Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom flesta större flygplatser har nog befintliga rutiner för att hantera både Boeing 737 och Airbus A320 så det borde inte ha varit någon stort problem för dom flesta flygplatserna att göra B737 lika hög som A320.
Rimligtvis kan alla berörda flygplatser hantera allt möjligt som landar, men det finns vissa fördelar i att ha så få artikelnummer (i det här fallet flygplansmodeller) som möjligt att ta hänsyn till.
Räddningstjänstens arbete underlättas om alla modeller fungerar på samma sätt ur räddningsperspektiv. Tankfolkets arbete underlättas om alla modeller tankas på samma sätt. Bagagelastarnas arbete underlättas om all lastning/lossning ser på samma sätt oavsett modell. Och så vidare vad gäller övrig marktjänst. Sedan tillkommer övriga perspektiv på flygplanet, som exempelvis banbehov.
Givetvis kan inte alla flygplan fungera på samma sätt eftersom de ska klara olika krav (som lastförmåga och räckvidd) och avståndet mellan dörröppning och marken är nog sällan ett problem, men det finns fördelar i att inte ändra på saker i onödan.