Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#733 2022-06-15, 14:15
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Merwinna
För att skadan inte blir lika stor. Du kanske kan spränga sönder en vagn, eller två - men inte hela tågsettet. Men det har hänt att de har huggit ihjäl folk - helt random - med kniv på bussar och tåg.


Bombdådet i Madrid (på spanska även känt som 11-M efter datumet 11 mars), är mediernas benämning på det attentat som genomfördes mitt under morgonens rusningstrafik, på flera Cercanías-pendeltåg vid tre olika stationer i Spaniens huvudstad Madrid. Attentatet, som utfördes den 11 mars 2004, räknas som ett av de värsta attentat som ägt rum i Europa under fredstid.

Vid attentatet dödades 191 personer och 2 050 skadades.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombd%C3%A5den_i_Madrid_2004

Hade det där skett i New York istället för i Madrid så hade folk nu köat i timmar på Stockholms Central för att komma igenom säkerhetskontrollen till pendeltåget
#734 2022-06-15, 15:45
plexigear
Om man ska flyga inom europa, hur många timmar tidigare tycker ni att man ska åka nu för tiden om man ska åka med Arlanda?
#735 2022-06-15, 16:10
mckenzy
Kommer ju bara bli värre detta under sommaren.. kaos nu och hur kommer det vara när folk börjar sina semestrar och ska resa? Redan ångest när jag ska åka i slutet av Juli.. och självklart går planet på morgonen då det är som värst med ..
#736 2022-06-15, 16:39
Bure
Rebecca Uvell har skrivit om det och läst Swedavias årsredovisningar. Kan rekommendera hennes artikel Vad sysslar Swedavia med
Där står det att
Nästan allt flygande försvann under 2020 och regeringen tvingades göra ett aktieägartillskott. Ett slags lån, av skattebetalarnas pengar givetvis och 2,5 miljarder fördes över till Swedavias konton. Det är ingen liten summa pengar och man hade ju hoppats de skulle investeras väl.

...
Först korttidspermitterade man 2300 medarbetare men man la också ett varsel på 800 helårstjänster. Detta är ett av skälen bakom varför just Arlanda är ett så stort haveri – andra stora flygplatser som idag inte har lika stora problem sa inte upp folk utan permitterade folk. Som Gardemoen i Oslo till exempel.

I deras årsredovisningar står det inget om att de ska göra något för kunden det är bara miljöfloskler sida upp och ned.

Men årsredovisningen är tyvärr en veritabel uppvisning i hur det går när ett bolag glömmer bort varför de finns till. ...
Ett skolboksexempel på hur det går när politik ska styra bolagen, inte marknaden.
...
Stycke upp, stycke ner, sida efter sida skryter nämligen bolaget om sitt miljöarbete. Och trots att flyget tappat 98 % resenärer under pandemins första år och behövde 2,5 miljarder i extra tillskott från skattebetalarna fortsatte bolaget att lägga en massa pengar på dyra politiskt uppsatta mål och fossilfrihet.

...
Sedan ser jag den här bilden nedan och kastas tillbaka till verkligheten där Swedavia inte alls bryr sig om resenärer och inte ens vet varför de finns till. Ordet resenär eller resande finns alltså inte ens med. Som i ”Swedavia bidrar till nöjda resenärer” till exempel. Istället står ordet mångfald där. Återigen, personerna på flygplatser lånar Swedavia från sina egentliga kunder, vilket är flygbolagen. De är första intrycket på deras kunders upplevelse. Ändå finns de inte ens med i sammanfattningen vad bolaget bidrar till. .....Resenärer är en bifigur medan politikernas klimatmål är i fokus istället.
#737 2022-06-15, 17:16
pittbrad
Ursprungligen postat av svampdamp
Precis, det är Swedavia som ansvarar för inköp av leverantörer och har således alltid det yttersta ansvaret.


Ursprungligen postat av pittbrad
Kan du ge exempel på leverantörer?

Vad jag undrar är, är det Swedavia som ansvarar för att ett privat säkerhetsbolag sköter säkerheten på Arlanda?

Om ja, denna säkerhet, är det samma säkerhet som även innefattar de så kallade passagerarförhören som privata bolag som Avarn, Menzies, ICTS utsätter passagerare för? Alltså inte bara en säkerhet som innebär sedvanlig röntgen och metalldetektor, utan förhör med extremt påträngande privata utfrågningar?


För jag ringde nyss Swedavia, och de sa att de inte alls ansvarar för att Avarn, Menzies, ICTS sköter säkerheten, utan det är de enskilda flygbolagen som anställer Avarn, Menzies och ICTS, att sköta deras säkerhet

Swedavia uppgifter är informera om flygtrafiken, tex avgångstider, förseningar mm, fördelningar, öppningar, stängningar av olika terminaler, tex har terminal 4 i skrivande stund öppnats av Swedavia för att avlasta terminal 5 för utrikesflyg/avgångar, samt olika anställning av olika upphandlare som markpersonal
#738 2022-06-15, 17:20
pittbrad
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är Avarn som sköter säkerhetskontrollen. Som så många andra så gjorde dom sig av med folk under pandemin, och det tar tid att både träna upp ny personal och få tag i kompetent folk.


Ursprungligen postat av Volta1745
Swedavia ansvarar för driften av flygplatsen. Under all kritik. Detta förekommer inte på andra flygplatser. Bara i Sverige.


Ursprungligen postat av svampdamp
Precis, det är Swedavia som ansvarar för inköp av leverantörer och har således alltid det yttersta ansvaret.


Ja men Swedavia ansvarar icke för "inköp"/anställning/konsultering av Avarn, Securitas, ICTS, Menzies, se föregående inlägg
#739 2022-06-15, 17:51
zipperventura
Ursprungligen postat av pittbrad
För jag ringde nyss Swedavia, och de sa att de inte alls ansvarar för att Avarn, Menzies, ICTS sköter säkerheten, utan det är de enskilda flygbolagen som anställer Avarn, Menzies och ICTS, att sköta deras säkerhet

Swedavia uppgifter är informera om flygtrafiken, tex avgångstider, förseningar mm, fördelningar, öppningar, stängningar av olika terminaler, tex har terminal 4 i skrivande stund öppnats av Swedavia för att avlasta terminal 5 för utrikesflyg/avgångar, samt olika anställning av olika upphandlare som markpersonal


Det där är i så fall felaktigt.

Swedavia drev förut säkerhetskontrollerna själva (tror att de ännu gör på deras mindre flygplatser), det är Swedavia som sålt ut säkerhetskontrollerna och gör upphandling med respektive säkerhetsföretag, Avarn, Securitas osv..
#740 2022-06-15, 18:06
mckenzy
Det är ju helt sjukt att man får skylla sig själv om man missar planet om man nu följer flygbolagets rekommendation om vilken tid man bör komma till flygplatsen..
#741 2022-06-15, 18:15
Jettz
Ursprungligen postat av mckenzy
Det är ju helt sjukt att man får skylla sig själv om man missar planet om man nu följer flygbolagets rekommendation om vilken tid man bör komma till flygplatsen..


Det är katastrof. Swedavias chef borde avgå omedelbart. Med tanke på att Swedavia är ett statligt ägt företag borde också regeringen få svidande kritik.

Detta problem går att lösa genom att flyga in säkerhetspersonal från andra städer med mindre flygplaster, betala deras hotel vid Arlanda ca 8 veckor eller så tills den nya personalen kommer på plats. En annan lösning är att betala dubbel lön till nuvarande säkerhetspersonal och be dem jobba längre pass, främst tidiga mornar 4-12 som när det är värst kö.
#742 2022-06-15, 18:21
mckenzy
Ursprungligen postat av Jettz
Det är katastrof. Swedavias chef borde avgå omedelbart. Med tanke på att Swedavia är ett statligt ägt företag borde också regeringen få svidande kritik.

Detta problem går att lösa genom att flyga in säkerhetspersonal från andra städer med mindre flygplaster, betala deras hotel vid Arlanda ca 8 veckor eller så tills den nya personalen kommer på plats. En annan lösning är att betala dubbel lön till nuvarande säkerhetspersonal och be dem jobba längre pass, främst tidiga mornar 4-12 som när det är värst kö.


Håller med 110 % i dina förslag. Det här får dom bara lösa nu , fullständig skandal detta !
#743 2022-06-15, 18:25
Masinga
Ursprungligen postat av Jettz
Det är katastrof. Swedavias chef borde avgå omedelbart. Med tanke på att Swedavia är ett statligt ägt företag borde också regeringen få svidande kritik.

Detta problem går att lösa genom att flyga in säkerhetspersonal från andra städer med mindre flygplaster, betala deras hotel vid Arlanda ca 8 veckor eller så tills den nya personalen kommer på plats. En annan lösning är att betala dubbel lön till nuvarande säkerhetspersonal och be dem jobba längre pass, främst tidiga mornar 4-12 som när det är värst kö.

Det är bara utlänningar som står i kontrollen, kanske en och annan svensk så jag tvivlar starkt på att kompetensen för det jobbet är hög. De borde kunna slänga in lite vad som helst för att få det att fungera.
#744 2022-06-15, 18:27
zipperventura
Ursprungligen postat av Jettz
Det är katastrof. Swedavias chef borde avgå omedelbart. Med tanke på att Swedavia är ett statligt ägt företag borde också regeringen få svidande kritik.

Detta problem går att lösa genom att flyga in säkerhetspersonal från andra städer med mindre flygplaster, betala deras hotel vid Arlanda ca 8 veckor eller så tills den nya personalen kommer på plats. En annan lösning är att betala dubbel lön till nuvarande säkerhetspersonal och be dem jobba längre pass, främst tidiga mornar 4-12 som när det är värst kö.


Men då kanske inte chefen får sin bonus!

Säkerhetsföretagen räknar ören, och gör allt för att slippa betala mer än de absolut måste. Det är därför det ser ut som det gör. Varför tror folk att det är billigare för Swedavia att anlita säkerhetsföretag än driva kontrollen själv?
Varför var det mycket mer personal när swedavia drev kontrollerna själva men så fort det blev utlagt på extern aktör så behövdes det inte lika mycket personal helt plötsligt?

Man ska komma ihåg att säkerhetskontrollerna finansieras utav antalet passagerare som går igenom, så trots att det är rejält underbemannat så rullar pengarna in, faktum är att de tjänar mer pengar nu pga att det är så lite personal.

Likförbannat så är de så snåla. Usla arbetsvillkor. Tro fan att folk inte vill jobba kvar.