Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#73 2020-01-16, 22:56
Avsiktaren
För att det är riktat till juppis som är gjorda av pengar och därför är beredda att betala 40 000 kronor extra för större utrymme.
#74 2020-02-05, 08:42
LibBell
Att flyga business behöver inte vara så dyrt! Jag kan ta mitt resmönster som exempel.

Jag flyger cirka 20-30 legs per år inrikes/inom Europa. Blandat privat och i tjänsten. I de fallen flyger jag i princip alltid ekonomi med bolag inom Star Aliicance. Värdet av "business class" på flygningar kortare än 4 timmar tycker jag är försumbar.

Utöver det flyger jag 4 legs long-haul (2 tor resor) privat, dessa flyger jag i Business Class inom Star Alliance. En av dessa tor resor betalar jag själv för, den andra med bonuspoäng. En tor i Business går oftast att hitta för runt 20 000 kronor med lite planeringe(Expertflyer är ett utmärkt verktyg) och flexibilitet.

En long-haul tor i C (business class) ger typ 12 000 eurobonuspoäng. Mina övriga betalda legs ger ca 10 000 ytterligare poäng. Dvs totalt 22 000 poäng.

Sedan har jag et SAS Amex Elite som kostar ca 4000 per år, som ger 20 poäng per spenderad krona. Jag spenderar minst 150 000 kronor på kortet vilket ger minst 30 000 poäng. Totalt ca 55 000.

Sedan med lite andra kamapanjer och liknande drar jag säkert in ytterligare 10 000 - 20 000 ytterligare poäng.

När jag spenderat 150 000 på mitt AMEX får jag en voucher som gör att jag kan boka en bonusresa med Star Alliance för halva poängpriset.

En bonusresa med SAS till Asien eller USA i C kostar 100 000 bonuspoäng, med AMEX voucher alltså 50 000.

Så med mitt resmönster betalar jag för mina 2 tor resor i C long-haul drygt 20 000 totalt. Det är i min värld inte sinnessjukt dyrt med tanke på den enorma skillnaden i komfort och service.

Utöver poängen hjälper mitt AMEX mig att med mitt resmönster även att uppnå Eurobonus Guld status vilket gör att jag får tillgång till lounge, fast track, prio bagage osv inom hela Star Alliance även för mina resor i ekonomi inom Europa och Sverige.

Vet du någon som redan har ett AMEX kan du bli värvad och får en värvningsbonus på minst 10 000 bonuspoäng både till dig och den som värvar dig beroende på vilket kort du väljer.
#75 2020-02-07, 08:20
sorry101
First överskattat...business räcker gott om man vill sova lite
#76 2020-02-07, 21:22
Statoil
För att det är så jävla skönt att slippa trängsel och få en utmärkt service.
#77 2020-04-05, 06:03
TotallyHawaii
Det är ofta så att många inte ens vet skillnaden på business och first ens, det märker man när man pratar med folk, eller läser på nätet.

Skillnaden i verkligheten är däremot enorm, business kan faktiskt vara lite halvmediokert i sämsta fall (självklart bättre än ekonomi) till att vara väldigt bra, beroende på bolag/flygplansmodell/stol , det varierar ordentligt.

First är en helt annan nivå, det är så man alltid borde få resa, stolen, maten, servicen gör att skillnaden till business klass till o med är enormt stor.

Men det kan variera mellan bolagen.

Priserna behöver inte alltid vara så höga som man tror, håll utkik efter kampanjer, och samla bonuspoäng.
Det ligger mkt kunskap bakom att förstå bonusprogrammen, men det är det värt den dagen du betalar mindre för att flyga i first/business än vad folk längst bak i boskapsklass gör! (man betalar endast skatterna)

Åker man dessutom på semester (långresa) en gång om året, eller vartannat år så är det värt varenda öre att slippa trängas, och man kommer fram utvilad istället för att förlora dagar då man är helt slut.

Det är dock inte så vanligt som folk tror att företag betalar för business, resepolicyn tillåter ofta inte det. (undantaget inom Europa)
Däremot så reser man kanske ofta, och samlar därmed ihop poäng som man kan uppgradera sin biljett med.

Mest avslappnat är det faktiskt att resa i first, många har fördomar att det är snofsigt, det är faktiskt tvärtom, många i business reser där för första gången, och klär upp sig samt har en attityd. (DYKWIA)

I first är det oftast mer "laidback" klädsel, och personer som håller en lägre profil.

Festade på ordentligt med en skön amerikan på Lufthansa first sist jag reste, riktigt skön personal med.
Hade ni sett honom på flygplatsen så hade ni aldrig trott att han reste i first

Så, mitt tips är;
Samla poäng (med rätt kreditkort & flyg)
Håll utkik efter kampanjer (ibland dyker det upp mistake fares man får åka på
Kolla flygvideos på Youtube nu medans världen står still, se skillnaden mellan bolagen/klasserna/ och flygplansmodellerna (kan vara olika stolar beroende på flygplansmodell ,fast det är samma bolag)
#78 2020-04-06, 08:27
Novus4212
Jag får flika in med lite tankar.

Vad jag är ute efter, efter många års resande i ekonomi och sedermera högre klasser när ekonomin tog fart, är egentligen utrymme för ben och kropp.

Då talar jag inte om kortare resor (3-4tim) där man helt enkelt skiter i vilket och kan leva med charter om det bara är så.

En aspekt är att när man väl har flugit Business / First så är det väldigt svårt att gå tillbaka till Economy men det är en annan femma.

Det är en upplevelse att flyga First Class, och business för den delen, och vissa flygbolag mer än andra men till slut så blir det en transportsträcka.

Jag är villig att betala ett premium för Business / First men inte till vilket pris som helst utan kan lätt gå ner till Premium Economy bara det finns utrymme.

Man har kommit till den punkten där man helt enkelt skiter i lounge access, champagne på flyget och annat som man verkligen betalar ett överpris för när man ser till helheten.

Jag skiter i maten men kul när det är över förväntan. Det skadar definitivt inte men jag kan även här vara utan det och till och med köpa med mig ett par mackor om det bara är det eller tanka upp på en lounge innan avfärd med min fria access till lounger.

Kan man komma ner lite i pris och flyga Business så varför inte men inte till vilket pris som helst heller för det är det inte värt så det är en avvägning.

Men överlag känns det som att priserna på Business hos vissa bolag har gått upp rejält så det skall bli intressant hur prissättningen post-Corona kommer att se ut.
#79 2020-04-06, 08:34
Sun Ruler
Ursprungligen postat av Nihenna
Satt och jämförde priserna på min Japanresa i höst.

En biljett i ekonomi går tur och retur på 5400, vilket helt klart är prisvärt.
Jag kollade sedan vad det skulle kosta med Business Class och första klass och blev helt chockad.

50 000 för Business, och 100 000 för första klass

Jag förstår att i slutändan så beror det på att det är vad folk är villiga att betala, så att de kan, men HUR blev det så sinnessjukt dyrt från första början? Det är ju 1000% priset för Business, och 2000% för första klass...

Jämför jag med tåg och buss, så är första klass mycket mer prisvärt för egentligen samma extraservice.
Jag ska åka till Stockholm om någon helg, och lär, som vanligt, boka första klass på tåget som då bara kostar någon hundring extra, inte ens 100% av normalpriset.

Där kommer jag att bjudas på bättre mat, med riktiga bestick, mer rymliga och bekväma säten samt gratis kaffe/te/kakbuffé. Vad mer får man på flyg? En gratisdrink i början av planet?

Buss är mer begränsat, så klart, men med Nettbuss t ex så är det betydligt mer benutrymme och rymligare säten, samt garanterat eluttag.

Detta är ju ingenting som någon medel-Svensson någonsin kommer att ha råd till, om man inte vill spendera hela sin resebudget på att ta sig till själva resan.

En bonusfråga; tycker folk verkligen att, även om de har råd, att business class och uppåt är värd det priset? Rika personer blir ju rika just för att de INTE slösar pengar, och att då spendera massa extra pengar på så lite, när alla kommer fram samtidigt, istället för att spara undan pengarna och använda på annat verkar dumt, oavsett om man har råd eller inte.
Vi flyger alltid business om flygningen är längre än 5-6t. Ja, det är tämligen ohemula summor vi tvingas hosta upp men i gengäld så blir komforten desto högre. En långflygning i ekonomiklass är oergonomiskt och man anländer betydligt tröttare och slitnare till slutdestinationen. Speciellt när man är relativt lång som jag (193 cm)

Utbudet av tidningar och mat samt dryck är ointressant för vår del, det handlar enbart om komforten ombord. Att kunna sova ombord istället för att pressas ihop likt coronaliken i containern på sjukhusparkeringen.
#80 2020-04-06, 08:39
Favoritgame
Ursprungligen postat av justina
Finns även många företag som har som policy att INTE köpa business eller first class, just för att det är så dyrt och så pass lite extra value för pengarna.


Men spelar det egentligen någon roll för företag? Du kan väl ändå göra avdrag för summan givet att företaget går med vinst?
#81 2020-04-06, 22:20
Ursprungligen postat av Novus4212
...
Man har kommit till den punkten där man helt enkelt skiter i lounge access, champagne på flyget och annat som man verkligen betalar ett överpris för när man ser till helheten.
...

Det viktiga med loungegrejen tycker jag är den relaterade tjänsten Fast track, alltså mindre köande, och bättre utbud på sittplatser än övriga terminalen, samt att kunna ta en dusch. Lite vin, snacks och en macka är bara tidsfördriv. Undantaget är tidiga morgonflyg, då är det skönt att kunna gå direkt till flygplatsen och sedan äta frukost där i lugn och ro.
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men spelar det egentligen någon roll för företag? Du kan väl ändå göra avdrag för summan givet att företaget går med vinst?

Om företaget bara behöver dra av 10000 kr istället för 50000 kr så kan de göra annat kul för 40000 kr utan att behöva strypa aktieutdelningen.
#82 2020-04-07, 07:36
Novus4212
Ursprungligen postat av Neksnor
Det viktiga med loungegrejen tycker jag är den relaterade tjänsten Fast track, alltså mindre köande, och bättre utbud på sittplatser än övriga terminalen, samt att kunna ta en dusch. Lite vin, snacks och en macka är bara tidsfördriv. Undantaget är tidiga morgonflyg, då är det skönt att kunna gå direkt till flygplatsen och sedan äta frukost där i lugn och ro..


Allt du gör på en flygplats är tidsfördriv. Håller du inte med om det?

Men det tidsfördrivet är just en konst att göras så lite tråkigt som möjligt, så bekvämt som möjligt och utan att det behöver kosta skjortan för en öl och en macka.

Då är lounger ett bra alternativ.

Fast Track kan jag skita i då det oftast inte är så lång kö att det stör utan det går väldigt snabbt ändå såvida man inte har otur och kommer till Bangkok och en massa flyg har landat.

Där kan jag till och med tänka mig att betala extra för Fast Track dör dom köerna kan vara blodiga.

Man får betänka att man betalar ett ganska stort premium for Business och speciellt First Class och då räknar jag "vad får jag egentligen för dessa pengar" får när man kokar ner det så är det inte så mycket.

Fast Track kan man köpa eller har inbyggt i olika program. Det är inte så dyrt.

Lounge kan man köpa, få billigare eller till och med få gratis som jag själv.

Boarda först av alla. Det kan man skita i.

Bekvämligheten på flyget är det stora för mig och jag bryr mig inte speciellt om det där glaset champagne som man får när biljetten kostade multum typ.

In på loungen, tanka upp rejält för att döda flygtristessen, dricka på planet för att underhålla halvfyllan, lite mat då och då, bra utrymme i stolen, det räcker för mig.

Tyvärr är det så att för att få detta så måste man upp i klasserna där Premium Economy vanligtvis är det allra lägsta.

Business och First Class är en upplevelse men man betalar för det och enligt mig är det oftast inte värt det.
#83 2020-04-17, 18:58
Hurt-Åke
Första klass är ju till för de superrika och storföretags högsta direktörer.

Business däremot är inte alls så dyrt om man tänker efter vad allt annat kostar med en affärsresa.
#84 2020-04-17, 19:02
Stegbil
Skulle man ta mindre betalt för business och first class så skulle ju det tappet behöva tad upp någon annan stans.
Dvs economy-class.

Så innan man whinar på business och högre så kanske man ska fundera på varför man kan köpa ekonomi-biljettet för en skitsumma....

Helt enkelt, business och first class betalar så pass mycket för att man ska kunna sälja economy-biljetter till "pöbeln" (där jag själv anser mig tillhöra)