1215 kronor kostar tåget Malmö till Stockholm och flyget - 52 spänn! (2022-07-24)

#25 2022-07-24, 13:38
stilicho
Min intelligens kan förstås inte mäta sig med de intellektuella giganterna på SVT. Men när jag tittar efter tågbiljetter på sj.se på sträckan Malmö-Stockholm den fjärde augusti så är lägsta pris 605 kr. Det finns även några biljetter för 775 kr.

Tittar man istället på flygbra.se efter resor Malmö-Bromma samma datum så är lägsta biljettpris 978 kr.

Jag orkar givetvis inte trycka på någon SVT-länk för att se deras exakta metodik. Men bara genom denna enkla övning i informationssökning kan jag med stor säkerhet sluta mig till att det är något skumt med sättet de har gjort sin undersökning på. Om det beror på inkompetens eller en politisk agenda låter jag vara osagt.

Visserligen är flyg, som redan påpekats i tråden, starkt gynnat av subventioner och skattefördelar, men det är ändå bara i undantagsfall som flyget kan konkurrera med pris på stora tågsträckor som Malmö-Stockholm. På andra sträckor, där det inte finns bra räls och väl etablerade tåglinjer (till exempel från Sverige till Europa), kan flygets flexibilitet göra det betydligt mer konkurrenskraftigt. Men knappast till den grad som SVT verkar vilja påskina.
#26 2022-07-24, 13:42
redlineoffside
Ursprungligen postat av ByByBiden
Jag och frugan skulle åka och hälsa på hennes syster för ett tag sen. Vi kollade tågbiljetterna. 1000 kr per skalle för en sträcka på 30 mil ungefär. Fick bli bilen istället. Att åka kollektivt borde ju på alla sätt vara det billigaste sättet att färdas. Om det är billigare eller lika dyrt att ta egen bil så har ju SJ antingen helt sjuka marginaler på sina biljettpriser eller så är företaget fruktansvärt misskött och har alldeles för höga kostnader.

Men i grunden tvivlar jag på att det skulle finnas nån tågmarknad att tala om ifall inte staten upprätthöll det hela. Det är fråga om 1800-talsteknik som är utdaterad för länge sedan. Kanske att pendeltågstrafiken i Stockholm skulle vara lönsam och möjligen stambanorna mellan de tre större städerna, men även det tvivlar jag på.


Det är vagnar på en jävla räls som drivs av elektricitet. Inga jävla rymdskepp.

Tåg borde gå hela tiden och vara gratis i Sverige för den skatten vi betalar. Liksom kollektivtrafiken. Det fungerar utmärkt i Estland.

Staten har helt enkelt för mycket makt och ansvar. De klarar ju helt uppenbarligen inte att sköta normal tågtrafik.
#27 2022-07-24, 13:51
killalot
Generellt sett så är faktiskt tåget billigare än flyget. Just dessa billiga resor med Ryanair kommer vara en stor förlustaffär.

Fanns även denna faktakoll som granskar: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stammer-det-har-taget-blivit-dyrare-an-flyget
#28 2022-07-24, 13:58
Rallyjonny
Ursprungligen postat av SC430
Du är dum i huvudet - visar att SJ är ett ockerföretag likt postnord 13 kr för lättaste brev.
O SJ lägger ut = många skall tjäna blir det billigare då

EL - produzenterna som är billigast får inte sälja direkt till kund - många skall tjäna =
för höga priser.

Köp elbilar säger hellden - om 2 miljoner köper elbil idag - hur blir det med levaranser o laddningsmöjligheter

BankID - vägrar ha service o svara användarna mm mm - hela jävla samhällssystemet är ju sjuukt


Lägg därtill på att resa med SJ e som att spela tombola, e det snöigt e det alltid problem o e det vart e det alltid problem.. sista valet man väljer om måste fram en specifik tid.
#29 2022-07-24, 14:19
B-a-c-k-f-l-a-s-h
Priserna borde vara det omvända.
#30 2022-07-24, 14:23
S0urce
Det viktigaste för förmögna och maktfulla personer är inte klimatet; utan tid.

De vill inte sitta på ett tåg i 6 timmar när flyget tar under 1 timme; oavsett om tåget var gratis eller inte.

Ett utvecklingsstört parti såsom MP hade, om de hade makten, investerat XXX miljarder för att bygga ett snabbtåg. Detta snabbtåg hade givetvis bara gått mellan typ Stockholm och Göteborg, med dyra biljetter som enbart den rika överklassen skulle haft råd med.

Tekniken går framåt och allt är elektriskt. Det bästa Sverige kan göra är att investera i kärnkraft och få mängder av billig el, så att energikurvan följer teknikkurvan. Detta fattade Kina för 20 år sedan.


Edit: vart hittar man ens så billiga biljetter ? Lägsta jag kunde hitta var 800:-
#31 2022-07-24, 14:25
LagomLat
Ursprungligen postat av natapakta
Jag förstår verkligen inte varför man inte bara kör dubbla tågset och fler avgångar och därmed pressar ner priserna? Kanske från statligt håll även subventionera tågbiljetter?

Nu pratar jag inte om sträckor som stochkolm-göteborg där utbudet är stort och priserna låga.

Jag pratar om sträckor som Stockholm-Malmö. Det är helt sjukt att man måste pröjsa närmare 1500 för en enkelbiljett om man ska köpa sin biljett nån dag eller nån vecka innan avgång. Ska en stockholmare ner till malmö med tåg så måste man pröjsa som fan. Det är sjukt.


Tågen är trasiga och lokförarna har slutat, så det går inte att köra mer i år, kanske nästa år...

LL
#32 2022-07-24, 14:28
LagomLat
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tågen går ändå, de är subventionerade och sanktionerade, subventionerade av staten, Flygen bär oftast sina egna kostnader och måste försöka sälja sista stol. Det gör inte tågen.. de kan köra tomma.


Tågen är proppfulla, dom som körs, antagligen mer lönsamt än att köra fler tåg utan att kunna ta ut höga priser.

LL
#33 2022-07-24, 14:31
Onanikrem
Ursprungligen postat av LagomLat
Tågen är proppfulla, dom som körs, antagligen mer lönsamt än att köra fler tåg utan att kunna ta ut höga priser.

LL
Men det görs inte, gjordes inte ens för 10 år sedan... istället för att koppla på en vagn till höjer de priserna eftersom den kan.
#34 2022-07-24, 14:31
raikkonen
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det bevisar först och främst att flygskatten är på tok för låg. Man ska inte kunna köpa en flygbiljett under 1000 kr.
Dels bevisar det också att vi behöver ha kvar MP i riksdagen för att kunna pusha på den gröna omställningen. Högern verkar mer intresserad av att bränna upp jorden än att bevara den för framtida generationer.

Och vi alla här vet att du skulle välja flyget själv 7 dagar I veckan..
#35 2022-07-24, 14:34
LagomLat
Ursprungligen postat av Onanikrem
Men det görs inte, gjordes inte ens för 10 år sedan... istället för att koppla på en vagn till höjer de priserna eftersom den kan.


Nä och där ligger problemet SJ tjänar på att hålla nere utbudet, samhällsekonomiskt vansinne att inte köra längre tåg, i tyskland är ICE 1 tågen dubbelt så långa som X2000.

LL
#36 2022-07-24, 14:38
B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ursprungligen postat av LagomLat
Nä och där ligger problemet SJ tjänar på att hålla nere utbudet, samhällsekonomiskt vansinne att inte köra längre tåg, i tyskland är ICE 1 tågen dubbelt så långa som X2000.

LL


Grundproblemet är att flyget är för billigt, inte att tåget är för dyrt.