Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#601 2022-06-13, 17:47
Fotboll12
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Detta är inget fenomen bara för Arlanda.



Grejen är att vi är sämst, som vanligt med allt som kan kopplas till pandemin. Hela tiden är vi klassens dummaste elev och ingen bättring är i sikte.
#602 2022-06-13, 17:58
Kakksakker
Likadant på många håll i världen just nu, rykten säger pilotbrist pga vaxxet!

Om så så borde det bli semisvårt att mörka kan man tycka, vi får väl se.
#603 2022-06-13, 18:01
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vad är det för trams?
Har du sett bilder och videor från Arlanda den senaste tiden? Det är en sanslös mängd svarta och araber bland de köande svenskarna. Pratade med en kompis idag som flög till Spanien i torsdags och hon var helt chockad över antalet hucklen och invandrare som var där och trängdes.
"Östermalm" hahaha.
Jag flög från Arlanda till Istanbul för ett tag sedan. Vid framkomsten kändes det skönt att äntligen komma till ett land där man kan se folk i västerländsk klädsel och kvinnor som inte är inpackade från topp till tå i skynken, hucklen och slöjor.
#604 2022-06-13, 18:02
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Kakksakker
Likadant på många håll i världen just nu, rykten säger pilotbrist pga vaxxet!
Vad har pilotbrist att göra med köer till säkerhetskontrollen?
#605 2022-06-13, 18:02
Kakksakker
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad har pilotbrist att göra med köer till säkerhetskontrollen?


LOL, menar du allvar?

https://t.me/childcovidvaccineinjuriesuk/1627
#606 2022-06-13, 18:17
Fotboll12
Ursprungligen postat av Kakksakker
Likadant på många håll i världen just nu, rykten säger pilotbrist pga vaxxet!


Visst menar du covid? Eller är du galen?
#607 2022-06-13, 18:24
Core.
Ursprungligen postat av Kakksakker
[highlight]LOL[/highlight] På dig själv din jävla ärthjärna, skulle det stämma skulle det betyda att det fanns för få flyg att boka in sig på = mindre kö
#608 2022-06-13, 18:26
Timazz
Har kikat litet i tråden och folk verkar vara mycket uppgivna, upprörda och oinformerade om varför situationen på Arlanda ser ut som den gör. Jag jobbar inom säkerhetskontrollen och kan förhoppningsvis förklara omständigheterna något, dock endast övergripande då jag är legalt bunden att inte röja säkerhetsrelaterade uppgifter. Eftersom jag inte har exakta uppgifter är detta mest hörsägen, skvaller, egna observationer och sunt förnuft så ta det du läser med en nypa salt.

Nedan följer två olika förklaringar. Båda kommer inte i närheten utav vad allt beror på (det är mycket mer invecklat än vad ni tror), men förhoppningsvis får ni någon form av förståelse för situationen.


Kort svar/Tlr: Folk har inte kunnat resa sedan 2019, folk vill resa under sommarlovet/efter studenten, personalbrist, företagen har för lite pengar.

Spoiler:
Långt svar:

Den främsta anledningen till den långa kön är girighet. Swedavia är som flera är medvetna om, ett statligt ägt bolag och om det är något staten gillar så är det att snåla på allt man kommer undan med, detta gäller även flygplatser, inkluderat Arlanda. Ju mer flyg som landar och avgår, desto mer tjänar Swedavia och av olika skäl (gissa tre gånger), vill de inte spendera all den inkomsten, vilket leder inom brister på många olika fronter, inkluderat säkerhetskontrollen.

Jag kan inte exakt svara för de många olika bolagen som omsätter personal/varor eller andra tjänster på flygplatsen men de värst drabbade är passkontrollen och incheckningen. De stora köerna ni sett inne i terminal 5 är med största sannolikhet incheckningen (både självbetjäning och bemannad). Kön som leder in till sky city (och ibland ända fram till terminal 4) är till den mindre säkerhetskontrollen. Här är det mest trafikerat och tar längst tid att köa till, jämfört med den andra, större säkerhetskontrollen i ändan av terminal 5.

Enligt egen uppfattning är kötiden värst på morgonen mellan 4-9. Därefter brukar mängden resenärer minska något för att återigen öka och ligga på en hög nivå från kl 13-18. Om ni planerar på att resa, rekommenderar jag er att boka fast-track som brukar ta allt mellan 5-40 minuter beroende på mängden resenärer, resa på en tisdag då det är minst resenärer och att vara så förbered som det bara går när ni väl kommer fram till kontrollen. Med detta menar jag att ha så lite baggage som möjligt med er in (ju mindre desto snabbare går det) och att vara väl införstådd med vätskor och elektronikregler (här inkluderas sprejer, krämer m.m. samt kameror, i-pads, datorer m.m.). Ni kan även (kön på de två kontrollerna på terminal 5 bör vara extremt långa för att detta ska spara tid) gå in vid terminal 2 för att sedan åka buss inne på flygplatsen till terminal 5 då kön på terminal 2 är nästan alltid max 10 minuter.

Gällande kötiderna inne i säkerhetskontrollen så beror detta främst på mängden personal som finns. 90% av all personal som arbetade på Arlanda fick avsluta anställning kring april 2020 (läs varsel) och många av dessa har hittat andra arbeten. Detta hjälpte inte då det inte började rekryteras i stor mängd för än kring oktober 2021 och många av personalen nu är fortfarande relativt nya och inte insatta i det arbetet vi har. Ni bör dock vara medvetna om att personal anställs på löpande band men vi hinner inte omsätta personal i den explosionsartade takt mängden resenärer ökar.

Att anställas som flygplatskontrollant är en process som tar minst 2 månader som sedan leder till 3 veckors utbildning. Därefter finns det en ytterligare utbildning för att få sitta vid röntgenmaskinerna och många har svårigheter med denna del och vissa vill helt enkelt inte bli klara av olika anledningar. Som ni kan utläsa av ovanstående leder detta till att vi inte kan ha flera flöden öppna. Baka in raster, sjukskrivningar, många som slutar samtidigt och vi får det resultat ni kan se (och även erfarat). Detta, tillsammans med brist på pengar (läs låga löner, extremt få raster, oergonomiska arbetsmiljöer och andra otrevliga omständigheter), är den största anledningen till de långa köerna i säkerhetskontrollen.

Mycket av personalen har som ni vet språkbrister (ofta för att de kommer från familjer med annan etnicitet) men just nu är det så pass få som söker tjänsten och vi har så desperat behov att kvaliteten på personalen brister något. Detta enorma behov av personal har även lett till att främst unga ansökt. Dessa ungdomar har oftast ingen tidigare arbetslivserfarenhet och klarar inte av den stressen jobbet kräver just nu, tycker att arbetet är för dåligt betalt m.m. vilket leder till att många säger upp sig. Detta innefattar även mycket erfaren personal som är missnöjda med arbetsförhållanderna.

Som många säkert vet byggs flygplatsen om och just nu konstrueras en helt ny terminal som, enligt cheferna, ska vara klart sommaren 2023. Detta hjälper inte er som ämnar resa i år men om ni inte bokat något än rekommenderar jag er att vänta med att resa. I och med att terminal 5 byggs ut är även avlämnings-platsen begränsad och säkerhetskontrollen har också påverkats negativt av utbyggnaden. Terminal 4 som tidigare var exklusivt för inrikes flyg kommer att öppna den 15/6-2022 men när detta sker kommer köerna vara desamma eller litet längre då personal från de andra säkerhetskontrollerna kommer att skickas dit.

En annan faktor till de låga köerna är resenärerna. Många är stressade, oartiga, och ohjälpsamma eller ovilliga till att följa instruktioner. Varken vi personal eller ni passagerare vill ha enorma köer så jag rekommenderar er att följa instruktioner, hur löjliga eller omständliga de än verkar. Jag medger att de system vi har inte är de bästa men vi försöker underlätta och optimera så gott vi kan. Säkerhetskontrollerna är väldigt varma dels på grund av dåligt fungerade ventilation och all mängd människor som avger kroppsvärme och hunger, trötthet, flygrädsla och stress kan få även den mest gladlynta kontrollanten/passageraren irriterad men vi ber er inte att ta av den där klockan eller ta ut den där datorn utav elak eller småaktighet.



Jag förstår att mycket utav ovanstående låter som floskler och ursäkter men dessa är mina genuina uppfattningar, observationer och svar på de flesta frågor som ställts i tråden. Jag hade gärna utvecklat mina svar men jag är legalt oförmögen till detta. Ni är fria att göra era egna tolkningar utifrån det jag skrivit.
Det här är det enda inlägget jag kommer att skriva i tråden och jag kommer inte heller svara på meddelanden.

Goddag.
#609 2022-06-13, 18:29
Core.
Ursprungligen postat av Fotboll12
Visst menar du covid? Eller är du galen?

Dom är galna , ”folk” tror att så extremt många piloter vägrat vaccin att köerna tydligen blir långa 🤣 dom fattar inte att naturligtvis hade det funnits för få flyg isåfall att boka in sig på vilket skulle innebära tomma flygplatser.
#610 2022-06-13, 18:37
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Timazz
Enligt egen uppfattning är kötiden värst på morgonen mellan 4-9. Därefter brukar mängden resenärer minska något för att återigen öka och ligga på en hög nivå från kl 13-18.
Stämmer exakt med vad jag märkt på mina två senaste resor. Den första med avgång runt kl 9, då stod jag 45 minuter i kö till säkerhetskontrollen, den andra med avgång 11.40, då var det knappt någon kö alls. (Däremot 1,5 h till incheckningen istället, så överlag en lika negativ upplevelse iaf).

Ursprungligen postat av Timazz
Ni kan även (kön på de två kontrollerna på terminal 5 bör vara extremt långa för att detta ska spara tid) gå in vid terminal 2 för att sedan åka buss inne på flygplatsen till terminal 5 då kön på terminal 2 är nästan alltid max 10 minuter.
Funkar bara om man flyger inom Schengen, eller?
#611 2022-06-13, 19:28
RoadToPerdition
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Släpps man igenom i terminal 2 om flyget går från 5:an?

Det där med transferbussen verkar bara funka om man flyger inom Schengen:

https://www.swedavia.se/arlanda/transport-pa-flygplatsen/#gref


Fungerar att ta bussen oavsett var du ska. Bra tips med Terminal 2 just eftersom det nästan aldrig är köer där.
#612 2022-06-13, 19:38
asburypark
Ursprungligen postat av Timazz

Det här är det enda inlägget jag kommer att skriva i tråden och jag kommer inte heller svara på meddelanden. Goddag.


Hej Timazz,

Mycket intressant med insikter inifrån Arlanda! Synd om du inte svarar på frågor (som jag skriver ändå. Du kanske egentligen inte får skriva här alls pga sekretess så jag har förståelse.


>> Har ni någon diskussion bland personalen angående tidpunkten som man kan checka in väskor? Om incheckning för att lämna väska öppnar 2,5h timme innan flyget och säkerhetskontrollen tar 3 timmar så har ju resenären ingen chans att klara sig.


>> "Med detta menar jag att ha så lite baggage som möjligt med er in (ju mindre desto snabbare går det) och att vara väl införstådd med vätskor och elektronikregler (här inkluderas sprejer, krämer m.m. samt kameror, i-pads, datorer m.m"

Har aldrig varit med om att blivit ombedd att kamera ska tas ur handbagage. (Däremot ipad). Är det verkligen så?


>> "Detta hjälpte inte då det inte började rekryteras i stor mängd för än kring oktober 2021"

Hörde också något liknande från en representant från Swedavia. Men, oktober, really?! Nu är det juni 2022. Om rekrytering, utbildning m.m. tar så lång tid är det en skandal!

>> Kan du kommentera om det är sant att Avarn Security "tackar nej" till hjälp från sitt bolag i Norge som kunnat lösa detta en del?