Familj splittrad till havs!!! LOL (Dagskryss till Åland.) [/Mod]

#13 2018-12-29, 22:25
Merwinna
Ursprungligen postat av Hinku
Dom trodde väl att färjan skulle vänta och skickade fram ungarna som ankarbarn.


Jo, det kan faktiskt vara en sådan kulturkrock. Det funkar ju på bussar, och då trodde att det skulle funka på stora fartyg också...
#14 2018-12-29, 22:31
Europe
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag är ingen vän av kaosblattar, och jag vet också hur röriga de kan vara när de kommer i stora horder. Men jag fattar ändå inte detta från Viking Lines sida - var det ingen som kollade barnens boardingcards (eller motsvarande - på Stena är det nyckelkorten till hytterna som samtidigt är boarding card) när de gick ombord? Det borde ju någon göra, och då skulle barnen inte kunna gå ombord utan sina föräldrar. Föräldrarna har ju boarding carden, i normalfallet - och även om en unge skulle komma ensam med ett boarding card i handen, så borde kontrollanten kontrollera att barnet är i sällskap med ansvarig vuxen.


Senaste årtiondet eller par årtiondena har de inte kollat boardingscards när man går på båten. Det har sannolikt att göra med att det finns nuförtiden spärrar som kräver biljett på nedrevåningen av terminalen.

Ovanstående innebär alltså att åtminstone en del, eller sannolikare samtliga av dem, drog sitt kort i spärren. Läs även den andra artikeln Aftonbladet har skrivit om händelsen och som jag länkar till här ovan. Barnen gick alltså på båten med två av de vuxna, så de var alltså i vuxet sällskap. Det tanterna klagar på är att de anser att dessa två vuxna inte borde ha behövt ta ansvar för alla barnen. Nu hade de så klart inte behövt det, om de inte hade stigit på båten med barnen utan att vänta på de andra föräldrarna, men tydligen ska de inte behöva ta ansvar för det heller. Precis som dessa föräldrar, som sket i att hinna till båten och se till att ha barnen hos sig, inte anser sig behöva ta ansvar för det heller. Faktum är att de vuxna inte i någon av de två artiklarna anger något ansvar som de anser faller under deras eget ansvarsområde.
#15 2018-12-29, 22:35
OkandMe
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag är ingen vän av kaosblattar, och jag vet också hur röriga de kan vara när de kommer i stora horder. Men jag fattar ändå inte detta från Viking Lines sida - var det ingen som kollade barnens boardingcards (eller motsvarande - på Stena är det nyckelkorten till hytterna som samtidigt är boarding card) när de gick ombord? Det borde ju någon göra, och då skulle barnen inte kunna gå ombord utan sina föräldrar. Föräldrarna har ju boarding carden, i normalfallet - och även om en unge skulle komma ensam med ett boarding card i handen, så borde kontrollanten kontrollera att barnet är i sällskap med ansvarig vuxen.

De kanske inte våga fråga om boardingpassen för att bli anklagade för att vara rasister?
Det är inte lätt att anpassa sig till PK, hur mycket man än försöker göra det till lags är det alltid något man glömmer
#16 2018-12-29, 22:35
morbrostewart
LOL
Sen när är det ett rederi som har ansvar för att hålla alla jävla kaosindivider samlade.......?
Föräldrar ska fan hålla rätt på sina telningar, oavsett färg!
Buhuhu rasisterna vill inte vända den ferjja, micket bisvikken buhuhu
#17 2018-12-29, 22:35
nilltre
– Det är en fråga om säkerhet. Viking Line sätter inte barns trygghet i främsta rummet när de gör så här. Jag är helt chockad, säger Ruweida, 30."

Det var inte som att ungarna låg i havet, ungarna satt tryggt på båten och föräldrarna kunde gott ta nästa färja.
Några som däremot inte satt ungarnas trygghet i främsta rummet var föräldrarna som släpper iväg ungarna helt utan koll. Ansvarslösa!
#18 2018-12-29, 22:42
Merwinna
Ursprungligen postat av Europe
Senaste årtiondet eller par årtiondena har de inte kollat boardingscards när man går på båten. Det har sannolikt att göra med att det finns nuförtiden spärrar som kräver biljett på nedrevåningen av terminalen.

Ovanstående innebär alltså att åtminstone en del, eller sannolikare samtliga av dem, drog sitt kort i spärren. Läs även den andra artikeln Aftonbladet har skrivit om händelsen och som jag länkar till här ovan. Barnen gick alltså på båten med två av de vuxna, så de var alltså i vuxet sällskap. Det tanterna klagar på är att de anser att dessa två vuxna inte borde ha behövt ta ansvar för alla barnen. Nu hade de så klart inte behövt det, om de inte hade stigit på båten med barnen utan att vänta på de andra föräldrarna, men tydligen ska de inte behöva ta ansvar för det heller. Precis som dessa föräldrar, som sket i att hinna till båten och se till att ha barnen hos sig, inte anser sig behöva ta ansvar för det heller. Faktum är att de vuxna inte i någon av de två artiklarna anger något ansvar som de anser faller under deras eget ansvar.


Det är ett dåligt system i så fall. Det borde kontrolleras vid själva landgången - så att barn inte kan splittras från sina föräldrar.

Det är inte säkert att föräldrarna skulle ha lämnat sina barn ensamma med de andra vuxna - även om dessa hade samma hudfärg och reste i samma sällskap. Sådant kan personalen faktiskt inte ta för givet.

Alltså, nu sitter jag här och försvarar somalier, men det handlar liksom inte om den här familjen utan om principen: rederiet måste faktiskt ha bättre koll. Det där skulle ju även kunna hända en svensk familj för den delen, om ungarna sprang i förväg tillsammans med sin morbror, som direkt skulle parkera sig i baren och låta ungarna löpa fritt.

Herregud, på de stora internationella rederierna får man inte ens åka med sitt EGET barn om man inte har samma efternamn, om man inte har med ett birth certificate som visar att man är mamman eller pappan, samt legitimation på samtliga. Rederiet tar inte risken att det kan vara en pederast eller pedofil som rövat med sig barnet.

Det här skär i mammahjärtat. Jag kommer ihåg när min dotter var två år, och hon sprang ombord på en buss före mig. Bussen stod still på hållplatsen, den var tom och det var några minuter tills den skulle gå. Då stängde föraren dörrarna framför näsan på mig, och sa "nu åker vi", bara för att skoja med min dotter. Hon blev skräckslagen, och hon var rädd för att åka buss flera år efter det... det behövs inte mer. Och det här var ju betydligt värre (lite beroende hur trygga barnen kände sig med de andra kvinnorna).
#19 2018-12-29, 22:51
W.Irving
Olyckor och katastrofer --> Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum
/Moderator
#20 2018-12-29, 23:01
PaulGauguin
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Kommer säkert en uppföljare inom kort.

Kapten beställde "negerboll" på ett bakeri 1997.
Och nu åker han ifrån negrer som försöker gå ombord på hans båt.

Kaptenen är nu avskedad, och skadestånd på 2miljoner har getts till hottentofamiljen


Åh du underbara människa. Sånt här gör mig så glad. ❤️

Nu får hela familjen åka gratis kryssning livet ut, med all inclusive. Rederiet har även lovat att dom ska betala alla barnens utbildningar.

Efter denna tragiska händelse brhöver mammsen och pappsen terapi, och ungarna kan knappt sova på nätterna.

SÅNT HÄR FÅR JU BARA INTE HÄNDA 😠
#21 2018-12-29, 23:01
Europe
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ett dåligt system i så fall. Det borde kontrolleras vid själva landgången - så att barn inte kan splittras från sina föräldrar.

Det är inte säkert att föräldrarna skulle ha lämnat sina barn ensamma med de andra vuxna - även om dessa hade samma hudfärg och reste i samma sällskap. Sådant kan personalen faktiskt inte ta för givet.

Alltså, nu sitter jag här och försvarar somalier, men det handlar liksom inte om den här familjen utan om principen: rederiet måste faktiskt ha bättre koll. Det där skulle ju även kunna hända en svensk familj för den delen, om ungarna sprang i förväg tillsammans med sin morbror, som direkt skulle parkera sig i baren och låta ungarna löpa fritt.

Herregud, på de stora internationella rederierna får man inte ens åka med sitt EGET barn om man inte har samma efternamn, om man inte har med ett birth certificate som visar att man är mamman eller pappan, samt legitimation på samtliga. Rederiet tar inte risken att det kan vara en pederast eller pedofil som rövat med sig barnet.

Det här skär i mammahjärtat. Jag kommer ihåg när min dotter var två år, och min dotter sprang ombord på en buss före mig. Bussen stod still på hållplatsen, den var tom och det var några minuter tills den skulle gå. Då stängde föraren dörrarna framför näsan på mig, och sa "nu åker vi", bara för att skoja med min dotter. Hon blev skräckslagen, och hon var rädd för att åka buss flera år efter det... det behövs inte mer. Och det här var ju betydligt värre (lite beroende hur trygga barnen kände sig med de andra kvinnorna).


1. Hur ska man kontrollera att barn som reser med vuxna är deras biologiska barn? DNA-test tar en tid att analysera, förutom att de kostar mycket att utföra.

2. Ska inte barn få resa med några andra än sina biologiska föräldrar?

3. De föräldrar som blev kvar lät sina barn gå med de andra vuxna, annars hade det hela överhuvudtaget inte kunnat hända.

4. Det är klart att barnen kan resa med sin morbror, om mamman skiter i att gå på båten och morbrodern går med på att ta med barnen trots det. Det är inget som helst problem, eftersom normala mödrar som inte går på båten och inte vill att deras barn ska gå på båten med morbrodern inte låter sina barn gå iväg, samt normala morbröder som inte vill ensam resa med barnen går inte på båten utan mamman. Men rimligtvis måste väl beslutet om barnen ska åka med morbrodern eller stanna hemma med mamman tas av mamman (och därefter morbrodern), eller menar du att det är rederier som ska börja bestämma hur familjer väljer att resa?

5. Om en pedofil har rövat bort ett barn, så borde man kanske som förälder anmäla det, så att barnet blir efterlyst? Men kanske ingår inte heller det i föräldraansvaret?

6. Jag tvivlar lite på att det ser ut så på internationella rederier som färdas inom Schengen, eftersom många barn bevisligen reser med andra än med en biologisk förälder vars efternamn de bär. Men visst, om du kan påvisa att det stämmer, så... Jag vill dock minnas att de vid biljettluckan på Viking Line kontrollerar identitet, samt jag har även varit med om att de kräver att de personer som man hämtar ut biljett till kommer fram till luckan.

7. Jag kan inte se hur det sista i ditt inlägg har minsta koppling till fallet. Barnen gick på fartyget tillsammans med de vuxna, något som deras föräldrar tillät. En rimlig jämförelse hade varit att du hade skitit att gå på bussen och istället låtit t.ex. din syster gå på med din och hennes dotter, för att därefter medverka i en artikel i Aftonbladet där du skäller ut lokaltrafiken för att de lät din dotter resa med din syster, trots att du sket i att åka och trots att du lät din syster ta med din dotter på bussen.

I så fall kan jag själv komma med en personlig anekdot som jämförelse med den här artikeln, där en del av barnen är lite äldre. När jag var i 10-års åldern och äldre, så reste jag ibland till Finland ensam med Viking Line-färjan. Även det beslutet var mitt och min mammas, inte Viking Line-rederiets.
#22 2018-12-29, 23:02
Oreokalle
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, nu sitter jag här och försvarar somalier, men det handlar liksom inte om den här familjen utan om principen: rederiet måste faktiskt ha bättre koll. Det där skulle ju även kunna hända en svensk familj för den delen, om ungarna sprang i förväg tillsammans med sin morbror, som direkt skulle parkera sig i baren och låta ungarna löpa fritt.


De ska kolla att Muhammed Mohammad verkligen är barn till Mohamed Muhamad? Då får de både rasistanklagelser och bannor om att de diskriminerar icke-kärnfamiljer.
När man lämnar sin unge till någon annan och missar avgångstiden till en färja är det här helt enkelt ett väldigt sannolik slut på historien.
#23 2018-12-29, 23:20
herter
Hade de släppt på endast barnen så hade jag förstått att familjen var upprörd. Men om barnen släppts på med en eller flera vuxna, så har jag svårt för att se vad som skulle ha gjorts annorlunda.

Sedan är det ytterst familjens eget ansvar att det gick fel i vilket fall, så de skjuter ju sig själva i foten.
#24 2018-12-29, 23:20
Merwinna
Ursprungligen postat av Europe


5. Jag tvivlar lite på att det ser ut så på internationella rederier som färdas inom Schengen, eftersom många barn bevisligen reser med andra än med en biologisk förälder vars efternamn de bär. Men visst, om du kan påvisa att det stämmer, så... Jag vill dock minnas att de vid biljettluckan på Viking Line kontrollerar identitet, samt jag har även varit med om att de kräver att de personer som man hämtar ut biljett till kommer fram till luckan.



Jag får återkomma i morgon, svarar bara på denna punkt. Jag sa inget om Schengen - men jag anser att det bör vara samma koll överallt. Det är allvarliga saker om en vuxen rövar bort ett barn. Kan ju också vara en alltför ung tonåring som reser med en vuxen man t.ex.. Eller kvinna, i förekommande fall. Jag visste inte ens att det var så slappt på Viking! De där dygnskryssningarna gör ju dessutom ett stopp i Mariehamn tidigt på morgonen, så teoretiskt skulle någon kunnna hoppa av med barnet där och ta ett annat fartyg eller ett flyg vidare vart som helst...

Det kan ju även vara andra saker, som att barnet blir sjukt, och vårdnadshavaren inte är där för att kunna ge sin tillåtelse till viss medicinering eller behandling i sjukhytten, eller till att det får flygas med helikopter till ett sjukhus. Moster kanske inte vet om barnet är allergiskt mot något i matsalen, om det äter mediciner... Det här är allvarliga saker!

Det här är Royal Caribbeans policy:

https://www.royalcaribbean.com/faq/questions/what-family-legal-documents...

What family legal documents do I need to board a Royal Caribbean cruise ship?
A
Should the last names of the parent and minor child traveling with them differ, the parent is required to present the child's valid passport and visa (if required) and the child's birth certificate (original, a notarized copy or a certified copy). The name of the parent(s) and the child must be linked through legal documentation.

Adults who are not the parent or Legal Guardian of any minor child traveling with them are required to present the child's valid passport and visa or the child's birth certificate (original, a notarized copy or a certified copy) and an original notarized letter signed by at least one of the child's parents. The notarized letter from the child's parent must authorize the traveling adult to take the child on the specific cruise, must authorize guardian to sign legal documentation/waivers for participation in any activities requiring them (i.e. Rock Climbing, Flowrider, Bungee Trampoline, Inline Skating, or Ice Skating) and must authorize the traveling adult to supervise the child and permit any medical treatment that must be administered to the child. If a non-parent adult is a Legal Guardian, the adult must present a certified certificate of Guardianship with respect to the child.