Albatros Travel vägrar återbetala pengar till resenärer och följa lagarna

#1 2020-03-17, 16:27
Noolla
Just nu är det en jobbig situation för flyg och resebolag. Med all respekt för den ekonomiska förlust som väntas, all personal som mister sina jobb men åt skogen för företag och människors som värderar pengar framför människor hälsa och rättigheter.

Albatros Travel Sverige verkar ta sig själva rätten att vägra betala tillbaka resenärers pengar vid inställda resor. De anser sig inte behöva ta hänsyn till paketreselagen och gällande lagstiftning i Sverige och EU. Detta trots att det framgår tydligt i deras egna resevillkor att alla pengar betalas tillbaka vid inställda resor samt i mejlkonversationer och kommentarsfält på deras Facebook-sida.

Det verkar som en del inlägg och kommentarer raderats men här är några som finns kvar:

"Vi vill uppmärksamma er resenärer som fått brev från Albatros att de tycker att paketreselagen inte gäller och därmed vill hålla inne återbetalningar eller eventuellt inte återbetala, att vända er till ARN - Allmänna reklamationsnämnden. Gå in på Hallå Konsument och se vad som gäller! Den utökade reseförsäkring som vi har täcker inte detta. Enligt vårt försäkringsbolag finns inte täckning för detta i någon reseförsäkring. Vi förstår den extra ordinära situationen men har ingen förståelse för att vissa resebyråer sätter sig över lagen."

"Tycker ni kan ställa in alla resor till Asien i April oavsett vad UD råder! En enda myndighets rekommendation kan inte styra alla era beslut. Ni utsätter människor för onödiga risker och det ser inte snyggt ut när ni inte tar ansvar genom att självmant avboka resor till riskområden. Känns som ni gör allt för att resorna ska bli av. I slutändan lönar det sig ändå inte för er om ni släpper iväg människor som riskerar att bli sjuka och i värsta fall dö om det finns en underliggande sjukdom."'

"Albatros resebyrå, varför respekterar ni inte gällande regler för ombokning eller avbeställning?
Kommer att skriva här tills ni svarar! Varje dag, flera gånger om dan tills ni svarar!"

"Klokt att ställa in vår planerade resa till Gardasjön mht omständigheterna, men tänk er noga för hur ni hanterar återbetalning, vi liksom många andra är stamresenärer hos er, ert agerande nu får stor betydelse för er framtida trovärdighet som researrangör."

"Jag är djupt bekymrad för hur ni hanterar resorna till Japan i April och Maj månad. Jag har underliggande sjukdomar och kan säkerligen dö vid en smitta. Dessutom finns det många andra som riskerar att bli sjuka och föra med sig smittan vidare. Varför ställer ni inte bara in resorna? Ni hänvisar till att ni hör av er inom 14 dagar innan avresa och till UD:s rekommendationer. Ska man leva i ovisshet tills dess? Tycker ni borde ta ett större ansvar och bortse från den ekonomiska förlusten genom att tänka på människors säkerhet och ert rykte som företag. Detta är semesterresor och inga livsavgörande affärsresor. Bara för flygen går och för att UD inte avråder under en viss period så betyder det inte att det finns risker med resan. UD gör inte alltid rätt bedömningar. Se exempelvis hur Folkhälsomyndigheten missbedömde allvaret av utvecklingen i Sverige av viruset. Medan många andra resebyråer och flygbolag värnar om folks hälsa och hänvisar till att undvika onödiga resor så ger ni intrycket av att ni ska försöka lösa detta på alla möjliga sätt. Detta trots en pandemi som härstammar från just Asien. I allt detta ska resenärer som bokat sin resa ett år i förväg vänta på ett svar någon vecka innan avresa. Absolut inte okej hanterat av er. Det skapar bara onödig oro istället för en känsla av trygghet. Hoppas innerligt att resorna ställs in och att ni kommer ut med tydligare och mer specifik information. Kom även ihåg att alla paketresor och charterresor regleras av särskilda juridiska bestämmelser som säkerställer att resenärer har rätt till återbetalning."

"Håller helt med. Min och väninnans resa till Japan ställdes in idag.
Återbetalning??"

"Håller fullkomlig med!! Återbetalning??"


Har själv problem med deras kundservice som undviker svara på frågor om återbetalning och hänvisar sig följa rätt regelverk. Vilket skämt. Hur kan ett så omtyckt företag plötsligt vända och bli oseriösa bara för en kris uppstår? Patetiskt att gå emot sina egna löften samt tydliga skrivna resevillkor. De agerar sig vara överordnade lagen och människor känner sig helt förtvivlade och lurade.

Hoppas fler vågar problematisera deras agerande offentligt. Det här kommer kosta företaget mer än det gör nytta i slutändan.
#2 2020-03-17, 16:31
Sook
Jag vet inte så mycket men för resor i maj är det många bolag som inte betalar tillbaka än. Det är väl inte ens säkert 100% att resorna ställs in?
#3 2020-03-17, 16:34
slö
Ursprungligen postat av Noolla
Just nu är det en jobbig situation för flyg och resebolag. Med all respekt för den ekonomiska förlust som väntas, all personal som mister sina jobb men åt skogen för företag och människor som värderar pengar framför människor hälsa och rättigheter.

Albatros Travel Sverige verkar ta sig själva rätten att vägra betala tillbaka resenärers pengar vid inställda resor. De anser sig inte behöva ta hänsyn till paketreselagen och gällande Text....

Hoppas fler vågar problematisera deras agerande offentligt.


Jag fattar inte riktigt. vad är det de gjort fel. har man bokat en resa och betalt för den utan något extra avbestllningskydd så =

Att UD avråder från resor är en omständighet som ger dig rätt till avbokning med full återbetalning om du har köpt en paketresa. Om du har en resa mellan 14 mars och 14 april ska du alltså ha rätt till att avboka din biljett och få pengarna tillbaka.

vad klagar de över? att de inte tecknat avbeställningskydd när de beställde eller?
#4 2020-03-17, 16:37
Noolla
Ursprungligen postat av Sook
Jag vet inte så mycket men för resor i maj är det många bolag som inte betalar tillbaka än. Det är väl inte ens säkert 100% att resorna ställs in?


Det är skilland på resor och paketresor/charterresor. Paketreselagen är en garanti som gäller utöver om man tecknat andra försäkringar eller om där finns inkluderade försäkringar i avtalet. Men saken här är att Albatros inte ens vill följa sina egna resevillkor. Där framgår tydligt att man är garanterad pengarna tillbaka om resan ställs in. De följer inte detta och inte heller paketreselagen. Alltså finns här dubbla garantier som resebolaget tror sig kunna slippa undan.
#5 2020-03-17, 16:39
Sook
Ursprungligen postat av Noolla
Det är skilland på resor och resor. Paketresor och charterresor hanteras annorlunda. Det finns tydliga bestämmelser som gäller inom hela EU där. Paketreselagen är en garanti som inte täcker enskilda resor men specifikt paketresor och charterresor utöver om det finns andra garantier. Men saken här är att Albatros inte ens vill följa sina egna resevillkor. Där framgår tydligt att man är garanterad pengarna tillbaka om resan ställs in. Alltså finns här dubbla garantier som resebolaget tror sig kunna slippa undan.

Precis men är resorna redan inställda då? Du skrev nåt om maj?

Jag vet folk som ska åka i slutet av april. De kommer få pengarna tillbaka ifall resorna ställs in. Men än är resor bara inställda en månad fram till mitten av april. Alltså får man vänta.
#6 2020-03-17, 16:42
Noolla
Ursprungligen postat av slö
Jag fattar inte riktigt. vad är det de gjort fel. har man bokat en resa och betalt för den utan något extra avbestllningskydd så =

Att UD avråder från resor är en omständighet som ger dig rätt till avbokning med full återbetalning om du har köpt en paketresa. Om du har en resa mellan 14 mars och 14 april ska du alltså ha rätt till att avboka din biljett och få pengarna tillbaka.

vad klagar de över? att de inte tecknat avbeställningskydd när de beställde eller?


Som jag skrev ovan så följer de inte resevillkoren. Det spelar ingen roll om man tecknat extra skydd eller inte. Det handlar att Albatros ska betala tillbaka pengar till resenärer om en resa ställs in eller om det uppstår omständigheter och förändringar som påverkar resan. Denna garanti gäller alla oavsett om man tecknat ombokningsbara resor osv. Sedan har de vägrat betala tillbaka pengarna och när resenärer hänvisar till Paketreselagen tycker de inte sig omfattas av den.
#7 2020-03-17, 16:43
Noolla
Ursprungligen postat av Sook
Precis men är resorna redan inställda då? Du skrev nåt om maj?

Jag vet folk som ska åka i slutet av april. De kommer få pengarna tillbaka ifall resorna ställs in. Men än är resor bara inställda en månad fram till mitten av april. Alltså får man vänta.


Nej då har du läst fel. Du kanske syftar på citaten ovan som jag bara kopierat in från deras Facebook sida. Min resa blev inställd och de vägrar betala tillbaka pengarna. Hoppas dina bekanta står på sig när det blir aktuellt.
#8 2020-03-17, 16:43
slö
Ursprungligen postat av Noolla
Som jag skrev ovan så följer de inte resevillkoren. Det spelar ingen roll om man tecknat extra skydd eller inte. Det handlar att Albatros ska betala tillbaka pengar till resenärer om en resa ställs in eller om det uppstår omständigheter och förändringar som påverkar resan. Denna garanti gäller alla oavsett om man tecknat ombokningsbara resor osv. Sedan har de vägrat betala tillbaka pengarna och när resenärer hänvisar till Paketreselagen tycker de inte sig omfattas av den.


Så de har ställt in resor som ska gå av stapeln mellan 14 mars och 14 april utan att återbetala pengarna?

för det framgick inte av facebook komentarerna du länka?

edit:
om du har en resa som börjar den 1 maj och har betalt extra för avbestälningsskydd , så är det ju bara att avbeställa?
#9 2020-03-17, 16:44
Noolla
Ja.

Jo det står ju folk som kommenterat att deras resa blivit inställt idag. Läs igen.

Edit: För tydlighetens skull. Min resa har blivit inställd redan och det hände nyligen och är inom tiden för den ram som UD avråder resa.
#10 2020-03-17, 16:47
Sook
Ursprungligen postat av Noolla
Nej då har du läst fel. Du kanske syftar på citaten ovan som jag bara kopierat in från deras Facebook sida. Min resa blev inställd och de vägrar betala tillbaka pengarna. Hoppas dina bekanta står på sig när det blir aktuellt.

Om resan defacto är inställd, dvs ej utförd så är det ju självklart att du ska ha pengarna tillbaka. När skulle du ha åkt?
#11 2020-03-17, 16:49
Noolla
Ursprungligen postat av Sook
Om resan defacto är inställd, dvs ej utförd så är det ju självklart att du ska ha pengarna tillbaka. När skulle du ha åkt?


Inom ramen för den period som du nämnde ovan.

Det här är ett stort problem och jag har bekanta som också skulle rest. Så det är många som är helt förtvivlade över hur de agerar nu och försöker hålla pengarna inne. Man känner sig minst sagd lurad.
#12 2020-03-17, 16:50
slö
Ser att det stämmer. (svårt utan datum vettu)

här är deras svar på facebook

Albatros Travel Sverige Hej Irene,
Vi har valt att följa Svenska resebyråföreningens uppmaning angående återbetalning, bland annat för att hjälpa så många av de små resebyråerna som möjligt. Vi rekommenderar våra resenärer att ha lite is i magen, vi är säkra på att vi kommer att hitta en lösning som blir bra för både resenärer och resebranschen.
Tack för din förståelse för denna helt extraordinära situation vi befinner oss i just nu.
Med vänlig hälsning Teresa
https://srf-org.se/paketreselagen-satt-ur-spel/