Bussolyckan

#13 2006-01-28, 04:54
Norman
Ursprungligen postat av raol
Jo
http://www.vv.se/templates/page3____2775.aspx

Lider du av brist på uppmärksamhet eller vad?


Jag började för tiotals år sedan av lust att resa till Spanien, så vadå
#14 2006-01-28, 04:57
Norman
Ursprungligen postat av Not_me
Tja, jag hade hellre velat bli påkörd av en SUV när jag sitter i en buss än när jag sitter i en bil som är av samma storlek eller mindre. Det händer ju inte särskilt ofta att bussar slår runt. Däremot har ju folk kört in i bussar utan att någon skadat sig på bussen.

Man känner sig så maktlös i allt utom den egna bilen där man kan kontrollera det mesta själv, jag har kört massvis genom EUropa etc. Nu flyger jag hellre och hyr en bil. I planet ska man sitta längst bak...
#15 2006-01-28, 15:35
HjarterDam
Ursprungligen postat av Norman
Jag har sett busschaffisar som hållit på att somna, det hände vistt denna gång.


Vad grundar du detta utalande på?
#16 2006-01-28, 21:23
Norman
Ursprungligen postat av HjarterDam
Vad grundar du detta utalande på?

Jag har själv problem ibland att hålla mig vaken på fina vägar, denna är så och har olyckor året runt, Vägverket säger att det var fint väglag och det verkar som han kört av vägen. Men sa inte de som kom dit att det var halt
#17 2006-01-29, 00:15
Harry_
vad är problemet??

"Jag bara svimmade"
För Ralf Nilsson berättade han om sekunderna innan olyckan:
- Han sa till mig att han fått en blackout bakom ratten. Att det bara svartnade för ögonen på honom. Och sedan åkte han plötsligt bara rätt ner, av vägen.



han svimmar och kör av vägen

vad är det Volvo ska fösöka göra bättre??
vad ska haverikommissionen försöka få fram

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=515124
#18 2006-01-29, 02:02
Norman
Ursprungligen postat av Harry_
vad är problemet??

"Jag bara svimmade"
För Ralf Nilsson berättade han om sekunderna innan olyckan:
- Han sa till mig att han fått en blackout bakom ratten. Att det bara svartnade för ögonen på honom. Och sedan åkte han plötsligt bara rätt ner, av vägen.



han svimmar och kör av vägen

vad är det Volvo ska fösöka göra bättre??
vad ska haverikommissionen försöka få fram

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=515124

Huga, vad ska man göra, dubbelkommando?
62-åring, samma kan hända med bil man möter...:'(
#19 2006-01-29, 09:48
HjarterDam
Ursprungligen postat av Norman
Jag har själv problem ibland att hålla mig vaken på fina vägar, denna är så och har olyckor året runt, Vägverket säger att det var fint väglag och det verkar som han kört av vägen. Men sa inte de som kom dit att det var halt


Har du själv problem med att hålla dig vaken när det är fina vägar så är det nog dags att ställa bilen.
#20 2006-01-29, 13:05
Hellsis
Ursprungligen postat av Norman


Man skulle på "teater/musikalföreställning" från Skövde till Sthlm, illa att man måste ge sig ut i halkan för det och lite självförvållat dessvärre.


Uttalandet tyder på att du inte riktigt har insikt i saker och ting. Händelser kan ske av slump och då är det för att man befinner sig på ett ställe vid rätt/fel tidpunkt och man kan inte påverka slumpen. Självförvållat är det först när chauffören körde så pass fort att det är mer fara eller att chauffören inte känner sig fysiskt god att köra, men kör ändå.

Förövrigt så kommer busschauffören må extremt dåligt över det här, oavsett om han är vållande eller inte och det vore mycket omänskligt att ge han mer skuld än vad han med 110% redan känner. Han kanske till och med tar livet av sig, sådant händer också, hoppas inte bara.
#21 2006-01-29, 13:45
Norman
Ursprungligen postat av HjarterDam
Har du själv problem med att hålla dig vaken när det är fina vägar så är det nog dags att ställa bilen.

Yngre höll jag på att köra av vägen, nu tar jag paus och sover när det är dags, men bilarna står mest ändå, tycker det är dyrt och riskabelt ändå att åka långt, åker bara lokalt.
#22 2006-01-29, 13:59
Norman
Ursprungligen postat av Hellsis
Uttalandet tyder på att du inte riktigt har insikt i saker och ting. Händelser kan ske av slump och då är det för att man befinner sig på ett ställe vid rätt/fel tidpunkt och man kan inte påverka slumpen. Självförvållat är det först när chauffören körde så pass fort att det är mer fara eller att chauffören inte känner sig fysiskt god att köra, men kör ändå.
Förövrigt så kommer busschauffören må extremt dåligt över det här, oavsett om han är vållande eller inte och det vore mycket omänskligt att ge han mer skuld än vad han med 110% redan känner. Han kanske till och med tar livet av sig, sådant händer också, hoppas inte bara.

Om jag ger mig ut i dåligt väder för att gå på teater som knappast är livsnödvändigt, blir det självförvållat och kan ta skulden av chaffisen som var felet denna gång.
Jag lät bli att ta bilbåten till Gran Canaria, att skvalpa omkring på Atlanten i 2 dygn verkade inte nödvändigt, letade efter landvägen ner istället. (Förut åkte jag båten runt halva världen)

Året efter förliste Estonia, det var nog inte livsnödvändigt att åka med den heller för ganska många. Det låter hårt men man måste kunna vara vuxen att göra Riskbedömningar och stå för vad man gör, inte skylla på andra.
Att åka till Tajland har sina risker men inte ens jag skulle nog räknat med en Tsunami.

En intressant fråga finns här, när äldre trötta och kanske sjuka susar fram med uppåt 100 pax bakom sig i 100 knyck, hur hindrar man en sån olycka?

Jag brukar alltid hålla koll på förarna när jag måste åka buss
#23 2006-01-29, 14:57
HjarterDam
Ursprungligen postat av Norman
Om jag ger mig ut i dåligt väder för att gå på teater som knappast är livsnödvändigt, blir det självförvållat och kan ta skulden av chaffisen som var felet denna gång.
Jag lät bli att ta bilbåten till Gran Canaria, att skvalpa omkring på Atlanten i 2 dygn verkade inte nödvändigt, letade efter landvägen ner istället. (Förut åkte jag båten runt halva världen)

Året efter förliste Estonia, det var nog inte livsnödvändigt att åka med den heller för ganska många. Det låter hårt men man måste kunna vara vuxen att göra Riskbedömningar och stå för vad man gör, inte skylla på andra.
Att åka till Tajland har sina risker men inte ens jag skulle nog räknat med en Tsunami.

En intressant fråga finns här, när äldre trötta och kanske sjuka susar fram med uppåt 100 pax bakom sig i 100 knyck, hur hindrar man en sån olycka?

Jag brukar alltid hålla koll på förarna när jag måste åka buss


Tycker du tar lite väl hårt på riskerna. En olycka kan hända när som helst och var som helst.
Om du kör eller inte kör, om du flyger eller inte flyger, vad som helst kan hända när som.

Slappa av och ta inte för hårt på risekerna. Menar nu inte att man ska hoppa bungijump utan gummiband. Men slappna av lite.
#24 2006-01-29, 16:39
Norman
Ursprungligen postat av HjarterDam
Tycker du tar lite väl hårt på riskerna. En olycka kan hända när som helst och var som helst.
Om du kör eller inte kör, om du flyger eller inte flyger, vad som helst kan hända när som.
Slappa av och ta inte för hårt på risekerna. Menar nu inte att man ska hoppa bungijump utan gummiband. Men slappna av lite.

Riskbedömning är hälsosamt om man inte har tid att vara skadad, även för mitt lilla älskade barn och frun, jag har varit nära döden så det räcker. Sysslar med samma sak inom politiken ex. kärnkraft och klimatet etc. när man väger risker emot nytta, det för livet vidare.
Men jag kör bil och ligger med frun så pulsen går upp etc