Kommer ni flyga med 737 MAX 8-9 om de tillåts lyfta igen?

#85 2020-01-05, 13:28
seriouslyfuckedup
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför det. Gripen är ju långt mer aerodynamiskt felkonstruerat än vad 737 Max är och skulle åka i backen i stort sett direkt utan avancerade dataprogram.

Nja myndigheterna tycker ju uppenbart inte att Boeing visat att man löst det tekniskt för då hade dom ju fått tillbaka flygtillståndet.
Dom flesta som bokar flyg söker väl på den sträcka man tänkt åka och funderar nog inte så mycket på om planet heter Boeing 737 eller Airbus A320, ännu mindre vilken typ av Boeing 737 eller A320 det är.


Det gäller ju också att få det godkänt i hela världen på en gång, om bara jänkarna godkänner först urholkas förtroendet.
#86 2020-01-11, 00:18
pollarn
"Flygplansjätten Boeings anställda hånar företagets stoppade modell:

”Planet är designat av clowner som i sin tur handleddes av apor”.

Det skrevs innan haverierna som kostade flera hundra människor livet inträffade."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAWd9o/boeing-anstallda-om-stoppade...
#87 2020-01-11, 16:02
2006
Flygplanstillverkaren Boeings sparkade VD Dennis Muilenburg får en fallskärm på motsvarande 600 miljoner kronor.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7382849

Ett dåligt jobb premieras när det gäller höga befattningar
#88 2020-01-11, 17:57
pollarn
Ursprungligen postat av 2006
Flygplanstillverkaren Boeings sparkade VD Dennis Muilenburg får en fallskärm på motsvarande 600 miljoner kronor.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7382849

Ett dåligt jobb premieras när det gäller höga befattningar


Dock sa de att han inte fick någon bonus 2019
#89 2020-01-12, 22:56
pollarn
Såg slutet av doku om flyget på SVT

https://www.svtplay.se/video/25104318/varfor-stortade-737-max
Reagerade över två saker de sa i programmet:

VD Dennis Muilenburg ringde Trump och försökte få han låta flygplanet fortsätta flyga

Piloterna gjorde allt rätt, dock var problemet att de var tvungna att stänga av det automatiska MCAS systemet efter 4 sek efter första indikitationen och ingen mänsklig hjärna hinner ta det beslutet så snabbt . De hinner inte processa alla uppgifter. Hur tänkte dem på Boeing eller inte tänkte !
#90 2020-01-13, 00:05
ksv
Ursprungligen postat av Tratten45
Exakt, om alla passagerarplan hade varit lika oförlåtande så hade ett plan i veckan åkt i backen . Jag har spakat många olika flygmaskiner vissa behöver man bara släppa spaken så ordnar planet själv ut smeten. Om man ligger på säker höjd så klart.
Så fungerar även stora passagerarflygplan.
Det är konstruerade att vara aerodynamiskt stabila.
Ursprungligen postat av Tratten45
Skillnaden är åxå att i stort passagerarflygplan så åker piloterna med medan i ett mindre så flyger piloten planet.
Nog har det hänt att piloterna på passagerarflygplan slutat flyga sina flygplan. Det är då krascher sker.

Ursprungligen postat av pollarn
Piloterna gjorde allt rätt, dock var problemet att de var tvungna att stänga av det automatiska MCAS systemet efter 4 sek efter första indikitationen och ingen mänsklig hjärna hinner ta det beslutet så snabbt . De hinner inte processa alla uppgifter. Hur tänkte dem på Boeing eller inte tänkte !
Fast ovanstående stämmer öht inte. Påstod de verkligen detta i tv-programmet?

Det finns tillfällen då man måste agera omgående, som t.ex. vid motorbortfall i samband med start. I ett sådant kritiskt skede dör man om man väntar i 4 sekunder.
Av det som framkommit av haverirapporterna från de bägge MAX-olyckorna (slutrapport har kommit från den första) har inte den typen av tidskritiska moment förekommit. Tvärtom visar dessa att det varit fullt möjligt att flyga omkring med MCAS aktivt.
#91 2020-01-13, 00:26
pollarn
Ursprungligen postat av ksv
Så fungerar även stora passagerarflygplan.
Det är konstruerade att vara aerodynamiskt stabila.
Nog har det hänt att piloterna på passagerarflygplan slutat flyga sina flygplan. Det är då krascher sker.

Fast ovanstående stämmer öht inte. Påstod de verkligen detta i tv-programmet?

Det finns tillfällen då man måste agera omgående, som t.ex. vid motorbortfall i samband med start. I ett sådant kritiskt skede dör man om man väntar i 4 sekunder.
Av det som framkommit av haverirapporterna från de bägge MAX-olyckorna (slutrapport har kommit från den första) har inte den typen av tidskritiska moment förekommit. Tvärtom visar dessa att det varit fullt möjligt att flyga omkring med MCAS aktivt.


Ja sa så i slutet på programmet ! Jo jo , det går ju att flyga med MCAS men det överreagerade och då hade man 4 sek att stänga av. Så sa de i programmet !
#92 2020-01-13, 00:58
ksv
Ursprungligen postat av pollarn
Ja sa så i slutet på programmet ! Jo jo , det går ju att flyga med MCAS men det överreagerade och då hade man 4 sek att stänga av. Så sa de i programmet !
De som gjort programmet har antagligen missuppfattat, för det stämmer kort och gott inte.
Kaptenen på Lion flyg omkring med felet i 6 minuter.

Kanske avses att man förutsätts påbörja göra memory items inom ett visst antal sekunder. Det finns en handfull fel som är så tidskritiska att man ska göra de inledande punkterna från minnet innan man plockar upp checklistan.

Till dessa hör unreliable airspeed och runaway trim. De fick
#93 2020-01-13, 12:12
seriouslyfuckedup
Ursprungligen postat av pollarn


Piloterna gjorde allt rätt, dock var problemet att de var tvungna att stänga av det automatiska MCAS systemet efter 4 sek efter första indikitationen och ingen mänsklig hjärna hinner ta det beslutet så snabbt . De hinner inte processa alla uppgifter. Hur tänkte dem på Boeing eller inte tänkte !


Fast uppenbarligen har några klarat att lösa uppgiften. Givetvis är det åt helvete med MCAS, men jag litar inte på tredje världen-piloter efter detta.
#94 2020-01-14, 08:01
peter_pung
Helt klart är många nervösa. Har hört flera på jobbet exempelvis som undviker att boka kommande sommars resor med bolag som har MAX i flottan.

Skulle tro att modellen behöver flyga problemfritt i något år eller två innan människor glömmer. Tills dess kommer MAX-fri flotta vara en selling point.
#95 2020-01-14, 21:14
pollarn
Ursprungligen postat av peter_pung
Helt klart är många nervösa. Har hört flera på jobbet exempelvis som undviker att boka kommande sommars resor med bolag som har MAX i flottan.

Skulle tro att modellen behöver flyga problemfritt i något år eller två innan människor glömmer. Tills dess kommer MAX-fri flotta vara en selling point.


Vilka är dem bolagen ?
#96 2020-01-14, 22:36
peter_pung
Ursprungligen postat av pollarn
Vilka är dem bolagen ?

Framför allt Norwegian och TUI.

Reguljära resenärer bokar med SAS istället och charterresenärer bokar med Ving.

Har hört en hel del folk prata om det.