att du får fri tillgång till allt ifrån menyn.

Som jag skrev tidigare så kan jag låta som en bitterfitta i mina inlägg i den här tråden. Men för mig så är det ofta en arbetsplats. Och naturligtvis så är jag införstådd med att det inte är ett kontor. Men det finns fortfarande vissa restriktioner för passagerare som flyger i Go som aldrig efterlevs.

SAS bör förtydliga det där lite, det jag minns om utrop ombord har bara handlat om ungefär "ni som reser i +, de X första raderna, får macka mm, ni övriga får kaffe".
#41 2015-10-06, 11:40
Det kanske mest irriterande momentet vid en flygresa är säkerhetskontrollen. Där märks det direkt vilka som är vana flygresenärer och vilka som är okunniga.

Innan jag ens har kommit fram till säkerhetskontrollen så har jag bältet, nycklar och annat tjafs i handbagaget, jackan har pass och mobiltelefon. I handen har jag min laptop. Väl framme så tar det cirka 5 sekunder att lägga mina saker på bandet.š

Den som är ovan börjar fippla med detta när de kommer fram till säkerhetskontrollen. Oj då, måste jag ta ut min laptop? Vadå, ska vätskor finnas i en påse? Sedan går de igenom metalldetektorn som genast piper. Nycklar i fickorna, bälte, armbandsklocka etc etc. Har man sedan ett tiotal av dessa framför sig så blir det lätt frustrerande.
#42 2015-10-06, 17:36
Ursprungligen postat av Lobengula
Det kanske mest irriterande momentet vid en flygresa är säkerhetskontrollen. Där märks det direkt vilka som är vana flygresenärer och vilka som är okunniga.

Innan jag ens har kommit fram till säkerhetskontrollen så har jag bältet, nycklar och annat tjafs i handbagaget, jackan har pass och mobiltelefon. I handen har jag min laptop. Väl framme så tar det cirka 5 sekunder att lägga mina saker på bandet.š

Den som är ovan börjar fippla med detta när de kommer fram till säkerhetskontrollen. Oj då, måste jag ta ut min laptop? Vadå, ska vätskor finnas i en påse? Sedan går de igenom metalldetektorn som genast piper. Nycklar i fickorna, bälte, armbandsklocka etc etc. Har man sedan ett tiotal av dessa framför sig så blir det lätt frustrerande.

Också en grej flygplatserna kan förbättra rejält. Tydliga skyltar och en förberedelsezon.
Generellt sett tycker jag att flygplatser är bra på att styra folkströmmar, men dåliga på att förbereda dem på vad som händer snart.
#43 2015-10-06, 18:27
Ursprungligen postat av Neksnor
SAS bör förtydliga det där lite, det jag minns om utrop ombord har bara handlat om ungefär "ni som reser i +, de X första raderna, får macka mm, ni övriga får kaffe".


Det där är faktiskt lite till och från med utropen. Det samma gäller prio-bordningen som i princip aldrig fungerar. Det ropas ut att passagerare i SAS Plus samt passagerare med Eurobonus guld samt Star Alliance gold får borda först eller när dem vill. Sen när alla status pax är blippade så släpps resten på. Och det är nästan aldrig kontroll om personerna som kliver på är det ena eller det andra. Rena korusningen varje gång..

Ursprungligen postat av Lobengula
Det kanske mest irriterande momentet vid en flygresa är säkerhetskontrollen. Där märks det direkt vilka som är vana flygresenärer och vilka som är okunniga.

Innan jag ens har kommit fram till säkerhetskontrollen så har jag bältet, nycklar och annat tjafs i handbagaget, jackan har pass och mobiltelefon. I handen har jag min laptop. Väl framme så tar det cirka 5 sekunder att lägga mina saker på bandet.š

Den som är ovan börjar fippla med detta när de kommer fram till säkerhetskontrollen. Oj då, måste jag ta ut min laptop? Vadå, ska vätskor finnas i en påse? Sedan går de igenom metalldetektorn som genast piper. Nycklar i fickorna, bälte, armbandsklocka etc etc. Har man sedan ett tiotal av dessa framför sig så blir det lätt frustrerande.


Jag kan helt hålla med dig även om det sällan nu för tiden drabbar mig. Men det är lite sport att ta sig igenom säkerhetskontrollen så smidigt och världsvant som möjligt. En fundering, använder du en påse/genomskinlig necessär för vätskorna? Jag gör det, dock så packar jag i regel aldrig upp den nu för tiden. Något enstaka tillfälle som jag har blivit ombedd att göra det. Att säkerhetskontrollen är ett skådespel är ju känt. Men det tummas rätt mycket på hur noga vissa moment är.
#44 2015-10-06, 18:36
Ursprungligen postat av WLHS
En fundering, använder du en påse/genomskinlig necessär för vätskorna? Jag gör det, dock så packar jag i regel aldrig upp den nu för tiden. Något enstaka tillfälle som jag har blivit ombedd att göra det. Att säkerhetskontrollen är ett skådespel är ju känt. Men det tummas rätt mycket på hur noga vissa moment är.

Det beror helt och hållet på vilken flygplats man befinner sig på, imo.
#45 2015-10-06, 19:42
Ursprungligen postat av WLHS|5493De6581
En fundering, använder du en påse/genomskinlig necessär för vätskorna? Jag gör det, dock så packar jag i regel aldrig upp den nu för tiden. Något enstaka tillfälle som jag har blivit ombedd att göra det. Att säkerhetskontrollen är ett skådespel är ju känt. Men det tummas rätt mycket på hur noga vissa moment är.


Ursprungligen postat av FatCharlie
Det beror helt och hållet på vilken flygplats man befinner sig på, imo.


Jag har aldrig med mig vätskor i handbagaget. Ja förutom en nässpray som jag aldrig ids packa upp och ingen har någonsin anmärkt på det, inte ens i USA som är rabiata på vätskor.

Men det beror ju på att jag i princip alltid har med mig ett incheckat bagage där jag kan dumpa sådant som inte passar i handbagaget. Skulle jag åka med endast handbagage, vilket har hänt några gånger. Ja då är vätskorna i en plastpåse innan jag kommer fram till säkerhetskontrollen
#46 2015-10-07, 08:41
Ursprungligen postat av FatCharlie
Det beror helt och hållet på vilken flygplats man befinner sig på, imo.


Så är det absolut, men samtidigt så har jag inte varit med om det särskilt ofta att jag har fått en åthyvling för att jag inte packat upp.

Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har aldrig med mig vätskor i handbagaget. Ja förutom en nässpray som jag aldrig ids packa upp och ingen har någonsin anmärkt på det, inte ens i USA som är rabiata på vätskor.

Men det beror ju på att jag i princip alltid har med mig ett incheckat bagage där jag kan dumpa sådant som inte passar i handbagaget. Skulle jag åka med endast handbagage, vilket har hänt några gånger. Ja då är vätskorna i en plastpåse innan jag kommer fram till säkerhetskontrollen


Haha ja det där med plastpåsen och säkerhetskontrollen är alltid lika intressant. Nästa gång som jag lämnar Arlanda så ska jag nog ta mig en tur genom den vanliga säkerhetskontrollen bara för att räkna antalet personer som inte har packat rätt ifrån början och ska tjafsa om en cola ifrån Pressbyrån etc.
#47 2015-10-07, 13:03
Råkade ha felpackat en spraydeo när jag flög via Wien en gång, säkerhetspersonalen höll på att pissa på sig över det hela. Jävlar vad arg han var. Ska tilläggas att den tog sig igenom Landvetter flygplats utan problem.

Jag brukar alltid packa vätskor i påsar redan hemma och sedan ha påsen i ytterfacket alt. ovanpå datorn som ändå ska packas upp när jag väl ska fram. Att ställa sig och göra det på plats är lite för orutinerat för mig. (Dock har jag fått igenom både en och två Pressbyrån vattenflaskor från både Arlanda och Landvetter...)
#48 2015-10-07, 13:28
NickeNickname
Kanske inte har med själva flygande att göra ,men efter när man ska hämta ut bagaget och 90% av alla ska envetet stå 1cm från själva rullbandet,istället för civiliserat stå några meter bort och gå fram och hämta sin väska när den kommer .
då slipper alla andra knö sig fram och ursäkta sig för man ska hämta sin egen väska
Jävligt störande
Vet att det finns en gul linje någonstanns om det är Singapore eller är det kanske Arlanda,minns inte
bra lösning,men å andra sidan skiter ju folk i den ändå