SJ uppmanar resenärer att gå av och köpa glass, lämnar dem på perrongen. (Tåg 539, Linköping, 2023-07-09 /Mod)

#25 2023-07-09, 23:27
dwon
Ursprungligen postat av Kupo
Ni var stående i Linköping.


Okej, du har nog fan rätt. LINDKÖPING sen var det Alvesta (red Nässjö.

Ursprungligen postat av Awkwardman
Låter som någon i personalen fått feeling och det gick åt skogen (som det oftta gör mär man får feeling)


Exakt så var det. Fanns inget illa ment.
#26 2023-07-09, 23:35
Ursprungligen postat av dwon
Okej, du har nog fan rätt. LINDKÖPING sen var det Alvesta.



Exakt så var det. Fanns inget illa ment.

Tåget kom till Linköping 17.24 (16.57) och avgick 17.48 (16.59). Tider inom () är enligt tidtabell.

'tåget stannade i Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Älmhult, Hässleholm och Lund, i nämnd ordning.
#27 2023-07-09, 23:40
NukeTheWhales
Ursprungligen postat av dwon
Vi var stående i Norrköping och inväntade personal. Detta tog mellan 15-20 minuter. Vet inte varifrån 3 min kommer.

Jag satt inte och klockade vad som händer runt mig hela tiden så ta tiderna med en nypasalt.

3 minuter kommer från Trafikverkets data. Vi kan med lätthet kolla upp sådant.

https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/?Train=539
https://www.sj.se/trafikinformation/tag/539?date=2023-07-09

Till Ankomst Avgång Spår

Stockholm C 15:22 15:23 17b

Norrköping C 16:34 16:54 16:35 16:57 1

Linköping C 16:57 17:24 16:59 17:48 1

Nässjö C 17:50 18:32 17:51 18:34 4

Alvesta 18:24 19:09 18:25 19:11 3b

Älmhult 18:44 19:31 18:44 19:33 1

Hässleholm 19:05 20:26 19:06 20:28 4

Lund C 19:34 21:00 21:00 3

Malmö C 19:48 21:14 6

Tåget stod 2-3 minuter i Norrköping.
Sedan 23-24 minuter i Linköping. Sannolikt här dom inväntat att kunna byta personal.
Sedan tog det nästan en timme att köra mellan Älmhult och Hässleholm, fast det borde ta 20 minuter. Oklart varför.
#28 2023-07-09, 23:41
Lill-Ann
Ursprungligen postat av Kammadaj
Har själv åkt åtskilligt i mina dagar med SJ och även varit med om åtskilliga förseningar, men aldrig varit med om att någon tågpersonal rekommenderat folk att gå av och köpa glass, det där är som bäddat för att ett antal personer missar tåget. Sedan så har man alltid sagt klart och tydligt till folk, lämna inte dina saker utan uppsikt.
Jag häpnar både över att man kommer med något så idiotiskt uttalande att man tycker folk ska gå och köpa glass och häpnar minst lika mycket över alla idioter som glad i hågen lullar iväg med grejorna kvar på tåget.


Det har hänt mig flera gånger och just i Hallsberg med norrgående tåg mot Stockholm, men då max 10 min om vi legat före tidtabell.
#29 2023-07-09, 23:43
dwon
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
3 minuter kommer från Trafikverkets data. Vi kan med lätthet kolla upp sådant.

https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/?Train=539
https://www.sj.se/trafikinformation/tag/539?date=2023-07-09

Till Ankomst Avgång Spår

Stockholm C 15:22 15:23 17b

Norrköping C 16:34 16:54 16:35 16:57 1

Linköping C 16:57 17:24 16:59 17:48 1

Nässjö C 17:50 18:32 17:51 18:34 4

Alvesta 18:24 19:09 18:25 19:11 3b

Älmhult 18:44 19:31 18:44 19:33 1

Hässleholm 19:05 20:26 19:06 20:28 4

Lund C 19:34 21:00 21:00 3

Malmö C 19:48 21:14 6

Tåget stod 2-3 minuter i Norrköping.
Sedan 23-24 minuter i Linköping. Sannolikt här dom inväntat att kunna byta personal.
Sedan tog det nästan en timme att köra mellan Älmhult och Hässleholm, fast det borde ta 20 minuter. Oklart varför.



Det stämmer att jag blandade ihop Norrköping och Lindköping, det var alltså i Lindköping som dramat utspelade sig.

Vi blev stånde och inväntade ett mötande tåg utanför Hässleholm en bra stund.

Det viktiga här är dom som inte kom med tåget i Lindköping!
#30 2023-07-09, 23:44
daf66
Ursprungligen postat av dwon
Idag hade jag återigen den stora äran att betrakta tåghaverietssverige initimt.

Reste från Stockholm mot Malmö med SJ snabbtåg och i vanlig ordning är man redan försenad när vi närmar oss Norrköping. Här blir man stånde och tillsist hör vi att personalen på tåget skall bytas men ingen tillgänglig personal finns i Norrköping. Man inväntar andra tåg där personal skall byta till vårt "snabbtåg". Här gör avgående personal det geniala "movet" att uppmana reserär att gå av och köpa glass då det skall ta åtminstånde 20 minuter innan man rullar vidare. Detta leder till resenärer lämnar tåget, naturligvis sker här något slags missförstånd och efter vad som upplevs som 15 minuter börjar vi rulla igen. Utanför mitt fönster börjar resenärer springa efter tåget, vinkandes och ropandes "stanna stanna". Här har vi alltså resenärer som har sina väskor, laddare, kanske datorer, medresnärer och eventuellt familjemedlemmar, kvar på tåget. Ingen vissla har hörts, inget utrop om att vi ska rulla har getts. Tåget stannar inte utan man lämnar dessa "glassköpare åt sitt öde".

Det otroliga här är ju att deras väskor etc är kvar på tåget som har ändstation Malmö, men här finns säkert väldigt många som skall byta i Hässleholm eller som ska av i Lund eller Alvesta etc etc.

Summa: Ca 1.5 timme försening + dumpade resenärer. Grattis Sverige.

SJ slutade använda högtalare till utrop utöver inställda avgångar 2021, detta är resultatet
#31 2023-07-09, 23:58
Saarne
Haha fyfan vad kul men vafan, man har ju lite ansvar själv som resenär om man kliver av tåget. Trafikledarna som sköter tågtrafiken kan ju inte ta hänsyn till att resenärer har hoppat av och köpt glass om det blir grönt ljus och tåget måste iväg, även om det råkade bli 5 minuter snabbare än beräknat.

Väldigt dum uppmaning av tåg personalen dock att säga något så specifikt, en godvänlig uppmaning som slutade i katastrof för vissa.

Som sagt, har trafikledningen meddelat tåget att ni måste bli ståendes 20 minuter för att det ska synkronisera med resten av trafiken för att sedan 15 minuter senare få besked att NU måste ni åka så kan ju inte tåget meddela trafikledningen att näää vi har 4 passagerare på perrongen som käkar glass, ni får planera om!

Ni kan ju förstå att det inte handlar om att planera om för 1 tåg eller 2 tåg utan kanske 30, 40 tåg...
#32 2023-07-10, 00:00
Raytheon
Vilket fetto man måste vara om man slänger sig av tåget och lämnar ungar och macbook för att köpa en dajmstrut för 45 kr bara för att en röst föreslår det.
#33 2023-07-10, 00:00
Eaum
Ursprungligen postat av dwon
Det stämmer att jag blandade ihop Norrköping och Lindköping, det var alltså i Lindköping som dramat utspelade sig.

Vi blev stånde och inväntade ett mötande tåg utanför Hässleholm en bra stund.

Det viktiga här är dom som inte kom med tåget i Lindköping!

Linköping, inte LinDköping.
#34 2023-07-10, 00:04
Sababa
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
3 minuter kommer från Trafikverkets data. Vi kan med lätthet kolla upp sådant.

https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/?Train=539
https://www.sj.se/trafikinformation/tag/539?date=2023-07-09

Till Ankomst Avgång Spår

Stockholm C 15:22 15:23 17b

Norrköping C 16:34 16:54 16:35 16:57 1

Linköping C 16:57 17:24 16:59 17:48 1

Nässjö C 17:50 18:32 17:51 18:34 4

Alvesta 18:24 19:09 18:25 19:11 3b

Älmhult 18:44 19:31 18:44 19:33 1

Hässleholm 19:05 20:26 19:06 20:28 4

Lund C 19:34 21:00 21:00 3

Malmö C 19:48 21:14 6

Tåget stod 2-3 minuter i Norrköping.
Sedan 23-24 minuter i Linköping. Sannolikt här dom inväntat att kunna byta personal.
Sedan tog det nästan en timme att köra mellan Älmhult och Hässleholm, fast det borde ta 20 minuter. Oklart varför.


23-24 minuter.

Här börjar det kännas självförvållat. Beror förmodligen på det utebliva utropet. Kände jag inte till. Kommer bli många tårdrypandes reportage i Aftonbladet med en ursäktande presskontakt från SJ.
#35 2023-07-10, 00:14
hjaelploskille
Ursprungligen postat av Raytheon
Vilket fetto man måste vara om man slänger sig av tåget och lämnar ungar och macbook för att köpa en dajmstrut för 45 kr bara för att en röst föreslår det.


Haha

Det handlar väl dock mer om att "göra nåt nytt" och att sträcka på benen och köpa en glass är väl lite roligare än att sitta och vänta för vissa, särskilt om man fått en specifik tid och även förväntar sig att någon ska ropa in en strax innan avgång
#36 2023-07-10, 00:21
Armon
Riktigt bedrövligt hur SJ sköts. Kan bidra med hur min egen resa såg ut för lite mindre än en månad sen när jag skulle åka från Skövde till Kalmar med tre byten.

Det inleds med förseningar i vanlig ordning under de två första bytena, men tågen rullar i alla fall. Vid sista bytet kommer dock plötsligt information om att banan är helt blockerad p.g.a. arbete och inga fler tåg till min destination kommer avgå idag. Detta får jag och övriga resenärer veta av personal på stationen strax efter att det ombord på tåget vi kom dit med utlovats att tåget skulle avgå som planerat.

Istället blir vi ombedda att gå till en närliggande hållplats där en ersättningsbuss "förhoppningsvis dyker upp". I en timme står en folkklunga där och väntar och det kommer lite bussar då och då, men ingen som skulle åt mitt (och andra resenärers) håll. Med jämna mellanrum är någon och ber om uppdatering från stationspersonalen men svaret är hela tiden "vi hoppas att det kommer en buss, men vi vet inte".

Efter totalt ca två timmars väntan på bussen som eventuellt kommer är det någon i gruppen som ringt till SJ:s support och fått info om att det kommer en buss om ytterligare två timmar.

Vid det laget var det en resenär som tappade tålamodet och fixade en taxi som jag hade turen att få följa med i utan kostnad då dennes chef tydligen skulle kräva ersättning för detta av SJ i efterhand. Om någon buss dök upp till slut vet jag inte.