Hur illa är SAS och vågar man boka med tanke på avbokningar och inställda resor??

#49 2022-05-29, 10:51
godboy
Det går bra nu...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9KalLw/sas-salde-biljetter-som-redan-salts

Först ställdes flyget till Alicante in och resenären ombokades till ett flyg med mellanlandning i Bergen med åtta timmars väntan. Sen återinsattes flyget till Alicante och biljetten såldes för mer är fyra gånger priset. Fint ordnat av SAS.

Jag har flugit en del med SAS, men undviker det bolaget som pesten nu. Jag haft en hel del krångel och strul med dem. Sägas skall också att jag flugit ännu mer med Ryanair och jag har aldrig haft problem med dem. Rätt intressant.
#50 2022-05-29, 13:46
Merwinna
Ursprungligen postat av SKIL
Tänk ändå att SAS blev Årets flygbolag under 80-talet ..

Qatar Airways som nu har vunnit utmärkelsen sex gånger (2011, 2012, 2015, 2017, 2019 och nu 2021)


Ja, och Qatar har verkligen pli på sin kabinpersonal, också! Det blev någon konstig grej det där med jämställdheten och feminismen på SAS, att flygvärdinnorna inte längre skulle vara vackra och välvårdade (eller i alla fall inte _behövde_ vara det). Jag fattar det inte; fast jag är en medelålders kvinna, så har jag inga problem med unga, vackra, slanka flygvärdinnor med håret uppsatt i chignon eller svinrygg (no homo, obs! ) Jag tycker att det hör till upplevelsen, detta att det ska kännas lite lyxigt och exklusivt att flyga. Detta var ju en stor del av SAS' varumärke också - förr som sagt.

Tur att det finns färjor och tåg - i september blir det nattåg direkt till Hamburg också!
#51 2022-05-29, 20:10
SKIL
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och Qatar har verkligen pli på sin kabinpersonal, också! Det blev någon konstig grej det där med jämställdheten och feminismen på SAS, att flygvärdinnorna inte längre skulle vara vackra och välvårdade (eller i alla fall inte _behövde_ vara det). Jag fattar det inte; fast jag är en medelålders kvinna, så har jag inga problem med unga, vackra, slanka flygvärdinnor med håret uppsatt i chignon eller svinrygg (no homo, obs! ) Jag tycker att det hör till upplevelsen, detta att det ska kännas lite lyxigt och exklusivt att flyga. Detta var ju en stor del av SAS' varumärke också - förr som sagt.

Tur att det finns färjor och tåg - i september blir det nattåg direkt till Hamburg också!


Flygkärrorna känns som en buss numera, SAS är förlegat och borde säljas av innan de får ge bort hela verksamheten.
#52 2022-05-30, 01:46
Evronianer
Ursprungligen postat av Merwinna
JJag fattar det inte; fast jag är en medelålders kvinna, så har jag inga problem med unga, vackra, slanka flygvärdinnor med håret uppsatt i chignon eller svinrygg (no homo, obs! ) Jag tycker att det hör till upplevelsen, detta att det ska kännas lite lyxigt och exklusivt att flyga.


SAS har väl hyfsade flygvärdinnor även om de inte är lika glamorösa som andra flygbolag. Tyvärr börjar det bli mer och mer vanligt att flygvärdinnor får rätt att byta ner sig till byxor. Tråkigt tycker jag eftersom en ung vacker kvinna i en kjol är en sådan stämningshöjare.

JAL har också bytt ner sig, men senast jag åkte med dom så hade jag en sådan vacker japanska i min kabin att jag bara stirrade som en loser när jag såg henne. Hon tog inte illa upp dock och jag fick perfekt service hela resan och fick även ta en selfie med henne.

Kvinnor måste slappna av lite. Män kommer aldrig att kunna sluta titta på vackra kvinnor. Ta inte illa upp.
#53 2022-05-30, 01:54
Systemkritik
Ursprungligen postat av Evronianer
SAS har väl hyfsade flygvärdinnor även om de inte är lika glamorösa som andra flygbolag. Tyvärr börjar det bli mer och mer vanligt att flygvärdinnor får rätt att byta ner sig till byxor. Tråkigt tycker jag eftersom en ung vacker kvinna i en kjol är en sådan stämningshöjare.

JAL har också bytt ner sig, men senast jag åkte med dom så hade jag en sådan vacker japanska i min kabin att jag bara stirrade som en loser när jag såg henne. Hon tog inte illa upp dock och jag fick perfekt service hela resan och fick även ta en selfie med henne.

Kvinnor måste slappna av lite. Män kommer aldrig att kunna sluta titta på vackra kvinnor. Ta inte illa upp.



Det är väldigt sällan jag reser just med SAS, men jag försöker undvika det så gott det är möjligt i Skandinavien.

Här är senaste upplevelsen för några månader sedan:

"SAS är verkligen Sveriges mångkulturella regim-flyg som på något sätt avspeglar allt elände i samhället.

Vi börjar med en upplevelse i terminalen där man tydligen klarat av att markera upp E28, som D28. Det är en delad inrikes/utrikes-gate som är låst för alla passagerare med en glasdörr till kort innan avgång. Att samtidigt få "go to gate" samtidigt som gate är felmärkt och avspärrad med en glasdörr gör att många av de äldre passagerarna stressar betydligt.

Väl vid boarding så är det tydligen priorityboarding för grupp A och B, vilket i realiteten innebär att 5 personer kommer fram ur folkmassan och får dra sin biljett för boarding när alla andra är ståendes och väntar. Folkmassan står tyst och den svarta SAS-värdinnan brukar lång tid på sig när hon väntar på om det är någon annan passagerare som kan gå på före alla andra.

Det är alldeles tyst och man kan höra hur människor suckar och stönar.

Tillslut tillåter den svarta SAS-värdinnan att vi går på; jag drar boardinkortet och går i 15 sekunder innan jag hamnar rätt bakom de 5 stycken som varit prioriterade i boarding; deras priorityboarding var tydligen inte något annat än att vara först i kön på att vänta.

Planet är ett slitet Bombardier som har sett sina bästa dagar för länge sedan, det skramlar allt för högt när turbinerna rasslar i vinden.

När vi väl kommer ombord via den rangliga stegen så slår man enkelt i huvudet och en äldre tant som vänder sig bort från passagerarna som boardar säger "god morgon" på väldigt bruten svenska med öststatsprägel trots att klockan nästan är 1100.

Planet är solkigt och slitet, det bär verkligen prägel av att vara gammalt och använt.

Flygvärdinnan är utländsk med mörka ögon och asymmetriskt ansikte. Hon framstår som sur och sträng; här utstrålas det att ingen glädje i att göra ett gott arbete varken för sig själv eller passagerarna. Flygvärdinnan är brysk när hon säger att det tydligen inte är tillåtet med jacka i stolsryggen framför mig. Det är heller inte tillåtet att sträcka på ryggen så ryggstödet åker upp med en smäll.

Under hela flighten är det inte någon av personal som ler eller utstrålar någon vänlighet. Det är bara bistra ansikten precis som om de skulle jobba som dörrvakt eller liknande arbete.

När jag ska köpa en carlsberg är den utländska kvinnan med asymmetriskt ansikte väldigt bestämd på att jag måste fälla upp en bordsskiva trots att jag har 2 händer att hålla ölen i. Efter mycket om och men ger hon sig och låter mig hålla en 33cl i handen, men då får jag inte ett glas i plast förklarar hon snabbt och på ett sätt som är svårt att protesterar mot.

Det enda positiva med denna flighten är att den inte är full med systembelastande invandrare; så brukar de flesta flygen med SAS till Stockholm se ut. Man kan se det redan innan gaten att blåhåriga batikhäxor och människor från MENA samlas åt ett håll på flygplatsen. Då kan man vara säker på att det är där de är som flyget med SAS till Stockholm är."
#54 2022-05-30, 05:53
Merwinna
Ursprungligen postat av Evronianer
SAS har väl hyfsade flygvärdinnor även om de inte är lika glamorösa som andra flygbolag. Tyvärr börjar det bli mer och mer vanligt att flygvärdinnor får rätt att byta ner sig till byxor. Tråkigt tycker jag eftersom en ung vacker kvinna i en kjol är en sådan stämningshöjare.

JAL har också bytt ner sig, men senast jag åkte med dom så hade jag en sådan vacker japanska i min kabin att jag bara stirrade som en loser när jag såg henne. Hon tog inte illa upp dock och jag fick perfekt service hela resan och fick även ta en selfie med henne.

Kvinnor måste slappna av lite. Män kommer aldrig att kunna sluta titta på vackra kvinnor. Ta inte illa upp.


Håller med - och vi sneglar ju i vår tur på piloterna, om vi får en möjlighet att se dem! (Dock brukar manlig kabinpersonal inte vara snygg. Det är ofta något bögigt/feminint över dem. Och hålen i öronen börjar synas när de svettas bort det täckande sminket! )
#55 2022-05-30, 10:28
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
De borde lösa det som EasyJet:
https://speld.nl/2022/05/17/personeelstekort-bij-luchtvaartmaatschappije...

Google translate:


Hmm.. Du har ingen mer trovärdig källa? typ Svenskbladet...
#56 2022-05-30, 10:45
Mashedpotatoe
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hmm.. Du har ingen mer trovärdig källa? typ Svenskbladet...

De rapporterar inte så mycket om Easyjet. Men erkänn att det hade varit en grym lösning som passar SAS som handen i handsken.
#57 2022-05-30, 11:25
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
De rapporterar inte så mycket om Easyjet. Men erkänn att det hade varit en grym lösning som passar SAS som handen i handsken.


Nja, tror snarare på att SAS helt avvecklar kabinpersonalen och ersätter den med en app och en QR-kod. Skanna koden på sätet framför dig, när du har landat och återfår kontakt med wifi eller mobilnät öppnas ett chattfönster så du kan framföra ditt ärende till kundtjänsten i Bangalore som snabbt meddelar att eftersom du redan har landat anser vi att ditt ärende är avslutat.
Ombordförsäljningen tas över av Selecta. Säkerhetsgenomgången ersätts av en rad i "allmänna villkor" som du måste acceptera vid bokningen. Piloten ersätts av en lätt modifierad autopilot från Tesla Model S.
#58 2022-05-30, 14:38
Masinga
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dadg9/sas-bokade-av-bengts-biljett...


Vilka jävla svin de är! Så är de fräcka att säga " . Att det skulle göras ombokningar med systematik för att sälja dyrare biljetter kan jag kraftfullt dementera, säger Karin Nyman"
#59 2022-05-30, 15:18
RudyardKipling
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Ett företag som hatar sitt eget land. Ett företag som anser att Norden inte har någon egen kultur.
Ett företag som styrs av Kommunisterna på Vänstern och sög upp det mesta av de fjuttiga bidrag de gav ut under pandemin.

Och du måste fråga om du skall undvika skiten ?

Du är en del av dagens enorma problem med mänskligheten.


Precis! Jag kommer aldrig mer flyga med SAS. Låt skiten konka och starta sedan upp något nytt igen där alla tidigare ansvariga fått sparken. Görs lämpligast när nya makten tagit över i Sverige.



Ursprungligen postat av SKIL
SAS ställer in cirka 4.000 flygningar under maj-augusti
Personalbrist och Leveransproblem.
https://www.di.se/nyheter/di-avslojar-sas-staller-in-4-000-flygningar-i-...

Beskedet får pilotfacket att rasa, men enligt SAS har hela flygindustrin just nu problem att växla upp efter pandemin.

- SAS borde säljas vidare till högst bjudande ...


De hade stora problem redan innan sin famösa reklamkampanj i januari/februari 2020.



Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, man gråter ju inte direkt. Men otroligt synd att de skulle gå den vägen. Jag minns när jag var barn, hur man såg upp till de stiliga piloterna och flygvärdinnorna på SAS-planen. Men för ett eller ett par decennium sedan fick någon för sig, att i alla fall flygvärdinnorna (vet inte hur det var med piloterna) skulle bära mjukisplagg och keps, och att de inte skulle behöva vara slanka, välvårdade och snyggt sminkade med uppsatt hår o.s.v. längre, som hos andra flygbolag. Det skulle väl vara jämlikt och feministiskt. Men det var där det började sjansera. De flesta människor flyger inte så ofta, och när de gör det tycker de att stilig personal att titta på i kabinen, hör till upplevelsen.


Kan bara instämma. Minns när jag flög regelbundet med SAS 80/90-talet. Trerätters, fri och i princip obegränsat med alkohol, porslin, glas och riktiga bestick och detta på resor inom Europa. Alltid vänliga personal. Snygga flygvärdinnor. Vi hade vid flera tillfällen förfesten på flyget, landade in i lägenheten och ställde väskorna i Stockholm eller dit vi skulle och sedan rätt ut på stan.



Ursprungligen postat av Systemkritik
Det är väldigt sällan jag reser just med SAS, men jag försöker undvika det så gott det är möjligt i Skandinavien.

Här är senaste upplevelsen för några månader sedan:

"SAS är verkligen Sveriges mångkulturella regim-flyg som på något sätt avspeglar allt elände i samhället.

Vi börjar med en upplevelse i terminalen där man tydligen klarat av att markera upp E28, som D28. Det är en delad inrikes/utrikes-gate som är låst för alla passagerare med en glasdörr till kort innan avgång. Att samtidigt få "go to gate" samtidigt som gate är felmärkt och avspärrad med en glasdörr gör att många av de äldre passagerarna stressar betydligt.

Väl vid boarding så är det tydligen priorityboarding för grupp A och B, vilket i realiteten innebär att 5 personer kommer fram ur folkmassan och får dra sin biljett för boarding när alla andra är ståendes och väntar. Folkmassan står tyst och den svarta SAS-värdinnan brukar lång tid på sig när hon väntar på om det är någon annan passagerare som kan gå på före alla andra.

Det är alldeles tyst och man kan höra hur människor suckar och stönar.

Tillslut tillåter den svarta SAS-värdinnan att vi går på; jag drar boardinkortet och går i 15 sekunder innan jag hamnar rätt bakom de 5 stycken som varit prioriterade i boarding; deras priorityboarding var tydligen inte något annat än att vara först i kön på att vänta.

Planet är ett slitet Bombardier som har sett sina bästa dagar för länge sedan, det skramlar allt för högt när turbinerna rasslar i vinden.

När vi väl kommer ombord via den rangliga stegen så slår man enkelt i huvudet och en äldre tant som vänder sig bort från passagerarna som boardar säger "god morgon" på väldigt bruten svenska med öststatsprägel trots att klockan nästan är 1100.

Planet är solkigt och slitet, det bär verkligen prägel av att vara gammalt och använt.

Flygvärdinnan är utländsk med mörka ögon och asymmetriskt ansikte. Hon framstår som sur och sträng; här utstrålas det att ingen glädje i att göra ett gott arbete varken för sig själv eller passagerarna. Flygvärdinnan är brysk när hon säger att det tydligen inte är tillåtet med jacka i stolsryggen framför mig. Det är heller inte tillåtet att sträcka på ryggen så ryggstödet åker upp med en smäll.

Under hela flighten är det inte någon av personal som ler eller utstrålar någon vänlighet. Det är bara bistra ansikten precis som om de skulle jobba som dörrvakt eller liknande arbete.

När jag ska köpa en carlsberg är den utländska kvinnan med asymmetriskt ansikte väldigt bestämd på att jag måste fälla upp en bordsskiva trots att jag har 2 händer att hålla ölen i. Efter mycket om och men ger hon sig och låter mig hålla en 33cl i handen, men då får jag inte ett glas i plast förklarar hon snabbt och på ett sätt som är svårt att protesterar mot.

Det enda positiva med denna flighten är att den inte är full med systembelastande invandrare; så brukar de flesta flygen med SAS till Stockholm se ut. Man kan se det redan innan gaten att blåhåriga batikhäxor och människor från MENA samlas åt ett håll på flygplatsen. Då kan man vara säker på att det är där de är som flyget med SAS till Stockholm är."


Jag flög mycket till och från Stockholm åren runt 2000-talet. Tack för heads up även om jag inte kommer välja SAS någonsin igen. Fy fan för att hamna mitt i ett sådant "sällskap".
#60 2022-05-30, 15:26
SirMacke
Ska till Färöarna i Juli, en resa som jag längtar efter och som blivit inställd flera gånger p.g.a. Corona och annat.

Nu är allt bokat men läser dagligen om att SAS ställer in, bokar om och avbokar till höger och vänster.
Borde man boka om till ett mer seriöst flygbolag?
Skulle SAS avboka eller flytta till annan dag så är det hög risk att hela resan går åt skogen.