Ursprungligen postat av Tratten45
Exakt, om alla passagerarplan hade varit lika oförlåtande så hade ett plan i veckan åkt i backen . Jag har spakat många olika flygmaskiner vissa behöver man bara släppa spaken så ordnar planet själv ut smeten. Om man ligger på säker höjd så klart.
Så fungerar även stora passagerarflygplan.
Det är konstruerade att vara aerodynamiskt stabila.
Ursprungligen postat av Tratten45
Skillnaden är åxå att i stort passagerarflygplan så åker piloterna med medan i ett mindre så flyger piloten planet.
Nog har det hänt att piloterna på passagerarflygplan slutat flyga sina flygplan. Det är då krascher sker.
Ursprungligen postat av pollarn
Piloterna gjorde allt rätt, dock var problemet att de var tvungna att stänga av det automatiska MCAS systemet efter 4 sek efter första indikitationen och ingen mänsklig hjärna hinner ta det beslutet så snabbt . De hinner inte processa alla uppgifter. Hur tänkte dem på Boeing eller inte tänkte !
Fast ovanstående stämmer öht inte. Påstod de verkligen detta i tv-programmet?
Det finns tillfällen då man måste agera omgående, som t.ex. vid motorbortfall i samband med start. I ett sådant kritiskt skede dör man om man väntar i 4 sekunder.
Av det som framkommit av haverirapporterna från de bägge MAX-olyckorna (slutrapport har kommit från den första) har inte den typen av tidskritiska moment förekommit. Tvärtom visar dessa att det varit fullt möjligt att flyga omkring med MCAS aktivt.