Åhhh, Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda – på grund av bokstaven Å

#1 2023-06-07, 07:26
PalmeKiller
IQ fiskmås på personalen på Arlanda?

Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda på grund av bokstaven Å i sitt efternamn.
Först efter flera månader har Lufthansa erkänt att beslutet var fel.
Men Alba har varken fått någon kompensation eller förklaring – eftersom hon anmält bolaget.

I hennes pass står det Åhlander, men när man beställer flygbiljetten så ändrar dom Åhlander till Aahlander automatiskt pga gemensamma EU regler.
Eftersom namnen skiljer sig åt så vägrar flygbolaget släppa in henne på flyget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlMPkw/bokstaven-a-stoppade-alba-23...
#2 2023-06-07, 08:19
goofer
Lufthansa igen?

Börjar bli en följetong med lufthansa+problem.

Finns ju andra bolag också att flyga med och undvika Lufthansa för de verkar ha problem nuförtiden och deras kundtjänst suger.
#3 2023-06-07, 08:33
gofigur
Ursprungligen postat av PalmeKiller
IQ fiskmås på personalen på Arlanda?


Ja hos SAS dotterbolag SGH sköter incheckningen på Arlanda åt Lufthansa.
Varför anställer de idioter? Finns det inte normalt folk att anställa?


Lufthansa gör sitt bästa för att inte hjälpa kunden tillbaka på banan.

Jävlades kanske SGH-anställde med flit?
Kan kunden driva kravet direkt mot den anställda idioten som kostat kunden pengar och tid?
Eftersom kunden tydligt kunde förklara för SGH låter det som att det var på jävulskap.
#4 2023-06-07, 09:07
TheJacket
Lufthansas Jörg Waber, som i sin mejl stavar förnamnet som ”Joerg”, medger att båda metoderna för translitterering är godkända:

”Lufthansa accepterar båda stavningarna (Joerg eller Jorg till exempel)”.

Han vill dock inte svara på om det är ett problem med två parallella omvandlingssystem eller om Lufthansa behöver förtydliga något gentemot resenärer eller personal.


Joerg behöver tänka efter
#5 2023-06-07, 09:08
PedoJoeBiden
Flashback brukar ju stötta företagen i sådana här situationer och kalla kunden för idiot, så hon får väl helt enkelt byta efternamn till Mohammed så är problemet löst.
#6 2023-06-07, 09:10
OptimismPrime
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hon skulle tagit de 30.000 kr hon köpte biljetten för och ätit lyxmat på den bästa restaurangen där hon bor istället.

Det hade hon kommit ihåg i resten av sitt liv


Tror nog att en veckas semester gör ett större intryck än njutning som varar i någon timme på en plats där man egentligen inte hör hemma.
#7 2023-06-07, 09:29
Nostradumbass
Det här beror ju på att det är SGH som anställer illiterata imbeciller som incheckningspersonal. Jag sätter pengar på att nån plutmunsbrud med för mycket smink.
#8 2023-06-07, 09:50
MaarekStele
Går det att få bättre förklaring vad som hänt, man ska inte behöva besöka artikel för att förstå sakfrågan.
#9 2023-06-07, 09:52
Gaspari-
Kunde hon inte checka in online?
#10 2023-06-07, 09:55
Atamon
Tyskarna har ä och ö så det brukar de kunna hantera i dess olika varianter till exempel ae och oe, detta är inte första gången å sätter sig på tvären när det är tyskar inblandat.

Men Lufthansa få faktiskt krypa till korset nu, det är ju de som gjort fel.
#11 2023-06-07, 09:57
Travellermade
Kika i passet, den delen längst ner som står i stora bokstäver, det är vad flygbolaget/incheckningen får in när de scannar passet.

Stämmer inte det överens med din flygbokning så har du problem.

Åström ska enligt passet bokas som Aastroem exempelvis.

Sen att de nekar boarding för det handlar mer om en rövhatt i incheckningsdisken, visst, det är tekniskt sett fel, men det är ju verkligen ett stort steg att misstro identiteten på grund av detta, när du har visumet också.
#12 2023-06-07, 10:06
Benny98
Det låter som en ung och osäker flygkontrollant som saknar förmågan att ta ett självständigt beslut. Hon borde ha frågat sin chef, men det kan ju ha varit i samband med att det saknades personal efter pandemin.