Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#85 2020-04-17, 19:28
Juli14
Ursprungligen postat av Stegbil
Skulle man ta mindre betalt för business och first class så skulle ju det tappet behöva tad upp någon annan stans.
Dvs economy-class.

Så innan man whinar på business och högre så kanske man ska fundera på varför man kan köpa ekonomi-biljettet för en skitsumma....

Helt enkelt, business och first class betalar så pass mycket för att man ska kunna sälja economy-biljetter till "pöbeln" (där jag själv anser mig tillhöra)

Ligger nog lite i det du säger,har åkt Business sista 4 åren till Bangkok,med Finnair och Singapore Airlines,kan själv säga att det ligger på gränsen mot vad man får ,typ 3 ggr så mycket för business mot Economy ,men man får fri lounge ,priority vid immigration,och kunna sova ,det är värt en del för mig
Ska bli intressant att se hur priserna blir till vintern
#86 2020-04-17, 21:53
LibBell
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Första klass är ju till för de superrika och storföretags högsta direktörer.

Business däremot är inte alls så dyrt om man tänker efter vad allt annat kostar med en affärsresa.


Nja, en vanlig revenue-biljett i First är ju förvisso inget som vem som helst pungar ut med..men... Jag har inga siffror, men tror det är en mycket stor andel av platserna i First som i praktiken flygs på Award-biljetter (bonusbiljetter). Så absolut inget bara för superrika.

Nja igen, longhaul business-class ligger för en standard biljett runt si sådär 40 000 Tor till USA....säg då en tjänsteresa på 4 övernattningar med bra hotell så ligger hotellet på säg 5000×4=10 000....lite annat runt omkring så säg ytterligare 10 000.....så resekostnader utöver flyget på 20 000 ....att då säga att 40 000 inte är så mycket i totalen hållet jag inte med om.....en economy på samma sträcka får du för 10 000....det ger en total på 30 000 i Y-class och 60 000 i C-klass...det är inte många företag jag vet i Sverige som tillåter C-klass som standard vid longhaul....oavsett grad i firman
#87 2020-04-17, 21:58
Juli14
Ursprungligen postat av LibBell
Nja, en vanlig revenue-biljett i First är ju förvisso inget som vem som helst pungar ut med..men... Jag har inga siffror, men tror det är en mycket stor andel av platserna i First som i praktiken flygs på Award-biljetter (bonusbiljetter). Så absolut inget bara för superrika.

Nja igen, longhaul business-class ligger för en standard biljett runt si sådär 40 000 Tor till USA....säg då en tjänsteresa på 4 övernattningar med bra hotell så ligger hotellet på säg 5000×4=10 000....lite annat runt omkring så säg ytterligare 10 000.....så resekostnader utöver flyget på 20 000 ....att då säga att 40 000 inte är så mycket i totalen hållet jag inte med om.....en economy på samma sträcka får du för 10 000....det ger en total på 30 000 i Y-class och 60 000 i C-klass...det är inte många företag jag vet i Sverige som tillåter C-klass som standard vid longhaul....oavsett grad i firman

Finns inga first class i det flesta resmål, mer abu dhabi arabländerna enbart för oljesjhjekerna ,, ok finns några andra åxå men troligen mer för skoj skull , se youtube fjanten vad han heter sam choi tror jag sickan pajas
#88 2020-04-17, 22:34
LibBell
Ursprungligen postat av Juli14
Finns inga first class i det flesta resmål, mer abu dhabi arabländerna enbart för oljesjhjekerna ,, ok finns några andra åxå men troligen mer för skoj skull , se youtube fjanten vad han heter sam choi tror jag sickan pajas


Återigen, nja, Lufthansa som exempel har väl kanske runt 20 destinationer med first....varav 2 till arabvärlden....Oljeahejker har nog sina egna privatjet.....tror vanlig reguljär first mixas upp med 30 % riktigt rika, 30 % affärsresenärer, 40 % bonusresenärerer som betalar skatter och avgifter. Kolla på en vanlig Lufthansa flight till Mexiko City, de har 8 platser i First.....det är inte många dagar det inte finns bonusplatser kvar två dagar innan....för typ 2000 kr om du har poäng så det räcker...
#89 2020-04-17, 22:43
LibBell
Ursprungligen postat av LibBell
Återigen, nja, Lufthansa som exempel har väl kanske runt 20 destinationer med first....varav 2 till arabvärlden....Oljeahejker har nog sina egna privatjet.....tror vanlig reguljär first mixas upp med 30 % riktigt rika, 30 % affärsresenärer, 40 % bonusresenärerer som betalar skatter och avgifter. Kolla på en vanlig Lufthansa flight till Mexiko City, de har 8 platser i First.....det är inte många dagar det inte finns bonusplatser kvar två dagar innan....för typ 2000 kr om du har poäng så det räcker...


Citerar mig själv, men det finns en trend att bolag skalar ned First. Till stor del att man fasar ut äldre plan med first och inte ersätter de med plan med first. Vilket så klart tyder på att efterfrågan på first inte är så stor längre. Och där har du nog rätt att arabvärlden fortfarande har efterfrågan på first, varför arabiska bolag har first på nya plan 😀
#90 2020-04-18, 12:49
Ursprungligen postat av Stegbil
...
Så innan man whinar på business och högre så kanske man ska fundera på varför man kan köpa ekonomi-biljettet för en skitsumma....
...

Jag jämförde för snart tio år sedan dagspriserna hos Thai airways och insåg att om flyget är fullt så betalar hela förstaklass ungefär lika mycket som hela business, som betalar lika mycket som alla i ekonomi.
Ursprungligen postat av LibBell
Nja, en vanlig revenue-biljett i First är ju förvisso inget som vem som helst pungar ut med..men... Jag har inga siffror, men tror det är en mycket stor andel av platserna i First som i praktiken flygs på Award-biljetter (bonusbiljetter). Så absolut inget bara för superrika.
...

Om man har en nästan tom förstaklassavdelning och en full businessavdelning, kan det inte vara värt att sälja en eller två extra platser i business och sedan bjuda de "viktigaste" resenärerna på uppgradering?
#91 2020-04-18, 12:53
Ursprungligen postat av LibBell
Citerar mig själv, men det finns en trend att bolag skalar ned First. Till stor del att man fasar ut äldre plan med first och inte ersätter de med plan med first. Vilket så klart tyder på att efterfrågan på first inte är så stor längre. Och där har du nog rätt att arabvärlden fortfarande har efterfrågan på first, varför arabiska bolag har first på nya plan 😀

Samtidigt har väl dagens business närmat sig gårdagens first? Nu är väl fullt fällbara stolar mer eller mindre standard i business, för inte så länge sedan var väl det något som bara fanns i first, som nu verkar utvecklas mot egen liten hytt.
Och i glappet mellan economy (alltså fjärde klass ) och business har man skapat premium economy.
#92 2020-04-18, 14:58
Hurt-Åke
Ursprungligen postat av LibBell
Nja igen, longhaul business-class ligger för en standard biljett runt si sådär 40 000 Tor till USA....


Jag trodde snittpriset för business låg betydligt lägre än 40 papp tor USA...
#93 2020-04-18, 15:05
LibBell
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag trodde snittpriset för business låg betydligt lägre än 40 papp tor USA...


Beror ju på såklart, men i spannet mellan 25 000 och 45 000 beroende på destination 😀
#94 2020-04-18, 15:12
LibBell
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag jämförde för snart tio år sedan dagspriserna hos Thai airways och insåg att om flyget är fullt så betalar hela förstaklass ungefär lika mycket som hela business, som betalar lika mycket som alla i ekonomi.

Om man har en nästan tom förstaklassavdelning och en full businessavdelning, kan det inte vara värt att sälja en eller två extra platser i business och sedan bjuda de "viktigaste" resenärerna på uppgradering?


Absolut, och alla lediga säten i högre klasser brukar ju säljas som upgrade vid gate. Har du hög status hos ditt flygbolag så kan det hända att du får en "courtesy upgrade" gratis...😀. Ibland kan det även bli gratis uppgradering pga överbokningar, "operational upgrade"...
#95 2020-04-18, 15:13
LibBell
Ursprungligen postat av Neksnor
Samtidigt har väl dagens business närmat sig gårdagens first? Nu är väl fullt fällbara stolar mer eller mindre standard i business, för inte så länge sedan var väl det något som bara fanns i first, som nu verkar utvecklas mot egen liten hytt.
Och i glappet mellan economy (alltså fjärde klass ) och business har man skapat premium economy.


Håller med 😀
#96 2020-04-28, 23:27
FulltMedNamn
Det är väl stora drag för att man faktiskt kan ta betalt så mycket av rika.