Rebecca Uvell har skrivit om det och läst Swedavias årsredovisningar. Kan rekommendera hennes artikel
Vad sysslar Swedavia med
Där står det att
Nästan allt flygande försvann under 2020 och regeringen tvingades göra ett aktieägartillskott. Ett slags lån, av skattebetalarnas pengar givetvis och 2,5 miljarder fördes över till Swedavias konton. Det är ingen liten summa pengar och man hade ju hoppats de skulle investeras väl.
...
Först korttidspermitterade man 2300 medarbetare men man la också ett varsel på 800 helårstjänster. Detta är ett av skälen bakom varför just Arlanda är ett så stort haveri – andra stora flygplatser som idag inte har lika stora problem sa inte upp folk utan permitterade folk. Som Gardemoen i Oslo till exempel.
I deras årsredovisningar står det inget om att de ska göra något för kunden det är bara miljöfloskler sida upp och ned.
Men årsredovisningen är tyvärr en veritabel uppvisning i hur det går när ett bolag glömmer bort varför de finns till. ...
Ett skolboksexempel på hur det går när politik ska styra bolagen, inte marknaden.
...
Stycke upp, stycke ner, sida efter sida skryter nämligen bolaget om sitt miljöarbete. Och trots att flyget tappat 98 % resenärer under pandemins första år och behövde 2,5 miljarder i extra tillskott från skattebetalarna fortsatte bolaget att lägga en massa pengar på dyra politiskt uppsatta mål och fossilfrihet.
...
Sedan ser jag den här bilden nedan och kastas tillbaka till verkligheten där Swedavia inte alls bryr sig om resenärer och inte ens vet varför de finns till. Ordet resenär eller resande finns alltså inte ens med. Som i ”Swedavia bidrar till nöjda resenärer” till exempel. Istället står ordet mångfald där. Återigen, personerna på flygplatser lånar Swedavia från sina egentliga kunder, vilket är flygbolagen. De är första intrycket på deras kunders upplevelse. Ändå finns de inte ens med i sammanfattningen vad bolaget bidrar till. .....Resenärer är en bifigur medan politikernas klimatmål är i fokus istället.