Albatros Travel vägrar återbetala pengar till resenärer och följa lagarna

#13 2020-03-17, 16:54
Noolla
Ursprungligen postat av slö
Ser att det stämmer. (svårt utan datum vettu)

här är deras svar på facebook

Albatros Travel Sverige Hej Irene,
Vi har valt att följa Svenska resebyråföreningens uppmaning angående återbetalning, bland annat för att hjälpa så många av de små resebyråerna som möjligt. Vi rekommenderar våra resenärer att ha lite is i magen, vi är säkra på att vi kommer att hitta en lösning som blir bra för både resenärer och resebranschen.
Tack för din förståelse för denna helt extraordinära situation vi befinner oss i just nu.
Med vänlig hälsning Teresa
https://srf-org.se/paketreselagen-satt-ur-spel/


Har redan läst det där!

Ett jäkla skämt rent ut sagt. Vad har den föreningen att säga till om egentligen? Det framgår inte i deras resevillkor att de behöver förhålla sig till en tredjepart, som dessutom består av en förening vars medlemmar är för resebolagens intresse, vid en eventuell återbetalning. Man kan liksom inte bara sätta sig över lagen för att det inte passar företaget längre.

Det är ungefär som att börja begå brott i samhället nu och sätta sig över lagen för att lagarna "satts ur spel" pga. effekterna av pandemin i samhället.
#14 2020-03-17, 16:54
Gabriel Knight
Har inte det hela med att branschorganisationen säger att resebolagen INTE ska betala tillbaka pengar till resenärerna om de avbokar eller resan ställs in?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awo094/branschorganisation-betala-i...
Researrangörer i Sverige uppmanas att tills vidare inte återbetala pengar till kunder vars resor ställs in eller bokas av.
Branschorganisationen SRF anser att staten istället ska gå in och ta kostnader.
#15 2020-03-17, 16:58
Noolla
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Har inte det hela med att branschorganisationen sägar att resebolagen INTE ska betala tillbaka pengar till resenärerna om de avbokar eller resan ställs in?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awo094/branschorganisation-betala-i...


Det är en stor påverkande kraft. Men är det rimligt?

Kan exempelvis Lärarförbundet eller Vårdförbundet gå ut med rekommendationer till sina medlemmar om att gå emot rådande lagstiftning och arbetsvillkor för att man anser sig inte behöva följa lagar och regler?

Exempel: Kan Vårdförbundet uppmana alla som jobbar inom vården att vägra utföra sina arbetsuppgifter för att regeringen inte tillsatt tillräckliga resurser och säkerställt deras arbetsmiljö? (Bl. a. en effekt efter att Anders Tegnell från Folkhälsomyndigheten påstod att Sverige aldrig skulle nå en gräns över 100 coronafall.)
#16 2020-03-17, 17:07
slö
Ursprungligen postat av Noolla
Har redan läst det där!

Ett jäkla skämt rent ut sagt. Vad har den föreningen att säga till om egentligen? Det framgår inte i deras resevillkor att de behöver förhålla sig till en tredjepart, som dessutom består av en förening vars medlemmar är för resebolagens intresse, vid en eventuell återbetalning. Man kan liksom inte bara sätta sig över lagen för att det inte passar företaget längre.

Det är ungefär som att börja begå brott i samhället nu och sätta sig över lagen för att lagarna "satts ur spel" pga. effekterna av pandemin i samhället.


Klart man kan, det är så man får saker prövade.
Men trist för de som såg fram emot sina resor och synd om bolaget.

är det det danska bolaget de köpt resan av? (det svenska skulle jag inte köpa en beggagnad cyckel av ens)
#17 2020-03-17, 17:11
Sook
Ursprungligen postat av Noolla
Inom ramen för den period som du nämnde ovan.

Det här är ett stort problem och jag har bekanta som också skulle rest. Så det är många som är helt förtvivlade över hur de agerar nu och försöker hålla pengarna inne. Man känner sig minst sagd lurad.

Det är oerhört svårt att svara när du är så flytande. Har du ens beställt en resa med detta bolag eller är detta bara nåt du fiskat upp på nätet och försöker göra en grej av?
#18 2020-03-17, 17:18
Noolla
Ursprungligen postat av Sook
Det är oerhört svårt att svara när du är så flytande. Har du ens beställt en resa med detta bolag eller är detta bara nåt du fiskat upp på nätet och försöker göra en grej av?


Du gör det till en grej genom att ens tänka tanken.

Du förstår väl att jag och många andra drabbade vill ha sina pengar tillbaka? Förväntar mig inget svar av dig i alla fall.
#19 2020-03-17, 17:19
Noolla
Ursprungligen postat av slö
Klart man kan, det är så man får saker prövade.
Men trist för de som såg fram emot sina resor och synd om bolaget.

är det det danska bolaget de köpt resan av? (det svenska skulle jag inte köpa en beggagnad cyckel av ens)


Vet inte. Jag köpte min resa via det svenska.
#20 2020-03-17, 17:24
Gabriel Knight
Ursprungligen postat av Noolla
Det är en stor påverkande kraft. Men är det rimligt?

Kan exempelvis Lärarförbundet eller Vårdförbundet gå ut med rekommendationer till sina medlemmar om att gå emot rådande lagstiftning och arbetsvillkor för att man anser sig inte behöva följa lagar och regler?

Exempel: Kan Vårdförbundet uppmana alla som jobbar inom vården att vägra utföra sina arbetsuppgifter för att regeringen inte tillsatt tillräckliga resurser och säkerställt deras arbetsmiljö? (Bl. a. en effekt efter att Anders Tegnell från Folkhälsomyndigheten påstod att Sverige aldrig skulle nå en gräns över 100 coronafall.)


Om jag förstår länken rätt menar man att paketreselagen är satt ur spel och råder sina medlemmar att avvakta med återbetalningar för tillfället. Förhandlingar förs med regringen och reseleverantörerna för att lösa återbetalningarna, står det.

DVS de menar att staten måste ta sitt ansvar i detta pga otillräckliga direktiv i början och att staten ska stå för majoriteten av återbetalningarna. Så förstår jag det hela åtminstone och i sak verkar SRF ha rätt.

Regeringen har försatt Sverige i den här situationen med bla strandsatta resenärer mm och då ska staten stå för återbetalningen av pengarna. Det ska svida att fatta fel beslut menar man inom SRF om jag förstår det hela rätt.

Summering: Pengarna ska alltså återbetalas till resenärerna enligt gällande lagar och förordningar men regeringen måste besluta om det är staten eller resebolagen som ska betala tillbaka dem.
https://srf-org.se/
https://srf-org.se/paketreselagen-satt-ur-spel/

Det råder extraordinära förhållanden i hela världen, länder stänger gränser, resenärer sätts i karantän, hotell släpper inte in gäster som har bokade rum, flygbolag ställer in flygningar, evenemang och turistattraktioner är stängda, butikshyllor gapar tomma pga bunkring.
I paketreselagen regleras researrangörens ansvar om det föreligger en brist i en paketresa eller om den inte kan genomföras. I den nu rådande situationen när allt resande i praktiken omöjliggörs är det inte rimligt att reseföretag ska axla hela ansvaret. Vid paketresedirektivets tillkomst hade man inte situationer som den nu rådande i åtanke och det är inte rimligt att arrangörer ska ta hela det ekonomiska ansvaret för att regeringar och myndigheter vidtar drastiska åtgärder runt om i världen.
Mot bakgrund härav anser vi att paketreselagen är satt ur spel och inte kan tillämpas! Svenska Resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har på grund härav uppmanat våra medlemmar att tillsvidare invänta med att återbetala pengar till resenärer vars resor ställs in eller avbokas. Under tiden förs intensiva diskussioner med regeringen och leverantörer för att lösa återbetalningarna. Självklart ska reseföretagen bistå med assistans och göra vad de kan för att hjälpa sina resenärer om de blir strandsatta eller annars får problem.
#21 2020-03-17, 17:26
Sook
Ursprungligen postat av Noolla
Du gör det till en grej genom att ens tänka tanken.

Du förstår väl att jag och många andra drabbade vill ha sina pengar tillbaka? Förväntar mig inget svar av dig i alla fall.

Det är klart att du vill ha pengarna tillbaka. Det är ju rätt självklart. Men utan fakta så är det ju svårt att ge bra svar.
#22 2020-03-17, 18:03
Noolla
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Om jag förstår länken rätt menar man att paketreselagen är satt ur spel och råder sina medlemmar att avvakta med återbetalningar för tillfället. Förhandlingar förs med regringen och reseleverantörerna för att lösa återbetalningarna, står det.

DVS de menar att staten måste ta sitt ansvar i detta pga otillräckliga direktiv i början och att staten ska stå för majoriteten av återbetalningarna. Så förstår jag det hela åtminstone och i sak verkar SRF ha rätt.

Regeringen har försatt Sverige i den här situationen med bla strandsatta resenärer mm och då ska staten stå för återbetalningen av pengarna. Det ska svida att fatta fel beslut menar man inom SRF om jag förstår det hela rätt.

Summering: Pengarna ska alltså återbetalas till resenärerna enligt gällande lagar och förordningar men regeringen måste besluta om det är staten eller resebolagen som ska betala tillbaka dem.
https://srf-org.se/
https://srf-org.se/paketreselagen-satt-ur-spel/


Det stämmer. Men vet inte om jag håller med om att regeringen har försatt Sverige i den här situationen. Vad har den svenska regeringen med pandemin i Asien att göra som bidrar till inställda resor? Det är en global situation som svenska regeringen haft ganska lite att göra med.

Paketreselagen har funnits sedan tidigare. Bara för att resebolagen nu belastas med alla avbokningar är det knappast rimligt att hålla pengar inne och vända sig till regeringen. Resebolagen får följa spelreglerna precis som alla andra. Har de inte tecknat egna försäkringar är det knappast regeringens problem.

Hur som haver. Resenärer ska inte hållas som gisslan på grund av deras ekonomiska problem. Den diskussionen hade de kunnat ha utan oss inblandade.
#23 2020-03-17, 19:08
0.1.1.2.3.5.8.13
Ursprungligen postat av Noolla
Just nu är det en jobbig situation för flyg och resebolag. Med all respekt för den ekonomiska förlust som väntas, all personal som mister sina jobb men åt skogen för företag och människors som värderar pengar framför människor hälsa och rättigheter.

Albatros Travel Sverige verkar ta sig själva rätten att vägra betala tillbaka resenärers pengar vid inställda resor. De anser sig inte behöva ta hänsyn till paketreselagen och gällande lagstiftning i Sverige och EU. Detta trots att det framgår tydligt i deras egna resevillkor att alla pengar betalas tillbaka vid inställda resor samt i mejlkonversationer och kommentarsfält på deras Facebook-sida.

Det verkar som en del inlägg och kommentarer raderats men här är några som finns kvar:

"Vi vill uppmärksamma er resenärer som fått brev från Albatros att de tycker att paketreselagen inte gäller och därmed vill hålla inne återbetalningar eller eventuellt inte återbetala, att vända er till ARN - Allmänna reklamationsnämnden. Gå in på Hallå Konsument och se vad som gäller! Den utökade reseförsäkring som vi har täcker inte detta. Enligt vårt försäkringsbolag finns inte täckning för detta i någon reseförsäkring. Vi förstår den extra ordinära situationen men har ingen förståelse för att vissa resebyråer sätter sig över lagen."

"Tycker ni kan ställa in alla resor till Asien i April oavsett vad UD råder! En enda myndighets rekommendation kan inte styra alla era beslut. Ni utsätter människor för onödiga risker och det ser inte snyggt ut när ni inte tar ansvar genom att självmant avboka resor till riskområden. Känns som ni gör allt för att resorna ska bli av. I slutändan lönar det sig ändå inte för er om ni släpper iväg människor som riskerar att bli sjuka och i värsta fall dö om det finns en underliggande sjukdom."'

"Albatros resebyrå, varför respekterar ni inte gällande regler för ombokning eller avbeställning?
Kommer att skriva här tills ni svarar! Varje dag, flera gånger om dan tills ni svarar!"

"Klokt att ställa in vår planerade resa till Gardasjön mht omständigheterna, men tänk er noga för hur ni hanterar återbetalning, vi liksom många andra är stamresenärer hos er, ert agerande nu får stor betydelse för er framtida trovärdighet som researrangör."

"Jag är djupt bekymrad för hur ni hanterar resorna till Japan i April och Maj månad. Jag har underliggande sjukdomar och kan säkerligen dö vid en smitta. Dessutom finns det många andra som riskerar att bli sjuka och föra med sig smittan vidare. Varför ställer ni inte bara in resorna? Ni hänvisar till att ni hör av er inom 14 dagar innan avresa och till UD:s rekommendationer. Ska man leva i ovisshet tills dess? Tycker ni borde ta ett större ansvar och bortse från den ekonomiska förlusten genom att tänka på människors säkerhet och ert rykte som företag. Detta är semesterresor och inga livsavgörande affärsresor. Bara för flygen går och för att UD inte avråder under en viss period så betyder det inte att det finns risker med resan. UD gör inte alltid rätt bedömningar. Se exempelvis hur Folkhälsomyndigheten missbedömde allvaret av utvecklingen i Sverige av viruset. Medan många andra resebyråer och flygbolag värnar om folks hälsa och hänvisar till att undvika onödiga resor så ger ni intrycket av att ni ska försöka lösa detta på alla möjliga sätt. Detta trots en pandemi som härstammar från just Asien. I allt detta ska resenärer som bokat sin resa ett år i förväg vänta på ett svar någon vecka innan avresa. Absolut inte okej hanterat av er. Det skapar bara onödig oro istället för en känsla av trygghet. Hoppas innerligt att resorna ställs in och att ni kommer ut med tydligare och mer specifik information. Kom även ihåg att alla paketresor och charterresor regleras av särskilda juridiska bestämmelser som säkerställer att resenärer har rätt till återbetalning."

"Håller helt med. Min och väninnans resa till Japan ställdes in idag.
Återbetalning??"

"Håller fullkomlig med!! Återbetalning??"


Har själv problem med deras kundservice som undviker svara på frågor om återbetalning och hänvisar sig följa rätt regelverk. Vilket skämt. Hur kan ett så omtyckt företag plötsligt vända och bli oseriösa bara för en kris uppstår? Patetiskt att gå emot sina egna löften samt tydliga skrivna resevillkor. De agerar sig vara överordnade lagen och människor känner sig helt förtvivlade och lurade.

Hoppas fler vågar problematisera deras agerande offentligt. Det här kommer kosta företaget mer än det gör nytta i slutändan.


Pandemi = force majeure, ursäktligt avtalsbrott.

Ni gör bort er genom att vara påstridiga i det här läget, tror jag, eftersom allt ni eventuellt får beror på företagets goda vilja. Du genererar ingen goodwill genom sådana inlägg, TS.

http://www.avtalslagen2010.se/Section/10.2
#24 2020-03-17, 22:19
Noolla
Ursprungligen postat av 0.1.1.2.3.5.8.13
Pandemi = force majeure, ursäktligt avtalsbrott.

Ni gör bort er genom att vara påstridiga i det här läget, tror jag, eftersom allt ni eventuellt får beror på företagets goda vilja. Du genererar ingen goodwill genom sådana inlägg, TS.

http://www.avtalslagen2010.se/Section/10.2


Nu får du nog förklara hur du tänkte.

Hur applicerar du avtalsbrott gällande ett avtal som tydligt reglerar att om hinder förekommer så garanteras pengarna tillbaka? Det är paradoxalt och i denna fråga är det väl knappast resebolagets goda vilja som styr. Oavsett kan inte ett avtal överordna paketreselagen. Således är inte avtalsbrott relevant för resenärernas rätt till återbetalning då paketreselagen är utöver avtalet.

Hade varit roligt att applicera avtalsbrott hos banken. Vägra betala lån på grund av ”force majeure”...