Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#757 2022-06-15, 21:05
zipperventura
Ursprungligen postat av Leopardhatt
Jo, men om det hade varit politiker så skulle ju t.ex Landvetter eller Västerås funka lika dåligt, men där flyter det ju på precis som förr. Det måste vara någon på Arlanda som har gjort ett par stadiga felbedömningar som nu straffar sig. Vem är det - någon som vet?


Njae, det är att det går så pass mycket fler flyg och passagerarantalet blir så mycket mer i absoluta tal.

Problemen finns på andra flygplatser men inte alls i lika stor utsträckning som på Arlanda.

Sanningen kommer aldrig komma ut ifrån Swedavias håll eller företagen som sköter säkerhetskontrollen. Eftersom Swedavia är deras kund så vill de inte snacka skit om Swedavia.
#758 2022-06-15, 21:23
Leopardhatt
Ursprungligen postat av zipperventura
Njae, det är att det går så pass mycket fler flyg och passagerarantalet blir så mycket mer i absoluta tal.

Problemen finns på andra flygplatser men inte alls i lika stor utsträckning som på Arlanda.

Sanningen kommer aldrig komma ut ifrån Swedavias håll eller företagen som sköter säkerhetskontrollen. Eftersom Swedavia är deras kund så vill de inte snacka skit om Swedavia.


Du har rätt men ARN måste ju ha haft samma andel av resenärer före pandemin och det kan ju inte ha kommit som en överraskning att man fortfarande har flest passagerarantal i Sverige. Varför klarade alla andra svenska och nordiska flygplatser att rampa upp men inte ARN undrar man ju? Det måste ju vara någon som har gjort en grov felbedömning eller ha sovit på jobbet.
#759 2022-06-15, 23:18
Addhoc
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju märkligt. Jag tycker att säkerhetspersonal to their discretion borde få välja ut, vilka som ska testas. De lär ju också med tiden utveckla en intuition för detta, tänker jag. Typ att de kan se små tecken på att folk är nervösa. Men då får de alltså inte göra kruttestet, om personen inte råkar komma upp i lottningen..? Vad är viktigare: att man räddar några hundra människors liv, eller att en liten arabs superfina känslor blir sårade..?


De valde ut nån bara, det var ingen maskin som valde ut. Inte vad man kunde se i alla fall. En säkerhetskille gick helt sonika fram till vår 7-åring och drog nån ”lapp” på hans fingertoppar. Allt visade sig vara okej och vi gick vidare i kön.
#760 2022-06-16, 05:43
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju märkligt. Jag tycker att säkerhetspersonal to their discretion borde få välja ut, vilka som ska testas. De lär ju också med tiden utveckla en intuition för detta, tänker jag. Typ att de kan se små tecken på att folk är nervösa. Men då får de alltså inte göra kruttestet, om personen inte råkar komma upp i lottningen..? Vad är viktigare: att man räddar några hundra människors liv, eller att en liten arabs superfina känslor blir sårade..?
Mig veterligen har summa noll (0) svenskar dött av bomber på flygplan under hela 2000-talet, så i verkligheten verkar det inte finnas något problem med araber som slinker igenom kontrollen med sina bomber pga uteblivet kruttest.
#761 2022-06-16, 06:58
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det tror jag faktiskt inte. Det är nog ingen som tror att flytvästen hjälper om man störtar hela vägen i havet från 10 km, men om piloterna nödlandar på vattnet på rätt sätt, så flyter planet ett tag. Och då kan de där flytvästarna (och uppblåsbara flottarna som också finns) vara avgörande. Vinkeln på ryggsätet är nog uttänkt för att sätet ska skydda så bra som möjligt, vid en hård nödlandning... Genomgången av säkerhetsinstruktionerna går väldigt fort, men sedan kan man ju läsa på det där laminerade papperet själv, eller fråga flygvärdinnan. Flyget är en bransch med väldigt stor säkerhet, där allt är uttänkt och testat i minsta detalj...
Ja, det är oerhört säkert att flyga - till och med säkrare än att promenera. Men det beror enbart på att planen är byggda på sådant sätt att det nästan aldrig är något som fallerar med det tekniska (på ett sätt som får planet att störta) och på väldigt nogrannt underhåll av planen, samt att piloterna är nogrannt utvalda och välutbildade. Det är faktorer som vi som passagerare inte ser. Däremot ser vi flygvärdinnan stå och visa hur man tar på en syrgasmask och vi fäller upp våra säten, för att vi skall vaggas in i tron att vi kan göra något åt säkerheten, vilket vi i själva verket inte kan.

Ingen passagerare har någonsin räddats av den där flytvästen.

Do Planes Really Need Life Vests?


[..]
You may think the life vest under your airplane seat will save your life if the aircraft ends up in the water. In fact, such a thing has never happened in modern commercial airline flying.
https://www.wsj.com/articles/do-planes-really-need-life-vests-1453310773

Där har vi något för miljömupparna att ta tag i. Hur många liter flygbränsle går åt varje år för att man släpar med hundratals helt meningslösa flytvästar på miljoner flygningar? Men nej, istället är det bättre att folk får välja att använda en "miljökasse" när de går och handlar, så att de tror att de gör något för att "rädda klimatet"
#762 2022-06-16, 09:12
zipperventura
https://www.tv4.se/artikel/5ttXCEyyevf2V4LbbkclJw/larmet-inifran-arlanda...

Det är som man sagt tidigare, det här är inte något nytt. Arbetsmiljöproblemen har funnits länge.
Återkommande från de som talar ut är att de är rädda för repressalier, det säger en hel del om hur de här företagen styrs.

Lösningen är egentligen enkel, Swedavia återtar kontrollen i egen regi.

Tyvärr är det ingen chef som kommer ta ett sådant beslut för det innebär ökade kostnader, då får personalen och resenärerna ta smällen istället.
#763 2022-06-16, 09:26
polagom
Om man kommer med redan incheckat bagage dagen innan eller tidigare på dagen och enbart ska igenom säkerhetskontrollen är det fördelaktigt att nu gå via terminal 4?

Istället för 5an? Vi kommer resa med ett litet barn så jag förstod att det fanns ett Â’kids trackÂ’ på 5ans F-del iaf. Men det kanske blir snabbare igenom 4an ändå?
#764 2022-06-16, 11:53
george.sthlm
Ursprungligen postat av polagom
Om man kommer med redan incheckat bagage dagen innan eller tidigare på dagen och enbart ska igenom säkerhetskontrollen är det fördelaktigt att nu gå via terminal 4?

Istället för 5an? Vi kommer resa med ett litet barn så jag förstod att det fanns ett Â’kids trackÂ’ på 5ans F-del iaf. Men det kanske blir snabbare igenom 4an ändå?


Jag skulle ta 4:an , bara att komma fram till grindarna på F piren där du visar ditt boardingkort är en
kamp !
#765 2022-06-16, 11:56
george.sthlm
Ursprungligen postat av zipperventura
https://www.tv4.se/artikel/5ttXCEyyevf2V4LbbkclJw/larmet-inifran-arlanda-absurt-foervaenta-sig-nagon-standard-pa-saekerheten

Det är som man sagt tidigare, det här är inte något nytt. Arbetsmiljöproblemen har funnits länge.
Återkommande från de som talar ut är att de är rädda för repressalier, det säger en hel del om hur de här företagen styrs.

Lösningen är egentligen enkel, Swedavia återtar kontrollen i egen regi.

Tyvärr är det ingen chef som kommer ta ett sådant beslut för det innebär ökade kostnader, då får personalen och resenärerna ta smällen istället.


Titta på små Swedavia flygplatser som Visby och Östersund.
Swedavia sköter rubbet, allt ! ( utom städ som är samhall )
Funkar hur bra som helst och dom har kö med folk som vill börja jobba "på flyget "

På Arlanda tvärt om. Kontorsfolket i "Versailles" huset och flygledare är Swedavia resten inhyrt
Inte ens räddningstjänsten är Swedavia utan Securitas om jag minns rätt.
#766 2022-06-16, 11:58
george.sthlm
Ursprungligen postat av Addhoc
De valde ut nån bara, det var ingen maskin som valde ut. Inte vad man kunde se i alla fall. En säkerhetskille gick helt sonika fram till vår 7-åring och drog nån ”lapp” på hans fingertoppar. Allt visade sig vara okej och vi gick vidare i kön.


Bågen ( larmbågen ) du går igenom har en slumpvalsfunktion, den visar vem som skall bli
"swabbad" dvs torkad med den lilla lappen och analyserad för stoff.
#767 2022-06-16, 12:17
LordBrettSinclair
Ursprungligen postat av Leopardhatt
Jo, men om det hade varit politiker så skulle ju t.ex Landvetter eller Västerås funka lika dåligt, men där flyter det ju på precis som förr. Det måste vara någon på Arlanda som har gjort ett par stadiga felbedömningar som nu straffar sig. Vem är det - någon som vet?


I Japan (där allt fungerar) hade de högts ansvariga i vart fall ursäktande gråtit i TV och aldrig skyllt ifrån sig nedåt i hierarkin. Vi har haft S-styre i 8 år och Swedavia är statskontrollerat/-ägt, liksom SÄPO (som nu beskylls av Swedavia för långa handläggningstider), passpolisen och inrikes infrastrukturen i stort (vägar, järnvägar, SJ, SAS förutom flygplatserna) samt även folks transportrelaterade nu så dryga drivmedelskostnader och energikostnader där huvuddelen ju utgörs av skatter.

Utöver Magda och Thorwaldsson skulle jag även vilja se Eneroth, Strandhäll och Farmanbar be svenska folket innerligt om ursäkt för att de kört all vår infrastruktur och energitillgång i diket.
#768 2022-06-16, 12:28
ilikeroids
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Rekryteringen av personal började när resandet började. Men resandet har ökat i större takt än vad det tar att rekrytera. Det är därför vi ser kaos.

Ja, de ska ha massor med plogbilar, med tillhörande personal, ståendes och invänta att det blir oväder ca 1 gång per år? Vem ska betala detta kalas?


Dem behöver ju inte stå i beredskap från o med Juni direkt.. Sen kan man ta 1 miljon kr från dem 250mkr vi skickade till afghanistan rakt in i talibanernas fickor, 1 av dessa 250mkr hade löst många problem här men vem fan bryr sig om kaos på Arlanda och okörbara vägar och kaos en December morgon. Nu är fokus på att bygga upp afghanistan tycker regeringen LOL