Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#61 2018-06-20, 17:31
lavidaloca
Det behöver absolut inte vara så dyrt i verkligheten. Uppgradera på flygplatsen till business class istället så betalar du mellan 4000-20 000 utöver ordinarie biljettpris. Flera flygbolag har ju Premium Economy också med lite mer benutrymme och extra fällning på sätet, brukar landa på 2000-3000kr extra.
#62 2018-06-20, 19:11
Rasquit
Jag bor i Kanada och flyger ofta till Europa med Air Canada.
Flygning är en pärs då jag är runt 2 meter och väger 108 kg.

Skulle dock aldrig betala dessa hutlösa priser för det där extra benutrymmet etc fast jag har råd.
Sitter hellre obekväm i 6 timmar och lägger
40 000 i ungarnas college fund.

Då jag flyger så mycket med samma bolag har jag vid 3 tillfällen blivit uppgraderad till business och executive class gratis när de hade ledig stol.
D

Det är väldigt bekvämt då man kan fälla stolen och sova m.m.
Knappt värt 50 k dock!😅

För företag är det givetvis en annan femma, därav prissättningen. Det går på rutin och folk förväntas få flyga business class om man skall reda långt.
#63 2018-06-20, 21:14
Bilingualbvern2.0
För att det är företag som betalar, säger sig väl själv.. då spelar pengarna mindre roll, du ska kunna arbeta under flighten och vara utvilad när du kommer fram.
#64 2018-06-20, 23:17
Drozd
Jag har flugit lite business i jobbet inom Europa och då har det varit möjligheten att checka in sent och den totala flexibiliteten att boka om som varit avgörande. Typ att man har ett möte som kan ta en kvart eller sex timmar beroende på hur förhandlingarna går. Men visst, biljettpriserna är helt sanslösa!

Nuförtiden liknar de gamla "fina" flygbolagens (SAS, BA, Lufthansa etc.) ekonomiklass mer och mer budgetbolagen - trångt, alltid fullsatt, noll service, ingen mat osv. Jag tycker det borde finnas en given marknadsnisch i en ekonomiklass som kostar 10-20% mer än normalt (inte 3-400% mer som business) och ger några centimeter mer plats för benen.
#65 2018-06-21, 00:30
Bleppe_Bf
Ursprungligen postat av Nihenna
Satt och jämförde priserna på min Japanresa i höst.

En biljett i ekonomi går tur och retur på 5400, vilket helt klart är prisvärt.
Jag kollade sedan vad det skulle kosta med Business Class och första klass och blev helt chockad.

50 000 för Business, och 100 000 för första klass

Jag förstår att i slutändan så beror det på att det är vad folk är villiga att betala, så att de kan, men HUR blev det så sinnessjukt dyrt från första början? Det är ju 1000% priset för Business, och 2000% för första klass...

Jämför jag med tåg och buss, så är första klass mycket mer prisvärt för egentligen samma extraservice.
Jag ska åka till Stockholm om någon helg, och lär, som vanligt, boka första klass på tåget som då bara kostar någon hundring extra, inte ens 100% av normalpriset.

Där kommer jag att bjudas på bättre mat, med riktiga bestick, mer rymliga och bekväma säten samt gratis kaffe/te/kakbuffé. Vad mer får man på flyg? En gratisdrink i början av planet?

Buss är mer begränsat, så klart, men med Nettbuss t ex så är det betydligt mer benutrymme och rymligare säten, samt garanterat eluttag.

Detta är ju ingenting som någon medel-Svensson någonsin kommer att ha råd till, om man inte vill spendera hela sin resebudget på att ta sig till själva resan.

En bonusfråga; tycker folk verkligen att, även om de har råd, att business class och uppåt är värd det priset? Rika personer blir ju rika just för att de INTE slösar pengar, och att då spendera massa extra pengar på så lite, när alla kommer fram samtidigt, istället för att spara undan pengarna och använda på annat verkar dumt, oavsett om man har råd eller inte.


Business class skall du inte betala för själv, du skall få företaget du jobbar för eller är ditbjuden till att reka det åt dig.

Man skall komma fram fräsh och utvilad och inte störts av andra resenärer. Som minst får du en recliner att slagga på och tillgång till dusch och i bästa fall en sovhytt med ljudisolering.

Första klass är för de som är ekonomiskt oberoende eller har vunnit storkovan.

De "bjuder" på nylagad mat, lite finare dryck och du får tillgång till en hytt med många bekvämligheter som en säng, tv, badrum mm i många fall.
#66 2018-06-22, 03:39
xtremewalker
många har beskrivit bra varför det är dyrare med business och first class. Economy class däremot skulle inte vara något problem att flyga med i vissa delar av världen finns det Economy class som är drägligt.

Men vafan antisocialt beteende gör nog att många helst vill slippa ekonomiklassen i mina 20 tals resor med ekonomiklassen fanns det inte en enda gång man slapp just en morsa med antingen nyfött bebis eller griniga ungar precis bakom mig alltså varenda jävla resa , analfabeter som gapar och skriker, en gång när jag skulle åka från Chicago till Stockholm blev mina nya Sony headset som kosta laxen stulna och då satt jag ändå längst bak bredvid toaletten och flyget var inte så fullt därbak minst 20 lediga platser.

Roligast var en gång 2 blatte gamlingar tjafsa för att man sa åt hans son sluta sparka på säten, när han vägra disciplinera sin son fick andra gamlingen nog och gav farsan med sonen en fet höger, ungen börja grina. de sjuka var ena flygvärdinnan gav ögon blinken "bra gjort" liksom haha.

De verkligen synd annars i det mesta är ekonomiklass okej för någon som inte reser mycket.
#67 2018-06-22, 04:12
Fibulavinter
Ursprungligen postat av EmperorObservatory
Det finns olika prisklasser i business också. De dyraste biljetterna är de man bokar några dagar innan och har möjlighet till full avbokning även efter avgång. Då kostar det pengar.

Men bokar man några månader innan och söker efter billigaste rutt så kan man hitta skapliga priser. Jag har åkt till Nya Zealand ifrån Köpenhamn och tillbaka i business för 23.000:- Då är det definitivt värt det för komforten är så mycket högre.


Exakt. Antingen boka ett gäng månader innan eller chansa, boka ekonomi och fråga om uppgradering vid check in. För en kortare flygning på 4-5 timmar behövde jag bara betala 1/4 av priset för att bli uppgraderad till business.
Åkte med Thai ned och hem med Emirates senast jag var i Asien. Tror jag betalade 17k för biljetten ned och 19k för biljetten hem. Lätt värt pengarna för +12h resorna. Bokade resan ca 4-5 månader innan.
#68 2018-06-24, 16:29
godanli
Ursprungligen postat av Mastodontish
Inte alls, även ekonomi finns i flexibla biljetter på 99% av alla flygbolag. Business-biljetterna finns även dem i icke avbokningsbara


Tack för upplysningen. Jag lever nog kvar i 80-talet. 1984 så hade jag en ”öppen” SAS-biljett till USA och då var det Business Class som gällde.
#69 2018-07-05, 12:26
Gizmo_Kvack
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Räknar man baklänges så får man dock en jävligt bra "timlön" för att stå ut med ekonomiklass i 8 timmar.

Faktiskt så bra att ytterligt få privatpersoner får i närheten av detsamma på sitt arbete även om det är ett höglönedito.


Det är visserligen sant. Jag ser det dock som en mervärdeseffekt. Ska jag försöka dra in ett kontrakt på x kronor så kommer jag ha bättre fart och må bättre om jag "teleporterat" mig fram än om jag kommer fram med dålig sömn och kutrygg. Mår jag på topp, presterar jag på topp.

I slutändan behöver det värdet du skapar när du reser vara värt mer än extrakostnaden för resan. Om du vill räkna ihop det rent ekonomiskt.

Jag säger inte åt dig att du ska åka business men det är bra att se andra sidan.
#70 2018-07-05, 13:30
EbolaTillAlla
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Det är visserligen sant. Jag ser det dock som en mervärdeseffekt. Ska jag försöka dra in ett kontrakt på x kronor så kommer jag ha bättre fart och må bättre om jag "teleporterat" mig fram än om jag kommer fram med dålig sömn och kutrygg. Mår jag på topp, presterar jag på topp.

I slutändan behöver det värdet du skapar när du reser vara värt mer än extrakostnaden för resan. Om du vill räkna ihop det rent ekonomiskt.

Jag säger inte åt dig att du ska åka business men det är bra att se andra sidan.


Håller absolut med. Det är inte för inte det kallas Business class.

Min kalkyl gällde snarast privatresor. Har man som jag möjlighet att jobba hur många dagar man jobbar varje år så landar en ekonomisk kalkyl på att det är bättre att jobba två dagar mindre och "jobba" med att resa boskapsklass i två dagar.

Man får ha extremt bra betalt om det efter skatt skall löna sig med business class då.
#71 2020-01-16, 19:41
KanghastanArticuno
Jag vill åka business klass för då har man annat att tänka på än att det skakar hela tiden
#72 2020-01-16, 22:54
Tratten45
Jag jobbar som chef på ett större privat svenskt företag, och tillåts inte av ägaren att åka bussines på långresor pga svinpriserna. Jag brukar ta några semesterdagar i kombination med en helg på firmans bekostnad istället om det är något trevligt ställe jag åker till. Helt ok för mig.