Kaos på SAS-plan – Tvingades nödlanda

#121 2020-12-23, 11:22
GeorgeO8484
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Hoppas han får pengar tillbaka från hotellet. Det kommer inte att bli billigt att betala den nödlandningen.

Brukar dra iväg mot 200.000:-. Bara idioti att hålla på med sådant.


Mm. Lite så. I regel en gedigen summa. Sällan det landar på individen dock. Vilket jag tycker är fel.
#122 2020-12-23, 20:03
nantes
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Yngwie?


Haha, det vore festligt.
#123 2020-12-23, 20:31
Flugit cockpit flera ggr till Asien, har en kompis som är captain.

Bara att ”låna” en runway för oplanerad extralandning kostar ca 100 papp. En ”follow-me-bil” kostar 5 papp. Tillgång till en gateway (populärt kallat ”finger”) ca 25 papp. Om sen besättningen fastnar på airporten pga arbetstidslagar, (24 tim-vila) måste en ny besättning skakas fram/flygas in. Då måste passagerarna av, ev hotel, käk osv. tillkommer då. (Mera soppa till kärran?)

Snittpriset på en internationell nödlandning ligger sällan under 250 papp.

Om det sedan är en gaphals som åstadkommer detta i fyllan borde hen betala rubbet tycker jag.
#124 2020-12-24, 00:23
15 år å moppe
Ursprungligen postat av PornKing
Det är bara en mindre andel av världens kommersiella flygplan som har förmågan att dumpa bränsle. I stort sett inga Boeing 737 eller Airbus A32X plan kan göra det eftersom de kan landa med fulla tankar utan problem. Vad gäller större plan som Airbus A330 och 340 samt Boeing 767 och 777 så har alla dessa möjlighet till bränsledumpningssystem beroende på beställarens krav (de som är konfigurerade för long range har det alltid). Tex de flesta A330 som bara flyger inom Europa saknar vanligtvis detta system för att hålla kostnaderna nere. Det verkar som de flesta tror att alla plan har denna funktion men det är alltså en myt de flesta har inte denna kapacitet.


˚ Nu är det väl inte så många A330 som bara ”flyger inom Europa” vad jag vet. (är det några?)

˚ Inte alla A330 har fuel dumping, trots att de flyger till både USA & Asien från Europa.

Rätt ska vara rätt.
#125 2020-12-24, 00:34
15 år å moppe
Ursprungligen postat av GCbon
..... Han gick förbi oss skrek på engelska...


Var det någon i personalen ombord som pratade något skandinaviskt språk? Flighten flögs ju av SAIL, det irländska bolag som SAS skapat för att flagga ut skandinaviska arbetstillfällen.
#126 2020-12-24, 10:40
Powerless1
Ursprungligen postat av Alonen
Flugit cockpit flera ggr till Asien, har en kompis som är captain.

Bara att ”låna” en runway för oplanerad extralandning kostar ca 100 papp. En ”follow-me-bil” kostar 5 papp. Tillgång till en gateway (populärt kallat ”finger”) ca 25 papp. Om sen besättningen fastnar på airporten pga arbetstidslagar, (24 tim-vila) måste en ny besättning skakas fram/flygas in. Då måste passagerarna av, ev hotel, käk osv. tillkommer då. (Mera soppa till kärran?)

Snittpriset på en internationell nödlandning ligger sällan under 250 papp.

Om det sedan är en gaphals som åstadkommer detta i fyllan borde hen betala rubbet tycker jag.
Nu uppstod ju problemet med tjänstgöringstiden på Kanarieöarna eftersom man valde att fortsätta söderut. Så det blev kostnader där för hotell för alla passagerare som skulle hem plus besättningen. Dessutom kan ju de försenade passagerarna begära förseningsersättning. SAS har troligen försäkring mot detta och försäkringsbolaget försöker få betalt av personen ifråga för brott mot luftfartslagen.

Det borde ha funnits med alternativet att vända till Köpenhamn (ca 30 minuters flygtid) om det funnits en reservbesättning där. Det hade troligen blivit bra mycket billigare. Möjligen hade man också kunnat flyga tillbaka mot Sverige från Kanarieöarna så långt arbetstiden räckte, till Spanien eller Portugal. Samtidigt skickades en ny besättning (om det nu fanns) med eget flyg till samma ställe. Då hade det inte blivit några hotellkostnader annat än för två besättningar, mindre förseningskostnader och passagerarna hade säkert uppskattat en sån lösning. Men kostnaden för leveransen av en ny besättning skulle inte varit billig.
#127 2020-12-24, 10:44
Fredrik
Undra vad som hände med hans incheckade bagage? Han lär väl ha varit för full för att peka ut det OM de mot förmodan skulle ha lastat av allt bagage för att ge honom det.

Tog han nästa flight till Kanarieöarna? Borde ju ha känt rätt pinsamt att gå och fråga efter sitt bagage på den kanariska flygplatsen då alla där borde veta vad som hänt
#128 2020-12-24, 11:15
bithax
Det finns ju fler anledningar än ekonomiska till att medhavd alkohol inte är tillåten ombord på de flesta plan. De vill helt enkelt ha kontroll över supandet.
#129 2020-12-24, 13:36
Ursprungligen postat av Fredrik
Undra vad som hände med hans incheckade bagage? Han lär väl ha varit för full för att peka ut det OM de mot förmodan skulle ha lastat av allt bagage för att ge honom det.


Med dagens teknik hittar dom hans bagage på nolltid med hjälp av taggen.
Därför är dom numer också ganska snabba på att stänga gaten när pax inte behagar infinna sig vid gaten i tid...
Behöver inte lastas av ett skit.
Däremot handbagaget kan ju bli trixigare, där lär det ju pekas ut...
#130 2020-12-25, 21:57
george.sthlm
Ursprungligen postat av 15 år å moppe
Var det någon i personalen ombord som pratade något skandinaviskt språk? Flighten flögs ju av SAIL, det irländska bolag som SAS skapat för att flagga ut skandinaviska arbetstillfällen.


SAIL har inte haft skandinavisk kabin
de senaste åren. Inte Irländsk/Britt heller
Balter, Polacker mm är standard
En skamfläck för SAS.
#131 2020-12-26, 00:17
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Låter helt överdrivet. I och för sig så är det en sådan skröna som cirkulerar, och har cirkulerat länge.
Liknande historier fanns under sovjettiden.
Jag har mycket svårt att tro att ett arabiskt bolag skulle hyra in en finsk flygvärdinna bara så där.
Det har kanske hänt att ett flygbolag vilket som hyrt en random flygvärdinna, men de måste då betala hotell plus hemresa mm. Nej, araberna håller noga på sin etikett.
Nej, det är så osannolikt att något sådant skulle ske, att så många måste vara med på komplotten.
Däremot finns det äkta försvinnanden men de har hänt på flygplatser, under ett reguljärt byte. Där folk kidnappats och försvunnit från kartan.

I och för sig så tar sig somalier ända ifrån Somalia till Marocko för att där hoppa i en gummibåt för att ta sig de drygt 100 km till Kanarieöarna så det kan ju hända att han ville connecta med sina polare där?
Nej, nu firar man ju ingen Jul i Somalia. Julen är en kristen högtid, Somalia är typ >98 % muslimskt, så julfirandet i Somalia är nog ytterst blygsamt.
Någon mellandagsrea på kamelmarknaden vet jag inte om de har heller?
Men kanske det reas machetes lagom till nyåret.
Ifall den fryntliga somaliern som nyss tagit sig några klunkar vällagrat kamelpiss årgång 1972 är på ett glatt halshuggarhumör


Man är i regel tvungen att dumpa överflödigt bränsle, vilket ju kostar flera 100 000-tals kronor.
Anledningen är att flygplanet får inte vara för tungt när det landar. Landningsställen kan brytas sönder, och flygplanet kanar då fram på landningsbanan och börjar att brinna.
Brandrisken är förstås en mycket farligare utveckling av en nödlandning.

A320 rymmer runt 25000 liter bränsle, som hos Shell på Säve flygplats idag kostar 10,24 kr/liter om du inte har något speciellt avtal. Så eventuellt bränsledumpande, som inte behövs, kostar knappast några 100000-tals kronor.
Ursprungligen postat av Fredrik
Undra vad som hände med hans incheckade bagage? Han lär väl ha varit för full för att peka ut det OM de mot förmodan skulle ha lastat av allt bagage för att ge honom det.

Tog han nästa flight till Kanarieöarna? Borde ju ha känt rätt pinsamt att gå och fråga efter sitt bagage på den kanariska flygplatsen då alla där borde veta vad som hänt

Eventuellt bagage ska av. Med tanke på att man utan allt för stora problem hinner tömma och lasta om (bagage, passagerare, dass, bränsle...) ett sådant plan på mindre än 30 minuter är det inget som tar särskilt lång tid.
Som sagts finns det noteringar om vilka väskor som tillhör passageraren (det är därför dina väskor automatiskt kan byta flyg samtidigt som du sitter och super i någon bar på en större bytesflygplats), och det skulle inte förvåna mig om det även finns info om vikt och i vilket lastrum man ska leta i.
#132 2021-01-10, 16:05
SKIL
Den stökiga passageraren som blev avkastad i Amsterdam borde väl fått bötesbeloppet i sin brevlåda snart eller ..