Just nu är det en jobbig situation för flyg och resebolag. Med all respekt för den ekonomiska förlust som väntas, all personal som mister sina jobb men åt skogen för företag och människors som värderar pengar framför människor hälsa och rättigheter.
Albatros Travel Sverige verkar ta sig själva rätten att vägra betala tillbaka resenärers pengar vid inställda resor. De anser sig inte behöva ta hänsyn till paketreselagen och gällande lagstiftning i Sverige och EU. Detta trots att det framgår tydligt i deras egna resevillkor att alla pengar betalas tillbaka vid inställda resor samt i mejlkonversationer och kommentarsfält på deras Facebook-sida.
Det verkar som en del inlägg och kommentarer raderats men här är några som finns kvar:
"Vi vill uppmärksamma er resenärer som fått brev från Albatros att de tycker att paketreselagen inte gäller och därmed vill hålla inne återbetalningar eller eventuellt inte återbetala, att vända er till ARN - Allmänna reklamationsnämnden. Gå in på Hallå Konsument och se vad som gäller! Den utökade reseförsäkring som vi har täcker inte detta. Enligt vårt försäkringsbolag finns inte täckning för detta i någon reseförsäkring. Vi förstår den extra ordinära situationen men har ingen förståelse för att vissa resebyråer sätter sig över lagen."
"Tycker ni kan ställa in alla resor till Asien i April oavsett vad UD råder! En enda myndighets rekommendation kan inte styra alla era beslut. Ni utsätter människor för onödiga risker och det ser inte snyggt ut när ni inte tar ansvar genom att självmant avboka resor till riskområden. Känns som ni gör allt för att resorna ska bli av. I slutändan lönar det sig ändå inte för er om ni släpper iväg människor som riskerar att bli sjuka och i värsta fall dö om det finns en underliggande sjukdom."'
"Albatros resebyrå, varför respekterar ni inte gällande regler för ombokning eller avbeställning?
Kommer att skriva här tills ni svarar! Varje dag, flera gånger om dan tills ni svarar!"
"Klokt att ställa in vår planerade resa till Gardasjön mht omständigheterna, men tänk er noga för hur ni hanterar återbetalning, vi liksom många andra är stamresenärer hos er, ert agerande nu får stor betydelse för er framtida trovärdighet som researrangör."
"Jag är djupt bekymrad för hur ni hanterar resorna till Japan i April och Maj månad. Jag har underliggande sjukdomar och kan säkerligen dö vid en smitta. Dessutom finns det många andra som riskerar att bli sjuka och föra med sig smittan vidare. Varför ställer ni inte bara in resorna? Ni hänvisar till att ni hör av er inom 14 dagar innan avresa och till UD:s rekommendationer. Ska man leva i ovisshet tills dess? Tycker ni borde ta ett större ansvar och bortse från den ekonomiska förlusten genom att tänka på människors säkerhet och ert rykte som företag. Detta är semesterresor och inga livsavgörande affärsresor. Bara för flygen går och för att UD inte avråder under en viss period så betyder det inte att det finns risker med resan. UD gör inte alltid rätt bedömningar. Se exempelvis hur Folkhälsomyndigheten missbedömde allvaret av utvecklingen i Sverige av viruset. Medan många andra resebyråer och flygbolag värnar om folks hälsa och hänvisar till att undvika onödiga resor så ger ni intrycket av att ni ska försöka lösa detta på alla möjliga sätt. Detta trots en pandemi som härstammar från just Asien. I allt detta ska resenärer som bokat sin resa ett år i förväg vänta på ett svar någon vecka innan avresa. Absolut inte okej hanterat av er. Det skapar bara onödig oro istället för en känsla av trygghet. Hoppas innerligt att resorna ställs in och att ni kommer ut med tydligare och mer specifik information. Kom även ihåg att alla paketresor och charterresor regleras av särskilda juridiska bestämmelser som säkerställer att resenärer har rätt till återbetalning."
"Håller helt med. Min och väninnans resa till Japan ställdes in idag.
Återbetalning??"
"Håller fullkomlig med!! Återbetalning??"
Har själv problem med deras kundservice som undviker svara på frågor om återbetalning och hänvisar sig följa rätt regelverk. Vilket skämt. Hur kan ett så omtyckt företag plötsligt vända och bli oseriösa bara för en kris uppstår? Patetiskt att gå emot sina egna löften samt tydliga skrivna resevillkor. De agerar sig vara överordnade lagen och människor känner sig helt förtvivlade och lurade.
Hoppas fler vågar problematisera deras agerande offentligt. Det här kommer kosta företaget mer än det gör nytta i slutändan.