Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#745 2022-06-15, 18:53
LordBrettSinclair
Ursprungligen postat av Jettz
Det är katastrof. Swedavias chef borde avgå omedelbart. Med tanke på att Swedavia är ett statligt ägt företag borde också regeringen få svidande kritik.

Detta problem går att lösa genom att flyga in säkerhetspersonal från andra städer med mindre flygplaster, betala deras hotel vid Arlanda ca 8 veckor eller så tills den nya personalen kommer på plats. En annan lösning är att betala dubbel lön till nuvarande säkerhetspersonal och be dem jobba längre pass, främst tidiga mornar 4-12 som när det är värst kö.




...faktum är dessutom att Swedavia (staten/S) under pandemin t o m utnyttjade det faktum att många flygbolag och flygplatser gick på knäna, i vart fall de som inte Swedavia (staten/S) ägde eller driftade som ex Skavsta.

Swedavia gav helt enkelt Ryanair ett finfint erbjudande om att flytta allt flyg från den konkurrerande privatägda flygplatsen Skavsta mot en mycket förmånlig ekonomisk deal. Det drog undan mattan för Skavsta som fick sparka nästan all personal och höll på att gå under. Fortfarande knäar flygplatsen och mängden flyg nu är försumbar. Detta kunde Swedavia göra för att de har oändligt med skattepengar att tillgå och de fick därmed bort en konkurrerande flygplats. Ryanair är ju ett av få lönsamma flygbolag som inte skattebetalarna hållit under armarna.

Konsekvensen idag är då att alla trafik, inkl den som tidigare lyfte från Skavsta, nu skall pressas igenom ett vanskött Arlanda och Skavsta som servade folket söder om Sthlm dör sotdöden... och köeran på Arlanda växer.

Så går det när monopolister med skattemedel äter upp den fria konkurrensen. Ingen vinner i slutänden.
#746 2022-06-15, 19:22
pittbrad
Ursprungligen postat av pittbrad
Ja men Swedavia ansvarar icke för "inköp"/anställning/konsultering av Avarn, Securitas, ICTS, Menzies, se föregående inlägg


Ursprungligen postat av zipperventura
Det där är i så fall felaktigt.

Swedavia drev förut säkerhetskontrollerna själva (tror att de ännu gör på deras mindre flygplatser), det är Swedavia som sålt ut säkerhetskontrollerna och gör upphandling med respektive säkerhetsföretag, Avarn, Securitas osv..


Aha, där ser man. Den där pisshögen på Swedavia ljög mig alltså rätt upp i örat. Jag får ta och besöka dem fysiskt på Arlanda, för att se om jag kan få reda på sanningen. Tack för info.
#747 2022-06-15, 19:28
Masinga
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...faktum är dessutom att Swedavia (staten/S) under pandemin t o m utnyttjade det faktum att många flygbolag och flygplatser gick på knäna, i vart fall de som inte Swedavia (staten/S) ägde eller driftade som ex Skavsta.

Swedavia gav helt enkelt Ryanair ett finfint erbjudande om att flytta allt flyg från den konkurrerande privatägda flygplatsen Skavsta mot en mycket förmånlig ekonomisk deal. Det drog undan mattan för Skavsta som fick sparka nästan all personal och höll på att gå under. Fortfarande knäar flygplatsen och mängden flyg nu är försumbar. Detta kunde Swedavia göra för att de har oändligt med skattepengar att tillgå och de fick därmed bort en konkurrerande flygplats. Ryanair är ju ett av få lönsamma flygbolag som inte skattebetalarna hållit under armarna.

Konsekvensen idag är då att alla trafik, inkl den som tidigare lyfte från Skavsta, nu skall pressas igenom ett vanskött Arlanda och Skavsta som servade folket söder om Sthlm dör sotdöden... och köeran på Arlanda växer.

Så går det när monopolister med skattemedel äter upp den fria konkurrensen. Ingen vinner i slutänden.

Jag visste att det var något lurt med allt det här!
#748 2022-06-15, 19:49
Fotboll12
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...faktum är dessutom att Swedavia (staten/S) under pandemin t o m utnyttjade det faktum att många flygbolag och flygplatser gick på knäna, i vart fall de som inte Swedavia (staten/S) ägde eller driftade som ex Skavsta.

Swedavia gav helt enkelt Ryanair ett finfint erbjudande om att flytta allt flyg från den konkurrerande privatägda flygplatsen Skavsta mot en mycket förmånlig ekonomisk deal. Det drog undan mattan för Skavsta som fick sparka nästan all personal och höll på att gå under. Fortfarande knäar flygplatsen och mängden flyg nu är försumbar. Detta kunde Swedavia göra för att de har oändligt med skattepengar att tillgå och de fick därmed bort en konkurrerande flygplats. Ryanair är ju ett av få lönsamma flygbolag som inte skattebetalarna hållit under armarna.

Konsekvensen idag är då att alla trafik, inkl den som tidigare lyfte från Skavsta, nu skall pressas igenom ett vanskött Arlanda och Skavsta som servade folket söder om Sthlm dör sotdöden... och köeran på Arlanda växer.

Så går det när monopolister med skattemedel äter upp den fria konkurrensen. Ingen vinner i slutänden.


Sverige förvandlar sig frivilligt till ett U-land – så jädra sjukt.
#749 2022-06-15, 20:07
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Fotboll12
Sverige förvandlar sig frivilligt till ett U-land – så jädra sjukt.
Som sagt var, svensk servicenivå är numera sämre än i t.ex. Grekland, Polen, Brasilien, Ryssland och Indien:

Best airports for passenger experience

1. Hamad International Airport Doha, Qatar 8.39 8.3 8.5 8.5
2. Tokyo International Airport Tokyo, Japan 8.38 8.4 8.4 8.4
3. Athens International Airport Athens, Greece 8.38 8.1 9 8.7
4. Afonso Pena International Airport Curitiba, Brazil 8.37 8.4 8.4 8.3
5. Gdańsk Lech Wałęsa Airport Gdansk, Poland 8.35 8.2 8.7 8.5
6. Moscow Sheremetyevo International Airport Moscow, Russia 8.35 8.5 8.1 8
7. Singapore Changi Airport Singapore, Singapore 8.27 7.8 9.2 8.7
8. Hyderabad Rajiv Gandhi International Airport Hyderabad, India 8.27 7.8 9 8.8
9. Tenerife North Airport Tenerife, Spain 8.26 8.2 8.4 8.2
10. Viracopos/Campinas International Airport Campinas, Brazil 8.25 8.4 8.2 7.9
...
...
...
66. Stockholm Bromma Airport Stockholm, Sweden 7.50 7.5 8 7.1
82. Gothenburg Landvetter Airport Gothenburg, Sweden 7.33 7 8.1 7.6
98. Stockholm Arlanda Airport Stockholm, Sweden 7.17 6.7 8.1 7.7
https://www.airhelp.com/en-int/airhelp-score/airport-ranking/
#750 2022-06-15, 20:45
Leopardhatt
Tycker det är svårt att få klarhet i vem det är som är ytterst ansvarig för kaoset på ARN. Är det Peder Grunditz eller vem fan är det som sitter i förarsätet på den här fyllekörningen av offentlig verksamhet?
#751 2022-06-15, 20:49
dodcoviddod
Ursprungligen postat av zipperventura
Likförbannat så är de så snåla. Usla arbetsvillkor. Tro fan att folk inte vill jobba kvar.


Det låter som att deras mål är att vi ska sluta resa.
#752 2022-06-15, 20:50
LordBrettSinclair
Ursprungligen postat av Leopardhatt
Tycker det är svårt att få klarhet i vem det är som är ytterst ansvarig för kaoset på ARN. Är det Peder Grunditz eller vem fan är det som sitter i förarsätet på den här fyllekörningen av offentlig verksamhet?



...rent formellt är det väl Thorwaldsson och Magda.
#753 2022-06-15, 20:53
novaextremex
Ursprungligen postat av zipperventura
Men då kanske inte chefen får sin bonus!

Säkerhetsföretagen räknar ören, och gör allt för att slippa betala mer än de absolut måste. Det är därför det ser ut som det gör. Varför tror folk att det är billigare för Swedavia att anlita säkerhetsföretag än driva kontrollen själv?
Varför var det mycket mer personal när swedavia drev kontrollerna själva men så fort det blev utlagt på extern aktör så behövdes det inte lika mycket personal helt plötsligt?

Man ska komma ihåg att säkerhetskontrollerna finansieras utav antalet passagerare som går igenom, så trots att det är rejält underbemannat så rullar pengarna in, faktum är att de tjänar mer pengar nu pga att det är så lite personal.

Likförbannat så är de så snåla. Usla arbetsvillkor. Tro fan att folk inte vill jobba kvar.

Precis, bonusen är prio 1!
#754 2022-06-15, 20:54
Masinga
Så svenska staten är delägare i Sas och har även ägarskap i Swedavia. Nu får fan de ta och ordna denna soppa era jävla sopor. Går våra skattepengar till detta?
#755 2022-06-15, 20:55
RoadToPerdition
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Det låter som att deras mål är att vi ska sluta resa.


Självklart vill inte Swedavia att vi ska sluta flyga, tvärtom vill de att fler ska flyga. Däremot har man ju helt gjort bort sig att allt skulle öppna så fort och snabbt. Snart är allt som vanligt och även det här är glömt.
#756 2022-06-15, 20:55
Leopardhatt
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...rent formellt är det väl Thorwaldsson och Magda.


Jo, men om det hade varit politiker så skulle ju t.ex Landvetter eller Västerås funka lika dåligt, men där flyter det ju på precis som förr. Det måste vara någon på Arlanda som har gjort ett par stadiga felbedömningar som nu straffar sig. Vem är det - någon som vet?