Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#49 2018-06-20, 12:34
heavenorlasvegas
Inom Europa när jag har flugit med fler än ett bagage har jag vid några tillfällen funnit att Business skulle gå typ på ett ut att betala för det extra bagaget och en måltid på flyget i ekonomiklass. Vid dessa tillfällen har det inte varit så mycket att fundera på. Jag slapp då också köa och fick senast det hände checka in ett tredje bagage(som egentligen inte ingick) utan extra kostnad.
#50 2018-06-20, 12:52
bushus
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack

Business: Du är på flygplatsen en timma innan, fast track security, boardar först, champagne, tre rätters god mat sedan gör du om sättet till säng och får en god natts sömn. Bra frukost med riktig espresso, kliv av planet, fräsch och redo för semestern.



Visst, men just grejen att "boarda först" har jag verkligen aldrig förstått mig på, om man nu inte ser något självändamål i att sitta och vänta på marken i 45 minuter. Vare sig man flyger business eller ej kan man lika gärna kliva på 5 min innan avgång, då slipper man köerna och trängseln vilket fall. Att ställa sig och köa innan gaten är ju ingen vits.
#51 2018-06-20, 13:11
Nicke08
Ursprungligen postat av Nihenna
Satt och jämförde priserna på min Japanresa i höst.

En biljett i ekonomi går tur och retur på 5400, vilket helt klart är prisvärt.
Jag kollade sedan vad det skulle kosta med Business Class och första klass och blev helt chockad.

50 000 för Business, och 100 000 för första klass

Jag förstår att i slutändan så beror det på att det är vad folk är villiga att betala, så att de kan, men HUR blev det så sinnessjukt dyrt från första början? Det är ju 1000% priset för Business, och 2000% för första klass...

Jämför jag med tåg och buss, så är första klass mycket mer prisvärt för egentligen samma extraservice.
Jag ska åka till Stockholm om någon helg, och lär, som vanligt, boka första klass på tåget som då bara kostar någon hundring extra, inte ens 100% av normalpriset.

Där kommer jag att bjudas på bättre mat, med riktiga bestick, mer rymliga och bekväma säten samt gratis kaffe/te/kakbuffé. Vad mer får man på flyg? En gratisdrink i början av planet?

Buss är mer begränsat, så klart, men med Nettbuss t ex så är det betydligt mer benutrymme och rymligare säten, samt garanterat eluttag.

Detta är ju ingenting som någon medel-Svensson någonsin kommer att ha råd till, om man inte vill spendera hela sin resebudget på att ta sig till själva resan.

En bonusfråga; tycker folk verkligen att, även om de har råd, att business class och uppåt är värd det priset? Rika personer blir ju rika just för att de INTE slösar pengar, och att då spendera massa extra pengar på så lite, när alla kommer fram samtidigt, istället för att spara undan pengarna och använda på annat verkar dumt, oavsett om man har råd eller inte.


I Första klass kan du servera dig själv med rikligt brett barutbud när som helst under resan. Vill du öppna en flaska champagne, så gör du det.

Du har inte bara en liggstol-du har en säng med lakan.
Kupen är tyst, lugn och inga barn eller högljudda wannabes.
Du kan ta med enormt med bagage.
Du har en service utanför själva flygningen som du blott får på de finaste hotellen.
Arbetsgivare som vårdar, uppskattar och begriper värdet i humankapitalet låter nyckelpersoner flyga First Class. Osvenskt ja.
#52 2018-06-20, 13:18
EmperorObservatory
Ursprungligen postat av Nicke08

Du har en service utanför själva flygningen som du blott får på de finaste hotellen.
Arbetsgivare som vårdar, uppskattar och begriper värdet i humankapitalet låter nyckelpersoner flyga First Class. Osvenskt ja.


De flesta som kommenterar här har antagligen inte ens varit i närheten av J och F.

Visst kan det synas som onödiga pengar när man ändå kommer fram på samma tid, men med J och F så startar semestern när man stiger in på flygplatsen och fortsätter första dagen när man kommer fram till resmålet även om det är 17 timmar bort. I Y så tar det flera dagar innan man återhämtar sig och det är även en pina innan man åker eftersom man oroar sig för flighten (som kan bli en mardröm).
#53 2018-06-20, 13:29
AreYouBack
Min syster jobbade för ett läkemedelsföretag. Ofta resor till USA. Det var för henne att sätta sig business class, käka ett sömnpiller och sova hela resan. Blev inte störd av andra resenärer. Jobb i två dagar och tillbaka. Klart att företagen pröjsar för detta.
#54 2018-06-20, 14:28
Turistparadiset
Ursprungligen postat av bushus
Visst, men just grejen att "boarda först" har jag verkligen aldrig förstått mig på, om man nu inte ser något självändamål i att sitta och vänta på marken i 45 minuter. Vare sig man flyger business eller ej kan man lika gärna kliva på 5 min innan avgång, då slipper man köerna och trängseln vilket fall. Att ställa sig och köa innan gaten är ju ingen vits.

Snarare självmål!

En annan anledning till att köpa dessa biljetter är att de ofta är de sista som finns kvar. Så ibland är det bara att slanta upp om man alls vill åka.
#55 2018-06-20, 15:07
Mackan52
Ursprungligen postat av Nihenna
Huh, där ser man. Jag kollade nämligen rakt på mitt flygbolags hemsida (All Nippon Airways) och fick upp de hutlösa priserna.


Där har du halva svaret. Air Nippon och JAL är japanska företag så att de agerar så här är inget ovanligt.

I övrigt så är det så här i övriga flygbranchen (skiljer sig från flygbolag till flygbolag) av anledningen som alla andra säger "företagen betalar" och personligen tycker jag det är ett win-win.

För oss som bara vill komma fram till resmålet (boskapsklass) kan priserna hållas nere medan affärsmän och företagsrepresentanter som spenderar större delen av sitt liv på flyg får bättre bekvämlighet och service i utbyte mot att företaget pungar ut större summor så vi i boskapsklassen slipper.

Nu låter det nog som jag fjäskar för överklassen men jag har alltid funderat över hur larvigt låga flygpriser ibland är och här har vi en del av svaret.
#56 2018-06-20, 15:16
Sherbert
Jag har under mina 22+/- ar som utlands-svensk alltid flugit Business Class, firman projsar, aldrig fel att fa en kall ol direkt nar man satt sig, samt valja kak ifran en meny, slippa "armbagas" med grannen, bra benutrymme, tillgang till loungen pa flygplatsen.
#57 2018-06-20, 15:19
Mackan52
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Efter att ha börjat flyga Business för ett par år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig att flyga ekonomi igen. Det är som ett zoo. Folk som blir för fulla, skrikande barn, trötta flygvärdinnor. Stå och häng på flygplatsen i timmar, köa för att boarda, må skit på planet och köa för att gå av.

Business: Du är på flygplatsen en timma innan, fast track security, boardar först, champagne, tre rätters god mat sedan gör du om sättet till säng och får en god natts sömn. Bra frukost med riktig espresso, kliv av planet, fräsch och redo för semestern.

Kort sagt, bra Business är som att teleportera sig. Ekonomi är en pärs.

Man blir inte lyckligare av mer pengar men livet blir jävligt mycket mer bekvämt.


Tycker du? Av just dessa anledningar tycker jag det är charmigt med boskapsklass, allt lustigt folk, "gissa måltiden" när maten serveras osv.

Men jag tycker även långa väntetider på flygplatser är roliga också och tyckte sex timmar på obekväma vägar i Vietnam inte var så farligt så chansen är att jag är en komplett idiot

Fast om man reser mycket mer än en gång om året antar jag att man kan vilja ha något bättre.
#58 2018-06-20, 16:39
Att business och first class kostar är väl egentligen inte så konstigt? Vi kan ta ett enkelt räkneexempel hos vissa flygbolag går det utrymmesmässigt många gånger 9 ekonomistolar på 4 business dito. Lägg där till en helt annan grad av service både före, under och efter resan.

Sen är det som många redan har påpekat att business är egentligen inte så fasligt dyrt. Visst det är mycket pengar för den som prioriterar priset före komfort. Tillhör man de pax som gärna mellanlandar i något sandlådeland för att spara en tusenlapp till Thailand så är det inte så konstigt att en T&R för 20K är ockerpengar för man kommer ju ändå fram samtidigt.

För det andra så är det många affärsresenärer som flyger business just för att ens orka ta ett möte när de kommer fram. Det är natt och dag att resa som turist och affärsresenär. Om man inte förstår den ekvationen så finns det inte mycket som går att förklara. Vad det gäller first class så reser många av dessa resenärer för flygpoäng.

Sätter man sig in i frequent flyer världen så går det ganska snabbt att förstå att det är relativt billigt att flyga både business och first. Att samla poäng med kreditkort, kampanjer och annat skapar högar med poäng. Poäng som sen används för att smutta på Krug och äta mat som resenärerna längst bak bara kan drömma om.
#59 2018-06-20, 16:45
zcinner
såg denna för ett tag sedan, hade samma funderingar som dig. men denna videon gav mig typ svar på allt
https://www.youtube.com/watch?v=BzB5xtGGsTc
#60 2018-06-20, 17:12
Juli14
Visst är det en del pengar,men åker man som jag 1 gång om året till Asien i 2-3 månader är inte 14000:- för en business biljett så jäkla mycket räknat på hela året,dock skulle jag åka fler ggr så hade jag nog tänkt mig för ;-)

Sedan ska man tänka på att man har gratis dryck och mat i Loungerna, flyger Gtb-Helsingfors-Bkk
då får man lite mat och dryck på både Landvetter och Helsingfors och Bangkok som säkerligen hade gått på nån tusing bara där,och deras priority check in och via immigration i Bangkok är guld värt
Har nu åkt business 2 senaste åren och har svårt att tänka mig att gå tillbaka,men har full förståelse för er som prioriterar annat än lite lyx och komfort,men att sitta där i breda säten med en nice välkomstdrink och se fram emot en trevlig resa med Wifi och fin cognac /viner ,sedan bädda ner sig raklång för att vakna några timmar senare :-)