Bussolyckan

#37 2007-02-28, 22:39
SE-mania
R.i.p
#38 2007-03-01, 01:06
Ådärkomdenja
"Busschaufför fälld för vinglig färd"

Busschauffören, som i somras pratade i telefon och gjorde ständiga anteckningar medan han körde, dömdes i dag till böter av Uppsala tingsrätt för vårdslöshet i trafik, rapporterar Sveriges Radio Uppland.

Åklagarens starkaste bevis var att en av passagerarna på linjebussen mellan Stockholm och Gnarp filmat chaufförens vingliga framfart.

Rätten anser att föraren gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande.

TT källa

Uppenbart ett skandalområde. Att folk sätter sig frivilligt i dessa dödsfällor, t o m utan säkerhetsbälte, är ofattbart.
Särskilt runt Uppsala, där dom värsta dödspiloterna tydligen getts frispel.
#39 2007-03-01, 01:15
pokepeh
jag skulle ha åkt en av "dödsbussarna" om jag inte hade bestämt mig på morgonen för att börja jobbet lite tidigare än vanligt. några bekanta klarade sig inte.
just linje 811 tycker jag ofta dom kör som svin.. mer än en gång man varit lite skrajsen när man klivit av bussen.. oftast är det de utländska förarna som kör idiotiskt. min teori är att dom har sadlat om från att köra stadsbussen i uppsala till att köra lantbuss, för de hanterar de stora linjebussarna på samma sätt som de mindre stadsbussarna - två lägen, full gas eller tvärnit, störst först oavsett trafikregler. har ju haft några häromkring som torskat för rattfylla - en herre hade inte ens körkortet kvar men jobbade på som vanligt. borde inte polis/länsstyrelse informera arbetsgivaren om återkallat KK när det gäller yrkestrafik?
#40 2007-03-01, 01:36
Blueslave1
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Tillägg till ovanstående inlägg:


Hur kan man lägga passagerares liv i händerna på en tjugoårig, kvinnlig förare, av ett tungt fordon som buss. Vedervärdigt.

Inte ens killar i den åldern duger. En bussförare skall vara äldre, med lång trafikerfarenhet. Här måste ny lagstiftning till.



Var ska erfarenheten komma ifrån, lastbils och bussbranschen har stora problem med återväxten. Titta hur många gamla uvar det sitter i bussar och lastbilar.
Lagstiftar man om att chaffisarna måste vara trettio och ha haft körkort i minst fem år så har vi snast inga chaufförer kvar, då har eventuella intressenter redan hittat andra yrkesbanor.
#41 2007-03-01, 01:50
Ådärkomdenja
Ursprungligen postat av Blueslave1
Var ska erfarenheten komma ifrån, lastbils och bussbranschen har stora problem med återväxten. Titta hur många gamla uvar det sitter i bussar och lastbilar.
Lagstiftar man om att chaffisarna måste vara trettio och ha haft körkort i minst fem år så har vi snast inga chaufförer kvar, då har eventuella intressenter redan hittat andra yrkesbanor.
Det är helt klart ett problemområde.

Idag hörde jag på riksradion ett inslag, där man flaggade för brist på lastbilschaufförer.

Häpnadsväckande, var min omedelbara reaktion. Vi har 270 000 arbetslösa, en halv miljon invandrare som sitter och rullar tummarna i bidragsghetton. Det finns alla chanser att få fram friska krafter till rattarna, om bara byråkratin tog tag i frågan och gjorde nåt.

Men, snackbögarna i riksdagen kommer sannolikt att tillsätta en "utredning", med "remissförfarande" och efterföljande "politiska överlägganden", innan förslag till åtgärd kommer.

Bananrepublik, vad gäller handlingsförmåga.
#42 2007-03-01, 02:59
Harry_
Ursprungligen postat av Norman
Ja chaffisen fick ju en kollaps, hur hindrar man sånt?


man frågar chaffisen om han tänker kallopsa så klart
#43 2007-03-01, 20:45
Ådärkomdenja
Polisen uppger att man tror sig veta
hur olyckan gick till men väljer att
avvakta med sin slutsats. Ingen har
delgivits misstanke för något brott.

texttv källa

Skall bli intressant att följa upplösningen.
I bussavkörningsolyckan utanför Arboga har man
inte kommit fram till nåt avslut om orsakerna
ännu.
#44 2007-10-23, 10:29
nnc
Eftersom jag inte hittade någon annan tråd och den här delvis handlar om olyckan i Rasbo är det väl lika bra att fortsätta här - enligt Aftonbladet kommer den 22-åriga kvinnliga busschauffören åtalas imorgon för dödsolyckan tidigare i år: http://www.aftonbladet.se/uppsala/article1072179.ab

Har fått höra lite rykten att hon endast hade runt sex månaders erfarenhet av att köra buss innan olyckan, samt att hon under den korta perioden blivit anmäld två gånger av passagerare (senast en vecka innan olyckan) bland annat för att hon suttit och ätit samtidigt som hon kört. Någon annan som hört liknande rykten?
#45 2008-04-04, 13:26
Pedal
Här är statens haverikommisionens rapport som lades ut igår:

http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2008_01.pdf

Verkar som de anser att vägens utformning och skyltad hastighet är starkt bidragande orsaker till olyckan. Även bristande rutiner hos bussbolaget.

Kollision mellan två bussar med
reg.nr XCA 758 och XCA 777
på länsväg 288 vid Rasbo, NO Uppsala, C län, den 27 februari 2007.


3.2 Orsaker till olyckan
Olyckan orsakades av dels brister i vägens utformning och hastighetsgränser
utan hänsyn till vägens standard mot bakgrund av krockvåldsprincipen,
dels brister i företagets säkerhetsarbete. Bristerna i företagets säkerhetsarbete
har lett till att det saknats åtgärder i form av särskilda anvisningar och
restriktioner till förarna samt den uppföljning, utbildning och ytterligare
styrning som behövts för att ge tillräckliga förutsättningar för en säker trafik
mot bakgrund av de förhållanden som rådde vid olyckstillfället i form av
den låga säkerhetsnivån på vägen, den höga högsta tillåtna hastigheten, det
rådande väglaget och väderförhållandena, fordonsskicket samt förarnas
trötthetsnivå och begränsade erfarenhet.

Sid. 74 i rapporten.

På sid 74-75 anges även rekommendationer. Dessa berör statens räddningsverk, vägverket och arbetsmiljöverket.
#46 2009-05-26, 15:35
Tuesday
Ursprungligen postat av nnc
Eftersom jag inte hittade någon annan tråd och den här delvis handlar om olyckan i Rasbo är det väl lika bra att fortsätta här - enligt Aftonbladet kommer den 22-åriga kvinnliga busschauffören åtalas imorgon för dödsolyckan tidigare i år: http://www.aftonbladet.se/uppsala/article1072179.ab

Har fått höra lite rykten att hon endast hade runt sex månaders erfarenhet av att köra buss innan olyckan, samt att hon under den korta perioden blivit anmäld två gånger av passagerare (senast en vecka innan olyckan) bland annat för att hon suttit och ätit samtidigt som hon kört. Någon annan som hört liknande rykten?


Hon dömdes i tingsrätten. Hovrätten friade henne idag.