Bussolyckan

#25 2006-01-29, 16:55
HjarterDam
Ursprungligen postat av Norman

Men jag kör bil och ligger med frun så pulsen går upp etc


#26 2006-01-29, 16:59
Azze
Ursprungligen postat av Norman
Riskbedömning är hälsosamt om man inte har tid att vara skadad, även för mitt lilla älskade barn och frun, jag har varit nära döden så det räcker. Sysslar med samma sak inom politiken ex. kärnkraft och klimatet etc. när man väger risker emot nytta, det för livet vidare.
Men jag kör bil och ligger med frun så pulsen går upp etc


Nytta kan ju även innebära att bli "tillfredställd" (kom inte på nått bättre ord). De som satte sig på bussen för att se Mamma Mia hade säkert vägt risken att krocka etc mot att få en upplevelse iform av denna musikal/teater. Man gör ju dessa val hela tiden. Ska jag gå till jobbet? Nyttan - jag får pengar - måste ju vägas mot en massa risker hela tiden.
Man får ju göra som man vill, men att skylla på passagerarna och kalla det självförvållat, som du skrev i ett tidigare inlägg, håller jag ej med om.
#27 2006-01-29, 18:01
Norman
Ursprungligen postat av Azze
Nytta kan ju även innebära att bli "tillfredställd" (kom inte på nått bättre ord). De som satte sig på bussen för att se Mamma Mia hade säkert vägt risken att krocka etc mot att få en upplevelse iform av denna musikal/teater. Man gör ju dessa val hela tiden. Ska jag gå till jobbet? Nyttan - jag får pengar - måste ju vägas mot en massa risker hela tiden.
Man får ju göra som man vill, men att skylla på passagerarna och kalla det självförvållat, som du skrev i ett tidigare inlägg, håller jag ej med om.

Ja det kan vara svåra val ibland när många inte har Försiktighetsprincipen inmejslad. Skrev ju att det är illa att man måste resa från obygden i dåligt väder för att roa sig, det är ett fundamentalt fel. Godtrogna okunniga svenskar som litar på bussarna, jag råkar kunna ovanligt mkt som politiskt verksam resenär som ville åka till Spanien bekvämt och billigt. Då föreslog jag bälten i bussar och tåg, men åkte min säkra bil istället. Nu är det bättre att flyga om man inte ska stanna väldigt länge.

Numera stressar jag ganska bra för att tjäna pengar, frågar mig om det är bra och efter alternativ.
Som småbarnsfar har man lite extra ansvar för framtiden.
Spillda liv ser jag allvarligt på om det kan förebyggas.
#28 2006-02-03, 19:20
Trid
Visst ska man överväga riskerna, men vilket liv lever man om man är rädd för allt och inget. Det är ju en risk att gå över gatan, sitter man hemma så finns det en teoretisk risk att det ramlar ner ett flygplan på en, mm, mm.
Det är farligt att leva... man kan dö
#29 2006-02-03, 19:26
Konsument
Tekniska undersökningen pekar mot att det inte var något fel på bussen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=518199
#30 2006-02-03, 22:26
Ursprungligen postat av Norman

Jag lät bli att ta bilbåten till Gran Canaria, att skvalpa omkring på Atlanten i 2 dygn verkade inte nödvändigt, letade efter landvägen ner istället. (Förut åkte jag båten runt halva världen)



Är bara nyfiken men hittade du nån landväg till Gran Canaria?
#31 2006-02-03, 22:37
Norman
Ursprungligen postat av Trid
Visst ska man överväga riskerna, men vilket liv lever man om man är rädd för allt och inget. Det är ju en risk att gå över gatan, sitter man hemma så finns det en teoretisk risk att det ramlar ner ett flygplan på en, mm, mm.
Det är farligt att leva... man kan dö

Vem är rädd för allt men den som inte klarar riskbedömning lever inte länge.
#32 2006-02-03, 22:38
Norman
Ursprungligen postat av Konsument
Tekniska undersökningen pekar mot att det inte var något fel på bussen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=518199

Ja chaffisen fick ju en kollaps, hur hindrar man sånt?
#33 2006-02-03, 22:53
Norman
Ursprungligen postat av Dejad
Är bara nyfiken men hittade du nån landväg till Gran Canaria?

Det går att köra hela vägen ner, med banditvarning på vägen emot slutet i Marocko, men finns ingen färja över så man måste åka vanlig båt och bilen kan gå som frakt. Man åker inte bil den vägen utan tar bilbåt från Spanien, fast det är väldigt närmare till Marocko.:| :sneaky: De som åkt den båten gillar den inte, när man fraktat ner prylar till ön. Ska kolla viadare vid behov för ingen har sagt än varför det är så här, titta på kartan. Man kör turistbåtar nu från öarna.
Vi har bostäder så vi ser afrika och en biltur neråt har lockat. Nu har man dessutom planer på en tunnel/bro till afrika över Gibraltarsund.
Men drivmedel är så dyrt nu att flyg och hyrbil räcker långt innan bil blir lönsamt, egen bil är bra om man vill välj restid och vara nere länge. Alternativet då är enkelbiljetter och att köpa en bil på plats.
#34 2007-02-28, 20:24
Ådärkomdenja
Trodde tråden handlade om den fatala dödskrocken mellan Uppsalabussarna, med sex döda.

Nu kom förklaringen till olyckan via Tv i eftermiddags. Den ena bussen framfördes av en kvinna.

Hon girade över på fel sida, vågade inte hålla sitt körfält pga en långtradare som stod rätt parkerad på en vägficka. Och kunde inte återbringa bussen till höger, sen small det.

Själv åker jag inte buss, men skulle jag göra det, så skulle jag aldrig i livet sätta mig i en buss med kvinnlig chaufför. Jämlikheten kräver dödsoffer...
#35 2007-02-28, 21:52
Ådärkomdenja
Tillägg till ovanstående inlägg:

"Den mötande bussen kördes av en kvinnlig busschaufför i 20-årsåldern."

http://aftonbladet.se/vss/uppsala/story/0,2789,1010599,00.html


Hur kan man lägga passagerares liv i händerna på en tjugoårig, kvinnlig förare, av ett tungt fordon som buss. Vedervärdigt.

Inte ens killar i den åldern duger. En bussförare skall vara äldre, med lång trafikerfarenhet. Här måste ny lagstiftning till.
#36 2007-02-28, 22:24
djsleepwalker
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Tillägg till ovanstående inlägg:


Hur kan man lägga passagerares liv i händerna på en tjugoårig, kvinnlig förare, av ett tungt fordon som buss. Vedervärdigt.

Inte ens killar i den åldern duger. En bussförare skall vara äldre, med lång trafikerfarenhet. Här måste ny lagstiftning till.


Ja det är vansinnigt fel att en 20-årig tjej ska ha det jobbet. Det verkar vara sådan brist på busschaufförer att vem som helst med ett busskort får jobb. Läste en platsannons från SL där man sökte ny personal, man sökte även personer utan busskörkort och menade att det kunde man få hjälp att ta.

Busschaufförer verkar ofta vara rätt udda personligheter. Ofta man läser om alkoholpåverkade förare etc. Jag var själv med i en bussolycka där chauffören helt sonika somnade, kom över på fel körbana, och sedan hamnade bussen uppochner i diket. Det visade sig att chauffören inte hade sovit något under natten.

En stor del av problemet är väl att det är dåligt betalt och obekväma arbetstider och då blir det inget eftertraktat yrke vilket innebär att man måste anställa mindre lämpliga chaufförer.