Kaos på SAS-plan – Tvingades nödlanda

#109 2020-12-21, 15:59
Fortfarande inge "NÖDLANDNING" / plz nämn saker vid dess rätta namn...
#110 2020-12-21, 16:24
Ursprungligen postat av saso
Det blir intressant att veta vad den passageraren som störde får i böter!

Förmodligen puck trettioåtta på denna men det brukar vara regel på det. Ex antal hundratusen
#111 2020-12-21, 21:16
megacoolman
Om han nu däckade bak i planet, kunde de inte bara satt handfängsel på honom?
#112 2020-12-21, 23:46
peter_pung
Ursprungligen postat av constant
Hm, inte alls omöjligt. I kombination med lite för mycket alkohol.

Eller så var det någon som fick reda på att det inte finns svenskt kaffe på hotellet.

Går lite hand i hand det där. Omöjligt att få i sig stora mängder alkohol med munskyddet på.
#113 2020-12-22, 00:13
NegerStryparen
Ursprungligen postat av shalifaally
Ja det där med att bli utkastad ur ett plan kan man se en hel del på youtube. Nu blev ju den här fridstöraren utkastad i Holland. Så det blir väl inte så svårt för denne att torka upp skiten efter sig. Dock njuter jag mer av folk som blir utkastade i typ, Azerbadjan, Kazakstan eller varför inte Etiopien och Somalia.


Jodå det kan svida ordentligt det här. Nederländsk domstol kan hålla hen häktad minst 14 dagar. Och nederländska fängelser är ingen höjdare direkt. Och eventuellt omhäktad igen efter 14 dagar efter att Interpol har rotat igenom hela hans liv efter terrorist-kopplingar.
Det lär kosta fett med stålar, med tanke på att hen måste få betala advokat och tolk själv.

Rättegång lär inte hållas i Sverige där hen kunnat komma undan lättare.
Nederländskt rättssystem är inte att leka med.
I och för sig att de ser inget allvarligt i tex narkotikainnehav för eget bruk.
Men för andra brott är det betydligt hårdare, ungefär som i Belgien.
Är det bara en "ordningsstörning" så kan hen komma undan med att betala SAS skadestånd.
Är det mera allvarligt med hot osv, så kan det bli kåken i Nederländerna ett par år.

Hemförsäkringen/reseförsäkringen lär inte hjälpa hen eftersom det verkar självförvållat.

Ursprungligen postat av Rzomg
Lär ju varit en hysterisk psykos-somalie som aldrig flygit förut.


I så fall så hade PK-MSM redan slagit på stora trumman och gått bananas redan igår morse, och startat insamlingar till bananklasar, teddybjörnar, gosedjur och nappflaskor åt skäggbebisen
#114 2020-12-22, 00:14
NegerStryparen
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag, även om detta låter som jag sätter mig själv på nån form av pedestal genom att använda följa uttryck - måste ta bladet från munnen.

Träffade 2009 en äldre dam som jobbat som flygvärdinna för Finnair, men som även haft perioder hos de ledande bolagen under "gulderan". Med närmare 40 sammanlagda år i luften hade hon en hel del anekdoter att dra upp under småtimmarna när man visade intresse. Vi fick under några veckors tid väldigt bra connection när jag under en, låt oss kalla det handelsresa, bodde hemma hos henne i en huvudstad ca 25 timmar från ARN..

Till sak, hon berättade att det hänt två ggr under hennes karriär (detta dock på 80talet) där besättningen fått betalt att överservera rika affärsmän och sedan provocerar fram bråk för att nödlanda och låta polis/militär ta hand om personen. Båda gångerna var det arabbolag som dom flög med, ena gången en vit affärsman hon själv antog att dom ville få avsatt i nån form av styrelse i ett amerikanskt bolag. Andra gången en arab hon inte visste något om eller fick veta mer än att militär hämta honom ur planet och han fick panik.

Har funderat på detta, varje gång jag hör en historia om en ensam man som startar bråk på ett plan så pass allvarligt att man måste nödlanda..

Lämnar detta här, utan varken egna åsikter om hon talade sanning eller om det har något med detta att göra.

Låter helt överdrivet. I och för sig så är det en sådan skröna som cirkulerar, och har cirkulerat länge.
Liknande historier fanns under sovjettiden.
Jag har mycket svårt att tro att ett arabiskt bolag skulle hyra in en finsk flygvärdinna bara så där.
Det har kanske hänt att ett flygbolag vilket som hyrt en random flygvärdinna, men de måste då betala hotell plus hemresa mm. Nej, araberna håller noga på sin etikett.
Nej, det är så osannolikt att något sådant skulle ske, att så många måste vara med på komplotten.
Däremot finns det äkta försvinnanden men de har hänt på flygplatser, under ett reguljärt byte. Där folk kidnappats och försvunnit från kartan.
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
Var har du fått det ifrån. Somalier far väl inte till Kanarieöarna, dom åker väl tillbaks till Mogadichu från där de flytt ifrån på julsemester.

I och för sig så tar sig somalier ända ifrån Somalia till Marocko för att där hoppa i en gummibåt för att ta sig de drygt 100 km till Kanarieöarna så det kan ju hända att han ville connecta med sina polare där?
Nej, nu firar man ju ingen Jul i Somalia. Julen är en kristen högtid, Somalia är typ >98 % muslimskt, så julfirandet i Somalia är nog ytterst blygsamt.
Någon mellandagsrea på kamelmarknaden vet jag inte om de har heller?
Men kanske det reas machetes lagom till nyåret.
Ifall den fryntliga somaliern som nyss tagit sig några klunkar vällagrat kamelpiss årgång 1972 är på ett glatt halshuggarhumör

Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det får vi hoppas. Är man en sådan idiot att man agerar så att planet måste landa på annan ort, då ska det kosta. Hur mycket kostar det inte att behöva landa oväntat utanför ordinarie rutt?

Man är i regel tvungen att dumpa överflödigt bränsle, vilket ju kostar flera 100 000-tals kronor.
Anledningen är att flygplanet får inte vara för tungt när det landar. Landningsställen kan brytas sönder, och flygplanet kanar då fram på landningsbanan och börjar att brinna.
Brandrisken är förstås en mycket farligare utveckling av en nödlandning.
#115 2020-12-22, 04:04
Brigadgeneralen
Ursprungligen postat av Alonen
1. Lätt löst, dumpa innan typ 3000 meter... Bakre utgången så att skiten inte fastnar i motorer, roder etc.

2: Lika lätt löst, Afrika dumpar ju sina negerproblem i Sverige, varför skulle inte vi kunna dumpa tillbaka... Förslagsvis Södertälje eller Malmö/Rosengård etc. Helst över Afrika.

3: Heller inga problem, hela värden skulle berömma och tacka Sverige för en så inovativ lösning...

4: Enklast, en liten skylt vid incheckningen, eller ännu hellre redan på resebyrån ” this flight is only open for native white humans, not for gorillas, chimpanses etc...


1. Vissa SAS plan, tex CRJ, har motorerna bak. Oavsett innebär laminärt luftflöde stor risk för oönskad kontakt med flygplanet.

2 Att svenska folket samlar på hottentotter är ett självvalt hoarding-problem. Kollektiv bestraffning medelst barbarisk likdumpning är ej svaret.

4 Man kan verkligen smaka svengelskan
#116 2020-12-22, 04:25
Brigadgeneralen
Ursprungligen postat av NegerStryparen


Man är i regel tvungen att dumpa överflödigt bränsle, vilket ju kostar flera 100 000-tals kronor.
Anledningen är att flygplanet får inte vara för tungt när det landar. Landningsställen kan brytas sönder, och flygplanet kanar då fram på landningsbanan och börjar att brinna.
Brandrisken är förstås en mycket farligare utveckling av en nödlandning.


På kortare resor under 5 timmar är övervikt pga bränsle sällan ett problem. Denna flight varken dumpade eller förbrände extra bränsle. Risken är inte att ställen knäcks utan att bromsstäckorna överskrider tillgängliga landingsbanors längd/överhettning av bromsar
#117 2020-12-22, 06:00
Det är bara en mindre andel av världens kommersiella flygplan som har förmågan att dumpa bränsle. I stort sett inga Boeing 737 eller Airbus A32X plan kan göra det eftersom de kan landa med fulla tankar utan problem. Vad gäller större plan som Airbus A330 och 340 samt Boeing 767 och 777 så har alla dessa möjlighet till bränsledumpningssystem beroende på beställarens krav (de som är konfigurerade för long range har det alltid). Tex de flesta A330 som bara flyger inom Europa saknar vanligtvis detta system för att hålla kostnaderna nere. Det verkar som de flesta tror att alla plan har denna funktion men det är alltså en myt de flesta har inte denna kapacitet.

Det verkar också som de flesta tror att den här oregerliga mannen kommer få ett hårt straff och de kan man tro men de flesta som orsakar säkerhetslandningar brukar bara bli bannade från det flygbolaget men går annars skadefri. I USA är straffen hårda men i Europa kan det bli en juridisk mardröm eftersom det är det landets luftrum som man förnärvarande flyger över som gäller vad avser lagstiftning. Om en incident pågår över flera luftrum blir det snabbt komplicerat här i Europa vad jag har förstått av en pilot. Det blir svårt med bevisföringen att bevisa vilka lagrum som ska gälla. Så i praktiken måste det nog till nått spektakulärt där nån faktiskt skadar eller dödar någon för att det ska bli fråga om straff.
#118 2020-12-22, 06:30
constant
Ursprungligen postat av PornKing
I USA är straffen hårda men i Europa kan det bli en juridisk mardröm eftersom det är det landets luftrum som man förnärvarande flyger över som gäller vad avser lagstiftning.
Tror de flesta tänker på skadestånd, inte något ekonomiskt myndighetsstraff.

Tack för ett väldigt bra svar.
#119 2020-12-22, 08:50
DrunkenZealot
Ursprungligen postat av Brigadgeneralen
1. Vissa SAS plan, tex CRJ, har motorerna bak. Oavsett innebär laminärt luftflöde stor risk för oönskad kontakt med flygplanet.

2 Att svenska folket samlar på hottentotter är ett självvalt hoarding-problem. Kollektiv bestraffning medelst barbarisk likdumpning är ej svaret.

4 Man kan verkligen smaka svengelskan

2. Men en variant kan ju vara levande med fallskärm. Detta är ju något som går att utöva på druckna passagerare med. Man vet även i vilket land som man skall lagföra individen, alltså det land där det damp ner en fylletratt.

Dock går väl det inte att hoppa fallskärm i de hastigheterna.
#120 2020-12-22, 18:43
Raderat lite inlägg om sanningshalten i vad som kanske är en skröna. Oavsett sanningshalt är det off topic.

/Mod