Kaos på SAS-plan – Tvingades nödlanda

#133 2021-02-02, 00:37
NegerStryparen
Ursprungligen postat av Mailmans
Håller med dig att det låter överdrivet, hon jobbade under 5-6 år på det arabiska bolaget, enligt historien, så inte inhyrd endast för det "jobbet". Har aldrig berättat detta vidare då jag tyckt att hela historien saknar en känsla av logik. Men den har följt mig i tankarna och poppat upp till och från, inget är omöjligt efter MK-ULTRA brukar min inre röst säga.

Men jag lutar nog mer åt att hon var uttråkad på ålderns höst och ville verka haft ett spännande liv..


Det påminner om andra flygskrönor som förekommer. Särskilt vanligt var förr att väskorna hade förväxlats och den glade resenären sen hittade feta sedelbuntar i "sin väska". Eller knark förstås.
Någon annan blev förstås sur och hamnade kanske istället ett dike med ett hål i huvudet.
Numera med den där streckkodstaggningen så är risken ytterst liten att en sådan förväxling ska kunna ske.
Det får då ske inne i flygplatsens utrymme där man hanterar bagage. Eller om någon liten gubbe gömmer sig inne i flygplanets lastrum, och byter de där remsorna under flygningen. Alltså om det finns två likadana väskor att byta med.
Ursprungligen postat av PornKing
Det är bara en mindre andel av världens kommersiella flygplan som har förmågan att dumpa bränsle. I stort sett inga Boeing 737 eller Airbus A32X plan kan göra det eftersom de kan landa med fulla tankar utan problem. Vad gäller större plan som Airbus A330 och 340 samt Boeing 767 och 777 så har alla dessa möjlighet till bränsledumpningssystem beroende på beställarens krav (de som är konfigurerade för long range har det alltid). Tex de flesta A330 som bara flyger inom Europa saknar vanligtvis detta system för att hålla kostnaderna nere. Det verkar som de flesta tror att alla plan har denna funktion men det är alltså en myt de flesta har inte denna kapacitet.

Det verkar också som de flesta tror att den här oregerliga mannen kommer få ett hårt straff och de kan man tro men de flesta som orsakar säkerhetslandningar brukar bara bli bannade från det flygbolaget men går annars skadefri. I USA är straffen hårda men i Europa kan det bli en juridisk mardröm eftersom det är det landets luftrum som man förnärvarande flyger över som gäller vad avser lagstiftning. Om en incident pågår över flera luftrum blir det snabbt komplicerat här i Europa vad jag har förstått av en pilot. Det blir svårt med bevisföringen att bevisa vilka lagrum som ska gälla. Så i praktiken måste det nog till nått spektakulärt där nån faktiskt skadar eller dödar någon för att det ska bli fråga om straff.


Jag tycker dock att är det ett nödläge så är det. Kan de inte göra en normal landning så tycker man ju att man skulle kunna dra ner på vikten.
Om man tvingas till buklandning för att landningställen fastnat för att det sitter 3 stycken kompetensregnare från Afrika inne i landningställets luckor, så är det inte så kul med den brand som följer på att så mycket bränsle kommer ut och antänds på landningsbanan.
Dumpas det via en ventil däremot så slits bränsledropparna sönder så fort att de inte kan antändas, bränslet blir för "utspätt".

Ursprungligen postat av filmfreak
Jag tror du har glömt "inte" här.


E jag vet inte vad skrev, "mycket svårt att tro" var menat som negation alltså, ett "inte"

Eller bättre:
Jag kan inte tro att ett arabiskt flygbolag bara skulle hyra in en finsk flygvärdinna bara så där.

Fast åt andra sidan så har jag sett att folk säger dubbelnegationer utan att tänka på det, i talspråk alltså.

Det förekom faktiskt förr att piloterna hade med checkblock för att de skulle kunna hyra folk direkt på flygplatsen. Ja förutsatt att de hade någon form av yrkesbevis på att de var flygvärdinnor.
Säkert mycket vanligt i tex USA att de hyrdes drekt på plats. Eftersom USAs flygbolag hade samma lönetariffer mm.

Ursprungligen postat av Neksnor
A320 rymmer runt 25000 liter bränsle, som hos Shell på Säve flygplats idag kostar 10,24 kr/liter om du inte har något speciellt avtal. Så eventuellt bränsledumpande, som inte behövs, kostar knappast några 100000-tals kronor.

Eventuellt bagage ska av. Med tanke på att man utan allt för stora problem hinner tömma och lasta om (bagage, passagerare, dass, bränsle...) ett sådant plan på mindre än 30 minuter är det inget som tar särskilt lång tid.
Som sagts finns det noteringar om vilka väskor som tillhör passageraren (det är därför dina väskor automatiskt kan byta flyg samtidigt som du sitter och super i någon bar på en större bytesflygplats), och det skulle inte förvåna mig om det även finns info om vikt och i vilket lastrum man ska leta i.


Det blir ju 250 000 kronor, ingen nätt liten summa precis.
#134 2021-02-02, 00:43
Ursprungligen postat av NegerStryparen
...

Det blir ju 250 000 kronor, ingen nätt liten summa precis.

Ja, om man ska tömma hela tanken. Berätta gärna mer om varför man skulle vilja göra det luften.
#135 2021-02-02, 00:53
NegerStryparen
Ursprungligen postat av Neksnor
Ja, om man ska tömma hela tanken. Berätta gärna mer om varför man skulle vilja göra det luften.


Om man måste buklanda, nödlanda på buken, utan fungerande landningsställ så är det ju skönt att veta att tankarna är nästan tomma, annars blir ju den efterföljande branden helt fruktansvärd.

Konstigt att de tagit bort dumpningsventilen på en del modeller.

Kom ihåg tex de två fulltankade jumbojetflygplan som krockade på startbanan på Teneriffa,
en helt sanslös brand som det blev.

Nu hade det inte hjälpt att de skulle ha dumpat bränslet, eftersom de var på väg att starta, och frontalkrockade i tjock dimma.

Och skulle underlaget vara dåligt med snö och is, så kan det ju vara skönt att få ner vikten inför landningen att man inte kanar fram som på en hockeyrink.
#136 2021-02-02, 01:07
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Om man måste buklanda, nödlanda på buken, utan fungerande landningsställ så är det ju skönt att veta att tankarna är nästan tomma, annars blir ju den efterföljande branden helt fruktansvärd.

Konstigt att de tagit bort dumpningsventilen på en del modeller.

Kom ihåg tex de två fulltankade jumbojetflygplan som krockade på startbanan på Teneriffa,
en helt sanslös brand som det blev.

Nu hade det inte hjälpt att de skulle ha dumpat bränslet, eftersom de var på väg att starta, och frontalkrockade i tjock dimma.

Och skulle underlaget vara dåligt med snö och is, så kan det ju vara skönt att få ner vikten inför landningen att man inte kanar fram som på en hockeyrink.

Kanske, men för att dumpningen ska kosta 250000 så krävs det att flygplanet är fulltankad när det behöver dumpas samt, enligt ditt scenario, att man ska landa, i övrigt kontrollerat, utan att något av landningsställen har fälts ner. Jag tror inte att det händer särskilt ofta. Och flygplan verkar kunna klara sådant ganska bra utan att ta eld.
#137 2021-02-02, 08:11
Onkel-Ben-ny
Angående dumpa bränsle, det ska väl till riktigt långa flygningar då man gör av med så mycket för att ta sig upp på 10k. Insatta kanske vet bättre?