1215 kronor kostar tåget Malmö till Stockholm och flyget - 52 spänn! (2022-07-24)

#13 2022-07-24, 11:30
swebarb
Ursprungligen postat av okok1
Är flyget billigare än buss?


kan inte tänka mig buss är så billigt nä, i malmö kostar en timmes biljett åka centralt 25kr.. så att det ska kosta under 50kr är osannolikt
#14 2022-07-24, 11:30
nsbm
Ursprungligen postat av VincentLel
Måste väl kosta mer än 52 kronor i vanliga fall för flygbiljetter på den sträckan? Dom på SVT har iofs tagit flera datum där och skrivit att de kostat 52 spänn.

Man har ju sett några gånger sista minuten biljetter kostar några hundra kronor även till utomlands.

Vi flög till Gdansk efter midsommar, 150:- tur och retur ifrån Landvetter.
#15 2022-07-24, 11:57
Diplomacy
Ursprungligen postat av nsbm
Vi flög till Gdansk efter midsommar, 150:- tur och retur ifrån Landvetter.

Förstår inte hur flygbolagen kan gå i vinst på det
#16 2022-07-24, 11:57
AusnahmeMensch
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det bevisar först och främst att flygskatten är på tok för låg. Man ska inte kunna köpa en flygbiljett under 1000 kr.
Dels bevisar det också att vi behöver ha kvar MP i riksdagen för att kunna pusha på den gröna omställningen. Högern verkar mer intresserad av att bränna upp jorden än att bevara den för framtida generationer.


Det är inte att flygskatten är för låg, det är för att flyget är kraftigt subventionerat. Av ALLA. Inklusive EU-byråkrater som tycker att bilar är så hemska för miljön.

Detta borde egentligen, och du vore en normalintelligent människa, göra att varningsklockor går igång hos dig. Nämligen att inte en jävel som har makt bryr sig om "miljön" och "koldioxid".

Men du är tyvärr för korkad och märker inget. Sorgligt.
#17 2022-07-24, 12:00
AusnahmeMensch
Ursprungligen postat av Diplomacy
Förstår inte hur flygbolagen kan gå i vinst på det


Vad är det du inte förstår? Statliga och överstatliga organ subventionerar flygresor. Detta för att turism är viktig för många länders ekonomi och de är beroende av ett stort och konstant inflöde av turister.

Samma statliga och överstatliga organ gör det jobbigt för dig att köra bil, med "miljöööön" som hänvisning. Trots att en svenne-familj som flyger till medelhavet och tillbaka släpper ut mer koldioxid än min dieselbil gör på över ett år.

Ingen bryr sig om miljön. Ingen. Och miljön används som ett svepskäl för att överföra makt och rikedom från vanligt folk och uppåt.

När ska polletten trilla ner hos er? Hur länge orkar ni vara korkade?
#18 2022-07-24, 12:18
Bananbyxa
Ursprungligen postat av Diplomacy
Förstår inte hur flygbolagen kan gå i vinst på det


Klart de inte gör vinst på det kunden betalar. Det är alla subventioner (skattepengar du och jag betalar varje dag) som gör att de kan locka med dessa priser.

Alla fattar ju att det inte kan vara billigare att flyga än att åka buss.
#19 2022-07-24, 12:21
rotebro-conny
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Sådan är socialismen. Svindyra tågresor - även på lilla lokalsnöret T-banan i Eken: 40 spänn för en enkel resa. Resa miljösnällt, är bara för de Rika.

Men kamrat Daemondora-FYI, om vi förbjuder prislåga flygresor, då blir det ju bara de Välbeställda som kan flyga å fara. De resurssvaga, får långblada till jobbet, med dagistelningarna fastspända på syltryggen, som i författare hr P-A Fågels öms Stockholmsskildringar.

OnT: S J, är arbetarfientligt. EU-länder som Frankrike, Tyskland, Estland tillåter resurssvaga att resa för en rimlig slant. Varför gör inte re'n se'n mansåldrar socialistiskt styrda Sverige detsamma?


Ja det här är både ynkligt och märkligt. Ynkligt att all form av mobilitet blivit en klassfråga. Och märkligt när det är när folk rör på sig och reser som möten mellan olika människor och kulturer uppstår samt folk konsumerar och genererar skatt och ökar BNP.

Om folket kunde röra sig mer skulle det främja både integration och landets ekonomi kanske även folkhälsan i alla fall den psykiska biten.
#20 2022-07-24, 12:48
KnullaBella
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det bevisar först och främst att flygskatten är på tok för låg. Man ska inte kunna köpa en flygbiljett under 1000 kr.
Dels bevisar det också att vi behöver ha kvar MP i riksdagen för att kunna pusha på den gröna omställningen. Högern verkar mer intresserad av att bränna upp jorden än att bevara den för framtida generationer.


Visst serru, men det är ju mest milöpartister som flyger och sådana som du.
Så hur tänkte du där? Om du nu tänkte alls?
#21 2022-07-24, 12:52
raskelpoo
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det bevisar först och främst att flygskatten är på tok för låg. Man ska inte kunna köpa en flygbiljett under 1000 kr.
Dels bevisar det också att vi behöver ha kvar MP i riksdagen för att kunna pusha på den gröna omställningen. Högern verkar mer intresserad av att bränna upp jorden än att bevara den för framtida generationer.

Är väl därför SVT gör reportaget? För att bereda väg för sitt parti : MP.

Men den verkliga orsaken till prisskillnaden ligger i att SJ har 95% av marknaden. Det finns nästan ingen konkurrens och det bottnar nog i att inte tillräckligt många vill åka tåg. Vi har en mycket avreglerad järnväg så nog finns förutsättningarna för många företag att köra tåg.

I vanlig ordning blir nog diskussionerna ur denna nyhet såklart att beskatta skiten ur 'de som är dumma'.
#22 2022-07-24, 12:57
redlineoffside
Såhär blir det med statligt skötta företag. Staten ska hålla sig borta från det mesta för den är så jävla ineffektiv och dålig på allt.

Hade tågmarknaden varit helt fri så skulle det finnas fler och mycket bättre alternativ som var mycket billigare, som dessutom slapp belasta oss med högre skatter.
#23 2022-07-24, 13:05
htdg
Ursprungligen postat av Diplomacy
Förstår inte hur flygbolagen kan gå i vinst på det


Det kostar mer att flyga men de är subventionerade. Skulle flyget bära sina egna kostnader skulle en flygbiljett som idag kostar ett par hundra istället kosta ett par tusen.
#24 2022-07-24, 13:23
ByByBiden
Ursprungligen postat av redlineoffside
Såhär blir det med statligt skötta företag. Staten ska hålla sig borta från det mesta för den är så jävla ineffektiv och dålig på allt.

Hade tågmarknaden varit helt fri så skulle det finnas fler och mycket bättre alternativ som var mycket billigare, som dessutom slapp belasta oss med högre skatter.


Jag och frugan skulle åka och hälsa på hennes syster för ett tag sen. Vi kollade tågbiljetterna. 1000 kr per skalle för en sträcka på 30 mil ungefär. Fick bli bilen istället. Att åka kollektivt borde ju på alla sätt vara det billigaste sättet att färdas. Om det är billigare eller lika dyrt att ta egen bil så har ju SJ antingen helt sjuka marginaler på sina biljettpriser eller så är företaget fruktansvärt misskött och har alldeles för höga kostnader.

Men i grunden tvivlar jag på att det skulle finnas nån tågmarknad att tala om ifall inte staten upprätthöll det hela. Det är fråga om 1800-talsteknik som är utdaterad för länge sedan. Kanske att pendeltågstrafiken i Stockholm skulle vara lönsam och möjligen stambanorna mellan de tre större städerna, men även det tvivlar jag på.